Gå til innhold

Regnes man som aleneforsørger dersom man er kjærester, men ikke bor sammen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man kreve barnebidrag? Har man rett på overgangsstønad og utvidet barnetrygd dersom man er kjæreste med barnefar, men ikke bor sammen? 

Anonymkode: 37fc7...46a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men hvorfor bor dere ikke sammen? Er det for å snylte på den norske stat?

Anonymkode: e3100...d9f

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja, men hvorfor bor dere ikke sammen? Er det for å snylte på den norske stat?

Fordi det er mange som ikke gjør det i dag. Smarteste måten å få et forhold til å fungere er å bo hver for seg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
MattDa skrev (Akkurat nå):

Fordi det er mange som ikke gjør det i dag. Smarteste måten å få et forhold til å fungere er å bo hver for seg.

Stakkars barn, må jo bli helt forvirret. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener nei, var diskusjon om dette i annen tråd

Anonymkode: b32e2...f83

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ganske sikker på at du ikke kan få overgangsstønad hvis du fremdeles er sammen med barnefar uavhengig av om dere bor sammen. Dette fordi de kan avvise søknad om overgangsstønad om mor og far bor for nærme hverandre eller hvis dere spiser middag sammen av og til med unger, drar på en ferietur sammen, osv. I utgangspunktet er det nærmest lagt opp til at man ikke skal tilbringe tid med den andre forelderen om man mottar overgangsstønad

Anonymkode: 47569...666

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder ikke meg, men en i nær familie. 
De har ikke adresse sammen, men er mer sammen enn hver for seg. Han sover hos henne de fleste dager i uken, har mange ting der, er med å betale utgifter både til barnet og henne, allikevel har hun krevd barnebidrag og diverse stønader fra nav. 
Han føler det er urettferdig. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som klarer å finne noe i lovverket ang dette? 

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De har ikke adresse sammen, men er mer sammen enn hver for seg. Han sover hos henne de fleste dager i uken, har mange ting der, er med å betale utgifter både til barnet og henne, allikevel har hun krevd barnebidrag og diverse stønader fra nav. 

Garantert ikke tillatt, de risikerer å bli straffet for det og da må alt betales tilbake pluss at de risikerer fengsel.

Anonymkode: 2778f...20c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Garantert ikke tillatt, de risikerer å bli straffet for det og da må alt betales tilbake pluss at de risikerer fengsel.

De? 

AnonymBruker
Skrevet

Vi bodde fra hverandre, og det gikk fint. Men de kommer til å spørre flere ganger på NAV, helsestasjonen, BUP og lignende senere. Så om dere prøver å lure de, så må dere holde tunga rett i munnen i mange år fremover :)  De vet hva de skal spørre om, tro meg.

Anonymkode: d78a7...ff3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så lenge man ikke har samme bostedsadresse i folkeregisteret så er det fult lovlig

Anonymkode: 9eec2...ada

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor tillater han det da? Det er bare å sette ned foten og si at de må definere sitt forhold.

Anonymkode: 01add...f33

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis man i praksis er samboende, lever i det så før kaltes et "ekteskaps lignende forhold", men på papiret er særbo så er dette ulovlig. Folkeregistret adresse eller ei.

En vennine av meg fikk politi på døren kl.5 på morgenen, utsendt fra NAV, hvor det ble dokumenter at barnefar sov i samme seng som mor. Funn av tannbørste tilhørende far og barbersaker ect ble brukt som bevis. Venninnen min fikk rundt 20 dager i fengsel og et tilbakebetaling krav på rundt 150000 kr. Dette er knappe 2 år siden.

Dette gjaldt overgangsstønad, om dette praktiseres likt når det  gjelder barnetrygd/bidrag aner jeg ikke. Men jeg kan egentlig aldri tenke meg at det er lov å motta forhøyet barnetrygd eller bidragsforskudd om du er i et forhold med den andre foreldren. 

Endret av sirenas
Manglet ett ord
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
sirenas skrev (1 minutt siden):

Hvis man i praksis er samboende, lever i det så før kaltes et "ekteskaps lignende forhold", men på papiret er særbo så er dette ulovlig. Folkeregistret adresse eller ei.

En vennine av meg fikk politi på døren kl.5 på morgenen, utsendt fra NAV, hvor det ble dokumenter at barnefar sov i samme seng som mor. Funn av tannbørste tilhørende far og barbersaker ect ble brukt som bevis. Venninnen min rundt 20 dager i fengsel og ett tilbakebetaling krav på rundt 150000 kr. Dette er knappe 2 år siden.

Dette gjaldt overgangsstønad, om dette praktiseres likt når det  gjelder barnetrygd/bidrag aner jeg ikke. Men jeg kan egentlig aldri tenke meg at det er lov å motta forhøyet barnetrygd eller bidragsforskudd om du er i et forhold med den andre foreldren. 

Har faktisk aldri hørt en slik historie før. Misforstå meg rett, men det er faktisk oppløftende å høre at slikt blir tatt tak i. Jeg har inntrykk av at det er mye svindel av midler rundt barnetrygd, foreldrepenger, overgangsstønad m.m. Det virker som om det nærmest er stuerent å forsøke å kutte hjørner.

Godt å vite at det faktisk blir tatt tak i. 

Men muligens vanskelig å fange opp. Har hun inntrykk av at noen rapporterte henne?

Anonymkode: 01add...f33

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De? 

Ja, den andre medvirker til bedrageriet. Nyter nok godt av det begge to. 

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Ja, den andre medvirker til bedrageriet. Nyter nok godt av det begge to. 

Han nyter da ikke godt av å bli krevd for bidrag for et barn han allerede er med på å forsørge! 

Gjest Mysticgirl
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så lenge man ikke har samme bostedsadresse i folkeregisteret så er det fult lovlig

Anonymkode: 9eec2...ada

Dette er ikke tilfelle. Så lenge hun er sammen med barnefar, får hun ikke overgangsstønad. Nytter ikke at de ikke har samme adresse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...