Gå til innhold

Internet Explorer

Anbefalte innlegg

Gjest _ivrig internettbruker_
Skrevet

Hei,

er det flere enn meg som har trøbbel med IE?

Jeg har slått på popup'en men kommer stadig 3-4 popuper når jeg åpner ei side.

En annen ting jeg TROR har med IE å gjøre er disse ikona som plutselig legger seg på skrivebordet, i favoritter (men egentlig ligger de ikke der når jeg skal prøve å organisere), en søkeverktøylinje som legger seg nederst på skjermen.

For ikke å snakke om alle de gangene IE plutselig streiker og raser sammen, og jeg får en feilmelding etterpå.

Hva er galt?

Til info så har jeg ikke virus på maskina, sjekker daglig med Norton, jeg kjører Adaware minst en gang i uka.

Hva er det beste alternativet av Firefox og Opera, noen som kan fortelle litt om de to forskjellige?

På forhånd takk!

*ivrig internett-bruker*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker Opera, og er kjempefornøyd med den. Den inneholder kjekke snarveier man ikke trenger å bevege og sikte med musa for å benytte! F.eks. trykker og holder nede høyre musetast mens du klikker venstre musetast, så blar du tilbake. En haug sånne kjekke ting.

Skrevet

Ta datakortet. Virker som du trenger det.

Gjest _trådstarter_
Skrevet

Til deg "gjest" som ber meg ta datakortet.

Takk for godt råd altså - MEN av hvilken begrunnelse sier du dette? :forvirret:

Tror ikke det er det som er behovet her gitt!!

Skrevet

Du har nok spyware på maskina di. Prøv også spybot searc & destroy --> www.download.com og spy sweeper ---> 30 dagers prøvetid, www.webroot.com

Skrevet

ER nok IE som er synderen ja! Den slipper gjennom masse søppel og av og til er det ikke mulig å bruke adawere til å finne alt engang.

Jeg har brukt Opera et års tid og har aldri hatt slike problemer. Som tidligere har blitt sagt, opera inneholder masse nyttige ting jeg ikke ante at jeg trengte før jeg installerte, men som jeg nå er helt avhengig av. For eksempel, at når du lukker nettleseren, begynner den der den sluttet neste gang, så jeg kan ha mange sider som startsider.

Og nå kommer det sikkert en og sier at Firefox er best! :ler:

En smaksak egentlig, hvorfor ikke prøve begge? Opera har gratisversjon med et ørlite reklamefelt øverst, Firefox er åpen kildekode. Eneste forskjellen på det to er at Opera er greie å prøve, der får du all funksjonalitet i nettleseren, mens Firefox må du mer laste ned ulike moduler for å få det slik som du vil, men er derfor også mer fleksibel.(Men tar altså lengre tid å få AKKURAT slik du vil ha det)

Skrevet

Spyware installeres vel egentlig av brukeren, som sannsynligvis har trykket "ok" eller "yes" en gang eller 5 for mye. Det kan jo være at den har kommet gjennom "gratis" programmer de har installert. Vet om mange som installerer MSN Plus og sponsorprogrammer uten å blunke, alt er jo selvfølgelig da også IE sin feil.

Skrevet

Spyware kan også installeres gjennom Activex-komponenter i IE, så vidt jeg vet. Bare det er grunn nok til å ikke bruke IE.

Skrevet
Spyware kan også installeres gjennom Activex-komponenter i IE, så vidt jeg vet. Bare det er grunn nok til å ikke bruke IE.

Joda, jeg bruker ikke IE bl.a. p.g.a. sikkerheten, men jeg har aldri opplevd at spyware (alvorlige, ikke tracking cookies) ikke egentlig skyldes brukeren. Hvis spyware installeres av seg selv, skyldes det et sikkerhetshull, noe som igjen mest sannsynlig kunne vært unngått hvis brukerne hadde patchet Windows.

Skrevet

Det er spyware ja som er synderen her! Dropp IE, jeg har gode erfaringer med Firefox. Her kan du skru av ALT du ikke vil ha, popup, flash, cookies osv osv.

Installer også spybot searc & destroy og/eller Ad-aware, kjør disse ofte, og husk også å oppdatere definisjonsfilene her ofte. Vanlig antivirus "tar" ikke sånne sponsorprogrammer og ekstra verktøylinjer osv som legger seg i IE, så du må ha disse to programmene i tillegg. kan lastes ned gratis.

Skrevet

Hei.

Jeg skal vel egentlig ikke skrive noe her, da jeg er en mann, men fikk

linken til denne tråden av ei veninne som lurte på om jeg kunne skrive litt.

Jeg jobber til daglig med drift av datanettverk.

For å gjøre en lang historie kort, IE er noe forb*** dr** for å si det pent. :-)

IE er så full av diverse hull og dårlig kode som gjør det til den største sprederen

av trojanere, spyware, popups etc på nettet i dag.

Det eneste man bruker IE til er å få ned oppdateringene fra Windows Update, og så

bør man unngå å bruke denne.

Firefox eller Opera.

Her er bekvemmelighet det som teller. Test ut begge og se hvilken du foretrekker

(de er begge lette å installere og avinstallere). Jeg har begge installert på min

maskin, og bruker de til ulike formål.

Opera link og Firefox link

Spyware og Virus.

Ad-aware og Spyblaster er to bra programmer, men man må alltid huske på at

programmene er ikke 100% effektive. Det samme gjelder for antivirus.

Dersom man bare kjører for eks Norton, kan det være smart å ta turen innom

Houscall til Trend Micro for å kjøre en

virussøk en gang i måneden eller så, for å se om det er andre viruser som Norton ikke finner.

Så er det en annen sak som kan være kjekk å ha, og det er brannmur.

En brannmur hindrer uvedkommende å komme seg inn på maskinen, og den

hindrer også at ondsinnede programmer ol som har klart å komme seg inn

på maskinen deres, får kontakt med 'moderskipet' for å sende info tilbake.

Med en brannmur har man full kontroll på hva som beveger seg av trafikk

inn og ut av maskinen din.

En helt grei en finner man på ZoneLabs - Free Edition . Trykk på 'free download'.

OBS: Når man installerer denne, så vil zonelabs prøve å få deg til å oppgradere

til zonelabs pro ett par tre ganger under installasjonen. Gjør du det, funker den i

ca 30 dager, og så stopper den å funke. (Les gjennom installasjonsboksene og gjør

de riktige valgene.)

Ellers er det vanlig nettvett som er det viktigste når man surfer.

* Ikke åpne filer som kommer i e-mails fra folk du ikke kjenner.

* Ikke åpne filer som kommer i e-mails fra folk du kjenner, men som plutselig har begynnt å skrive på engelsk, eller på en rar/overflatisk måte. En kjapp melding tilbake / tlf for å forsikre seg om at personen virkelig har sendt meldingen

kan spare deg for maaange timer med frustrert pcproblematikk.

* Popupvinduer som plutselig er på skjermen som sier at du har fått virus/stor risiko for at du har fått virus etc, som ikke er tilknyttet antivirusprogrammet ditt,

åpner man IKKE. (Bruk krysset i hjørnet for å fjerne boksen).

Kunne sikkert fyllt noen sider med div ting om emnet, men får

stoppe nå :-)

En siste oppfordring.

Dersom man får problemer med pc'n på en eller annen måte,

og det kommer feilmeldinger etc på skjermen, IKKE trykk 'OK' før

du har skrevet ned feilmeldingen på papir.

Jeg bruker en del av fritiden til å hjelpe venner og veninner som har

problemer med pc'n sin, og det kjipeste jeg hører er:

"fikk en feilmelding som jeg bare trykket på, og så skjedde ingenting....".

"jaha? Hva sto det på feilmeldingen da?"

"nei det vet jeg ikke.... bare trykka jeg...."

Skjønner hva jeg mener?

Dess mer info man har, dess bedre for den som skal hjelpe.

Mvh

Gobi.

Gjest Madeline
Skrevet
Du har nok spyware på maskina di. Prøv også spybot searc & destroy --> www.download.com og spy sweeper ---> 30 dagers prøvetid, www.webroot.com

Spy sweeper kan jeg anbefale. Jeg har brukt Ad-Aware og Spybot - Search & Destroy men de har ikke klart å ta alt. Spy sweeper fant 3 alvorlige og 55 mindre alvorlige trusler som de andre programmene ikke klarte å finne. Så nå er alle pop up vinduer og annen dritt borte.

Skrevet

Signerer på det andre har sagt her. Gi IE en spark i baken og gå over til Firefox eller Opera.

Skrevet
Hei.

Jeg skal vel egentlig ikke skrive noe her, da jeg er en mann, men fikk

linken til denne tråden av ei veninne som lurte på om jeg kunne skrive litt.

:klappe:

Klart du kan skrive her!

Velkommen tilbake en annen gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...