AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #1 Del Skrevet 13. mars 2021 Samboeren har ønsket seg lam en stund, men jeg har aldri tilberedt det før. Har tittet litt etter lam på kiwi, men der hadde de bare fryste lammelår og lammekoteletter om jeg husker riktig. Det er altså lammestek jeg ønsker å lage, hvor kjøper dere kjøttet til dette og hva heter det? Anonymkode: 50fa3...a6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 13. mars 2021 #2 Del Skrevet 13. mars 2021 Det heter lammestek, men lår er jo kjempegodt! Det er ikke så vanskelig å lage, heller. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #3 Del Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Samboeren har ønsket seg lam en stund, men jeg har aldri tilberedt det før. Har tittet litt etter lam på kiwi, men der hadde de bare fryste lammelår og lammekoteletter om jeg husker riktig. Det er altså lammestek jeg ønsker å lage, hvor kjøper dere kjøttet til dette og hva heter det? Anonymkode: 50fa3...a6b Lammestek er lammelår. Noen ganger fås det utbeinet, evt også i mindre stykningsdeler av låret (som flatbiff, rundbiff og mørbrad), men i regelen er lammestek et lammelår stekt helt på beinet. Alt lammekjøtt du får tak i nå om våren er enten frossent eller opptint - ferskt lam er tilgjengelig bare om høsten, da lammene kommer tilbake fra beite, og slaktes. Anonymkode: 73234...e31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #4 Del Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Lammestek er lammelår. Noen ganger fås det utbeinet, evt også i mindre stykningsdeler av låret (som flatbiff, rundbiff og mørbrad), men i regelen er lammestek et lammelår stekt helt på beinet. Alt lammekjøtt du får tak i nå om våren er enten frossent eller opptint - ferskt lam er tilgjengelig bare om høsten, da lammene kommer tilbake fra beite, og slaktes. Anonymkode: 73234...e31 Takk for oppklaring! Har du noen tips for å tilberede frossent lammelår? Er helt blank på dette. 🙈 Anonymkode: 50fa3...a6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #5 Del Skrevet 14. mars 2021 Tiner låret og skjærer ut isbeinet som er inn mot der låret har sittet fast på sauen. Gnir kjøttet med ønsket krydder og litt salt. Binder det opp med snøre og steker i ovn. Må alltid slå opp temperatur og slikt på matprat.no Bruk steketermometer, overstekt lam er bare seigt og kipt. Jeg tar det ut på kjernetemperatur 58 grader, lar det hvile under et klede, ca 20 minutt, da stiger temperaturen opp mot 63-65 grader. Perfekt rosa til servering. Anonymkode: 4abf6...875 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #6 Del Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for oppklaring! Har du noen tips for å tilberede frossent lammelår? Er helt blank på dette. 🙈 Anonymkode: 50fa3...a6b Du tiner låret i kjøleskap i et par døgn, og så tilberedes det nøyaktig som ferskt kjøtt - det finnes mange oppskrifter på nett. Du trenger steketermometer for å steke til riktig kjernetemperatur. Et eksempel på oppskrift: https://www.godt.no/oppskrift/8484/lammelaar-klassisk-lammestek-med-rosmarin Å skjære ut issebeinet før steking som AB...875 foreslår gjør låret lettere å skjære opp etter steking, men er kanskje litt over the top første gangen man tilbereder lammelår. Det går helt fint uten. Det finnes også videoer på nett som viser hvordan man skjærer opp låret (søk på "how to carve a leg of lamb" feks). Anonymkode: 73234...e31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #7 Del Skrevet 14. mars 2021 En oppskrift til, video: https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/klassisk-lammestek/ Anonymkode: 73234...e31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #8 Del Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Bruk steketermometer, overstekt lam er bare seigt og kipt. Jeg tar det ut på kjernetemperatur 58 grader, lar det hvile under et klede, ca 20 minutt, da stiger temperaturen opp mot 63-65 grader. Perfekt rosa til servering. Anonymkode: 4abf6...875 Ja, hvis man steker det på "høy" temperatur. Jeg steker kjøttet på max 80° og da kommer ikke kjøttet så opp i gradene som det etter at det er tatt ut av ovnen. Mange steker lam på opp til 150°. Jeg langtidssteker det med damp og da må jeg vente til lammet er nær 60° i kjernen. Da kommer det opp til 63 akkurat. https://www.matprat.no/artikler/tilberedning/slik-steker-du-lammestek/?gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAiAhbeCBhBcEiwAkv2cY5BuFRnhjaiQQ6pwvD1fup86ysFg-4MTu0RBSROxw8g1y5vdxs9YnRoC33oQAvD_BwE Anonymkode: c4084...6fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå