Gå til innhold

Hva gjør man med en sur unge som nekter å gå til bordet når det er middag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har sett oss lei av krangling i hjemmet om dagene! Det er vel kanskje litt vår egen feil men... 

Frokost spiser vi i stuen ofte. På hverdager så spiser hun frokost i sofaen mens hun ser på tv. Jeg må ha kaffe før mat, helt en hel kanne kaffe før jeg er klar til å spise ;) men sitter så klart i lag med henne og prater litt om dagen som har begynt, hva vi skal gjøre på osv. Det synes jeg er koselig så har ingen problem med det. Kvelds også skjer i stuen foran tv. Da er hun så trøtt og lei så da må hun få kose seg litt med maten foran tv før det er kveldsstell og leggetid. 
Men middagene har vi prøvd å få til med kjøkkenbordet. I alle fall hvis alle er hjemme og skal prate om dagen som har vært. Men det har blitt en kamp! Hun nekter å komme da jeg roper på henne. Blir sint og tramper i gulvet. Hun vil sitte i stuen og spise! Har ofte kveldsjobb så far ordner ofte med middag, da blir hun litt gretten først men kommer til slutt. Og i dag har vi hatt besøk av min mor. Alle var hjemme og vi laget god mat. Da middagen var ferdig ropte jeg på henne. Da ble hun sint og lei seg. Hun ville ikke sitte på kjøkkenet, hun ville sitte i stuen. Etterhvert ble det litt mye greier og jeg ble litt flau, for sånn oppførsel er faktisk ikke greit. Til slutt fikk hun mat inne i stuen. Da spurte hun meg om jeg kunne også sitte med henne og spise. Men jeg sa nei. Jeg ville spise på kjøkkenet med de andre fordi vi hadde besøk. Da klikket det helt igjen. Hun ble kjempelei seg fordi jeg ikke satt med henne. Og var sur hele kvelden!! Jeg kjenner jeg ble så sur selv til slutt. Men hva skal vi gjøre? Nekte hun mat til hun kommer bort til bordet og spiser? Hva gjør vi? Dette er flaut! 

Anonymkode: 51900...edb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
KatteLatte skrev (Akkurat nå):

Du må sette grenser. I dag ga du etter, da kommer hun til å fortsette å ta kampen neste gang også. Nekt henne mat til hun setter seg til bords på kjøkkenet. Hvor gammel er hun?

Hun er 4 år og får viljen sin altfor ofte hvis jeg tenker meg om. Men hun er kjempeflink i bhg får jeg høre. Bare ikke hjemme. Vi skal snart flytte til ett nytt hus. Da kan vi ta tak i dette skikkelig. Nytt hus-nye regler?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke lag så dårlige vaner for datteren deres! De som spiser foran TV-en er mer overvektige og nyter maten i mindre grad enn de som spiser ved et bord. TV-titting før sengetid gir dårlig søvnkvalitet. Og når dere ikke sitter rundt et bord og snakker sammen går dere glipp av viktig tid sammen med barnet deres, her kunne dere snakket om den kommende dagen og forberedt datteren deres på dagen. At det er mulig å være så ignorant! 

Anonymkode: 99b5e...529

Ser ikke noe galt i å spise foran TV-en? Mange som gjør det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At mange gjør en ting gjør den ikke riktig.

Anonymkode: fe583...d53

Greit å gjøre det i blant. Og så er det greit for oss. Men vil ikke at hun skal få det til en vane. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker dere må finne ut hvorfor barnet er sur. Er som regel noe underliggende. Ikke bra å overse over tid.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Greit å gjøre det i blant. Og så er det greit for oss. Men vil ikke at hun skal få det til en vane. 

Det har allerede blitt en vane.

Anonymkode: 70485...f42

• Liker 45
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men dere gjør det ikke iblant, dere gjør det hver dag. 

Anonymkode: 6fe60...f14

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville foreslått mat på kjøkkenet, ellers ingen mat. Vær konsekvente, hun kommer til slutt når hun er sulten nok. Gjør det gjerne med alle måltid i starten. "Vi ser at du ikke vil sitte på kjøkkenet å spise middag, så nå har vi bestem oss for å ta alle måltider på kjøkkenet. Sånn forblir det inntill du har vist at du klarer dette, så kan vi se på mulighetene for å spise i stuen en gang i blant". 

Anonymkode: 68c03...9cf

• Liker 20
Gjest Albbas
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

To ganger om dagen er ikke i blant, det er jo flesteparten av måltidene som inntas hjemme! 

Jeg ville begynt å servere alle måltider på kjøkkenet. Hun er såpass liten at det faktisk kan være vanskelig å forstå hvorfor frokost og kvelds er ok på stua, men ikke middag. I HI tenkte jeg du beskrev en tiåring, men en fireåring... Ha klare, enkle rammer. Vil hun ikke spise, neivel, prøv igjen ved neste måltid. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hun tar ikke skade av å bli sulten om hun ikke setter seg på kjøkkenet og spiser.

Men dette har du lagt opp til selv ved å la henne spise frokost og kvelds i sofaen. 

Anonymkode: e3fd6...71d

• Liker 22
Skrevet

Ha en blanding av klare beskjeder, konsekvent oppførsel og tydelige forventninger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lenge til vi flytter til ny bolig. Skal vi da si at fra den dagen vi flyter så er det nye regler for spising. All mat spises på kjøkkenet? Da får vi nytt kjøkken også. Muligens det vil motivere henne til å spise der oftere? Er det for sent å snu på rutinene når barnet er nesten 5 år? Jeg mener hvor mye styr kan vi forvente oss dersom vi skal sette den grensen? Hun har spist frokost og kvelds i stuen så lenge hun kan huske. Hvordan få henne til å få lyst til å spise på kjøkkenet? Noe triks? Vi vil forbedre oss. 

AnonymBruker
Skrevet
little fairy skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker dere må finne ut hvorfor barnet er sur. Er som regel noe underliggende. Ikke bra å overse over tid.

Hun ble i utgangspunktet sur pga hun ikke fikk viljen sin. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er det galt å spise kvelds i stua egentlig? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er hun enebarn? Enebarn liker ikke alt fokuset på seg!

Anonymkode: a1274...686

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...