Gå til innhold

Er det greit å si at et gammelt par som dør rett etter hverandre er vakkert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ekstremt trist å se to dø så kort tid etter hverandre, sånn "widowhood-effekt". Kan man likevel si at det er en vakkerhet over det? Eller er det veldig frekt å si?

Anonymkode: a956c...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan si at det er rørende og at det tyder på en svært stor kjærlighet mellom partene. 

Det vil garantert ikke støte noen.  Å si at det er vakkert kan oppfattes feil av enkelte, spesielt de som er nærmest i sorgen. 

Anonymkode: 7938d...807

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bitter-romantisk, tragi-vakkert.
Rome og Julie

Anonymkode: 28857...b6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa det en gang til ei venninne av ei venninne som mistet begge besteforeldrene i løpet av kort tid. Da kunne hun informere meg om at det ikke var noe fint i det hele tatt. Hele familien hadde sett fram til at bestemor nå kunne får en rolig alderdom etter et langt liv med en voldelig ektemann.

Jeg sier aldri noe sånt igjen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. En kollega mistet nettopp begge sine foreldre av alderdom denne uken. Klarte å si til han at det nesten var litt vakkert. Så at han ikke var helt fornøyd med kommentaren. Brukte litt tid på å forklare og fortelle at jeg faktisk syns det er en helt forferdelig situasjon. Jeg har så dårlig samvittighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NymeriaRhoynar skrev (5 minutter siden):

Jeg sa det en gang til ei venninne av ei venninne som mistet begge besteforeldrene i løpet av kort tid. Da kunne hun informere meg om at det ikke var noe fint i det hele tatt. Hele familien hadde sett fram til at bestemor nå kunne får en rolig alderdom etter et langt liv med en voldelig ektemann.

Jeg sier aldri noe sånt igjen.

Har havnet i en liknende situasjon. Angrer på at jeg sa det, mente det som noe fint og ikke frekt. Hva sier man for å gjør det godt igjen?

Anonymkode: a956c...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns du skal holde den tanken for deg selv. Tror man skal være forsiktig med å bruke ordet vakkert om noens dødsfall.

Anonymkode: 2d0a8...d29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det, i de tilfellene hvor den ene ikke har noe igjen å leve for. Mine besteforeldre døde med 3 ukers mellomrom. Vi alle syntes der var egentlig greit, for de var syke begge to, og veldig avhengig av hverandre. De har det best sammen! 

Anonymkode: bed26...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en romantisk vrangforestilling. Egner seg godt på film og i romaner. I virkeligheten er det bare trist. 

Anonymkode: a5f3a...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Syns du skal holde den tanken for deg selv. Tror man skal være forsiktig med å bruke ordet vakkert om noens dødsfall.

Anonymkode: 2d0a8...d29

Man skal se an hvem man snakker med, er ikke sånn man sier til alle nei, så enig. For alle har ikke det samme forholdet til døden. Jeg som helsepersonell har et helt annet syn på døden enn mange jeg prater med. Desverre så tror mange at å leve med smerter og plager er bedre enn å dø.

Anonymkode: bed26...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe vakker med at begge ikke var frisk nok til å leve lenger nei. 
 

romantisk vrangforestilling var godt beskrevet

Anonymkode: ecef0...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemoren min sa før bestefar døde at hun kom til å dø like etter fordi hun ikke ville være alene, men sammen med han. Han døde i desember og hun i februar. Vi sier hun døde av kjærlighetssorg, det var rørende, men ikke vakkert. 

Anonymkode: e7311...770

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Man kan si at det er rørende og at det tyder på en svært stor kjærlighet mellom partene. 

Det vil garantert ikke støte noen.  Å si at det er vakkert kan oppfattes feil av enkelte, spesielt de som er nærmest i sorgen. 

Anonymkode: 7938d...807

Hva sier man for å få de til å forstå at det kom feil ut?

Anonymkode: a956c...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har havnet i en liknende situasjon. Angrer på at jeg sa det, mente det som noe fint og ikke frekt. Hva sier man for å gjør det godt igjen?

Anonymkode: a956c...99f

Jeg sa ingenting da hun responderte med at virkeligheten ikke kunne ha vært lenger fra det jeg så for meg. Det var jo ikke annet å gjøre enn å konkludere med at jeg tok feil. Hadde jeg følt at det var nødvendig å si noe så hadde jeg sagt noe sånt som "Så forferdelig. Dette må være leit å sitte igjen med." Lærdommen for min del var at jeg aner ingenting om andres samliv og da prøver jeg å holde meg for god til å forutsette noe som helst om det. Som noen andre i tråden sa så er det en romantisk forestilling at hvis noen dør like etter partneren så er det fordi det var en sånn fantastisk kjærlighet. Det stemmer kanskje noen ganger, men det kan like gjerne være helt andre ting. Som at man er utslitt etter lang tids pleiegiving. Eller at det er et sjokk å miste noen så nær, uavhengig av hvordan relasjonen var. Eller så kan det være rene tilfeldigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...