Gå til innhold

Barnet vil ikke legge seg i si egen seng.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har flyttet til et gammelt hus for noen måneder siden. Vi driver og bygger vårt drømmehus så bor her midlertidig. Vår jente på 4 år vil plutselig ikke sove i si egen seng lenger. Da vi først flyttet inn her fikk hun sitt eget rom. Faren bygde en kjempefin seng til henne og det elsket hun. Men hver natt kom hun inn på rommet til oss. Det ender opp med at minst en av oss sover veldig dårlig da det er ikke så god plass. Nå i det siste så har dessverre blitt sånn at det er alltid tull når det er leggetid. Ofte ender dette opp med krangling og sure minner. Hun blir sint og lei seg for alt mulig. Og selv om vi prøver å trøste og forklare ting så hjelper det liksom ikke. Leggingen blir annet enn kosestund og det er slitsomt. Så har vi prøvd å flytte sengen hennes inn på vårt rom slik at alle kunne ligge på samme rom, men hun i si egen seng. Da var det mye styr og tull igjen. Hun skulle ikke sove i si egen seng. Og bla bla bla. Til slutt ble det for mye. Vi bare la henne oppi vår seng slik at hun fikk hvile. Klokken ble vel nesten 21:30 før hun sovnet. Og vi startet lesing kl 19 😴🥺

Så. En av oss må nok sove på sofaen i natt også. Og jeg bare gleder meg til vi flytter til huset vårt. Men det er ikke gitt at ting blir normalt for det. Er redd vi har vært «for snille» med henne med å la henne få sove i vår seng. Og helt siden hun var ganske liten så var vi der med henne til hun sovnet og det gjør vi fortsatt. Noen råd? Er det en fase? 

Anonymkode: afbf2...40f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en fase som ikke vil vare. Det er noen ting dere kan teste ut.

En ting er å ikke gi dere, aldri la henne få sove i sengen deres men følg henne tilbake til sin egen seng. 
dere kan også prøve ut at hun får være med å velge ut eget nytt sengetøy. 
ha en madrass på gulvet inne hos dere, der kan hun legge seg om hun våkner og vil inn til dere, men da må hun sove der, henvis henne dit når hun kommer. 
absolutte og faste rutiner når det er leggetid. 

Anonymkode: 3afcf...4f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er en fase som ikke vil vare. Det er noen ting dere kan teste ut.

En ting er å ikke gi dere, aldri la henne få sove i sengen deres men følg henne tilbake til sin egen seng. 
dere kan også prøve ut at hun får være med å velge ut eget nytt sengetøy. 
ha en madrass på gulvet inne hos dere, der kan hun legge seg om hun våkner og vil inn til dere, men da må hun sove der, henvis henne dit når hun kommer. 
absolutte og faste rutiner når det er leggetid. 

Vi har prøvd alt! Hun har fått nytt sengetøy, ny pute og ny dyne. Hengt opp pynt på veggene på rommet og ny nattlampe. Ingenting er bra nok. Da satser vi på at hun «vokser det fra seg» eller? 

AnonymBruker
Skrevet

Min var også sånn. Så innså jeg at hun slet med mareritt, og gav opp. Nå synes jeg egentlig at det er litt koselig at hun kommer inn til meg.

Vet ikke hva du bør gjøre. Men de fleste større barn sover i egen seng.

Anonymkode: e610a...763

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har prøvd alt! Hun har fått nytt sengetøy, ny pute og ny dyne. Hengt opp pynt på veggene på rommet og ny nattlampe. Ingenting er bra nok. Da satser vi på at hun «vokser det fra seg» eller? 

Altså jeg har fortsatt til gode å møte 10 åringer som nekter å sove i egen seng (sier ikke at det ikke finnes) 😛 

Men hun skjønner jo at hun får ligge hos dere bare hun er sta nok. Noen ganger må man stå i det, repetere til man holder på å bli gal, før det roer seg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ingenting er bra nok? Det var en merkelig ting å si synes jeg-jenta er 4 år, og alt hun trenger er tryggheten fra dere foreldre. Hvorfor ikke tilpasse dere slik at hun finner tryggheten i en midlertidig bolig? Sett en seng inn hos henne, slik at en av dere kan sove der, evt sett inn en ekstra seng slik at det blir bedre plass hos dere? Ta heller denne kampen når dere flytter inn i den permanente boligen ☺️ 

Anonymkode: b05eb...d47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingenting er bra nok? Det var en merkelig ting å si synes jeg-jenta er 4 år, og alt hun trenger er tryggheten fra dere foreldre. Hvorfor ikke tilpasse dere slik at hun finner tryggheten i en midlertidig bolig? Sett en seng inn hos henne, slik at en av dere kan sove der, evt sett inn en ekstra seng slik at det blir bedre plass hos dere? Ta heller denne kampen når dere flytter inn i den permanente boligen ☺️ 

Unnskyld- ser nå at hun ikke vil sove i egen seng hos dere. Uansett, dette går seg til-som det meste annet er dette bare en fase. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har prøvd å sette sengen hennes inn på vårt rom for at hun skal føle seg tryggere. Men hun vil likevel sove i vår seng. Og det har vi ikke nektet henne for. 

Skrevet

Jeg slet med mye mareritt som barn og husker hvor grusomt det var å våkne skrekkslagen og dyvåt av svette helt alene på rommet mitt, jeg endte alltid med å løpe inn til mamma og pappa og sov heller der. Det var som verst fram til jeg gikk i 2.-3. klasse mener jeg å huske, men slike perioder er jo veldig individuelt. Kanskje det kan være en ide å høre om barnet plages med noe eller hvorfor det er vanskelig å skulle sove i egen seg/eget rom

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet

Selvfølgelig går det seg til! Hun blir ikke i senga deres til hun flytter ut. ;)

Dette er heldig typisk for alderen. De har en ekstrem fantasi og kan se for seg mye skummelt. Min fireåring er også helt "umulig" om dagen. Jeg føler meg litt kvelt av all nærheten han trenger, men jeg står i det, det varer ikke for alltid. 

Husker at foreldrene mine var veldig liberale på dette de også, jeg fikk sove der jeg ville. Ble folk av meg også. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Da får vi prøve å holde ut :) Det gjør ingenting at hun sover i vår seng. Bare litt kjedelig at noen ender opp med å sove på sofaen. Vi har for liten seng til at det er plass til alle. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sover ikke den andre voksne i barnets seng? Den er vel bedre enn sofaen? 

Anonymkode: e0c6c...759

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor sover ikke den andre voksne i barnets seng? Den er vel bedre enn sofaen? 

Anonymkode: e0c6c...759

Fordi det ikke er plass 

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang barnet kommer til rommet deres må en av dere gå med henne tilbake til sin egen seng.

Jeg hadde selv en periode når jeg var liten der jeg kom ned. Hver eneste kveld. Jeg helt ærlig husker ikke hvorfor, men mor eller far gikk med meg opp og la meg igjen.

Ikke la barnet komme inn i deres seng, men tilbake til barnets egen seng. Selv om det betyr at dere blir gående hele natten. 

Anonymkode: 4c489...432

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...