Gå til innhold

Er jeg transfob om jeg har en preferanse for kjønnsorgan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før jeg utdyper, vil jeg bare si at dere som er åpenlyst homofob, transfob, osv. eller kort og greit ikke klarer å gi et normalt svar - kan la være å komme med input.  

Jeg har ikke fundert på dette før veldig nylig. Jeg er lesbisk, og har tidligere vært sammen med menn (i en periode der jeg "prøvde å være hetero"). Jeg har hatt forskjellige fæle opplevelser med menn, deriblant overgrep, og kunne klart meg hele livet uten å se eller ta på en penis igjen. Samme problemet har jeg ikke med vaginaer, derimot. 

I desember møtte jeg ei dame som jeg liker kjempegodt. På kvinnedagen la hun ut et innlegg på insta, og der skrev hun blant annet at hun ikke har tatt operasjon nedentil. Vi har med andre ord ikke hatt sex ennå, selv om vi er veldig mye sammen, og jeg hadde ikke kommet på å spør om det. Jeg visste jo at hun var mtf fordi hun sa det, men følte ikke at det var nødvendig av meg å spør noe særlig om det. I det siste har det derimot kvernet så jævlig i hodet ang. dette, for jeg tror ikke jeg greier å eventuelt ha sex med henne, og må nå til å si i fra at dette ikke går noen vei. 

Jeg prøver egentlig ikke å forsvare meg selv ang. dette, selv om det kanskje framstår slik. Jeg tror holdningen rundt sexen har mer å gjøre med traumer enn noe annet, for jeg følte aldri noe på det før jeg visste at hun fremdeles hadde penis. Jeg hadde ingen grunn til å tenke at jeg kunne være diskriminerende før nå. Om jeg er transfob av denne grunn, så må jeg også kunne innrømme det, tenker jeg (selv om jeg absolutt ikke er stolt over tankene mine for tiden). Så, er jeg transfob eller ikke? Hva mener andre? Please, svar ærlig og seriøst. 

Anonymkode: 0b10f...9c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det. Du har en preferanse på kjønnsorgan og det må vel være lov?

Jeg selv er kvinne og foretrekker penis, har kun hatt sex med menn. Om jeg hadde møtt ei dame jeg synes er skikkelig flott, og hun har penis så tror jeg faktisk det hadde gått helt fint for meg enda jeg definerer meg selv som heterofil. Hadde jeg møtt en mann med vagina så hadde det nok ikke blitt noe sex mellom oss før en eventuell kjønnsoperasjon. 

Det er vel ikke transfobisk å ha en preferanse?

Anonymkode: d21f2...384

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det, nei. Du kan ikke tvinge deg selv til å være tiltrukket eller bli seksuelt opphisset.

Tror den debatten om å være tiltrukket/ikke tiltrukket av transpersoner har blitt helt ødelagt av hvor transfobiske utrolig mange fortsatt er. De går rett i de vanligste "Jeg er tiltrukket av kvinner, ikke mann med dameklær" osv. Og da blir jo debatten igjen for transpersoner bare å forsvare kjønnet sitt og påpeke det transfobiske i hvordan folk svarer på det. 

De aller aller fleste mennesker, inkl. transpersoner, vil jo ikke ha sex med noen som ikke vil ha dem. 

Det som derimot er transfobisk er vel å til stadighet gå rundt å poengtere "Jeg er ikke tiltrukket av transkvinner/menn" og fokusere på det i nesten latterlig stor grad hvis en transkvinne er på et lesbisk arrangement etc. Og det er også litt absurd fordi de fleste har sikker sett en transperson og synes vedkommende var tiltrekkende, uten av de visste at vedkommende var trans. Eneste grunnen til at så mange tror de "alltid" vet hvem som er trans og ikke, er jo fordi de bare legger merke til de som de kan "se det på". 

Men du TS, virker ikke som du er transfobisk eller et dårlig menneske i det hele tatt. Kanskje tenk på hvordan du formidler det til henne? Trenger du å si at det var kjønnsorganet spesielt som var grunnen? Eller kan du si noe mer generelt at du ikke føler det er noen fremtid? Jeg vet ikke, er ikke trans selv, men kan tenke meg det kan være ganske vondt å få en så spesifikk avvisning. 

Anonymkode: a15a3...464

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ikke. Heterofile og homofile eksisterer og burde få lov å ha sin seksualitet i fred. 

Anonymkode: 4a59b...4f3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, absolutt ikke.

Jeg er heteroseksuell (ekte 100%) og kunne aldri vært sammen med noen som er biologisk samme kjønn, det er ikke noe "transfobisk" i det! Jeg synes det er helt latterlig at dette skal være en ting.

Du sier du er lesbisk men du er nok en plass mellom på skalaen om du kan være sammen med både biologiske menn og kvinner.

Jeg vil i alle fall ha meg frabedt å stemples med en fobi på grunn av seksualiteten min, og du har nok ingen fobi du heller (kanskje penisfobi?). En annen ting er at man ikke kan lage et "fungerende" normalt kjønnsorgan, men det er kanskje ikke så farlig om man er litt midt mellom på skalaen

Lykke til :)

Anonymkode: 47e99...0fd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette ikke forumet det rette stedet å lufte sånne tanker på. Som forventet får du der "det finnes bare to kjønn!"-fobiske svarene.

Når det er sagt så syns jeg ikke at du er urimelig. Du trenger ikke forsvare deg for hun du møtte, det hadde vært annerledes om du visste at hun ikke var ferdig operert på forhånd. Men nå vet du det, og da er det helt innafor å trekke deg fra relasjonen. Du er ikke fordomsfull for det om det er feil for deg. 

Anonymkode: af5c5...b98

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, man er ikke transfob fordi man har preferanser.
Og etter hva du skriver så høres det mer ut som om du sliter med tanken pga traumer, så håper du får hjelp til å bearbeidet det. Det høres jo ut som dere er nære, så om hun virker ålreit på alle andre områder så kan du prøve å snakke med henne om det du tenker på. 

En ting å huske på er at transpersoners kjønnsorganer er ikke som cispersoners. Hormoner påvirker det området mye, så en transkvinnes kjønnsorgan er ikke det samme som en cismanns. Etter kort tid på hormoner blir de mindre, mykere, lukter bedre og fungerer med som klitten på en ciskvinne. 
Det finnes mange heterofile menn (som er 100% hetero) og homofile kvinner (som er 100% homo) som er sammen med transkvinner, men det er helt greit å ikke være en av dem. Det viktigste er å ikke bare tenke på transpersoner som kun kjønnsorganer. De er mennesker de og. 
Her er en nyttig artikkel https://www.allure.com/story/guide-to-sex-with-trans-women-for-cis-women

Her er også lærerike videoer :)  

Lykke til :heiajente:

Anonymkode: d5a82...035

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Før jeg utdyper, vil jeg bare si at dere som er åpenlyst homofob, transfob, osv. eller kort og greit ikke klarer å gi et normalt svar - kan la være å komme med input.  

Jeg har ikke fundert på dette før veldig nylig. Jeg er lesbisk, og har tidligere vært sammen med menn (i en periode der jeg "prøvde å være hetero"). Jeg har hatt forskjellige fæle opplevelser med menn, deriblant overgrep, og kunne klart meg hele livet uten å se eller ta på en penis igjen. Samme problemet har jeg ikke med vaginaer, derimot. 

I desember møtte jeg ei dame som jeg liker kjempegodt. På kvinnedagen la hun ut et innlegg på insta, og der skrev hun blant annet at hun ikke har tatt operasjon nedentil. Vi har med andre ord ikke hatt sex ennå, selv om vi er veldig mye sammen, og jeg hadde ikke kommet på å spør om det. Jeg visste jo at hun var mtf fordi hun sa det, men følte ikke at det var nødvendig av meg å spør noe særlig om det. I det siste har det derimot kvernet så jævlig i hodet ang. dette, for jeg tror ikke jeg greier å eventuelt ha sex med henne, og må nå til å si i fra at dette ikke går noen vei. 

Jeg prøver egentlig ikke å forsvare meg selv ang. dette, selv om det kanskje framstår slik. Jeg tror holdningen rundt sexen har mer å gjøre med traumer enn noe annet, for jeg følte aldri noe på det før jeg visste at hun fremdeles hadde penis. Jeg hadde ingen grunn til å tenke at jeg kunne være diskriminerende før nå. Om jeg er transfob av denne grunn, så må jeg også kunne innrømme det, tenker jeg (selv om jeg absolutt ikke er stolt over tankene mine for tiden). Så, er jeg transfob eller ikke? Hva mener andre? Please, svar ærlig og seriøst. 

TS her. Før dere ødelegger tråden videre med meningsløs debatt ang. om jeg, eller andre her, er bi/panfile... Kindly fuck off. 

I forhold til min situasjon, så er jeg sammen med en kvinne. Hun ser, høres, og opptrer som kvinner flest, men har penis. Legning har fint lite med noe av det originalinnlegget handlet om. Problemet er et organ, ikke noen sin legning eller din personlige oppfatning av hva en lesbe er. Tråden handler om transfobi og intet annet. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

TS her. Før dere ødelegger tråden videre med meningsløs debatt ang. om jeg, eller andre her, er bi/panfile... Kindly fuck off. 

I forhold til min situasjon, så er jeg sammen med en kvinne. Hun ser, høres, og opptrer som kvinner flest, men har penis. Legning har fint lite med noe av det originalinnlegget handlet om. Problemet er et organ, ikke noen sin legning eller din personlige oppfatning av hva en lesbe er. Tråden handler om transfobi og intet annet. 

Beklager kupping av tråden!

Det er vanskelig å svare ja eller nei på spørsmålet ditt, siden det ikke alltid er en objektiv "fasit" på hva som er transfobisk og ikke. Dette er jo et ekstremt personlig, nært og for noen sårt tema, og derfor vil noen kanskje føle at det er transfobisk, mens andre igjen vil mene det er uproblematisk. Jeg går ut fra at du ikke har snakket særlig mye med henne om dette, og da er det også vanskelig siden du ikke vet hvilket forhold hun har til penis. Noen transkvinner sliter jo med dysfori i en slik grad at de helst vil ha så lite å gjøre med penis som mulig, og da er det ikke sikkert at penetrerende sex (eller sex som omfatter penis på noen måte) er aktuelt i det hele tatt. Mitt beste råd til deg er å ta opp temaet på en forsiktig måte. Spør om hun er komfortabel med å snakke om det, og forklar henne deretter de samme tingene du skriver i hovedinnlegget om hvorfor dette med penis er vanskelig for deg.
(Jeg tenker at tilfeldige personer på KG sin mening om hvorvidt noe er transfobisk ikke er så relevant for situasjonen din. Det som er viktig er hva kjæresten din synes, og det er det ingen av oss som kan svare på)

Endret av venus24
Skrivefeil
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Beklager avsporingen, synes det er irriterende selv.

Nei jeg synes ikke det er transfobisk, og jeg kan på en måte relatere. Jeg skjønner at det kan være en vanskelig ting å ta opp også nettopp fordi mange transpersoner har komplekser rundt kjønnsorgan. Men det du at denne personen vil ha sex med deg da? For det er ikke alle som vil det heller dersom de har problemer med kroppen sin. Og dersom hun skal operere er det kanskje verdt å vente? ellers så får du bare være ærlig. Det er en helt ok ting å ikke like penis. 

Anonymkode: 7bb02...41c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å ha genitaliapreferanser er ikke transfobisk nei. Det går an å ta det opp med folk på en mer ålreit måte enn noen av de grinete transekskluderende radikalfeministene som spyr diverse oppgulp i media for tiden gjør da, det er ingen som noen gang forventer at man skal være tiltrukket av eller ha sex med noen som har en kropp man ikke ønsker å ha sex med, men man kan også ha ganske grunnleggende sympati for andre mennesker og bare..... gi blaffen i å forklare hvorfor og heller la de som tenner på peniser kose seg med de :)

Anonymkode: 5fc0c...805

• Liker 1
Skrevet

Til ts.

Nei, det må da være måte på. Man er ikke transfob om man ikke klarer å tenne på eller ha sex med en person med "feil" kjønnsorgan. Alle har sine preferanser seksuelt. Man har ikke sex med folk for å ikke diskriminere, men fordi man har (forhåpentligvis) lyst på dem.

• Liker 6
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Skrevet

Jeg er også lesbisk. Og kunne overhodet ikke hatt sex med en kvinne som har penis. Jeg blir tiltrukket av kvinnekroppen. Og det inkluderer ikke en penis. Selvsagt er du ikke transfobisk. Du har preferanser. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke transfobisk eller har noe som helst imot dem. Jeg hadde blitt skuffet om jeg hadde møtt en mann, falt for en mann, fått følelser for en mann, så funnet ut at han har en vagina. Det hadde ikke gått for min del fordi jeg er 100% hetero, jeg følte ingenting når jeg en gang rotet litt med en venninne for å eksperimentere, det kvinnelige kjønnsorgan gir meg ingenting så vi hadde ikke hatt en god seksuell relasjon, hvilket er veldig viktig for meg. Jeg synes det er viktig å si fra om sånt tidlig så man kan bestemme selv. Det er ikke en liten ting å skjule/ikke nevne heller. 

Anonymkode: 2b2c6...d74

• Liker 5
Skrevet

Nei, det å ikke ville ha sex med folk, gjør en ikke i mot disse folkene. 

Det å være i not disse folkene, gjør ting problematisk. 

Om du I tillegg til å ikke ville ha sex med en transkvinne, sier at disse kvinnene ikke fortjener samme rettigheter som andre kvinner. Eller at de bare er syke, og ikke burde få lov til å bli seg selv. Da går man over til transfobisk. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke transfobisk i seg selv, men det er transfobisk når man tillegger transer meninger de ikke har.

Anonymkode: 8014a...639

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, synes ikke det er transfobisk om du er helt sikker på hva du vil ha. Jeg tror ikke jeg hadde hatt noe problem med å være sammen med en transkvinne. Følelsesmessig faller jeg kun for kvinner, men seksuelt begge kjønn. Men sånn er det ikke for alle. 

Anonymkode: 18ffe...2f8

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke transfobisk.
Men, jeg tenker som så, er dette en kvinne du ønsker en framtid med om hun hadde hatt vagina?
Kommer hun til å ta kjønnskorrigering?
Om så, ville jeg kanskje tatt praten om hvordan du ser på penis og at du er veldig glad i henne men at du ikke takler penisen pga din fortid.
Om du ikke ser for deg en framtid ville jeg nok ikke gått inn på penisen, da det nok allerede er ett sårt punkt for henne, men heller kommet vås ala du ikke har riktige følelser, ikke ser noen framtid osv. Skal du dumpe henne så ikke trakk på henne med å fortell henne at det er penisen som er grunnen.

Anonymkode: 6d7ba...038

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, man er ikke transfob fordi man har preferanser.
Og etter hva du skriver så høres det mer ut som om du sliter med tanken pga traumer, så håper du får hjelp til å bearbeidet det. Det høres jo ut som dere er nære, så om hun virker ålreit på alle andre områder så kan du prøve å snakke med henne om det du tenker på. 

En ting å huske på er at transpersoners kjønnsorganer er ikke som cispersoners. Hormoner påvirker det området mye, så en transkvinnes kjønnsorgan er ikke det samme som en cismanns. Etter kort tid på hormoner blir de mindre, mykere, lukter bedre og fungerer med som klitten på en ciskvinne. 
Det finnes mange heterofile menn (som er 100% hetero) og homofile kvinner (som er 100% homo) som er sammen med transkvinner, men det er helt greit å ikke være en av dem. Det viktigste er å ikke bare tenke på transpersoner som kun kjønnsorganer. De er mennesker de og. 
Her er en nyttig artikkel https://www.allure.com/story/guide-to-sex-with-trans-women-for-cis-women

Her er også lærerike videoer :)  

Lykke til :heiajente:

Anonymkode: d5a82...035

Men det forutsetter jo at vedkommende faktisk tar hormoner da. Det er det jo ikke alle som gjør.

Anonymkode: daf1c...c68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...