AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #1 Skrevet 13. mars 2021 Dette var før korona, søsteren min var student og lavtlønnet og slet økonomisk. Det var aldri snakk om enorme summer, var rundt 50000 kr. Jeg tenkte at det er best å ordne opp i sånt selv og tilbød meg ikke å hjelpe. Nå er hun ferdigutdannet og har fått jobb og orden på økonomien. Likevel så tar hun aldri kontakt. Om jeg sender meldinger så går det i korte svar og ofte tar det flere timer før hun responderer. Spurte om en rask tjeneste her om dagen fordi jeg trengte hjelp til noe jeg ikke kunne selv pga karantene. Men det kunne hun ikke hjelpe meg med. Det føles jo veldig ut som en slags payback fordi jeg ikke hjalp. Ja, jeg har en del oppsparte midler og jeg kunne fint ha hjulpet, men skal man ikke "pushe" voksne mennesker til å klare dette selv? Tough love som det heter. Hun klarte jo dette selv og kan være stolt av det. Anonymkode: c8285...eee
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #2 Skrevet 13. mars 2021 Dere har vel ikke et forhold der dere engasjerer dere i hverandre rett og slett. Siden du snakker om å pushe og "tough love" så ser du vel på deg selv som en oppdrager til din søster, og ikke en søster, og hun syns ikke det er ok. Tviler på at det er pga av penger, er nok mer deres personlige relasjon. Anonymkode: 93570...54f 34
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #3 Skrevet 13. mars 2021 Som man reder, så ligger man, er det jo noe som heter. Men jeg kan forstå at du ikke ville hjelpe henne med en så stor sum! Anonymkode: 19c8e...5bf 6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #4 Skrevet 13. mars 2021 Skal svelga mye stolthet for å spørre om et så stort lån. Greit å føre tøff kjærlighet, men det er for folk som faktisk trenger det. Din søster virker som hun hadde og har alt på stell. Ei s virkelig har stått på og klart det. Men i en tung periode der hun virkelig trengte hjelp og støtte så valgte du å snu ryggen til henne. Du har tross alt pengene også. Jeg hadde støttet min søster og hjulpet henne så mye som jeg kunne. Hun er såret og ser ikke på deg som en nær person lenger. Jeg syns det er merkelig at du spør henne om tjenester og blir sur for det, men når hun spør så skal det bare godtas. Anonymkode: 58703...89b 27
PM75 Skrevet 13. mars 2021 #5 Skrevet 13. mars 2021 Hvordan var forholdet dere imellom før dette med pengene?
SPOCA Skrevet 13. mars 2021 #6 Skrevet 13. mars 2021 Vel, hvorfor skal hun hjelpe deg når du ikke hjalp henne? Du snakker om tough love, og da tenker jeg at det er på plass at man opplever det tilbake. Slik jeg leser henne utfra din beskrivelse er hun ikke en som snylter. Ergo vil jeg tippe det kostet henne en hel del å i det hele tatt spørre deg. Jeg synes det er en stor sum, så jeg ville ikke nødvendigvis lånt hele summen, men som en søster eller nært familiemedlem hadde jeg tilbudt meg å låne henne noe av summen. Jeg skjønner godt hun fatter seg i korthet til deg. 19
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #7 Skrevet 13. mars 2021 Skjønner henne godt. Hadde gjort alt for å hjelpe mine nærmeste - penger er ikke viktig i det hele tatt i en sånn sammenheng. Anonymkode: 78321...0ff 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #8 Skrevet 13. mars 2021 Bedre med venner enn søsken da! Anonymkode: 66f97...bee
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #9 Skrevet 13. mars 2021 Hvorfor skulle hun hjelper deg nå? Nå får du jo tilbake den tough love-greia som du gav henne da hun trengte deg Anonymkode: 6c7e3...95b 13
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #10 Skrevet 13. mars 2021 Jeg synes mange er litt harde med deg her. Hadde jeg vært i din situasjon kunne jeg også godt ha latt være å låne penger til en søster. Slik jeg kjenner til det skal du bare låne penger til venner (og søsken) du ikke ønsker en relasjon til lengre siden en slik økonomisk binding kan ødelegge vennskap. Jeg synes du skal dra til søsteren din ( når det blir mulig), sette deg ned med henne og be henne fortelle om hvordan hun opplevde det da du sa nei til å låne henne penger. Spør litt, lytt masse, si lite, si gjerne unnskyld og at du ønsker å bygge et godt søsterforhold til henne. Bygg deretter på forholdet ved å møtes ofte. Jeg håper dere kan rydde opp i dette sammen, for gode søsken er uerstattelige. Anonymkode: 8d4dd...b63 2
Hactar Skrevet 13. mars 2021 #11 Skrevet 13. mars 2021 Helt ok å ikke bistå med en slik stor sum, men begrunnelsen din er litt ovenfra og ned. Det er da ikke opp til deg å oppdra din søster, så hvis relasjonen deres er preget av at du tar den rollen, kan det være at hun rett og slett skjermer seg fra å bli snakket ned til. Nå vil du ha hjelp, og fikk litt "tough love" tilbake. Hvor saklig føltes det, når du er voksen, har livet på stell og intet behov for ansvarliggjøring? Denne avvisningen ba du om. 17
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #12 Skrevet 13. mars 2021 Jeg synes du er god på å se dette fra hennes side. Det skal du ha. Hadde det ikke vært for at trolling ikke foregår på kvinneguiden hadde jeg mistenkt deg for å være søsteren. Anonymkode: a203d...1e2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #13 Skrevet 13. mars 2021 Synest ikkje det er så rart at ho ikkje bruker masse tid på deg. Anonymkode: 196b1...d91
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #14 Skrevet 14. mars 2021 Vet du hvor stressende og deprimerende det er å slite økonomisk selv? Du hadde valget og muligheten til å stille opp for søsteren din og du valgte å la hun slite, du valgte å vise henne at du ikke er en som støtter henne når hun trengte det mest. Tror ikke relasjonen mellom dere blir bedre før du har sagt unnskyld. Anonymkode: 97ad6...adb 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #15 Skrevet 14. mars 2021 Jeg har som regel å aldri låne bort penger til nære venner og slektninger. Jeg har erfart at det blir fryktelig ubehagelig dersom pengene ikke betales tilbake som avtalt. Anonymkode: 69ea1...774
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #16 Skrevet 14. mars 2021 Hvis man ikke stiller opp for nærmeste familie, hvem stiller du opp for da? Hvis du har en del oppsparte midler, så kunne du vel gitt bort litt? Jeg kjøpte en gang en litt dyr vaskemaskin til min søster, for vi hadde greit med kroner og hun var alene med barn. For et kaldt mennesker du virker som. Anonymkode: 42c51...62c 2
Katten.2.0 Skrevet 14. mars 2021 #17 Skrevet 14. mars 2021 Så bra at hun pusher deg tilbake, så du kan se etter alternative løsninger. Du er jo et voksent menneske, og bør kunne finne en løsning på dette selv. 10
Oslodamen Skrevet 14. mars 2021 #18 Skrevet 14. mars 2021 Tough love er jo egentlig bare et annet ord for Ingen kjærlighet, dessverre. Det ligger ingen omsorg og barmhjertighet i såkalt tough love. Jeg er enig i at du bør snakke med henne og la henne få si hvordan hun opplevde det at du ikke hjalp henne da hun trengte deg. Legg deg flat og be om tilgivelse. Familie er det viktigste du har. 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #19 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 13.3.2021 den 11.14): Dette var før korona, søsteren min var student og lavtlønnet og slet økonomisk. Det var aldri snakk om enorme summer, var rundt 50000 kr. Jeg tenkte at det er best å ordne opp i sånt selv og tilbød meg ikke å hjelpe. Nå er hun ferdigutdannet og har fått jobb og orden på økonomien. Likevel så tar hun aldri kontakt. Om jeg sender meldinger så går det i korte svar og ofte tar det flere timer før hun responderer. Spurte om en rask tjeneste her om dagen fordi jeg trengte hjelp til noe jeg ikke kunne selv pga karantene. Men det kunne hun ikke hjelpe meg med. Det føles jo veldig ut som en slags payback fordi jeg ikke hjalp. Ja, jeg har en del oppsparte midler og jeg kunne fint ha hjulpet, men skal man ikke "pushe" voksne mennesker til å klare dette selv? Tough love som det heter. Hun klarte jo dette selv og kan være stolt av det. Anonymkode: c8285...eee Eh. Javel. Jeg har hjulpet søsteren min flere ganger. I dag hjelper hun meg. Priser meg lykkelig for at jeg ikke tenkte som deg den gangen, da hadde hun kanskje ikke hjulpet meg i dag. Altså. Vi har kontakt i dag. Det handler om tillit, å gi OG ta.. Anonymkode: f7670...70c 2
Hulderen Skrevet 19. mars 2021 #20 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 13.3.2021 den 11.14): Dette var før korona, søsteren min var student og lavtlønnet og slet økonomisk. Det var aldri snakk om enorme summer, var rundt 50000 kr. Jeg tenkte at det er best å ordne opp i sånt selv og tilbød meg ikke å hjelpe. Nå er hun ferdigutdannet og har fått jobb og orden på økonomien. Likevel så tar hun aldri kontakt. Om jeg sender meldinger så går det i korte svar og ofte tar det flere timer før hun responderer. Spurte om en rask tjeneste her om dagen fordi jeg trengte hjelp til noe jeg ikke kunne selv pga karantene. Men det kunne hun ikke hjelpe meg med. Det føles jo veldig ut som en slags payback fordi jeg ikke hjalp. Ja, jeg har en del oppsparte midler og jeg kunne fint ha hjulpet, men skal man ikke "pushe" voksne mennesker til å klare dette selv? Tough love som det heter. Hun klarte jo dette selv og kan være stolt av det. Anonymkode: c8285...eee Du visste at hun slet økonomisk, beløpet var lite for deg og så lot du være å hjelpe henne? Hva om hun ikke hadde klart det selv, hva da? Tenkte du i det hele tatt på den muligheten? Jeg hjalp økonomisk selv et søsken for noen år siden da hen slet med økonomien. Det var jeg aldri i tvil om at jeg skulle gjøre og vi har et veldig godt forhold nå. At din søster ikke ønsker å stille opp for deg, det skjønner jeg godt. Jeg skjønner derimot ikke at du fant på å spørre henne. Du mener tydeligvis at hjelp bare skal gå ene veien. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå