Drizzt Skrevet 13. mars 2021 #41 Skrevet 13. mars 2021 Apis skrev (3 timer siden): Det er jo ikke det som skjer til og med arresten som er relevant, det er det som skjer etter at de har kontroll på mannen, Hvorfor sitte så lenge på kroppen og klemme livet av han? Sadisme? Mangel på kunnskap? Ja, det er et godt spørsmål hvorfor de måtte holde ham fast så lenge. Det mest innlysende svaret er - fordi han gjorde såpass stor motstand i forkant at det var vanskelig for politibetjentene som var involvert å få kontroll på ham og sette ham i politibilen. Da forventer man motstand også når de slipper taket. Men hva som foregikk i hodene på politibetjentene som var tilstede er det bare politibetjentene som vet. Vi kan bare spekulere om det var nødvendig å holde ham nede i noen minutter, om de var redde for at han skulle gjøre mye motstand hvis de slapp taket, om han ville gitt opp å gjøre motstand hvis de slipper taket, osv. Men jeg misliker hvordan hele situasjonen ble vridd til å handle om hudfargen hans, mens man glatt hopper over det som skjedde i forkant og hvordan han havnet i denne situasjonen i utgangspunktet. Istedet for å lære noe av det, ble det snudd om til å handle om hudfargen hans og rasisme. 2
Klossmajor Skrevet 13. mars 2021 #42 Skrevet 13. mars 2021 Drizzt skrev (11 minutter siden): Ja, det er et godt spørsmål hvorfor de måtte holde ham fast så lenge. Det mest innlysende svaret er - fordi han gjorde såpass stor motstand i forkant at det var vanskelig for politibetjentene som var involvert å få kontroll på ham og sette ham i politibilen. Da forventer man motstand også når de slipper taket. Men hva som foregikk i hodene på politibetjentene som var tilstede er det bare politibetjentene som vet. Vi kan bare spekulere om det var nødvendig å holde ham nede i noen minutter, om de var redde for at han skulle gjøre mye motstand hvis de slapp taket, om han ville gitt opp å gjøre motstand hvis de slipper taket, osv. Men jeg misliker hvordan hele situasjonen ble vridd til å handle om hudfargen hans, mens man glatt hopper over det som skjedde i forkant og hvordan han havnet i denne situasjonen i utgangspunktet. Istedet for å lære noe av det, ble det snudd om til å handle om hudfargen hans og rasisme. Det sentrale er metoden politiet brukte for å holde kontroll på ham. Politibetjentens plassering av kneet på arrestantens nakke/kjeve, og måten han la kroppstyngden på kneet, var veldig unødvendig. Om ikke åpenbart for alle, er det i hvert fall det for alle med litt trening i grappling. Politibetjentens opptreden mens arrestanten lå på bakken var i beste fall uprofesjonell. 1
Drizzt Skrevet 13. mars 2021 #43 Skrevet 13. mars 2021 Klossmajor skrev (5 minutter siden): Det sentrale er metoden politiet brukte for å holde kontroll på ham. Politibetjentens plassering av kneet på arrestantens nakke/kjeve, og måten han la kroppstyngden på kneet, var veldig unødvendig. Om ikke åpenbart for alle, er det i hvert fall det for alle med litt trening i grappling. Politibetjentens opptreden mens arrestanten lå på bakken var i beste fall uprofesjonell. Metoden er en viktig del av hele bildet, ja. 1
Apis Skrevet 13. mars 2021 #44 Skrevet 13. mars 2021 Klossmajor skrev (1 time siden): Det du mener er vel at maktbruken fra politiets side ved pågripelse ikke skal strekke seg lenger enn hva som er nødvendig for å få kontroll på vedkommende? Det var bedre formulert ja, og i tillegg selvsagt forbrytelsens karakter, litt forskjell på en mistanke om bruk av falsk 20 dollar seddel, og der det står om liv og helse, som skyting. 1
Apis Skrevet 13. mars 2021 #45 Skrevet 13. mars 2021 Drizzt skrev (1 time siden): Ja, det er et godt spørsmål hvorfor de måtte holde ham fast så lenge. Det mest innlysende svaret er - fordi han gjorde såpass stor motstand i forkant at det var vanskelig for politibetjentene som var involvert å få kontroll på ham og sette ham i politibilen. Da forventer man motstand også når de slipper taket. Men hva som foregikk i hodene på politibetjentene som var tilstede er det bare politibetjentene som vet. Vi kan bare spekulere om det var nødvendig å holde ham nede i noen minutter, om de var redde for at han skulle gjøre mye motstand hvis de slapp taket, om han ville gitt opp å gjøre motstand hvis de slipper taket, osv. Men jeg misliker hvordan hele situasjonen ble vridd til å handle om hudfargen hans, mens man glatt hopper over det som skjedde i forkant og hvordan han havnet i denne situasjonen i utgangspunktet. Istedet for å lære noe av det, ble det snudd om til å handle om hudfargen hans og rasisme. Hvem er det som skal lære?
Brunello Skrevet 13. mars 2021 #46 Skrevet 13. mars 2021 Capybara skrev (19 timer siden): De fortjener hver dollar, og kunne absolutt fått mer. Det er helt meningsløst å si. Ingen fortjener en slik erstatning. Erstatningsbeløpene i USA er latterlige. Årsaken er som andre har påpekt at beløpet også dekker straff mot skadevolderen.
Drizzt Skrevet 13. mars 2021 #47 Skrevet 13. mars 2021 (endret) Apis skrev (3 timer siden): Hvem er det som skal lære? Alle som har tenkt å gjøre motstand og bli aggressive når politiet er innblandet og de skal pågripes. Det er aldri det klokke valget, fordi det fører med seg eskalering av situasjonen hvor folk kan komme til skade. For the record, jeg har samarbeidet helt fint de 2 gangene jeg ble bedt om å vise legitimasjon selv om jeg ikke hadde gjort noe galt, men tilfeldigvis befant meg på feil sted i feil tid. Jeg kunne nok laget mye drama ut av det hele og ropt om rasisme og diskriminering mot utlendinger, slik andre gjør, men det er helt latterlig. Endret 13. mars 2021 av Drizzt
Apis Skrevet 14. mars 2021 #48 Skrevet 14. mars 2021 Drizzt skrev (16 timer siden): Alle som har tenkt å gjøre motstand og bli aggressive når politiet er innblandet og de skal pågripes. Det er aldri det klokke valget, fordi det fører med seg eskalering av situasjonen hvor folk kan komme til skade. For the record, jeg har samarbeidet helt fint de 2 gangene jeg ble bedt om å vise legitimasjon selv om jeg ikke hadde gjort noe galt, men tilfeldigvis befant meg på feil sted i feil tid. Jeg kunne nok laget mye drama ut av det hele og ropt om rasisme og diskriminering mot utlendinger, slik andre gjør, men det er helt latterlig. Kan jeg tolke det ditt at du mener politiet selv ikke har noe læringspotensiale fra situasjonen? Til forskjell fra Amerika har alle land i Europa plikt til å vise legitimasjon, noe de også burde innføre, og selvsagt strengere våpen lover og bedre utdannelse av politiet.
Drizzt Skrevet 14. mars 2021 #49 Skrevet 14. mars 2021 Apis skrev (1 minutt siden): Kan jeg tolke det ditt at du mener politiet selv ikke har noe læringspotensiale fra situasjonen? Til forskjell fra Amerika har alle land i Europa plikt til å vise legitimasjon, noe de også burde innføre, og selvsagt strengere våpen lover og bedre utdannelse av politiet. Om politiet har læringspotensiale i enhver situasjon er et annet tema som jeg ikke har nevnt her, så nei, du kan ikke tolke det slik. Men siden du nevner det, selvfølgelig har politiet også noe å lære. Jeg uttaler meg kun om ansvaret alle borgere har når de havner i en situasjon hvor politiet er innblandet.
pinnelinn Skrevet 14. mars 2021 #50 Skrevet 14. mars 2021 (endret) Usa har absolutt problemer. Men det spørs om ikke problemene med politiskyting skyldes helt andre ting enn rasisme. I USA blir omtrent 1000 personer skutt og drept av politiet hvert år. Av disse er 225 svarte. Altså 22,5% av alle drepte. Svarte utgjør for øvrig 13% av befolkningen. En overrepresentasjon ja, men om ikke så voldsom at rasisme er eneste mulige forklaring. Husk at 75 politifolk blir skutt og drept hvert år i USA. Dette er tall som er helt fremmed for europeere. Og som viser hvor annerledes USA er. I tillegg til den særegne våpenkulturen i landet, fattigdom og utenforskap blant svarte er det rimelig å stille spørsmål om rasisme i politiet egentlig er hovedforklaringen. Endret 15. mars 2021 av pinnelinn 1
Uredd Skrevet 15. mars 2021 #51 Skrevet 15. mars 2021 On 3/12/2021 at 9:44 PM, Pumpkin88 said: Igjen: les deg opp så kanskje du skjønner hvorfor den saken ble så stor som den ble. Afroamerikanere har ALDRI fått erstatning for uretten de har blitt møtt med i 400 år. For ja, slavetiden ble avskaffet 1865 etter 200 år, men etter den tiden ble de møtt med segregering, Ku Klux Klan mm og det tok maaange år før de fikk samme rettigheter som de hvite i samfunnet selv om slavetiden var opphørt. Borgerrettsbevegelsen varte fra 1955-1968 blant annet. Anbefaler deg å se dokumentaren USA: kampen om frihet på Netflix, som tar for seg det meste helt opp frem til i dag og dagens bevegelse BLM. Og det fins mange andre kilder hvor du kan lese deg opp på dette så du kan bli kjent med hvorfor de svarte har fått NOK. Når svarte barn har blitt drept og mange andre opp igjennom tidene helt opp til nå så har de aldri fått rettferdighet gjennom systemet. Politimenn har sluppet unna med systematisk rasisme i mange år helt frem til nå. Og systematisk rasisme er det MYE av i USA. Det var virkelig på tide at en afroamerikansk familie fikk en erstatning. Angående holdningsendringer så er flere stater i gang med dette nå. Det betyr ikke at et drap av en person skal gå ustraffet. Du syns kanskje summen er høy, men sånn er det i USA, ikke bare i slike saker som dette. Du kan ikke sammenligne erstatninger i Norge med det landet. Fascinerende. Du argumenterer for å akseptere den høye erstatningssummen "fordi det er sånn det er ". Implisitt sier du jo da at når noe er institusjonalisert så er det bra og trenger ikke endres. Altså er et sammfunns aksept for tingenes tilstand et argument i seg selv for at det må være bra? Ser du kontrasten til en annen institusjonalisert urett, som slavehandel og rasisme? At du begrunner en urett som akseptabel for å rette opp i en annen? Oh the ironi! Premisset for tråden er jo nettopp at de høye erstatningssummene er kontraproduktivt og bør endres. Lett eller vanskelig spiller liten rolle. Vi endrer ikke nedarvet institusjonalisert urett med å opprettholde en annen, bare fordi det føles litt bedre å være den som i et bestemt tilfelle drar nytte av den. Prinsipiell tenking kan være en nyttig øvelse av og til. 1
Colargol Skrevet 15. mars 2021 #52 Skrevet 15. mars 2021 Jeg tipper at 90% av de pengene kommer til å gå til lokalsamfunnet jeg og til kampen for oppreisning for andre afro-amerikanere. Mest sannsynlig vil det bli opprettet et fond hvor andre kan søke om støtte og hjelp, det er veldig typisk i Usa.
Klossmajor Skrevet 16. mars 2021 #53 Skrevet 16. mars 2021 Colargol skrev (4 timer siden): Jeg tipper at 90% av de pengene kommer til å gå til lokalsamfunnet jeg og til kampen for oppreisning for andre afro-amerikanere. Mest sannsynlig vil det bli opprettet et fond hvor andre kan søke om støtte og hjelp, det er veldig typisk i Usa. Et passende formål kunne være kursing av politifolk i forsvarlige arrestasjonsteknikker.
MattDa Skrevet 16. mars 2021 #54 Skrevet 16. mars 2021 Det er som med det meste, et spill for galleriet. Ærlighet kommer nok i siste rekke!
Klossmajor Skrevet 16. mars 2021 #55 Skrevet 16. mars 2021 MattDa skrev (7 minutter siden): Det er som med det meste, et spill for galleriet. Ærlighet kommer nok i siste rekke! Når det står så mye penger på spill, kan det ha lett for å bli sånn.
Lovelymother Skrevet 17. mars 2021 #56 Skrevet 17. mars 2021 On 3/13/2021 at 4:24 PM, Drizzt said: Ja, det er et godt spørsmål hvorfor de måtte holde ham fast så lenge. Det mest innlysende svaret er - fordi han gjorde såpass stor motstand i forkant at det var vanskelig for politibetjentene som var involvert å få kontroll på ham og sette ham i politibilen. Da forventer man motstand også når de slipper taket. Men hva som foregikk i hodene på politibetjentene som var tilstede er det bare politibetjentene som vet. Vi kan bare spekulere om det var nødvendig å holde ham nede i noen minutter, om de var redde for at han skulle gjøre mye motstand hvis de slapp taket, om han ville gitt opp å gjøre motstand hvis de slipper taket, osv. Men jeg misliker hvordan hele situasjonen ble vridd til å handle om hudfargen hans, mens man glatt hopper over det som skjedde i forkant og hvordan han havnet i denne situasjonen i utgangspunktet. Istedet for å lære noe av det, ble det snudd om til å handle om hudfargen hans og rasisme. Statestikken sier jo at majoriteten som blir utsatt for brutal politivold I amerika er mørke I huden. Så det er helt klart en god grunn til at "folk sier det er paga hudfargen og paga rassisme" hvorfor er det flere mørke som blir behandlet brutalt av politiet en hvite? Dessuten var det vitner I omerådet som så hva som foregikk de så va politiet gjorde og floyd gjorde ingen motstand of det kan en fint se selv og det politiet gjorde var helt feil og jeg synes faktisk de burde bli henrettet. Jeg synes det er bra familien får erstatning det skulle bare mangle.
Lovelymother Skrevet 17. mars 2021 #57 Skrevet 17. mars 2021 On 3/12/2021 at 9:44 PM, Pumpkin88 said: Igjen: les deg opp så kanskje du skjønner hvorfor den saken ble så stor som den ble. Afroamerikanere har ALDRI fått erstatning for uretten de har blitt møtt med i 400 år. For ja, slavetiden ble avskaffet 1865 etter 200 år, men etter den tiden ble de møtt med segregering, Ku Klux Klan mm og det tok maaange år før de fikk samme rettigheter som de hvite i samfunnet selv om slavetiden var opphørt. Borgerrettsbevegelsen varte fra 1955-1968 blant annet. Anbefaler deg å se dokumentaren USA: kampen om frihet på Netflix, som tar for seg det meste helt opp frem til i dag og dagens bevegelse BLM. Og det fins mange andre kilder hvor du kan lese deg opp på dette så du kan bli kjent med hvorfor de svarte har fått NOK. Når svarte barn har blitt drept og mange andre opp igjennom tidene helt opp til nå så har de aldri fått rettferdighet gjennom systemet. Politimenn har sluppet unna med systematisk rasisme i mange år helt frem til nå. Og systematisk rasisme er det MYE av i USA. Det var virkelig på tide at en afroamerikansk familie fikk en erstatning. Angående holdningsendringer så er flere stater i gang med dette nå. Det betyr ikke at et drap av en person skal gå ustraffet. Du syns kanskje summen er høy, men sånn er det i USA, ikke bare i slike saker som dette. Du kan ikke sammenligne erstatninger i Norge med det landet. Dette!
MaleficentAurora Skrevet 17. mars 2021 #58 Skrevet 17. mars 2021 someone_here skrev (På 12.3.2021 den 20.50): Hva synes dere om at en seriekriminell mann, narkoman som plutselig blir hyllet av maser, samt at hans familie får erstatning som andre vil aldri tjene i hele livsløpet? Hvorfor andre ofre av "kneet on the neck" får ikke tilsvarende oppreisning? Viser det at USA er et rasistisk land som kneler for svarte? Du må virkelig lære deg å sette deg inn i historien til enkelte folkerase før du begynner å syter. Det med Floyd handlet ikke bare om han men om en stygg historisk fortid som USA har og forsatt har mye blod på hendene for. 1
Gjest someone_here Skrevet 17. mars 2021 #59 Skrevet 17. mars 2021 MaleficentAurora skrev (4 minutter siden): Du må virkelig lære deg å sette deg inn i historien til enkelte folkerase før du begynner å syter. Det med Floyd handlet ikke bare om han men om en stygg historisk fortid som USA har og forsatt har mye blod på hendene for. Så nå må svarte få alt gratis?
MaleficentAurora Skrevet 17. mars 2021 #60 Skrevet 17. mars 2021 someone_here skrev (4 minutter siden): Så nå må svarte få alt gratis? Mørkhudede aldri noen sinnet fått noe gratis og kommer aldri til få det. Så der bommet du kraftig😂 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå