Gå til innhold

Hvordan fortelle at noen lukter altfor sterkt (og vondt) av parfyme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd å hinte tidligere, om at jeg i flere dager etter besøk kan lukte parfyme på barna mine etter bestemor har vært her. Tydeligvis tar hun det som et kompliment, og parfymelukten har i alle fall ikke blitt mindre med årene. Hvordan fortelle det tydelig?? Og på en pen måte? 

Det er så ille at jeg kvier meg for besøk. Nå er det to dager siden hun dro igjen, og det stinker i hele huset enda, både ytterklær og vanlige klær på ungene må vaskes fordi det lukter så sterkt. Dette er en veldig forfengelig dame som ikke får bruke sminke og parfyme på jobb pga kollegaer og kunder, så for meg virker det som hun virkelig skal kose seg med flere liter parfyme på fritiden. 

For meg som bruker parfyme kanskje 10 ganger i året blir det her veldig intenst, og jeg føler jeg blir litt dårlig og uggen av så sterk lukt. Har vært dum som ikke har sagt det tidligere, jeg trodde hun skjønte det da jeg sa at jeg slet med å lukte baby fordi det luktet bare henne på den nyfødte ungen min, men hun lo bare... 

Anonymkode: 2ac50...f9c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre ingen råd.

men hun minner om min svigermor, stilte på nyfødt intensiven. Mindre enn et døgn siden haste snitt. Hoppet rundt, knipset bilder (stekt blits) og fylte rommet med tykk kvalmende parfyme lukt 🤢

har inntrykk av at noen bare ikke vil forstå

Anonymkode: c4dd1...8b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å legge det frem som at dere har måtte bytte til parfymefritt vaskemiddel, såpe osv, da parfymelukt gjør at du/barna blir dårlig? 

Og at det hadde vært fint om hun kunne bruke mindre parfyme pga det? 😊

Anonymkode: 4ba99...136

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke. Sliter med at noen mødre absolutt må bruke skyllemiddel med parfyme og sender de stinkende barn på besøk etterpå. Fysj!

Anonymkode: a5524...d3e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dessverre ingen råd.

men hun minner om min svigermor, stilte på nyfødt intensiven. Mindre enn et døgn siden haste snitt. Hoppet rundt, knipset bilder (stekt blits) og fylte rommet med tykk kvalmende parfyme lukt 🤢

har inntrykk av at noen bare ikke vil forstå

Anonymkode: c4dd1...8b3

Huff, ja det er nok enda verre, her er det jo faktisk min egen mor, som burde tilsi at det er lettere å si fra. Dessverre har jeg prøvd å ta opp ting tidligere, men enten blir hun sur og bare drar, eller så tar hun med ikke alvorlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Luktesans på enkelte mennesker er svakere, på andre er den sterkere. Mulig hun har dårlig luktesans og det derfor ikke er så ille for henne. 

Anonymkode: 72a1d...53e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med å legge det frem som at dere har måtte bytte til parfymefritt vaskemiddel, såpe osv, da parfymelukt gjør at du/barna blir dårlig? 

Og at det hadde vært fint om hun kunne bruke mindre parfyme pga det? 😊

Anonymkode: 4ba99...136

Har fortalt det, at jeg ikke liker kunstige lukter og at vi bruker parfymefritt. Det er den siste setningen din jeg har problemer med å formulere, hvordan jeg skal ta det opp om du skjønner. 

Aner ikke. Sliter med at noen mødre absolutt må bruke skyllemiddel med parfyme og sender de stinkende barn på besøk etterpå. Fysj!

Ja, det er også helt grusomt! Opplevde å kjøpe en bæresele brukt for noen uker siden, tok den ut av posen og fyttigrisen som det stinka! Jeg måtte henge den ut, og kan kun bruke den ute. Turte ikke si noe til de jeg kjøpte av, for hvordan sier man fra om noe sånt? Jeg har ikke brukt skyllemiddel på i hvertfall 15 år, men jeg bruker vaskemiddel med lukt da (Klar), fordi jeg liker et ørlite hint av godlukt. 

Gjest Råååsa
Skrevet

Jeg synes du skal la gamlemor få bruke parfyme. Mine bestemødre drukna også seg sjøl i parfyme, men hva har det å si? De liker det, og jeg bar over. Nå er de døde. 

AnonymBruker
Skrevet

Du lukter det på barna flere dager etter? Bytte klær og vaske barna?? Mine besteforeldre røkte, og da passet vi på å ha klær som alikevel skulle vaskes, og tok dusj etterpå. 

Anonymkode: 84d7f...59a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Råååsa skrev (9 minutter siden):

Jeg synes du skal la gamlemor få bruke parfyme. Mine bestemødre drukna også seg sjøl i parfyme, men hva har det å si? De liker det, og jeg bar over. Nå er de døde. 

Gamlemor? Oppunder 60 og i full jobb 😅

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du lukter det på barna flere dager etter? Bytte klær og vaske barna?? Mine besteforeldre røkte, og da passet vi på å ha klær som alikevel skulle vaskes, og tok dusj etterpå. 

Ja, hår og alt av klær må dusjes og vaskes. Det er ikke noe problem å vaske klær og ungene, men for å vise hvor ille det er. Du lot dine besteforeldre komme hjem til deg og røyke inne hos dere? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gamlemor? Oppunder 60 og i full jobb 😅

Ja, hår og alt av klær må dusjes og vaskes. Det er ikke noe problem å vaske klær og ungene, men for å vise hvor ille det er. Du lot dine besteforeldre komme hjem til deg og røyke inne hos dere? 

Nei. De røkte ute. Men det ble jo med litt lukt, men mest når vi besøkte dem. Men lukten ble liksom bare en liten ting i forhold hvor glad vi var i dem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. De røkte ute. Men det ble jo med litt lukt, men mest når vi besøkte dem. Men lukten ble liksom bare en liten ting i forhold hvor glad vi var i dem.

Her sliter jeg med å sove om natten pga babyen lukter så stramt av parfyme, og hun vil gjerne være en uke når hun først er her. (Babyen sover jo selvsagt med meg) Så det er faktisk ikke holdbart. Hadde vi bodd nærme og kun vært innom hos henne hadde det blitt noe annet. 

Alternativet til å si fra er å ikke ta i mot besøk, det finnes absolutt ingen mulighet til at jeg klarer å tåle slik lukt noe lenger. Det virker som det blir verre og verre for hver gang, og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor vi skal ofre vår egen helse for at hun skal få bruke parfyme. Så spørsmålet er som nevnt i overskriften, hvordan fortelle det? 

• Liker 3
Skrevet

Si det rett ut

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare si det direkte og rett ut, siden hun åpenbart ikke tar et hint.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her sliter jeg med å sove om natten pga babyen lukter så stramt av parfyme, og hun vil gjerne være en uke når hun først er her. (Babyen sover jo selvsagt med meg) Så det er faktisk ikke holdbart. Hadde vi bodd nærme og kun vært innom hos henne hadde det blitt noe annet. 

Alternativet til å si fra er å ikke ta i mot besøk, det finnes absolutt ingen mulighet til at jeg klarer å tåle slik lukt noe lenger. Det virker som det blir verre og verre for hver gang, og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor vi skal ofre vår egen helse for at hun skal få bruke parfyme. Så spørsmålet er som nevnt i overskriften, hvordan fortelle det? 

Si det som det er, eller skriv det på en melding. 

Anonymkode: e1c8c...93c

AnonymBruker
Skrevet

Overforbruk av parfyme er en kombinasjon av densenitivtet. Over tid merker de ikke lukten selv. Overforbrukere av parfyme har også en økt sjans for å ha en depresjon. 

Anonymkode: 1d4a5...2f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir jo nesten som ved dyreallergi/-plager, å be henne om å la parfymen være igjen hjemme når hun er hos eller med dere? Synes det er en grei og konkret beskjed. 

Ikke pakk det inn med å fortelle om hva dere selv gjør, det vedgår jo ikke henne egentlig. Men si at du og barna blir dårlige, og at det eneste som hjelper er å la være å bruke produkter med lukt og parfyme især. 

Anonymkode: 1b571...a5c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk er så tålmodige og konfliktskye...

Jeg hadde sluttet å invitere henne på besøk. 

Anonymkode: 39263...5df

• Liker 3
Skrevet

Overdreven parfymebruk er virkelig en uting folk bør få beskjed om. Jeg kan lukte at ene naboen min har gått gjennom oppgangen lenge etter at hun er borte. Hun virkelig DYNGER på med parfyme, jeg trodde knapt det var mulig. Å møte på henne er som å gå rett på en vegg av stank. Parfymen er så sterk! At ikke mannen hennes eller barna sier i fra, fatter jeg ikke.

Du får gi beskjed i klartekst at parfymebruken hennes er for overveldende og sterk at den går i motsatt retning og ender opp med å bli illeluktende. Det får hun tåle å høre når ikke hint funker.

• Liker 2
Skrevet

Her må man være direkte. Har en tante som druknet klærne sine i parfymert tøymykner. Folk lå jo omtrent svimeslått på bakken etter at hun hadde passert dem. 

Måtte si ifra, og det gikk helt fint:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...