Gjest someone_here Skrevet 12. mars 2021 #1 Skrevet 12. mars 2021 Hva synes dere om at en seriekriminell mann, narkoman som plutselig blir hyllet av maser, samt at hans familie får erstatning som andre vil aldri tjene i hele livsløpet? Hvorfor andre ofre av "kneet on the neck" får ikke tilsvarende oppreisning? Viser det at USA er et rasistisk land som kneler for svarte?
esk Skrevet 12. mars 2021 #2 Skrevet 12. mars 2021 Har du glemt at han ble brutalt drept av politiet???? 23
Gjest someone_here Skrevet 12. mars 2021 #3 Skrevet 12. mars 2021 esk skrev (4 minutter siden): Har du glemt at han ble brutalt drept av politiet???? Sitat Hvorfor andre ofre av "kneet on the neck" får ikke tilsvarende oppreisning?
Pumpkin88 Skrevet 12. mars 2021 #4 Skrevet 12. mars 2021 someone_here skrev (8 minutter siden): Hva synes dere om at en seriekriminell mann, narkoman som plutselig blir hyllet av maser, samt at hans familie får erstatning som andre vil aldri tjene i hele livsløpet? Hvorfor andre ofre av "kneet on the neck" får ikke tilsvarende oppreisning? Viser det at USA er et rasistisk land som kneler for svarte? Kneler for de svarte? Du vet virkelig lite om historien til svarte i Amerika. Og før du sier at det er mange herrens år siden og ikke burde bety noe nå i 2021—> LES DEG OPP 19
Gjest someone_here Skrevet 12. mars 2021 #5 Skrevet 12. mars 2021 Pumpkin88 skrev (8 minutter siden): Kneler for de svarte? Du vet virkelig lite om historien til svarte i Amerika. Og før du sier at det er mange herrens år siden og ikke burde bety noe nå i 2021—> LES DEG OPP Hvorfor andre ofre av "kneet on the neck" får ikke tilsvarende oppreisning?
Gjest loveli Skrevet 12. mars 2021 #6 Skrevet 12. mars 2021 (endret) Er vokst opp i Norge og tenker at det er helt ute av proporsjoner. De har fått uendelig mye mer støtte og medfølelse av samfunnet enn det noen andre i samme situasjon har fått. Noen gang. Ikke at det hjelper de med å få tilbake sitt familiemedlem selvfølgelig, men alle vet at det å få anerkjennelse for at en kriminell handling er begått mot deg betyr veldig mye for de fleste som har opplevd urett. Hvor mange ganger hører man ikke at det er det eneste man trenger for å komme seg videre? Det er anerkjent at George ble drept, ingen tviler på det. Det er veldig mange svarte som blir drept av politiet hvert år.., familiene i de fleste tilfeller får ingen økonomisk kompensasjon fordi 'de ikke har en sak'. Drapene blir ikke filmet eller de er i gråsonen bevismessig og får ikke konsekvenser. Ingen økonomisk vinning å hente, ingen anerkjennelse. Ingenting. Uansett.., i Norge hadde man kanskje fått noe lommerusk som så vidt dekket begravelsen og jeg er nok farget av det. Og, disse pengene kommer fra et sted. Et sted som kanskje heller burde brukt pengene på holdningsendringer og kursing av politibetjenter... ikke bli gitt til privatpersoner som kommer til å bruke pengene på tull og tøys. 227millioner er latterlig. Det er ikke mulig å sette en pris på et liv, og alle mennesker er ikke like mye verdt (i kroner og øre), men 227mill kunne hjulpet så mange flere enn å bare bli brukt som en "statement"... Det hjelper ingen... Endret 12. mars 2021 av loveli
pinnelinn Skrevet 12. mars 2021 #7 Skrevet 12. mars 2021 Dette er helt i tråd med amerikansk erstatningskultur. Advokater har dollartegn i øynene når de ser at de kan saksøke noen som har penger. Har motparten ikke penger, er interessen for ansvarsplassering og den preventive effekten lik null. New York City bruker hvert år 2 prosent av sitt budsjett på søksmål-utbetalinger. Det gjelder alt fra arbeidere som har falt ned stiger på bygninger eiet av byen, til folk som blir truffet av trær i parken, til barn som skader seg på lekeplassen. Folk blir megarike av disse søksmålene. Det er et sugerør ned i felleskassa. Har folk allerede glemt kvinnen som feilaktig ble skutt og drept av politiet i Chicago for noen år siden? Familien fikk 20 millioner dollar. Eller jente i Pittsburg som fikk 14 millioner dollar for å ha blitt påkjørt av en skolebuss. Det er lite å si på at ofre og pårørende får erstatning. Men disse fantasisummene går utover det offentliges evne til å yte tjenester til folk flest. Ikke rart mange i USA sliter. Det er i alle fall meget fremmed for europeere og nordmenn, hvor erstatning for tort og svie stort sett kun er nok en billig bruktbil. 12
Nicathv Skrevet 12. mars 2021 #8 Skrevet 12. mars 2021 Om Floyd var kriminell eller ikke er helt irrelevant. I USA er det vanlig at enorme summer blir gitt i rettssaker. Tanken er ikke bare å gi oppreisning til de rammede og deres pårørende, men å straffe organisasjonen slik at de endrer oppførsel. Det kan i visse tilfeller føre til tilsynelatende ville enkeltsummer til de berørte. Jeg synes det norske systemet er mye bedre, men det har en viss logikk innenfor det amerikanske politisk-økokomisk-juridiske systemet. 11
Pumpkin88 Skrevet 12. mars 2021 #9 Skrevet 12. mars 2021 loveli skrev (11 minutter siden): Er vokst opp i Norge og tenker at det er helt ute av proporsjoner. De har fått uendelig mye mer støtte og medfølelse av samfunnet enn det noen andre i samme situasjon har fått. Noen gang. Ikke at det hjelper de med å få tilbake sitt familiemedlem selvfølgelig, men alle vet at det å få anerkjennelse for at en kriminell handling er begått mot deg betyr veldig mye for de fleste som har opplevd urett. Hvor mange ganger hører man ikke at det er det eneste man trenger for å komme seg videre? Det er anerkjent at George ble drept, ingen tviler på det. Det er veldig mange som blir drept av politiet hvert år.., familiene i de fleste tilfeller får ingen økonomisk kompensasjon fordi 'de ikke har en sak'. Drapene blir ikke filmet eller de er i gråsonen bevismessig og får ikke konsekvenser. Ingen økonomisk vinning å hente, ingen anerkjennelse. Ingenting. Uansett.., i Norge hadde man kanskje fått noe lommerusk som så vidt dekket begravelsen og jeg er nok farget av det. Og, disse pengene kommer fra et sted. Et sted som kanskje heller burde brukt pengene på holdningsendringer og kursing av politibetjenter... ikke bli gitt til privatpersoner som kommer til å bruke pengene på tull og tøys. 227millioner er latterlig. Det er ikke mulig å sette en pris på et liv, og alle mennesker er ikke like mye verdt (i kroner og øre), men 227mill kunne hjulpet så mange flere enn å bare bli brukt som en "statement"... Det hjelper ingen... Igjen: les deg opp så kanskje du skjønner hvorfor den saken ble så stor som den ble. Afroamerikanere har ALDRI fått erstatning for uretten de har blitt møtt med i 400 år. For ja, slavetiden ble avskaffet 1865 etter 200 år, men etter den tiden ble de møtt med segregering, Ku Klux Klan mm og det tok maaange år før de fikk samme rettigheter som de hvite i samfunnet selv om slavetiden var opphørt. Borgerrettsbevegelsen varte fra 1955-1968 blant annet. Anbefaler deg å se dokumentaren USA: kampen om frihet på Netflix, som tar for seg det meste helt opp frem til i dag og dagens bevegelse BLM. Og det fins mange andre kilder hvor du kan lese deg opp på dette så du kan bli kjent med hvorfor de svarte har fått NOK. Når svarte barn har blitt drept og mange andre opp igjennom tidene helt opp til nå så har de aldri fått rettferdighet gjennom systemet. Politimenn har sluppet unna med systematisk rasisme i mange år helt frem til nå. Og systematisk rasisme er det MYE av i USA. Det var virkelig på tide at en afroamerikansk familie fikk en erstatning. Angående holdningsendringer så er flere stater i gang med dette nå. Det betyr ikke at et drap av en person skal gå ustraffet. Du syns kanskje summen er høy, men sånn er det i USA, ikke bare i slike saker som dette. Du kan ikke sammenligne erstatninger i Norge med det landet. 10
Gjest loveli Skrevet 12. mars 2021 #10 Skrevet 12. mars 2021 Pumpkin88 skrev (Akkurat nå): Igjen: les deg opp så kanskje du skjønner hvorfor den saken ble så stor som den ble. Afroamerikanere har ALDRI fått erstatning for uretten de har blitt møtt med i 400 år. For ja, slavetiden ble avskaffet 1865 etter 200 år, men etter den tiden ble de møtt med segregering, Ku Klux Klan mm og det tok maaange år før de fikk samme rettigheter som de hvite i samfunnet selv om slavetiden var opphørt. Borgerrettsbevegelsen varte fra 1955-1968 blant annet. Anbefaler deg å se dokumentaren USA: kampen om frihet på Netflix, som tar for seg det meste helt opp frem til i dag og dagens bevegelse BLM. Og det fins mange andre kilder hvor du kan lese deg opp på dette så du kan bli kjent med hvorfor de svarte har fått NOK. Når svarte barn har blitt drept og mange andre opp igjennom tidene helt opp til nå så har de aldri fått rettferdighet gjennom systemet. Politimenn har sluppet unna med systematisk rasisme i mange år helt frem til nå. Og systematisk rasisme er det MYE av i USA. Det var virkelig på tide at en afroamerikansk familie fikk en erstatning. Angående holdningsendringer så er flere stater i gang med dette nå. Det betyr ikke at et drap av en person skal gå ustraffet. Du syns kanskje summen er høy, men sånn er det i USA, ikke bare i slike saker som dette. Du kan ikke sammenligne erstatninger i Norge med det landet. Hvorfor skal én familie få erstatning for hva som er gjort historisk mot svarte de siste 400årene? Har aldri sagt jeg ikke skjønner at saken ble stor, jeg sier en erstatningssum på 227mill er helt tullete. Jeg synes de pengene burde blitt brukt annerledes!? Man kan ikke endre historien, men man kan påvirke fremtiden. Én rik familie forandrer ikke fremtiden slik 227 mill bruk fornuftig kunne endret den. Resten av innlegget ditt insinuerer at jeg står for noe helt annet enn det jeg står for og har sagt noe helt annet enn det jeg har sagt så det gidder jeg ikke svare på da jeg ikke orker å 'ta den'.
Pumpkin88 Skrevet 12. mars 2021 #11 Skrevet 12. mars 2021 loveli skrev (15 minutter siden): Hvorfor skal én familie få erstatning for hva som er gjort historisk mot svarte de siste 400årene? Har aldri sagt jeg ikke skjønner at saken ble stor, jeg sier en erstatningssum på 227mill er helt tullete. Jeg synes de pengene burde blitt brukt annerledes!? Man kan ikke endre historien, men man kan påvirke fremtiden. Én rik familie forandrer ikke fremtiden slik 227 mill bruk fornuftig kunne endret den. Resten av innlegget ditt insinuerer at jeg står for noe helt annet enn det jeg står for og har sagt noe helt annet enn det jeg har sagt så det gidder jeg ikke svare på da jeg ikke orker å 'ta den'. Sa aldri at én familie skal få erstatning for hva som har vært før, men at det var på tide at en slik sak og familie får rettferdighet. Vært mange andre medieoppslag hvor det er tydelig at en politimann burde fått straff og familien erstatning. But no justice...Om du mener at jeg insinuerer at du er rasist eller noe annet?? ved å trekke frem historiske hendelser for å sette saken i kontekst får stå på deg.. Det jeg tenker du ikke forstår som flere her inne sier er at det ikke er noe nytt at det er høye erstatningssummer i USA. Om de nå med denne saken skulle gitt en lav sum, så hadde det sendt feil signaler og et nytt oppgjør ville kommet av BML og flere. For sånn er det i USA, erstatninger pr i dag er høye. Frem til de endrer dette så er det sånn det er i de fleste saker med erstatning. Vi får ikke gjort så mye med det fra her i Norge... 4
Pumpkin88 Skrevet 12. mars 2021 #12 Skrevet 12. mars 2021 Pumpkin88 skrev (Akkurat nå): Sa aldri at én familie skal få erstatning for hva som har vært før, men at det var på tide at en slik sak og familie får rettferdighet. Vært mange andre medieoppslag hvor det er tydelig at en politimann burde fått straff og familien erstatning. But no justice...Om du mener at jeg insinuerer at du er rasist eller noe annet?? ved å trekke frem historiske hendelser for å sette saken i kontekst får stå på deg.. Det jeg tenker du ikke forstår som flere her inne sier er at det ikke er noe nytt at det er høye erstatningssummer i USA. Om de nå med denne saken skulle gitt en lav sum, så hadde det sendt feil signaler og et nytt oppgjør ville kommet av BML og flere. For sånn er det i USA, erstatninger pr i dag er høye. Frem til de endrer dette så er det sånn det er i de fleste saker med erstatning. Vi får ikke gjort så mye med det fra her i Norge... Mente BLM selvfølgelig
Gjest loveli Skrevet 12. mars 2021 #13 Skrevet 12. mars 2021 Pumpkin88 skrev (13 minutter siden): Sa aldri at én familie skal få erstatning for hva som har vært før, men at det var på tide at en slik sak og familie får rettferdighet. Vært mange andre medieoppslag hvor det er tydelig at en politimann burde fått straff og familien erstatning. But no justice...Om du mener at jeg insinuerer at du er rasist eller noe annet?? ved å trekke frem historiske hendelser for å sette saken i kontekst får stå på deg.. Det jeg tenker du ikke forstår som flere her inne sier er at det ikke er noe nytt at det er høye erstatningssummer i USA. Om de nå med denne saken skulle gitt en lav sum, så hadde det sendt feil signaler og et nytt oppgjør ville kommet av BML og flere. For sånn er det i USA, erstatninger pr i dag er høye. Frem til de endrer dette så er det sånn det er i de fleste saker med erstatning. Vi får ikke gjort så mye med det fra her i Norge... Jeg skjønner jo at man må ha en høy erstatningssum i USA fordi det er USA, men jeg er uenig i at det er en god løsning. Hvorfor sette Floyd-saken og erstatningssummen i kontekt på måten du gjorde hvis det ikke var for å være nedlatende? Jeg mener, du begynner innlegget ditt med en hersketeknikk for så å skrive ting alle vet om som slaveri, segregering og systematisk rasisme. Prøv å ikke les innleggene mine som fanden leser bibelen... Vet vi ikke får gjort noe med det her fra Norge, men saken diskuteres nå i et norsk forum og blir påvirket av det. Pumpkin88 skrev (16 minutter siden): Mente BLM selvfølgelig Du kan redigere det første innlegget istedenfor å skrive et nytt innlegg...
Capybara Skrevet 12. mars 2021 #14 Skrevet 12. mars 2021 De fortjener hver dollar, og kunne absolutt fått mer. 4
knulleGuden666 Skrevet 12. mars 2021 #15 Skrevet 12. mars 2021 Capybara skrev (5 minutter siden): De fortjener hver dollar, og kunne absolutt fått mer. Serr?? 😧 8
Gjest Rosebukett Skrevet 12. mars 2021 #16 Skrevet 12. mars 2021 Hvor kommer de pengene fra? Dette rettferdiggjør jo absolutt ingenting. 27 millioner dollar fra staten, rett på konto til familien til en kjeltring som allerede har kostet samfunnet ekstremt mye. Pengene kunne vert brukt på mye mer fornuftige ting, hjelp og forebyggende arbeid blandt svart ungdom feks. Fullstendig hårreisende. Håper de donerer bort pengene.
Pumpkin88 Skrevet 12. mars 2021 #17 Skrevet 12. mars 2021 loveli skrev (4 minutter siden): Jeg skjønner jo at man må ha en høy erstatningssum i USA fordi det er USA, men jeg er uenig i at det er en god løsning. Hvorfor sette Floyd-saken og erstatningssummen i kontekt på måten du gjorde hvis det ikke var for å være nedlatende? Jeg mener, du begynner innlegget ditt med en hersketeknikk for så å skrive ting alle vet om som slaveri, segregering og systematisk rasisme. Prøv å ikke les innleggene mine som fanden leser bibelen... Vet vi ikke får gjort noe med det her fra Norge, men saken diskuteres nå i et norsk forum og blir påvirket av det. Du kan redigere det første innlegget istedenfor å skrive et nytt innlegg... Oi sann. Fra min side så var det verken hersketeknikk eller på noen som helst måte å prøve å være nedlatende på. Kan vell heller si at det er du som er ganske så ufin og nedlatende i dine svar til meg...Jeg kunne kanskje droppet «les deg opp» den kan jeg se ikke var helt innafor. Jeg valgte å delta i en diskusjon og et tema som er ganske stort. For meg er det unaturlig å ikke trekke inn historien og alt som er hendt frem til nå for å belyse saken. Spesielt når noen reagerer på summen, noe som ikke er uvanlig i USA. Så, hvorfor skal man reagere på det nå? 2
Capybara Skrevet 12. mars 2021 #18 Skrevet 12. mars 2021 knulleGuden666 skrev (9 minutter siden): Serr?? 😧 Seff. 1
Gjest loveli Skrevet 12. mars 2021 #19 Skrevet 12. mars 2021 Pumpkin88 skrev (5 minutter siden): Oi sann. Fra min side så var det verken hersketeknikk eller på noen som helst måte å prøve å være nedlatende på. Kan vell heller si at det er du som er ganske så ufin og nedlatende i dine svar til meg...Jeg kunne kanskje droppet «les deg opp» den kan jeg se ikke var helt innafor. Jeg valgte å delta i en diskusjon og et tema som er ganske stort. For meg er det unaturlig å ikke trekke inn historien og alt som er hendt frem til nå for å belyse saken. Spesielt når noen reagerer på summen, noe som ikke er uvanlig i USA. Så, hvorfor skal man reagere på det nå? Ja, kanskje det til og med var det som satte standarden for tonen i mitt svar til deg... Hvorfor skal man ikke reagere på det nå? Vanskelig å ikke reagere på at privatpersoner får 227mill på konto når pengene kunne blitt brukt fornuftig, f.eks til å forandre fremtiden slik at færre svarte blir henrettet av politiet.
Pumpkin88 Skrevet 12. mars 2021 #20 Skrevet 12. mars 2021 loveli skrev (27 minutter siden): Ja, kanskje det til og med var det som satte standarden for tonen i mitt svar til deg... Hvorfor skal man ikke reagere på det nå? Vanskelig å ikke reagere på at privatpersoner får 227mill på konto når pengene kunne blitt brukt fornuftig, f.eks til å forandre fremtiden slik at færre svarte blir henrettet av politiet. De skal nok klare det selv om denne familien fikk erstatning. Mye er allerede på gang. Sier «reagere nå» fordi jeg personlig syns det er spesielt å reagere på en så høyprofilert sak med så mye forhistorie til. Da syns jeg heller vi burde ha reagert på mange andre saker. https://www.tv2.no/a/10027634/ https://www.dn.no/helse/ektepar-tilkjent-milliarderstatning-fra-roundup-produsent/2-1-603153 https://www.dn.no/helse/enke-tilkjent-236-milliarder-dollar-i-erstatning-fra-tobakksprodusent/1-1-5154172 Så sånn jeg ser det da, så syns jeg sett i betraktning hvordan USA er ifht erstatningssaker så syns jeg det var helt rimelig at denne familien fikk en så høy sum. Men, selvsagt er summene i USA helt vanvittig og de burde selvsagt gå litt ned i erstatningssummene for å bruke det på andre ting i samfunnet. Det kan vi være helt enig i. Tanken min er at siden det nå er sånn for en dag i USA, så skulle det bare mangle at denne familien ble vist like mye respekt som domstolene har vist til andre søksmål, slik som praksisen er i dag. Så få vi se om noe revolusjonerende skjer mtp erstatningssummer i fremtiden. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå