Gå til innhold

3-barnsforeldre i full jobb-funker det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn og ønsker å jobbe fullt. Min mann ønsker det samme. Er det andre i vår arbeidssituasjon som har fått 3. barnet? Fungerer det for dere? Ønsker å finne ut om dette er en utopi, eller om det faktisk kan gå fint. For da ønsker jeg å få et 3dje barn.

Anonymkode: 45e1a...60e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Meg og mannen jobber fulltid. 3 barn. Går greit, men er hektisk. En kollega har 4 barn og de begge jobber også fulltid. 

Anonymkode: 0801e...690

• Liker 5
Skrevet

Vi har 3 barn fra 4-14 år, har alltid jobbet fullt og tatt div studier i tillegg. Er travelt, men et godt valg for oss. 

• Liker 1
Skrevet

Det går. Fordel hvis en har litt fleksibel arbeidstid. Vi har tre barn og jobber begge fullt. Jeg er lærer og har mulighet til å ta en del jobb på kveldstid. Det er praktisk synes vi. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel an på om man bor i en storby eller ikke. Rush, logisikk osv. Lettere på bygda med mindre trafikk og avstander. Barna kan ofte gå og sykle, samkjøre med andre foreldre til fritidsaktiviteter etc

Anonymkode: 3730b...c38

AnonymBruker
Skrevet

Går greit en stund, så kommer belastnings plager. Det er tøft og man vet aldri hvilke sykdommer man kan komme borti.

Anonymkode: d2813...6ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør det, går fint selv om det tidvis er veldig travelt. Begge jobber dagtidstillinger og har fleksitidsmulighet. Yngste er fremdeles ganske liten så vi har noen strevsomme år foran oss, men reduksjon i stilling gir så lite tidsgevinst og stort økonomisk tap at det ikke er aktuelt for oss. Jeg føler meg også mye mer fornøyd og effektiv hjemme (med husarbeid o.l) dersom jeg har vært ute i verden og møtt andre i løpet av dagen.

Valget om tre barn var ikke enkelt, men reduksjon av stilling var aldri et alternativ. Mangelen på egentid, i betydningen fritid, er mer presserende. Hvis jeg hadde hatt fri f.eks en dag i uka hadde ikke det gitt meg følelsen av mer egentid, da måtte jeg stått på veldig den dagen for å rettferdiggjøre kostnaden overfor meg selv.

Anonymkode: b85fb...999

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det funker. Men hektisk er jo det. Jeg har bare 2 barn selv, men planlegger en tredje etterhvert. Da er jeg også alene halve året. Skal sies at nå har jeg stort sprik mellom barna mine. 

Mammaen min var helt alene med 3 barn, gikk det også 🙂 

Anonymkode: e218c...613

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ingen med tre barn der begge jobber fulltid, bor i Oslo. 

Anonymkode: 2edc7...500

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne gjort det om jeg hadde tilgang til spreke og nypensjonerte besteforeldre.

Anonymkode: d6ed2...66a

Skrevet

tre barn her. fulltid på begge. og litt studier på meg. 2 kveldsaktiviteter i uka per barn (ene hadde 3 frem til vinterferien). før korona pendlet mannen min (3-4 timer på reise hver dag),  men hjemmekontor nå. skaper naturligvis mindre stress. jeg har 20 min til jobb.

de fleste jeg kjenner med 3 barn jobber fult.  

AnonymBruker
Skrevet

3 barn. Jeg har lederstilling og min mann en krevende jobb. Går bedre nå, var slitsomt da de var mindre. Har vaskehjelp, det hadde jeg ikke klart meg uten. 

Anonymkode: a9308...6c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kommer vel an på om man bor i en storby eller ikke. Rush, logisikk osv. Lettere på bygda med mindre trafikk og avstander. Barna kan ofte gå og sykle, samkjøre med andre foreldre til fritidsaktiviteter etc

Anonymkode: 3730b...c38

Hvilken bygd bor du i? For oss er det 6 km til skolen, 4 km til fritidsaktivitet for ene, 3 km for andre. Ingen kan sykle noe sted, fordi jeg tør ikke la de sykle på veikanten ved en veg med 60kmt der folk flest kjører 80 og tar innersvingen støtt. Jeg har 45 km til min jobb, mannen har 0-50 km ettersom hvor han blir sendt. (Han jobber som tømrer) 

for meg høres det ut som du tenker småby. Bygd er et helt anna kaliber 🙈

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Fire barn og to fulle lederjobber. Går helt fint. 

Skolen er veldig nærme, mannen har mest fleksibel arbeidstid så de har aldri hatt lange dager. Vi har vaskehjelp to ganger i måneden, får endel mat på døra og mye tid sammen. 

Gjest Alterego666
Skrevet

Blant mine bekjente er de vanlig med tre, og i noen tilfeller fire barn. Ingen av foreldrene jobber deltid eller er hjemmeværende. Dette er veldig vanlig i mitt miljø. Mange har i tillegg svært krevende stillinger og/eller tillitsverv eller er gründere.

Alle bor på det sentrale Østlandet
De fleste gjør én eller flere av følgende for å avbøte logistikken:

*Bor i gangavstand fra barnehage/barneskole

*Én av foreldrene tar ikke de aller mest krevende stillingene/jobboppgavene

*Begrenser barnas fritidsaktiviteter noe

*Aksepterer at hjemmet ikke behøver å være visningsklart til enhver tid.

AnonymBruker
Skrevet

Moren min ble alenemor tidlig og jobbet 100% med tre barn, noe hun måtte for å få økonomien til å gå rundt. Det var selvsagt hardt, men det viser bare at det meste går.

Anonymkode: 862d6...02e

Gjest Albbas
Skrevet

Jeg har flere venner med 4 barn, alle parene jobber fulltid. Så det går fint ja. Ett av parene har au pair, men det er fordi mannen driver eget firma med MYE jobbing. 

Alle disse parene er typiske karrieremennesker. Så det går jo tydeligvis! 

Hadde en professor som har 5 barn, husker han sa til meg da vi diskuterte karrieren min videre: "ikke få fem barn! Bare... Ikke få fem barn!" 🤭 ei av venninnene mine med fire barn sier også at man bør stoppe etter tredjemann. 😛

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i Oslo, har tre barn og begge jobber fulltid. Kjenner flere med både tre og fire barn som alle jobber fulltid. Det hjelper at vi har fleksible jobber som gjør at vi kan slutte tidlig eller begynne sent ved behov og at begge kan jobbe hjemmefra. Vi har ingen familie som hjelper til heller. Fleksible jobber er vel hovedgrunnen til at vi ikke opplever hverdagen vår som travel. Vi kan styre hverdagen vår selv på mange vis.

Anonymkode: b4a00...779

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har to barn og ønsker å jobbe fullt. Min mann ønsker det samme. Er det andre i vår arbeidssituasjon som har fått 3. barnet? Fungerer det for dere? Ønsker å finne ut om dette er en utopi, eller om det faktisk kan gå fint. For da ønsker jeg å få et 3dje barn.

Anonymkode: 45e1a...60e

Det er kanskje mulig, det spørs hvor fleksible jobbene er. Her gikk jeg ned i stilling i en periode fordi det funket ikke ellers.

Anonymkode: 7a5bb...41d

AnonymBruker
Skrevet

To voksne med lederjobber, og tre barn der to er på mellomtrinnet og en akkurat startet i barnehage. Begge foreldre veldig delaktig i fritidsaktivitetene til de eldste. Ekstremt hektisk etter at permisjonen med sistemann var over, men går likevel greit. Jobber en del på kveld etter at minste er i seng, men har begge ganske fleksibel arbeidsdag. Uten den fleksibiliteten hadde det vært vanskelig. Har justert kraftig ned forventningene til både husarbeid/renhold, egentid og trening, pleie av forholdet osv. Vi er inneforståtte med at en periode nå dreier det seg om å få hjulene til å gå rundt, og da må vi ha lave skuldre på andre ting. Men vi er flinke til å koble av og la humla suse i helgene. Føler man at man ikke har nok av verken energi, overskudd eller tid med to barn skal man tenke seg godt om før man velger å få nummer tre. Det kan fort velte lasset. Men om man 

Anonymkode: 7765f...5d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...