Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lærer, har du noen gang gitt en elev en karakter de ikke fortjente? Hvis ja, hvorfor? 

Anonymkode: e9ebe...7e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å få eleven videre. Ofte er det nettopp mitt fag som er det de sliter med. Gjett hvilket? 

Anonymkode: 2171c...096

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

For å få eleven videre. Ofte er det nettopp mitt fag som er det de sliter med. Gjett hvilket? 

Matte?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Matte. I så fall kunne du vært læreren min. Takk for det. 

Anonymkode: f7a92...58a

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger bruker jeg evigheter på å sitte en karakter. Som oftest så vet jeg med en gang hva det blir. Andre ganger er jeg rett og slett usikker. Jeg tror ikke jeg har gitt noen lavere enn de fortjener. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør en kollega før jeg stryker noen.

På underveisvurdering hender det jeg gir en oppmuntrende 2/1 i stedet for 1/2 om jeg tror det kan virke motiverende på eleven. 

Anonymkode: ebdb7...3ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg spør en kollega før jeg stryker noen.

På underveisvurdering hender det jeg gir en oppmuntrende 2/1 i stedet for 1/2 om jeg tror det kan virke motiverende på eleven. 

Anonymkode: ebdb7...3ab

Samme her. Spør også kolleger hvis jeg er veldig usikker generelt, særlig når det gjelder de høyeste karakterene. Kan også sette på en pluss for motivasjonen del. 

Anonymkode: 1ef5f...386

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Kan hende de ikke fortjente karakteren iht kriterier for måloppnåelse men hvis jeg ser en positiv trend hos en elev, så vil jeg nok støtte opp med et lite pluss på karakteren, muligens gå en halv opp... 

Anonymkode: 1c5c5...95a

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men jeg leter med lys og lykter etter argumenter for å gi eleven bestått. 

Har utallige høringer og nye vurderinger (med en kollega som sensor). Og ofte får vi eleven igjennom. Men ikke alltid. 

Gir aldri en elev noe jeg vurderer for å være en for høy karakter i standpunkt "for å være grei". Men kan bruke mange mange timer på å få en svak elev igjennom faget. 

(Det er kjempevanskelig å være lærer i programfag på videregående når man har elever som har så dårlig språk at man ikke en gang kan føre en vanlig samtale. Da er det tøft for dem å bestå videregående altså.)

Anonymkode: 166eb...225

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...