Gå til innhold

Er arbeidstaker ansvarlig for bedriftens økonomi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke regler gjelder for arbeidstakers økonomiske ansvar for bedriften?

Jeg skal slutte i jobben min og er redd for at sjefen min kan kreve erstatning fra meg med tanke på tapte inntekter for et kundeforhold som jeg har ansvar for. Jeg har kort oppsigelsesfrist og har levert oppsigelse i henhold til denne, men arbeidsgiveren min vil ikke la meg gå siden kundeforholdet er nytt og det å eventuelt miste denne kunden vil kunne få økonomiske konsekvenser for bedriften. Er dette noe jeg kan bli stilt til ansvar for?

Anonymkode: 0e651...9c0

Skrevet

Nei. De kan ikke stille deg til ansvar for det. De må finne noen andre som kan ta ansvar for denne kunden.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da må det i så fall stå i arbeidskontrakten din, noe jeg tviler på at det gjør.

Jeg har aldri hørt om at noen må betale erstatning når de slutter i en jobb. Alle arbeidstakere i Norge har lov å si opp jobben sin.

Anonymkode: 389ec...7dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

100 prosent nei. Hva mener du da, at du skal gå på en livsvarig slavekontrakt? Skulle tatt seg ut 

Anonymkode: 3e134...ded

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne sjefen din kan ta seg en bolle. Bra du har sagt opp. Nei, selvfølgelig kan ikke sjefen holde deg igjen pga èn kunde. Du har oppsigelsestid, den forholder du deg til. Ferdig snakka

Anonymkode: a6cc4...515

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for svar :)

Jeg bare plutselig kom over noe når jeg googla, hvor det sto at dersom arbeidstaker forårsaker en erstatningsbetingende handling eller dersom fratredelsen i seg selv danner en erstatningsgrunnlag, kan arbeidsgiver foretra trekk i lønn for å dekke tapet.

Kan hende jeg misforsto dette, at det kanskje heller handler om gjenstander som blir ødelagt eller lignende..?

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen.

Min stilling er veldig spesifikk og vanskelig å erstatte på kort tid, og bedriften har solgt meg inn spesielt til konsulent for akkurat denne kunden. Det er vel derfor sjefen er så redd for de økonomiske konsekvensene.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke ditt problem og du er såklart ikke erstatningsansvarlig for noe sånt. Du overtenker veldig :)

Anonymkode: b1c9b...cd3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS her. Takk for svar :)

Jeg bare plutselig kom over noe når jeg googla, hvor det sto at dersom arbeidstaker forårsaker en erstatningsbetingende handling eller dersom fratredelsen i seg selv danner en erstatningsgrunnlag, kan arbeidsgiver foretra trekk i lønn for å dekke tapet.

Kan hende jeg misforsto dette, at det kanskje heller handler om gjenstander som blir ødelagt eller lignende..?

Dette er superstrengt, og trer kun i kraft dersom du har vært grovt uaktsom eller gjort det med forsett. (Sjekk arbeidsmiljøloven) Så lenge du ikke tar med deg kunden har de ingen sak.

Anonymkode: f355c...38e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS igjen.

Min stilling er veldig spesifikk og vanskelig å erstatte på kort tid, og bedriften har solgt meg inn spesielt til konsulent for akkurat denne kunden. Det er vel derfor sjefen er så redd for de økonomiske konsekvensene.

Når blir du ferdig med kundeforholdet da? Her tenker jeg at de må finne en ny konsulent uavhengig av deg. Du har jo sagt opp og det med all rett

Anonymkode: 496ca...85f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er superstrengt, og trer kun i kraft dersom du har vært grovt uaktsom eller gjort det med forsett. (Sjekk arbeidsmiljøloven) Så lenge du ikke tar med deg kunden har de ingen sak.

Anonymkode: f355c...38e

Det var godt å vite. Jeg har som sagt levert oppsigelse i henhold til kontrakten min, på tross av arbeidsgivers ønske om senere fratedelse. Så jeg bør ha mitt på det rene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når blir du ferdig med kundeforholdet da? Her tenker jeg at de må finne en ny konsulent uavhengig av deg. Du har jo sagt opp og det med all rett

Kundeforholdet har en prøveperiode på 1 måned. Dette tok jeg hensyn til da jeg takket ja til den nye jobben jeg skal over i, med beskjed om oppstart etter denne prøveperioden var over. Så ble prøveperioden forskjøvet pga. korona, og det var da helvetet starta. Arbeidsgiver vil at jeg skal forsyve min oppstart i den nye jobben tilsvarende, men jeg har allerede lovd meg bort. Da drar han kortet om de økonomiske konsekvensene, og at det er min feil dersom de mister kunden fordi jeg slutter allerede før prøveperioden er over.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kundeforholdet har en prøveperiode på 1 måned. Dette tok jeg hensyn til da jeg takket ja til den nye jobben jeg skal over i, med beskjed om oppstart etter denne prøveperioden var over. Så ble prøveperioden forskjøvet pga. korona, og det var da helvetet starta. Arbeidsgiver vil at jeg skal forsyve min oppstart i den nye jobben tilsvarende, men jeg har allerede lovd meg bort. Da drar han kortet om de økonomiske konsekvensene, og at det er min feil dersom de mister kunden fordi jeg slutter allerede før prøveperioden er over.

Du kan eventuelt kontakte en advokat på nett, tror du kan finne noen uten å betale. Bare stille et juridisk spørsmål. Da vet du 100 % om de kan stille deg ansvarlig eller ikke. Jeg mener du har rett, men greit å bare gjøre det så har du noe å vise til om de blir vanskelige

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du kan eventuelt kontakte en advokat på nett, tror du kan finne noen uten å betale. Bare stille et juridisk spørsmål. Da vet du 100 % om de kan stille deg ansvarlig eller ikke. Jeg mener du har rett, men greit å bare gjøre det så har du noe å vise til om de blir vanskelige

Takk for tipset, jeg skal sjekke det ut. :)

AnonymBruker
Skrevet

Å si opp jobben sin er ikke en erstatningsbetingende handling. Jeg skjønner ikke hvor du engang får tanken fra. Det er helt på viddene.

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å si opp jobben sin er ikke en erstatningsbetingende handling. Jeg skjønner ikke hvor du engang får tanken fra. Det er helt på viddene.

Nei det forstår jeg jo, det er vel heller konskvensene av at jeg sier opp jeg er redd for. Det oppsto noen misforståelser angående oppsigelsen min, da sjefen hadde gått ut ifra at jeg hadde innfridd hans ønske (krav) om å fratre senere. Da jeg fikk lite forståelse fra han ovenfor mitt ansvar for den nye arbeidsgiveren min, valgte jeg å la min skrftlige oppsigelse til bedriften stå, uten å levere ny slik han ønsket. Dette har han fått beskjed om fra høyere hold nå, og det er da han trekker frem dette med økonomiske konsekvenser.

AnonymBruker
Skrevet

Nei det forstår jeg jo, det er vel heller konskvensene av at jeg sier opp jeg er redd for. Det oppsto noen misforståelser angående oppsigelsen min, da sjefen hadde gått ut ifra at jeg hadde innfridd hans ønske (krav) om å fratre senere. Da jeg fikk lite forståelse fra han ovenfor mitt ansvar for den nye arbeidsgiveren min, valgte jeg å la min skrftlige oppsigelse til bedriften stå, uten å levere ny slik han ønsket. Dette har han fått beskjed om fra høyere hold nå, og det er da han trekker frem dette med økonomiske konsekvenser.

Er du organisert? Høres ut som det kunne vært greit å få med seg en tillitsvalgt og ta en samtale med denne sjefen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du organisert? Høres ut som det kunne vært greit å få med seg en tillitsvalgt og ta en samtale med denne sjefen.

Jeg er ikke det dessverre. Men jeg har tilgang til tillitsvalgt gjennom bedriften, er usikker på om det har noe for seg da, siden det er internt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Sjefen din har ingenting han skulle ha sagt. Han kan nekte å godta en oppsigelse fordi den er i strid med det som står i arbeidsavtalen, men det er også alt.

Du får svare: ses i retten, lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Her er det absolutt ingenting å bekymre seg for. En arbeidstaker har ingen økonomiske forpliktelser i forbindelse med egen fratredelse fra stillingen, så lenge avtalt oppsigelsestid i henhold til arbeidsavtalen fullføres. 

Anonymkode: 2452a...96e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...