Gå til innhold

Blodprøve viste høy ALAT (lever), erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tok nylig blodprøver på privat klinikk som viste høy ALAT. Etter et kjapt søk ser jeg at det har noe med leverer å gjøre. Noen som har noe erfaring? 

Har også følt meg veldig kvalm og slapp i det siste, men vet ikke om det han sammenheng med noe annet uvisst. 

Anonymkode: dcf2c...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tok nylig blodprøver på privat klinikk som viste høy ALAT. Etter et kjapt søk ser jeg at det har noe med leverer å gjøre. Noen som har noe erfaring? 

Har også følt meg veldig kvalm og slapp i det siste, men vet ikke om det han sammenheng med noe annet uvisst. 

Hva var verdiene? Tar du medisiner eller har et stort inntak av alkohol? 

Leveren er i stand til å reparere seg selv hvis det ikke går for langt. Kvalme og slapphet kan komme av at leveren må jobbe hardt. 

Anonymkode: f0592...a67

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

55 og jeg er kvinne 30 år, står på fhi sine sider at normal verdi er 10-45. 

drikker ikke alkohol. Tar en sovepille (stilnoct 10 mg) hver kveld kl 23, men det er vell ikke så mye 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

drikker ikke alkohol. Tar en sovepille (stilnoct 10 mg) hver kveld kl 23, men det er vell ikke så mye 🤔

Medisinen du tar kan gi leversvikt, og dermed forhøyet verdi, men dette må du jo snakke med legen din om. 

Anonymkode: 8af58...4fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det det de kaller "høye leververdier" fordi det fikk jeg også Vet ikke hva de ligger på, men jeg skal egentlig sjekke det regelmessig. 

Anonymkode: 9caa8...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid høye alat verdier. Går på medisin, får oppfølging av lege. Det har blitt kommentert, men ikke gjort noe med. 

Anonymkode: b4a91...324

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har også hatt slike verdier to ganger. Har da sjekket opp med nye prøver til det har gått ned. Hvis du går på medisiner så er det ikke så uvanlig at leververdiene kan bli litt høye.

Anonymkode: 6d2e8...580

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går på noen medisiner, så håper at ikke dette er så farlig at jeg må kutte de ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt høye ALAT verdier siste 6 måneder, selv uten medikasjon, høy fett inntak eller alkohol. Ikke klmmet til bunns enda

Anonymkode: db661...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har hatt høye ALAT verdier siste 6 måneder, selv uten medikasjon, høy fett inntak eller alkohol. Ikke klmmet til bunns enda

Er høyt fettinntak også en ting? Jeg er jo på en lavkarbodiett..

Jeg bruker også CBD olje av og til, og veit at det kan være tungt for leveren også. Men bruker det bare når jeg "må"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Først og fremst, så trenger du ikke bekymre deg. Verdien du ligger på er ikke høy. ALAT kan bli svært høy, og den lille økningen utenfor referanseområdet er ikke et tegn på noen sykdom eller forstyrrelser. 

For det andre lurer jeg på hvorfor det ble rekvirert ALAT? Mistenkes det leversykdom hos deg? Eller er det bare for å se effekten medisinen din har på leveren?

ALAT varierer både mellom individer og hos individer. Din ALAT-verdi kan variere fra morgen til kveld. 55 er heller ikke spesielt høyt. Jeg skjønner du søker svar her på forumet, men det viktigste er å snakke med en lege som kjenner til deg og kroppen din. Det er kun legen eller rekvirenten som vet hvorfor ALAT ble rekvirert, og det er denne personen du bør snakke med. 

Du kan lese litt mer om ALAT (ALT) her:

https://brukerhandboken.no/index.php?action=showtopic&topic=61dcc37a7276aa1430ae&highlight=true

Og her:

https://www.lommelegen.no/mage-og-tarm/leversykdom/artikkel/hva-betyr-leverprovene/69023622

og her:

http://www.clinlabnavigator.com/alanine-aminotransferase-alt.html

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Er høyt fettinntak også en ting? Jeg er jo på en lavkarbodiett..

Jeg bruker også CBD olje av og til, og veit at det kan være tungt for leveren også. Men bruker det bare når jeg "må"

Ja, jeg har dette i kombinasjon med noe forhøyet ldl kolesterol. Søkte litt på det og fant da ut, at dette muligens kan være 'fatty liver'. Skal ta MR neste måned av leveren. Fastlegen har i hvert fall ikke klart å komme til bunns

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hemoglobin skrev (1 time siden):

Først og fremst, så trenger du ikke bekymre deg. Verdien du ligger på er ikke høy. ALAT kan bli svært høy, og den lille økningen utenfor referanseområdet er ikke et tegn på noen sykdom eller forstyrrelser. 

For det andre lurer jeg på hvorfor det ble rekvirert ALAT? Mistenkes det leversykdom hos deg? Eller er det bare for å se effekten medisinen din har på leveren?

ALAT varierer både mellom individer og hos individer. Din ALAT-verdi kan variere fra morgen til kveld. 55 er heller ikke spesielt høyt. Jeg skjønner du søker svar her på forumet, men det viktigste er å snakke med en lege som kjenner til deg og kroppen din. Det er kun legen eller rekvirenten som vet hvorfor ALAT ble rekvirert, og det er denne personen du bør snakke med. 

Du kan lese litt mer om ALAT (ALT) her:

https://brukerhandboken.no/index.php?action=showtopic&topic=61dcc37a7276aa1430ae&highlight=true

Og her:

https://www.lommelegen.no/mage-og-tarm/leversykdom/artikkel/hva-betyr-leverprovene/69023622

og her:

http://www.clinlabnavigator.com/alanine-aminotransferase-alt.html

Takk for et langt og godt svar! 😊 Ble tatt en utvidet blodprøve pga mistanke om infeksjon, men vi fant fort ut at det ikke var noe betennelse 😅 så det jeg egentlig dro til legen for er avklart. Men en uke senere fikk jeg et brev på at de fant forhøyet lever verdier og at jeg burde ta det opp med fastlege. Så de anbefalte det samme som deg, å ta det med legen, men fikk ikke lege time før om 2 uker, og nysgjerrigheten min klarte ikke unngå å spørre her 🙈

men takk for svar 😊 og takk til alle dere andre også! 😊

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis du er overvektig kan det slå ut. Men verdiene dine var ikke spesielt høye. Tror ikke stilnoct har stor innvirkning, men paracet kan være negativt.

Anonymkode: f0592...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...