Gjest Gjest Skrevet 24. august 2005 #1 Skrevet 24. august 2005 Jeg skal gå deltid på skole i år, men neste år blir jeg fulltidsstudent. Jeg og samboer eier et hus sammen, og ligningsverdien på huset er 260.000 (og dette går vel på formue...). I tillegg har samboer over 200.000 på konto. Formuegrensen til lånekassener 413.000.Vi har fullstendig delt økonomi, så dette blir jo veldig urettferdig for meg dersom ikke jeg skal få noe lån/stipend pga dette. Vi har et barn sammen, så jeg lurte på om en mulighet å komme seg utenom reglene kan være å overføre de 200.000 kr hans inn på dattera hans sin konto?
Scheherazade Skrevet 24. august 2005 #2 Skrevet 24. august 2005 Hmmm, vet ikke helt med dette med å overføre, men du er vel klar over at lånet blir trukket fra på formuen din? Det vil si, jeg har egentlig 150 i formue, men siden jeg også har cirka 160 i lån, blir likevel formuen min på -10. Men det er klart, du skal jo studere en stund for å nulle ut såpass mye formue...
Malama Skrevet 24. august 2005 #3 Skrevet 24. august 2005 Med mindre de har lån på huset da? Det reduserer jo også formue i så fall.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2005 #4 Skrevet 24. august 2005 JAAAA, det har vi!!!Har aldri blitt så glad for at vi har lån før Tusen takk!!!!!
Nala Skrevet 24. august 2005 #5 Skrevet 24. august 2005 Vi har et barn sammen, så jeg lurte på om en mulighet å komme seg utenom reglene kan være å overføre de 200.000 kr hans inn på dattera hans sin konto? ← Dette ville uansett ikke være løsninga. Dersom en umyndig har så mye i formue kommer overformynderiet inn i bildet nemlig.
Nala Skrevet 24. august 2005 #7 Skrevet 24. august 2005 Nala, hva vil overformyderi si? ← Hvis en mindreårig har en formue som samlet overstiger 75 000 kroner i verdi (jeg tror i alle fall at dette fremdeles er grensa), sier vergemålsloven at midlene skal forvaltes av overformynderiet. Hver kommune har sitt overformynderi. På min kommunes nettsted kan man for eksempel lese følgende om overformynderiet: Tromsø overformynderi er administrativt underlagt støtteenheten Kommuneadvokaten, med følgende oppgaver: Overformynderiet er ansvarlig for å forvalte de umyndiges midler, forvalte midler tilhørende forsvunne personer, oppnevne verger/hjelpeverger, gi veiledning og føre tilsyn med vergene samt oppfølging i forhold til umyndiggjøringsloven. Kilde: http://www.tromso.kommune.no/index.db2?id=311
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2005 #8 Skrevet 24. august 2005 Det er jo helt sykt at vi som foreldre ikke har full råderett over våre barns penger når vi selv setter de inn! Har du noen god forklaring på hvorfor det er slik?
Malama Skrevet 24. august 2005 #9 Skrevet 24. august 2005 Vel, ikke gi barna så store verdier da vel. Poenget er at dersom pegene tilhører BARNET så tilhører d BARNEt ikke foreldrene, og vil foreldrene ha råderetten, så får de la være å gi pengene til barnet da. Normalt kommer slike verdier til et barn inn i forbindelse med f.eks arv, eller at pengene kommer fra andre enn foreldrene, og det er ikke rimelig at foreldrene skal ha råderetten over disse, de tilhører brnet. Foreldre kan jo la være å GI barnet pengene om de selv vil ha råderetten, i like stor grad som du ikke gir bilen din til naboen om du egentlig vil ha den selv...
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2005 #10 Skrevet 24. august 2005 Det er jo helt sykt at vi som foreldre ikke har full råderett over våre barns penger når vi selv setter de inn! Har du noen god forklaring på hvorfor det er slik? ← Det er vel som du sier, for å ikke ha full råderett over barnas penger. Skjønner tankeganen litt og. Om du vet at poden har 100000kr på konto så kan det nok være fristende for enkelte å stikke hånda dit av og til. Overformynderiet består av flere personer, så det er ikke slik at det er en person som sitter på et kommunalt kontor og bestemmer over pengene til barnet ditt.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2005 #11 Skrevet 24. august 2005 Ok, da skjønner jeg . Dette visste jeg faktisk ikke Jeg tror at jeg og samboeren må ordne noen papirer i tilfelle en av oss dør, slik at den andre har muligheten til å sitte igjen med huset.
Malama Skrevet 24. august 2005 #12 Skrevet 24. august 2005 (endret) Samboere med barn bør uten tvil ordne seg ja, for samboere har ikke rett til åsitte i uskiftebo slik gifte har. Gjesidig testamente hjelper ikke så veldig mye, siden barn arver 2/3, men en gjensidig livsforsikring (han forsikrerer deg og du fordikrer ham) som gjør den gjenlevende istand til å kjøpe ut huset, det er ingn dum ide. Overformynderiet styrer likevel da det mindreårige barnes formue, men det er jo en fordel at mor/far likevel har råd til å fortsette livet. Samboere med barn bør derfor sikre seg økonomsik, både med forsikring og testamente. Samboere uten barn bør jo også ha testamente dersom de tenkr å arve hverandre, ellers vil det være foreldrne som arver den avdøde, evt søsken. Mye å tenke på. Mye av dette er automatsik om man er gift, men man må passe på selv som samboer (og er vel fortsatt ikke likestilt etter loven, med tanke på arveavgift og sånn) Endret 24. august 2005 av Malama
Nala Skrevet 24. august 2005 #13 Skrevet 24. august 2005 Anbefaler å lese råd for samboere på SpareBank 1s nettsider. Masse nyttig info.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2005 #14 Skrevet 24. august 2005 Hva bestemmer overformynderiet, da? Jeg mener, hvilke avgjørelser tar de, hva kan de gjøre med pengene? De kan vel ikke akkurat bestemme at alle pengene skal brukes til aksjehandel?
Malama Skrevet 24. august 2005 #15 Skrevet 24. august 2005 Nei, de kan ikke bestemme HVA pengene skal brukes til, men de kan bestemme hva de IKKE kan brukes til (altså: de rett og slett nekter deg som forelder å bruke penger som ikke tilhører deg, men barnet ditt) Penger som tilhrer et umyndig barn skal tilfalle barnet når det blir myndig, i mellomtiden kan ikke foreldrene bruke disse pengne. Overformynderiet bruker dem heller ikke (vel, litt kan vel bevilges brukt, etter visse regler for barnets forbruk på en måte, men da er de tikke overformynderiet som bruker dem altså) men bare ser til at ikke foreldrene gjør det heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå