Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har søkt på et par stipendiatstillinger innen et humanistisk fag. Nå er det gått over en måned siden fristen var ute, og jeg har ikke hørt noe. Er det da usannsynlig å bli innkalt til intervju? Jeg vet jo at ting kan ta laaaang tid i akademia. Forrige gang jeg søkte ble jeg innkalt til intervju bare to uker etter fristen var ute, men tror kanskje det var et spesielt tilfelle. 

Anonymkode: a9a79...8bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det tar ofte lang tid, ja. Jeg fikk den faglige vurderinga ca. fire måneder etter søknadsfrist, og jeg ble kalt inn til intervju måneden etter. 

To uker er uvanlig. Jeg ville absolutt ikke gitt opp håpet etter bare én måned. Noen ganger tar det én måned bare å få komiteen på plass. 

Anonymkode: 04595...839

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har søkt på et par stipendiatstillinger innen et humanistisk fag. Nå er det gått over en måned siden fristen var ute, og jeg har ikke hørt noe. Er det da usannsynlig å bli innkalt til intervju? Jeg vet jo at ting kan ta laaaang tid i akademia. Forrige gang jeg søkte ble jeg innkalt til intervju bare to uker etter fristen var ute, men tror kanskje det var et spesielt tilfelle. 

Det tar fort ett par måneder, gjerne 3 måneder. Dette er fordi saksbehandlingen skal gjennom både innstillingsrådet og en rekke andre prosesser før de sender ut ett tilbud.

Anonymkode: f3b5f...777

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har erfaring med dette. Det tar som regel opptil 6 måneder. 

Du må huske at dette er offentlig forvaltning, og i Norge er det tradisjon for at slike vurdering skal gjøres svært grundig og tregt.

Om du har søkt i privat sektor, så tar det få uker.

Endret av Visum
AnonymBruker
Skrevet
Visum skrev (10 minutter siden):

Jeg har erfaring med dette. Det tar som regel opptil 6 måneder. 

Du må huske at dette er offentlig forvaltning, og i Norge er det tradisjon for at slike vurdering skal gjøres svært grundig og trengt.

Om du har søkt i privat sektor, så tar det få uker.

Doktorgrad i privat sektor? 

Anonymkode: 192ef...ed5

AnonymBruker
Skrevet

TS her. 

Takk for svar! Jeg må visst bare smøre meg med tålmodighet. Hadde håpet jeg ev. skulle fått sagt opp min nåværende jobb innen mai, så jeg kan starte i august, men det er kanskje ikke realistisk.

Grunnen til at det gikk raskt forrige gang var sikkert fordi fristen hadde blitt utsatt en gang, så komité og sånn var nok allerede på plass. Det tok også nesten to måneder etterpå før innstillingen var klar (ble innstilt, men ikke på første plass).

Er klar over at det ikke blir færre sånne venteperioder om jeg faktisk får en stilling, så kan jo bare venne meg til det først som sist :)

Skrevet

Tror dette kan være ekstremt variabelt, så variabelt at det knapt er noe å hente ved å høre om andres erfaringer.

Jeg mener å huske at jeg fikk svar ganske raskt da jeg fikk tilbud om stipendiat-stilling, men jeg husker ikke helt sikkert. 

Skrevet

Jeg var på intervju uka etter søknadsfristen, og fikk jobben to dager etter det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det tar ofte lang tid, ja. Jeg fikk den faglige vurderinga ca. fire måneder etter søknadsfrist, og jeg ble kalt inn til intervju måneden etter. 

To uker er uvanlig. Jeg ville absolutt ikke gitt opp håpet etter bare én måned. Noen ganger tar det én måned bare å få komiteen på plass. 

Anonymkode: 04595...839

Enig. 
Jeg sitter selv på den andre siden av bordet akkurat nå. Komiteen var klar, men det tok to uker bare for å få ordnet tilgang til alle i datasystemet... Så har vi 50 søkere å gå gjennom, det skal skrives en rapport (allerede nå, før vi er i nærheten av å være ferdige, er den på ni sider siden det er så mange søkere), og så rapporten godkjennes av dekan... Alt dette før søkerne får noen som helst slags tilbakemelding. Og så er det påske snart, som forsinker hele prosessen med nye to uker. 

Anonymkode: 2a907...be8

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Doktorgrad i privat sektor? 

Anonymkode: 192ef...ed5

Det heter phd i næringslivet. Det vil si at du tar phd, samtidig som du jobber i privat sektor.

AnonymBruker
Skrevet
Visum skrev (1 time siden):

Det heter phd i næringslivet. Det vil si at du tar phd, samtidig som du jobber i privat sektor.

Nei.

Anonymkode: 6de42...fd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...