Gå til innhold

Regne ut ca termin med sen EL, befrukntingsdato eller første dag mens?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva blir mest korrekt? 🤷🏼‍♀️ Hadde EL på CD 21, så er nesten 1 uke i forskjell.

Anonymkode: 858f9...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mest korrekt blir med befruktningsdato. Tror babyverden har en kalkulator hvor du kan legge inn dato for unnfangelse.

Merk at lege/helsestasjon vil bruke menstermin fram til ordinær ultralyd. Jeg var på OUL i går og ble som forventa satt tilbake til den datoen som jeg allerede visste (jeg hadde EL på dag 30). 

Alternativt kan du lyve om dato for siste mens, og sette den 14 dager før du hadde EL. 

Anonymkode: 66042...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Mest korrekt blir med befruktningsdato. Tror babyverden har en kalkulator hvor du kan legge inn dato for unnfangelse.

Merk at lege/helsestasjon vil bruke menstermin fram til ordinær ultralyd. Jeg var på OUL i går og ble som forventa satt tilbake til den datoen som jeg allerede visste (jeg hadde EL på dag 30). 

Alternativt kan du lyve om dato for siste mens, og sette den 14 dager før du hadde EL. 

Anonymkode: 66042...fc3

Takk for svar! Har vurdert en liten hvit en ja, men det er jo bare snakk om en liten ukes forskjell - bakover i tid også, så det betyr kanskje OUL litt tidligere uansett 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bruke EL-dato ja, om man vet den for å få mest korrekt termin. Jeg har ofte hatt sen EL i mine sykluser, så termin blir helt feil om jeg oppgir første dag i siste mens. Så de fire siste gangene jeg har blitt gravid så har jeg "løyet" på mensdato og oppgitt datoen som er 14 dager før min EL for å få riktig dato ned på div. skjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amatariel skrev (6 minutter siden):

Må bruke EL-dato ja, om man vet den for å få mest korrekt termin. Jeg har ofte hatt sen EL i mine sykluser, så termin blir helt feil om jeg oppgir første dag i siste mens. Så de fire siste gangene jeg har blitt gravid så har jeg "løyet" på mensdato og oppgitt datoen som er 14 dager før min EL for å få riktig dato ned på div. skjema.

Hvorfor er det så nøye, når det er snakk om en uke fra eller til? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det så nøye, når det er snakk om en uke fra eller til? 

Nøye og nøye, men irriterende å ikke ha riktig termindato på papiret. Og for meg var det snakk om to uker forskjell flere ganger, ettersom jeg hadde EL rundt syklusdag 30. Vesentlig for ordinær ultralyd er det jo også da. Å bli innkalt til OUL i uke 18 når man egentlig bare er i uke 16 blir jo feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Amatariel skrev (8 minutter siden):

Nøye og nøye, men irriterende å ikke ha riktig termindato på papiret. Og for meg var det snakk om to uker forskjell flere ganger, ettersom jeg hadde EL rundt syklusdag 30. Vesentlig for ordinær ultralyd er det jo også da. Å bli innkalt til OUL i uke 18 når man egentlig bare er i uke 16 blir jo feil.

Sant nok det med OUL, men her blir man ikke kalt inn før rundt uke 20, med mindre man må for å få tid 🤷🏼‍♀️ Jeg fikk faktisk time i uke 21 med første, jeg måtte krangle meg til tidligere siden det er i seneste laget.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ved tidligere graviditeter bare tatt utgangspunkt i eggløsningen og sagt mens startet 14 dager før denne og svart ja på regelmessig syklus. (Hadde også sykluser «utenom boka»)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 hours ago, Amatariel said:

Har du lest inne på samlivsforumet? Noen som troller?

Anonymkode: 0af06...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du lest inne på samlivsforumet? Noen som troller?

Anonymkode: 0af06...63e

Ja, og ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...