AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #1 Skrevet 12. mars 2021 Må spare penger og er singel person i husholdningen. Har alltid kjøpt laks i sånne vanlige vakumpakket uten skinn, men jeg spiser bare ett laksestykke. Er det rimligere å kjøpe frossen laks? Hvordan tiner du den, kan man feks putte den frossen rett i ovnen? Kjøper du med eller uten skinn og er det evt lett å få av skinnet? Anonymkode: 6f0b1...3d5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #2 Skrevet 12. mars 2021 Kjøper firepakning med singelfryste laksefilet med skinn. Tar da bare opp en om gangen fra frysen. Anonymkode: 156a6...20c
Fabienne Skrevet 12. mars 2021 #3 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjøper firepakning med singelfryste laksefilet med skinn. Tar da bare opp en om gangen fra frysen. Anonymkode: 156a6...20c Er ikke de like dyre som vakuumpakkede?
Gjest Føsleguri Skrevet 12. mars 2021 #4 Skrevet 12. mars 2021 Hvis jeg kjøper fryst laks kjøper jeg 4 pk singelfrossen. Ser Meny har First price til kr 43,90 - da har de sikkert de billigere på Kiwi. Jeg pakker en frossen filet i alu.folie og ovnsbaker i ovn med krydder.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #5 Skrevet 12. mars 2021 Jeg kjøper Coop frossen laks uten skinn. Synes den smaker bedre enn Findus laks, og den er uten bein (i motsetning til First Price). Den tiner ganske fort i kaldt vann, eller i kjøleskapet hvis jeg tar den ut av fryseboksen om morgenen. Anonymkode: 7511e...110 1
Brunhilde Skrevet 12. mars 2021 #6 Skrevet 12. mars 2021 (endret) Jeg pleier å kjøpe de ferske filetene, spiser en og fryser de andre enkeltvis. Tar opp en om morgenen, da er den tint til middagstid. Steker som regel laksen, med skinnsiden ned først, snur og "ruller" skinnet av med gaffel. Endret 12. mars 2021 av Brunhilde 1
minister-mio Skrevet 12. mars 2021 #7 Skrevet 12. mars 2021 Jeg tiner den i vann før steking. Det er lett å få av skinnet.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #8 Skrevet 12. mars 2021 Har hatt mye frossen laks. Det er billigere enn den ferske. Tiner den alt etter hvor raske jeg trenger den. Har jeg planlagt kan den ligge i kjøleskapet i 1 døgn å tine langsomt. Trenger jeg den fortere legger jeg den i romtemperatur eller i vann og tar en hurtigopptining. Jeg liker bedre stekt laks enn i ovn. Tar ikke mange minutter på hver side før den er klar. Tar av skinnet og laster det når laksen er stekt. Anonymkode: 6a415...370
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #9 Skrevet 13. mars 2021 Føsleguri skrev (8 timer siden): Hvis jeg kjøper fryst laks kjøper jeg 4 pk singelfrossen. Ser Meny har First price til kr 43,90 - da har de sikkert de billigere på Kiwi. Jeg pakker en frossen filet i alu.folie og ovnsbaker i ovn med krydder. Putter du den helt frossen i ovnen? Hvor mange grader og hvor lenge? Blir resultatet omtrent som om du bruker fersk? Er de med skinn de du bruker og er det lett å ta av skinnet? Anonymkode: 6f0b1...3d5 1
Gjest Føsleguri Skrevet 13. mars 2021 #10 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Putter du den helt frossen i ovnen? Hvor mange grader og hvor lenge? Blir resultatet omtrent som om du bruker fersk? Er de med skinn de du bruker og er det lett å ta av skinnet? Anonymkode: 6f0b1...3d5 Ja, jeg har puttet den helt frossen i ovn og blir god. Den blir ikke helt som med fersk laks, men god likevel. Jeg bruker som regel de uten skinn og bein, men har noen ganger kjøpt med skinn. Ikke noe problem å få av skinnet når den er stekt. I alu.folie i ovn på ca. 225 grader i ca. 20 minutter. Tar ut pakken og sjekker om den er ferdig - hvis ikke lukker jeg pakken og legger den i ovn igjen.
Taluno Skrevet 13. mars 2021 #11 Skrevet 13. mars 2021 Jeg tiner dem i kjøleskapet over natten, eller i kaldt vann om jeg har dårlig tid. Hva jeg gjør med skinnet kommer an på hva jeg lager. Om jeg skal lage fiskesuppe, eller ha laks i en pastarett, så steker jeg med skinnet ned først, så snur jeg og mens den steker på andre siden så piller jeg av skinnet. Skal jeg lage ovnsbakt laks så legger jeg stykkene i ovn med skinnet på. Om jeg skal ha stekt laks, så steker jeg med skinnet på, og så tar jeg det av etterhvert som jeg spiser. Det kan være litt vanskelig å få av skinnet om laksen er rå, derfor foretrekker jeg varmebehandle først
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #12 Skrevet 13. mars 2021 Jeg lurer egentlig på det samme, så fint at det allerede finnes en sånn tråd. Synes dere det er noe særlig forskjell fra de ulike produsentene, eller smaker de alle sammen omtrent det samme? Er frossen laks mer vassen, eller annerledes i konsistensen enn fersk laks? Jeg pleier som regel å kjøpe Salma for den kan man også spise rå, jeg like å grave den eller lage sushi. Har dere prøvd å lage sushi eller gravlaks av frossen laks, og funker det greit? Anonymkode: 072a3...656
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #13 Skrevet 14. mars 2021 Ville ikke gått for frossen laks til sushi el graving, nei. Den er best å varmetilberede i ovn eller panne. Tror kanskje ikke den egner seg til annet? Anonymkode: f6e0a...189
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #14 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 12.3.2021 den 20.48): Jeg kjøper Coop frossen laks uten skinn. Synes den smaker bedre enn Findus laks, og den er uten bein (i motsetning til First Price). Den tiner ganske fort i kaldt vann, eller i kjøleskapet hvis jeg tar den ut av fryseboksen om morgenen. Anonymkode: 7511e...110 First price laks er beinfri Anonymkode: 24564...c42 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #15 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 14.3.2021 den 11.58): Ville ikke gått for frossen laks til sushi el graving, nei. Den er best å varmetilberede i ovn eller panne. Tror kanskje ikke den egner seg til annet? Anonymkode: f6e0a...189 Åja, vet du hvorfor den ikke egner seg til å spise rå? Har den en annen konsistens enn Salma, eller er det kanskje andre stykningsdeler? Salma kan jo også fryses før man spiser den (det er vel egentlig anbefalt pga. parasitter), og det går helt fint. Anonymkode: 072a3...656
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå