Gå til innhold

Katten min får ikke tisset!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går ettermiddag etter jobb oppdaget jeg at katten min var litt rar. Han gikk med halen ned, var veldig kontaktsøkende og kom inn for å gå på kattedoen (mistenkelig) Dette er en sterilisert hannkatt på fem år som får spesialfor fra dyrlegen, men som er mye ute og har minst to andre familier/eldre damer han besøker på dagtid. 

Jeg tok en titt i kattedoen og der var ingen spor, så begynte han å sette seg rundt over alt, temmelig desperat. Ingen dråpe kom. 

Tok med han til dyrlegen, vaktutrykning. De katerisert for 60 ml (!!) urin, og de fant noen hvite klumper med celler (hvite blodceller etter gjennomgått infeksjon?) som okkluderer urinrøret. Betalte 5000kr for denne konsultasjonen. Det var sedasjon, røntgen (ingen nyregrus) smertestillende, betennelsesdempende og kateterisering. Fikk foreskrevet smertestillende på resept som jeg skulle hente i dag, men oppdager at ingen apotek i denne storbyen iallefall har denne på lager... 

Veterinær sa at det var risiko for at pus kunne dø under sedasjon og prosedyre. 

Pus får fremdeles ikke tisset nå på morgenen.. Han har drukket antagelig 100ml siden han kom hjem. 

Er det noen som har erfaring med lignende? Kan det hende han får tisset når han får smertestillende? 

Jeg skal nok ta han med for ny kateterisering når de åpner. (1000kr)Men hvis det ikke løser seg med den.. Så må jeg vel inn igjen i morgen med ny vaktutrykning og ytterligere 5000kr? Dette har jeg bare ikke råd til. 

Anonymkode: 4cff2...816

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette har jeg bare ikke råd til. 

Men likevel så nå man som dyreeier bare ta seg råd. 

Alternativet er å avlive katten. 

Smertestillende *du kan be om mer fra vet dersom ikke apotek nær deg har på lager) kan nok gjøre det lettere, da den har mindre smerter. Men hva om dette er et vedvarende problem? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har ikke råd til å betale 5000kr hver gang katten skal late vannet resten av helgen. Og det var ikke spørsmålet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, jeg har ikke råd til å betale 5000kr hver gang katten skal late vannet resten av helgen. Og det var ikke spørsmålet. 

Da er jo avliving ditt eneste alternativ! 

• Liker 1
Skrevet

Hvis de ikke har akkurat det smertestillende preparatet du fikk resept på, så må du be om en erstatning. Enten på apoteket eller hos dyrlegen. Snakk med dyrlegen, forklar situasjonen og spør om alt du lurer på. Spør om hva du skal gjøre resten av helgen, og hva de kan gjøre for å fikse dette. Vær litt i forkant, det er du som kjenner situasjonen nå, så spør hva dere kan gjøre for at dette skal løse seg til det beste både for katten og din økonomi.

Jeg er ikke veterinær, men jeg tviler på at du må til veterinær hver eneste gang katten skal tisse nå i helgen. Det høres rart ut hvis veterinæren har sagt noe sånt.

Men jeg synes du skal si til disse damene han besøker at han IKKE skal få noe annen mat enn spesialforet fra dyrlegen. Forklar hva som har skjedd, og hvis det er nødvendig, kan du jo sette igjen litt spesialfor hos dem, så de kan servere ham "ordentlig mat".

Husk at det er bedre for kattens del å bli avlivet enn at han skal lide og ha det vondt, men jeg håper det ordner seg for dere. Lykke til. 

AnonymBruker
Skrevet

Derfor har man forsikring

Anonymkode: a65bd...543

AnonymBruker
Skrevet

Det er iallefall ikke nyrestein som blokkerer, de sa det var hvite blodceller som klumpet seg. Så tror ikke han blir foret med noe som går utover nyrene. 

Har spurt om de kan se an behovet for inneliggende kateter når jeg leverte han nå. Og de hadde ikke tid til å gi meg ny resept akkurat nå .. Så jeg venter i spenning. De sa at de hadde lite smertestillende og at det var vanskelig å skaffe pga pandemien og prioritering av medisiner til mennesker. 

Hvis det blir operasjon eller mange gjennomskyllinger så er nok avlivning eneste utvei. Det er fryktelig trist. Og det er helt unødvendig å komme med nedlatende kommentarer om forsikring. Bare drit i det, og skroll videre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er iallefall ikke nyrestein som blokkerer, de sa det var hvite blodceller som klumpet seg. Så tror ikke han blir foret med noe som går utover nyrene. 

Har spurt om de kan se an behovet for inneliggende kateter når jeg leverte han nå. Og de hadde ikke tid til å gi meg ny resept akkurat nå .. Så jeg venter i spenning. De sa at de hadde lite smertestillende og at det var vanskelig å skaffe pga pandemien og prioritering av medisiner til mennesker. 

Hvis det blir operasjon eller mange gjennomskyllinger så er nok avlivning eneste utvei. Det er fryktelig trist. Og det er helt unødvendig å komme med nedlatende kommentarer om forsikring. Bare drit i det, og skroll videre. 

Ja jeg beklager, det var ikke meningen å være nedlatende. Men til en annen gang, så kan det være greit å man slipper å få det enda værre om man må avlive fordi man ikke har råd til behandlig. I dette tilfelle kan det jo hende man måtte gjort det uansett forsikring eller ikke. Håper virkelig det går bra med pusen din ❤ får satse på det 🤞 følelsen av å miste pelsen sin føles ut som det værste man kan oppleve der og da. Det er fortsatt mye håp i dette tilfelle ☺

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

^ når pus er frisk igjen opprett forsikring (skriver det ikke for at jeg tror at du ikke har planer om det alerede, sier det bare for å si det) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sa bra du ikke mente det nedlatende. Jeg har forsikringer til oppover ørene men pusen min har jeg glemt å forsikre, sikkert fordi uhellet aldri har vært ute. Har sett på det i ettertid og det er jo helt utrolig at det koster like mye eller mer å forsikre pusen min i mnd enn barna mine. Men skulle jeg opprettet det nå så vil vel de aldri dekket noe som har med nyrer og urinveier uansett? Når han har vært inne for behandling av sykdom der?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sa bra du ikke mente det nedlatende. Jeg har forsikringer til oppover ørene men pusen min har jeg glemt å forsikre, sikkert fordi uhellet aldri har vært ute. Har sett på det i ettertid og det er jo helt utrolig at det koster like mye eller mer å forsikre pusen min i mnd enn barna mine. Men skulle jeg opprettet det nå så vil vel de aldri dekket noe som har med nyrer og urinveier uansett? Når han har vært inne for behandling av sykdom der?

Vår koster vel 1500 i året, det er knappe 125 kr i mnd, ikke så ille det syns jeg 😛 sparebank 1 

Anonymkode: 11bfc...17f

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

I går ettermiddag etter jobb oppdaget jeg at katten min var litt rar. Han gikk med halen ned, var veldig kontaktsøkende og kom inn for å gå på kattedoen (mistenkelig) Dette er en sterilisert hannkatt på fem år som får spesialfor fra dyrlegen, men som er mye ute og har minst to andre familier/eldre damer han besøker på dagtid. 

Jeg tok en titt i kattedoen og der var ingen spor, så begynte han å sette seg rundt over alt, temmelig desperat. Ingen dråpe kom. 

Tok med han til dyrlegen, vaktutrykning. De katerisert for 60 ml (!!) urin, og de fant noen hvite klumper med celler (hvite blodceller etter gjennomgått infeksjon?) som okkluderer urinrøret. Betalte 5000kr for denne konsultasjonen. Det var sedasjon, røntgen (ingen nyregrus) smertestillende, betennelsesdempende og kateterisering. Fikk foreskrevet smertestillende på resept som jeg skulle hente i dag, men oppdager at ingen apotek i denne storbyen iallefall har denne på lager... 

Pus får fremdeles ikke tisset nå på morgenen.. Han har drukket antagelig 100ml siden han kom hjem. 

Er det noen som har erfaring med lignende? Kan det hende han får tisset når han får smertestillende? 

Jeg skal nok ta han med for ny kateterisering når de åpner. (1000kr)Men hvis det ikke løser seg med den.. Så må jeg vel inn igjen i morgen med ny vaktutrykning og ytterligere 5000kr? Dette har jeg bare ikke råd til. 

Dette er garantert en form for nyresvikt og pus har urinveisinfeksjon siden de fant hvite blodlegemer i urinen.
Grunnen til at det er risiko ved sedasjon er fordi nyrene allerede er kompromisert.
Det er ikke en garanti at pus klarer å tisse når han får smertestillende hvis det er innsnevringer i urinrøret eller infeksjonen har tettet kanalen, og pus vil sannsynligvis få blodforgiftning hvis det ikke blir gjort noe med, noe som kan føre til en smertefull død.

Du har to alternativer her; Enten må du gjennomgå alt av prosedyrer som veterinærene foreslår for at katten skal få en okay livskvalitet, eller så må du rett og slett gå den veien å avlive pus da det er fryktelig smertefullt og pus ikke får et godt liv om han ikke får riktig behandling. Det er en kjip avgjørelse å måtte ta, men har du ikke råd til å gi ham riktig behandling, så er avliving det beste for pus.
Et tredje alternativ er å omplassere pus til noen som har råd til å ta vare på en nyrepus, hvor han kan få hjelp veldig raskt. Jeg ville foreslått en Spleis eller noe hvis det var tid til det, men dette er akutt og han trenger hjelp umiddelbart.

Dette høres skremmende likt ut det vi gikk gjennom med Gamlepus. Vi oppdaget heldigvis nyresvikten i stadium 2, så med medisiner fikk hun 4 år ekstra, men det var hardt og relativt dyrt mens det stod på, selv med forsikring.
Det hjelper dessverre ikke å forsikre pus nå, da allerede oppdagede problemer blir lagt i karensklausulen i forsikringen, så du får ikke dekket dem.

Jeg føler med deg, TS, dette er utrolig kjipt og det er en vanskelig situasjon å være i, særlig når økonomien ikke er helt på topp eller du ikke har midler til å kaste etter veterinærene for å fikse problemet. Spesielt når det er en veldig akutt situasjon. :sukk:

Skrevet

Stakkar, føler med både deg og katten din. Skjønner at det ikke ser så lyst ut, men krysser fingrene for at det likevel ordner seg på et vis. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som urinkrystaller, det er ikke det samme som nyresteiner. Riktig fór og godt med vann er eneste som forhindrer slike krystaller.   
Mistet en katt til urinkrystaller. Var for svak til å opereres og gått for langt til å gjøre det uten operasjon og døde noen timer senere. 
Andre katten min opplevde også begynnende urinkrystaller, de fikk det ut med lokalbedøvelse. Siste rest kom ut av seg selv i en gedigen dam med blod, vann og urin. Har aldri sett en så stor dam væske fra en katt før. Fikk noen medisiner også ble han bedre. Det ble oppdaget raskt, fordi jeg var klar over symptomene.  

Kjøp vannfontene! Det er  det som har redde min katt hittil. Ble anbefalt det av veterinær etter skrekken vi hadde for 6 år siden. Har ikke hatt problem siden jeg skaffet vannfontene og katten drikker dobbelt så mye vann nå som før. Den må også settes litt unna matskålen, for vann og matskål bør ikke stå side om side. Og du bør også ha kattedoen i et annet rom enn mat/vannkålene. Katter foretrekker dette av natur og det er også derfor vannfontene er et must, de foretrekker bevegelse i vannet. Stilleståendevann er ikke fristende for dem og heller ikke naturlig for deres adferd. 

Bare sånn at du er klar over det; forsikring dekker sjeldent slike problemer. Du må spørre forsikringen, men det er så vanlig at det sjeldent blir dekket og jeg har ikke funnet noen forsikring som dekker urinproblemer hos kastrerte hannkatter. Bare nevner det, siden det ble nevnt. 
For som sagt, det er veldig vanlig og det kan lett unngås ved å unngå overvekt, riktig mat (må være spesifikt for urinhelse og kastrerte katter) og vannfontene. 

Anonymkode: 2452a...796

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vet ikke hvor mye det koster å forsikre barn, men jeg betaler rundt hundrelappen pr stk i mnd for å forsikre mine. Det dekker opp til 50.000 tror jeg det var. 100 kroner syns jeg er et blaff ift å måtte leve med at babyene mine må dø fordi jeg er for fattig til å hjelpe dem. 

Det kan hende at den ikke vil dekke de problemene nå lenger ja, men så er det utrolig mange andre ting som kan skje. Tannproblemer f.eks er veldig vanlig etter hvert. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar allesammen! Tok han med til veterinær i går tidlig, og der forsøkte de å kateterisere men selv det minste gikk ikke inn. Så de måtte drenere ut urinen med en nål. De vekket han ikke fra sedasjonen slik at han fikk mest mulig ro. Fikk beskjed om at de ikke var bekymret for overfylt blære iløpet av søndagen så jeg skal inn igjen på mandag. Har fått smertestillende fra klinikken. 

Våknet nå til en desperat katt som lagde noen lyder jeg aldri har hørt før og han klarte å bryte opp en tung lukket skyvedør med stopper(!) Han hadde kjempevondt. Gav smertestillende med en gang, og det har roet seg nå heldigvis. 

De sier at det kan løse seg av seg selv, men han har ikke rørt mat eller drikke siden fredag. Og de sier at de kan henvise han til dyrehospital for et inngrep som gjør at det blir fri flyt av urin, men det vil dryppe urin overalt en periode. 

Fikk bekreftet at de fant nyregrus (hvor de fikk ut alt) ved første kateterisering, i tillegg til de hvite blodcellene. 

Nå håper jeg virkelig at dette løser seg, for denne pusen er såå elsket ❤️ 

Vi har vært veldig nøye med fôret, og han jakter og er en helt ekstremt dyktig jeger. Friskt vann får han flere ganger om dagen, selv om vann og matskål har stått ved siden av hverandre. Det er en utekatt som går på do ute, men har kattedo i et skap som han lukker opp når han må. Men jeg har ikke kontroll på disse andre "familiene" og hva de gir. Noen av de bor han jo hos hele formiddagen hvis han later seg,  når vi er på jobb. Vannfontene har jeg aldri hørt om, det skal jeg huske på hvis dette går bra. 

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Burde kanskje la kateteret sitte i litt til han har fått infeksjonen under kontroll. 

Anonymkode: 25990...ea7

AnonymBruker
Skrevet

Uff så fælt å lese Ts. Håper det ordner seg for deg og pus🙏🏻 Det kan ikke være lett for noen av dere nå. 

Anonymkode: b8681...8ae

Skrevet
On 3/14/2021 at 5:13 AM, AnonymBruker said:

*snip*
Men jeg har ikke kontroll på disse andre "familiene" og hva de gir. Noen av de bor han jo hos hele formiddagen hvis han later seg,  når vi er på jobb. Vannfontene har jeg aldri hørt om, det skal jeg huske på hvis dette går bra. 

Med tanke på de andre familiene, så kan du skrive ut flyers med bilde av pus, med litt info og streng beskjed om at de må slutte å gi ham mat fordi han må ha spesialfór og kan dø av det de gir ham hvis de fortsetter. Legg i hver eneste postkasse i nabolaget, og gå på dørene til de nærmeste som du vet om og snakk med dem direkte. Skulle de likevel fortsette å gi ham mat, så kan du begynne å sende ut kopier av veterinærregningene, og spørre om de er interessert i å hjelpe til økonomisk. Hvis ikke, så må de slutte å være rasshøl.

Vannfontene er genialt. Den setter du enten på et annet sted i huset, eller ved siden av matskålene. Hvis du har den sammen med matskålene, setter du to-tre andre vannskåler rundt omkring i huset. Vasken på badet, ute i stua, i en vinduskarm i nærheten av der han vanligvis sitter, slike steder. Katter drikker mye mer når de har tilgang til vann flere steder, og vannfontener gjør ofte at de drikker mer fordi de synes det er spennende med rennende vann.
Dette kan redde nyrene til veldig mange puser der ute.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...