Gå til innhold

Forskudd på arv hvis en forelder gifter seg på nytt etter skilsmisse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis ens foreldre er skilt, og den ene gifter seg om igjen med en annen, påvirker det den juridiske prosessen ang. arv da? 

Anonymkode: bb0b2...467

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selv om man er skilt og gift på nytt må man fortsatt være død før det blir noe arv.

Anonymkode: 7c90d...934

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Selv om man er skilt og gift på nytt må man fortsatt være død før det blir noe arv.

Derfor kaller jeg det forskudd på arv. Jeg har ikke benevnet det som arv. Det er en forskjell.

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Derfor kaller jeg det forskudd på arv. Jeg har ikke benevnet det som arv. Det er en forskjell.

ts

Forskudd på arv er gave 

AnonymBruker
Skrevet

Forskudd på arv kan man gjøre som en vil med, men en som er gift har krav på arv. Det har ikke samboere (uten felles barn). 

Anonymkode: 1bf2d...11f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ts

Les HI ditt en gang til. Der står arv - ikke forskudd arv.

Men uansett - hvorfor skulle det ha noe å bety mener du?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forskudd på arv skjer bare hvis arvelater ønsker det. Er det tilfelle her?

Anonymkode: 001a5...43c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke kreve forskudd på arv fordi ens foreldre gifter seg opp igjen etter en skilsmisse.
En eventuell fremtidig arv er foreldre sine penger og eiendom så lenge de lever som de kan bruke som de vil, gi bort om de vil eller sløse bort, det er ikke noe som eventuelle arvinger kan bestemme noe over.
Å i det hele tatt å ta opp arv med sine foreldre er ganske taktløst.
Om foreldre ønsker å gi forskudd på arv er helt opp til de og ikke noe arvinger har krav på bare pga nytt ekteskap.

Anonymkode: abdf4...077

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt uklart hva du spør om.

Har du allerede mottatt forskudd på arv og lurer på om det blir påvirket av det nye ekteskapet på et vis?

Eller har forelderen som gifter seg på nytt tilbudt deg forskudd på arv?

Eller lurer du på om du har rett til forskudd på arv når foreldren gifter seg igjen? Det har du ikke. 

Anonymkode: fec50...da3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

ts

Kun hvis mor eller far er død, og den andre skal gifte seg. Da blir det krav om at den som skal gifte seg må skifte boet med sine arvinger. ( barn). Hvis man er skilt og gifter seg skjer det ingenting. 

Anonymkode: b2fe6...37d

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt utrolig at man tenker man har krav på noe fra en forelder som fortsatt er i live, bare fordi han ønsker å gifte seg. 
Jeg håper du egentlig mente at denne forelderen er enke/mann, og sitter i uskiftet bo. I så fall har du krav på arven fra den avdøde forelderen. 

Anonymkode: df283...f0d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...