Gå til innhold

Samvær hos far, koronarestriksjoner og kryss og tvers

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Far spør meg om han skal ha sønn (14 år, ungdomsskole) på samvær i neste uke tross at hele Salten-regionen har gått i lockdown (rødt nivå skoler, "alt er stengt utenom matbutikk, apotek, helse og ja, dere skjønner) med tilhørende anbefalinger om å begrense kontakt, dersom kontakt ikke mer enn 5 utenom husstanden, helst ingen på besøk etc. 

Han er aleneboer i huset, men foreldrene (besteforeldrene til barnet) er naboer og de er daglig hos hverandre. Hans bekymring er da om sønnen har for mange nærkontakter, og de for mange nærkontakter, som da igjen blandes denne uka?

I utgangspunktet tenkte jeg ikke på dette, og det er forsåvidt ikke noe problem at han er hjemme kommende uke heller og heller drar dit når det letter litt, og vi har helt ærlig vært litt skånt for disse utbruddene her i Bodø, men nå er det ganske ille. 

Så jeg vet faktisk ikke? Er det hysterisk å la han være bare her denne uka, la han dra til faren? 

Anonymkode: 7d91f...5a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samvær skal gjennomføres som normalt. 

• Liker 6
Skrevet

Har familie i Steigen, de gjennomfører samvær, men har lav terskel for evt små symptomer. Besteforeldre holder litt mer avstand. 

Skjønner godt at dere tenker på det altså. Det sies at samvær skal gå som normalt. Han må kanskje ikke klemme så voldsomt på besteforeldre akkurat nå? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
sirenas skrev (4 minutter siden):

Samvær skal gjennomføres som normalt. 

Forsåvidt min tanke også, men far virket litt bekymret egentlig. 

Må forøvrig legge til at vi har et greit samarbeid, og gutten sier ikke neitakk til en uke her med raskere nett å spille på, kortere vei til skolen og onlinekompiser. 

Så ingen som frarøver samvær. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker dette er snakk om et såpass stort barn, som fint klarer å holde 2m avstand til andre, også besteforeldre. 

Anonymkode: db7f8...301

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Ulrikke skrev (1 minutt siden):

Har familie i Steigen, de gjennomfører samvær, men har lav terskel for evt små symptomer. Besteforeldre holder litt mer avstand. 

Skjønner godt at dere tenker på det altså. Det sies at samvær skal gå som normalt. Han må kanskje ikke klemme så voldsomt på besteforeldre akkurat nå? 

Jaaa, det er litt det da. De er derover dag, og ofte overnatter gutten hos besteforeldrene fordi far begynner tidlig på jobb, så bestefar får han klar før han blir kjørt til skolen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker dette er snakk om et såpass stort barn, som fint klarer å holde 2m avstand til andre, også besteforeldre. 

Anonymkode: db7f8...301

Ikke så sort/hvitt alltid.  Normalt sett klarer en 14åring det, men ikke nødvendigvis denne karen det. Sosiale koder, restriksjoner og avvisning er vanskelig å forstå/skjønne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet skal samvær gå som normalt, men om far er bekymret ville jeg latt ham avgjøre det, dersom det er greit for deg og sønnen at det droppes denne gangen. Hvis alle parter er enige om det så er det jo ikke noe problem.

Anonymkode: e3e45...78b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gjør som dere vil.

Anonymkode: fde6b...4e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi får diskutere litt i løpet av helga å se hva vi blir enige om :)

AnonymBruker
Skrevet

Ville heller ha holdt litt avstand til foreldrene enn droppet samvær med mitt eget barn... 

Anonymkode: d7aba...e96

• Liker 1
Skrevet

Gamlingene kan vel holde seg 2 meter unna han på 14? Må de sotte oppå hverandre da? Leit om han på 14 ikke skal få se faren sin, om han vil det?

AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (4 timer siden):

Gamlingene kan vel holde seg 2 meter unna han på 14? Må de sotte oppå hverandre da? Leit om han på 14 ikke skal få se faren sin, om han vil det?

Enkelt i teorien, vanskelig i praksis. Å holde to meter ved middagsbordet er f.eks ikke mulig, i bilen, han er glad i å gi klem og er en fryktelig sår gutt (pga diverse diagnoser, men også personlighet) så å igjen måtte be han om å ikke klemme besteforeldre er ganske tøft. 

Likevel er akkurat det med å dra til far litt "jaja" om han får beskjed at det er pga lockdown. Det er en uke, og det blir normalt neste gang. Dessuten bor vi høvelig nært og de to kan sees og ta seg en biltur/gåtur/skitur om de vil. Null stress der. 

Far var bare bekymret for nærkontakter med skole, jobb, han, besteforeldre, meg, blanding her og der akkurat i denne nedstigningen. Jeg tror vi lander på at han blir hjemme denne uka så får de heller møtes når vi ikke er i så streng lockdown. Det er litt krise om 3 husstander skulle smittes. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis far er bekymret og det er greit for deg og gutten at han ikke bor hos far førstkommende uke, så la gutten droppe samværet til uka. Far og sønn kan møtes en ettermiddag eller to og gå en tur/skitur el.l. Ikke lurt om besteforeldrene blir nærkontakter med de mutasjonene som florerer i Bodø nå. Alle må bidra til at det blir nok med en uke (eller to) med strengeste restriksjoner. Jeg misunner ikke Oslo og andre byer med mye mer nedstenging. 

Hilsen bodøværing

Anonymkode: 60c77...756

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis far er bekymret og det er greit for deg og gutten at han ikke bor hos far førstkommende uke, så la gutten droppe samværet til uka. Far og sønn kan møtes en ettermiddag eller to og gå en tur/skitur el.l. Ikke lurt om besteforeldrene blir nærkontakter med de mutasjonene som florerer i Bodø nå. Alle må bidra til at det blir nok med en uke (eller to) med strengeste restriksjoner. Jeg misunner ikke Oslo og andre byer med mye mer nedstenging. 

Hilsen bodøværing

Anonymkode: 60c77...756

Ja, vi har landet på at han blir hjemme hos meg også denne uka :) Så gjør vi vårt for å begrense nærkontakter og holde oss for oss selv nå. 

Det er skummelt nært med disse to mutantene nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...