AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #1 Skrevet 13. mars 2021 Har en baby på 5,5 mnd og er gressenke i 2 uker. Pga korona og strenge tiltak er det lite sosial kontakt om dagen. Holder snart på å gå på veggen.. dagene er helt like. Leke på matten, sitte i stol og se på at jeg gjør husarbeid, hører på litt musikk etc.. har to av duppene på trilletur.. men er ofte 2-3 timer våkentid mellom hver dupp.. jeg kjeder meg enormt, og føler også baby trenger noe nytt og nye inntrykk. Tips til hva vi kan finne på i disse tidene? Baby har nesten ikke truffet andre enn nærmeste familie og jeg har så dårlig samvittighet for det. Det er mye regn for tiden også, men går tur uansett. Men pga regnstrekk osv så får jo baby ingen inntrykk/får sett noe når hun våkner. Tar i mot alle tips med glede!! Anonymkode: 658af...fc5
Kenelz Skrevet 13. mars 2021 #2 Skrevet 13. mars 2021 - Når det er sol ute: liten Piknik ❤️ Ta med pledd eller annet underlag, noe å spise/drikke og leker! 😊 - Maling! Har sett flere ha tegneark eller lerret med masse malingsklumper på også har de gjennomsiktig plast over. Babyen kan da «male» ved å ta på plasten uten å bli skitten.. Om du skjønner? 😅 - Dra et sted der det er dyr (om det er mulig). 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #3 Skrevet 13. mars 2021 Du burde få deg en hobby. Feks sying? Lesebøker, høre podcasts, se serier, maleprosjekter feks, male soverom. Her må du nok aktivisere deg selv. Det er enormt mange der ute som har det slikt som deg og også bærre. Jeg har selv ett barn på 7 mnd og mannen min er borte 3 uker i strekk, hjemme 2 uker også på igjen med samme turnus. Det var veldig kjedelig i starten, men fant ut at det er ingen andre enn jeg selv som kan forbedre hverdagene mine. Lykke til Anonymkode: 87870...eb2
Thea82 Skrevet 13. mars 2021 #4 Skrevet 13. mars 2021 Lurer du på tips med baby, eller hva du kan «underholde» deg med når baby sover? Jeg er tilbake i jobb nå, men gikk mye tur i permisjonen og hygget meg med det. Baby sov kun power naps, så trengte ikke noe å underholde meg med. Brukte mye bæresele så hun kunne være med på husarbeid. Er kjøpesenter åpen i Norge nå? En tur dit evt med stopp på cafe ville jeg syntes var hyggelig (her jeg bor er alle kjøpesenter stengt - ikke Norge). 1
IkkeStudentLenger Skrevet 13. mars 2021 #5 Skrevet 13. mars 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Du burde få deg en hobby. Feks sying? Lesebøker, høre podcasts, se serier, maleprosjekter feks, male soverom. Her må du nok aktivisere deg selv. Det er enormt mange der ute som har det slikt som deg og også bærre. Jeg har selv ett barn på 7 mnd og mannen min er borte 3 uker i strekk, hjemme 2 uker også på igjen med samme turnus. Det var veldig kjedelig i starten, men fant ut at det er ingen andre enn jeg selv som kan forbedre hverdagene mine. Lykke til Anonymkode: 87870...eb2 Det var vel heller tips til hva gjøre med baby hun er ute etter, ikke hva hun kan gjøre alene. Jeg er i samme båt som TS, men mannen har hjemmekontor og vi bor i liten leilighet, så har dessverre ikke noen tips selv TS! 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #6 Skrevet 13. mars 2021 Takk for svar og tips. Var mer ute etter konkrete tips for å aktiverese babyen/få tiden til å gå litt fortere. Når hun skal sove går jeg tur/ser på serie om hu sover på meg. har nok av hobbyer, så er ikke det det står på.. men kan ikke gjøre de når jeg er alene med baby. Har ikke så veldig lyst å dra på kjøpesentre etc nå, er veldig mye smitte i min kommune. så mer tips hva jeg kan finne på med henne alene - annet enn å trille for det gjør vi opptil 3 timer daglig😁 Anonymkode: 658af...fc5 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #7 Skrevet 13. mars 2021 Det er vel ikke så veldig mye man kan gjøre med en så liten. Anonymkode: 87870...eb2 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #8 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er vel ikke så veldig mye man kan gjøre med en så liten. Anonymkode: 87870...eb2 Så det er ikke skadelig/understimulerende for baby å ikke oppleve nye ting? Føler vi gjør det samme hver dag og har dårlig samvittighet for det.. Anonymkode: 658af...fc5 1
absinthia Skrevet 13. mars 2021 #9 Skrevet 13. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så det er ikke skadelig/understimulerende for baby å ikke oppleve nye ting? Føler vi gjør det samme hver dag og har dårlig samvittighet for det.. Anonymkode: 658af...fc5 Hun trenger ikke å oppleve så mye nytt. Et av de beste tingene du kan gjøre for henne er å synge, snakke med henne, la henne ligge på et teppe på gulvet og se på noen leker / andre ting og gjerne deg selv som tasser rundt og gjør småting. Det er veldig bra for den motoriske utviklingen å få nok tid på gulvet. Så små barn blir ikke understimulert om de har en omsorgsperson som gir dem nærhet og omsorg, snakker med dem og gir dem fokus, mens de gjør det, samt at de ikke bare ligger i babysengen, men får mulighet til å ligge litt fritt og se på livet omkring seg/ oppdage hvordan kroppen sin fungerer. Endret 13. mars 2021 av absinthia 10
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #10 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så det er ikke skadelig/understimulerende for baby å ikke oppleve nye ting? Føler vi gjør det samme hver dag og har dårlig samvittighet for det.. Anonymkode: 658af...fc5 Repetisjon er veldig viktig for babyer og barn. De lærer masse av det, og blir trygge av det. Her står litt https://www.todaysparent.com/toddler/kids-repetition/ Så prøv å kose deg med det, det viktigste for så små er å være med mammaen, og du er nok mer enn god nok hvis det er det du tenker på Anonymkode: 36502...bee 3
Thea82 Skrevet 13. mars 2021 #11 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Så det er ikke skadelig/understimulerende for baby å ikke oppleve nye ting? Føler vi gjør det samme hver dag og har dårlig samvittighet for det.. Anonymkode: 658af...fc5 Tror det er helt supert for baby, bare kjedelig for deg. Jeg var og bare hjemme de første 5 månedene (pga corona), og har ikke fått noe annet enn god tilbakemelding på utviklingen til min jente. Baby trenger ikke mødregruppe, men det gjør godt for mor;) Jeg laget til ulike lekestasjoner rundt om i huset, med forskjellig leketøy. Så ble det litt variasjon, og vi kunne flytte oss litt rundt. Og hadde henne mye med meg når jeg gjorde husarbeid. 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #12 Skrevet 13. mars 2021 Jeg skjønner deg godt! Nå har minste her blitt ett, og vi har et eldre barn også, som hjelper til med "underholdningen" samt å holde meg travel. Men det har jammen vært kjedelig å være gressenke i permisjon med så lite kontakt med andre som det har vært i disse tider. Min har likt å se på at jeg lager mat (sitter i babystol eller på gulvet, fikk leke med kjøkkenredskaper og etter hvert smake på ingrediensene til maten). Badebaljen på badet har vært en sikker underholdningsvinner, og å leke med/plaske i vann ellers også. Høre på musikk (barnesanger, men også min favorittmusikk for å underholde meg selv litt også). Nå framover blir det forhåpentligvis stadig varmere og finere ute og lettere å sitte på bakken, kjenne på gress, kongler pinner osv også. Anonymkode: 47ac9...c2b 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #13 Skrevet 13. mars 2021 Tusen takk for svar! Ble litt beroliget nå. Våkentiden består mest av at baby ligger på matta med leker (en del alene, og litt med meg), sitte litt i tripptrappstol og gå litt rundt i huset og kikke, synge/prate litt. Sånn går dagene. Kanskje 1-2 ganger i uka er besteforeldrene innom en liten stund. Dagene er lange og jeg har tenkt det er kjedelig for baby også. Men forstår det slik nå at dette er OK? Er så redd hun får sjokk når hun skal begynne i bhg hvis dette fortsetter.. hun har såvidt sett andre barn/folk Anonymkode: 658af...fc5 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #14 Skrevet 13. mars 2021 Det er deg det er ille for, ikke babyen. Babyer krever lite i form av underholdning. Verre med oss voksne.. Jeg kjedet meg halvt ihjel sist perm, og enda verre nå i koronatider.. Hjelper å ha på radio synes jeg. Anonymkode: 0c3c6...91e 3
Thea82 Skrevet 13. mars 2021 #15 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for svar! Ble litt beroliget nå. Våkentiden består mest av at baby ligger på matta med leker (en del alene, og litt med meg), sitte litt i tripptrappstol og gå litt rundt i huset og kikke, synge/prate litt. Sånn går dagene. Kanskje 1-2 ganger i uka er besteforeldrene innom en liten stund. Dagene er lange og jeg har tenkt det er kjedelig for baby også. Men forstår det slik nå at dette er OK? Er så redd hun får sjokk når hun skal begynne i bhg hvis dette fortsetter.. hun har såvidt sett andre barn/folk Anonymkode: 658af...fc5 Sånn var våre dager og. Men innkjøringen i barnehage gikk supert. Så for baby går det nok helt fint 😊
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #16 Skrevet 13. mars 2021 Jeg har meldt meg på digital babymassasjekurs med barselhjelpen, så liker å bruke litt tid på det 😊 Her gjør pappaen også babymassasje når han er hjemme fra reisejobb. husk at babyen ikke trenger å sosialiseres med andre enn dere foreldre. De har ikke samme behov for å møte andre som oss. Foreldrene er de viktigste i livet 😍 Anonymkode: 70d8f...915
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #17 Skrevet 13. mars 2021 Ser at mange skriver at det ikke er viktig når baby er så liten og det er helt sant. Men jeg var i samme situasjon hvor jeg har hatt veldig få på besøk på en gang og baby har nesten ikke vært rundt andre barn. Nå er hun 8 måneder og blir livredd dersom det er mye støy, babygråt osv... men det kan jo være tilfeldig Anonymkode: fe930...312 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #18 Skrevet 13. mars 2021 Jeg har også en baby, lastet ned en app som heter Kinedu som gir oss litt nye aktiviteter hver uke. Sykt kjedelig å være hjemme med baby, og jeg kan ingenting om babyer egentlig, så deilig å ha en app som kommer med forslag til ting vi kan gjøre. Aktiviteter er for eksempel: rull sammen et håndkle og legg baby over, for å øve på å krype (kommer med insteulajonsvideo). Pekeleker for å lære språk. Etc. Gir ikke appen 10/10 poeng akkurat, men er iallefall bedre enn det jeg hadde klart å komme på selv. Anonymkode: 6ddd2...a1b 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #19 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ser at mange skriver at det ikke er viktig når baby er så liten og det er helt sant. Men jeg var i samme situasjon hvor jeg har hatt veldig få på besøk på en gang og baby har nesten ikke vært rundt andre barn. Nå er hun 8 måneder og blir livredd dersom det er mye støy, babygråt osv... men det kan jo være tilfeldig Anonymkode: fe930...312 Vår 2020-baby er også veldig skeptisk til folk. Jeg tror nok det handler mest om temperament. Jeg var veldig sjenert som barn, og visstnok redd besteforeldrene mine som bodde på andre kanten av landet når det var lenge siden sist jeg hadde sett dem selv. Men uansett gjør ikke korona overgangen til barnehage noe lettere for de litt ekstra skeptiske babyene. Jeg tenker yngstejenta vår hadde hatt veldig godt av f.eks. åpen barnehage, og å bli vant med og trygg på å være rundt andre med oss til stede. Det er forresten kanskje noe TS kan sjekke ut etter hvert det også. Foreløpig er nok babyen litt liten. Tilbudet om åpen barnehage varierer, både til vanlig, og i hvert fall nå. Men i vår kommune er det fortsatt et tilbud, det er bare få plasser, påmelding og mange som vil ha plassene, så vi har nesten ikke vært der. Anonymkode: 47ac9...c2b 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #20 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ser at mange skriver at det ikke er viktig når baby er så liten og det er helt sant. Men jeg var i samme situasjon hvor jeg har hatt veldig få på besøk på en gang og baby har nesten ikke vært rundt andre barn. Nå er hun 8 måneder og blir livredd dersom det er mye støy, babygråt osv... men det kan jo være tilfeldig Anonymkode: fe930...312 Dette! Vi fikk unge for nøyaktig ett år siden. Har vært opptatt av å sosialisere han så godt vi har kunnet, selv midt i en pandemi. Han er nå en trygg og harmonisk gutt som elsker andre barn. Har sett hvordan det har gått med datteren til en venninne som satt isolert med foreldrene første året. Ikke bra. Anonymkode: 38ea4...27f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå