Gå til innhold

Boligprisene går enda mer opp. Fortsette å slite meg ihjel med overtidsarbeid for ingenting eller nav?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg kjøpte EN MÅNED før corona og sliter noe jævlig..
VI begynte rett på oppussing, mangler møbler og alt ser ut som en dass
Da corona kom ble vi begge permitterte og er en hårsbredd unna miste arven/penger vi har tjent opp pga utgiftene er høye.

Anonymkode: 0c9a9...aca

Hvordan sliter dere noe så mye når dere har arven? Vet ikke hvor mye dere har arvet. Men positivt at dere i det minste har den bufferen.  Det er urealistisk at begge mister inntekten samtidig når man kjøper bolig, det skjer sjelden. Men man skal alltid beregne at man skal greie seg med en inntekt om noe skal skje. Mange nordmenn tenker ikke slik og det er ikke noe jeg har sett i andre land. Tenker ingen 10 år frem? Da vi kjøpte bolig tok vi heller til takke med mindre leilighet og et lavere lån enn tilbudt fordi uforutsette ting skjer. Utgifter med årene ofte blir større. Husleien har f.eks gått opp mye og mannen ble arbeidsledig lenge. Folk må begynne å tenke mer realistisk. 

Anonymkode: a6b64...2f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og renta skal ikke opp på 8% før de med boliger har nedbetalt dem, så null stress. Renta skal opp, men det vil gå sakte. På denne tiden vil også landet komme seg etter Korona og folk vil takle renteoppgangen helt fint fordi folk er tilbake i jobb. 

Anonymkode: cf385...a66

Hvor har du dette fra? Renten kan fint være opp i 8% om 10 år og da er det fremdeles mange som ikke har nedbetalt lånet. Vi har 15 år igjen. Banken tar ikke hensyn til at mange ikke har tatt renteøkning i betraktning. Renteøkning avhenger av mye. 

Anonymkode: a6b64...2f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
solietta skrev (17 timer siden):

Tenker vel på Startlån . De som er alene og lavtlønte og får avslag fra vanlig bank kan søke og få startlån 

NAV har da ingen verdens ting med Startlån å gjøre! Det er kommunen som forvalter Husbankens startlån i de enkelte kommunene rundt om i landet. IKKE Nav!

Anonymkode: ff352...84e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Bedre å jobbe ekstra og betale ned egen bolig når man er ung, enn å leie resten av livet og ikke ha råd til å betale leia som pensjonist. Å bo i telt fra man er 70 til man er 100år er adskillig verre enn å jobbe overtid i 20-årene og bo mindre luksuriøst men i det minste eie egen bolig og ha den tryggheten.

Anonymkode: cf385...a66

Hvordan vet du at du blir pensjonist? Livet er NÅ!!! Ikke når du blir 70+.

Blir matt av å lese slike som skal planlegge sitt 100år lange liv, så dør de som 40-åring. Dette har jeg sett på virkeligheten.

Livet er NÅ!!

Anonymkode: 08966...62c

Skrevet
Thyra skrev (17 timer siden):

Surt å bruke mesteparten av inntekten sin på å leie.

Ellers så skjønner jeg heller ikke at det er så krise å leie bolig. I mange land er det helt vanlig.

Å eie egen bolig er å sikre sin egen økonomi samt sin egen alderdom. Alderspensjon vil aldri henge med leiepriser på bolig. Man blir en fattig pensjonist uten egen bolig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er noe de som leier liker å tro...Men "krakk" har de snakket om i 20 år nå. 

Anonymkode: 05df9...338

Et krakk blir det nok, for slik bobblen er nå kan ikke fortsette. Har eid selv i over 20år, så tjent nok på dette.

Leiemarkedet er jo litt dårlig nå, håper det blir enda dårligere. Nok av bolighaier som skor seg på andre med høy leie, her trenger vi også et dropp på 30%+. Samme med boligpriser.

Man skulle aldri sluppet markedet løs på 80-tallet. Det skulle vært regulert, nå blir det bare surr med høye priser.

Økonomisk vekst er noe dritt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Trøndere1 skrev (2 minutter siden):

Å eie egen bolig er å sikre sin egen økonomi samt sin egen alderdom. Alderspensjon vil aldri henge med leiepriser på bolig. Man blir en fattig pensjonist uten egen bolig. 

Ikke nødvendigvis, man arver kanskje etter sine foreldre når man er 50-60år gammel. Bostøtte får man, en løsning blir det uansett som pensjonist.

Fengsel er faktist en grei plass å bo også. Mye bedre enn sykehjem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Flytt 1 time unna sentrum? Nei, flytt til andre kanten av landet. Du kan få bolig til 2 mill og kommer nærmere naturen og kan slappe av litt. Det rottelivet du lever nå er noe du velger, det er ikke noe du må. 

Anonymkode: 94ed2...48f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et krakk blir det nok, for slik bobblen er nå kan ikke fortsette. Har eid selv i over 20år, så tjent nok på dette.

Leiemarkedet er jo litt dårlig nå, håper det blir enda dårligere. Nok av bolighaier som skor seg på andre med høy leie, her trenger vi også et dropp på 30%+. Samme med boligpriser.

Man skulle aldri sluppet markedet løs på 80-tallet. Det skulle vært regulert, nå blir det bare surr med høye priser.

Hvordan ser du "krakk" for deg? At renta går opp til 10%? At boligprisene går skikkelig ned?

De går nok ned, men ikke mer enn 5%. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2021 den 20.02):

Jeg har jobbet masse overtid for å komme inn på markedet. Det har ført til at jeg har mistet kontakt med mange venner. Med enda mer stigende priser har jeg ikke mulighet til å komme inn på markedet. Hva er vitsen med å fortsette å leve sånn? Vil bare gi opp

Anonymkode: 0e062...b81

Det har nok direkte sammenheng med den svært lave renta.  (ca.1,5%) at prisene eskploderer i Oslo.

Når renta lå rundt 3% var markedet nokså stabilt. Så en moderat rente rundt 3% vil virke stabiliserende på prisene.

Går den opp mot 5% regner jeg med vi får et prisfall.

Anonymkode: 2e5c3...a2f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan ser du "krakk" for deg? At renta går opp til 10%? At boligprisene går skikkelig ned?

De går nok ned, men ikke mer enn 5%. 

Økonomien i dag er jo egentlig klappet sammen, men holdes i live kunstig. Hele pengesystemet er jo bare tull.

Boligprisene skulle nok ned ca 50%, så skulle man låst alt der. Starte med boligregulering som vi hadde før. Totaltforbud mot private som kjøper bolig til utleie.

Vi skulle aldri hatt økonomisk vekst eller sentralbanker, norges bank er innen norge. Et marked regulerer seg selv, man snur pengene rundt i landet sitt. Pengene du får som "lønn" bruker du til å kjøpe mat og tjenester i landet ditt. Alt skulle hatt samme pris for alltid.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du forandrer mening når du kommer inn i boligmarkedet. Om staten skulle kontrollert så mye hadde jeg følt vi hadde bodd i et diktatur, her i Norge har vi MANGE muligheter. Alle kan når som helst ta utdannelser som gir god lønn. Gjør en endring i livet ditt fremfor å ønske Norge tilbake i tid.

Anonymkode: abfaa...a47

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Økonomien i dag er jo egentlig klappet sammen, men holdes i live kunstig. Hele pengesystemet er jo bare tull.

Boligprisene skulle nok ned ca 50%, så skulle man låst alt der. Starte med boligregulering som vi hadde før. Totaltforbud mot private som kjøper bolig til utleie.

Vi skulle aldri hatt økonomisk vekst eller sentralbanker, norges bank er innen norge. Et marked regulerer seg selv, man snur pengene rundt i landet sitt. Pengene du får som "lønn" bruker du til å kjøpe mat og tjenester i landet ditt. Alt skulle hatt samme pris for alltid.

Mvh Kim Jong-Un

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du forandrer mening når du kommer inn i boligmarkedet. Om staten skulle kontrollert så mye hadde jeg følt vi hadde bodd i et diktatur, her i Norge har vi MANGE muligheter. Alle kan når som helst ta utdannelser som gir god lønn. Gjør en endring i livet ditt fremfor å ønske Norge tilbake i tid.

Anonymkode: abfaa...a47

Jeg har eid bolig i over 20år, så slapp helt av.

Du er 100% kontrollert av staten, bare så du er klar over det.

Mastersyken er heller ikke bra, mange utdanner seg til ledighet.

AnonymBruker
Skrevet
On 3/13/2021 at 10:17 AM, AnonymBruker said:

Altså, renta kan gå opp og bli 3 eller 4%, men 8% er meget usannsynlig. 

Det tror jeg ble sagt i 2005 også.

Anonymkode: 23227...955

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Potetjinta said:

Mvh Kim Jong-Un

Ja, han bryr seg klart ikke om penger (... eller?) 

Anonymkode: 23227...955

Skrevet
On 3/13/2021 at 9:10 AM, AnonymBruker said:

Det kommer til å bli boligkrakk når renta stiger, mange av de som har kjøpt nå vil ikke klare å betale for seg bare renta går opp til 2-3-4%, så d kan du sveipe inn og kjøpe for en billig penge. Eller du må gjøre som mange av oss andre har gjort, kjøpe en mindre bolig enn du egentlig ønsker, lavere standard enn du egentlig ønsker og et billigere sted enn der du helst vil bo. 

Anonymkode: c507a...a49

Hvis dette boligkrakket kommer blir det ikke nødvendighvis lettere å få lån, bankene tar sikkerhet i boligen og hvis markedet er mer usikkert blir det vanskeligere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...