Gå til innhold

Synes dere det er fornuftig av oss å bli gravide nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort om vår livssituasjon: 

Han i fast og sikker jobb med relativt god inntekt, jeg blir nyutdannet til sommeren. Vi eier leilighet med tre rom, har en bil og to hunder. Forholdet er stabilt og trygt.

Vi er begge i slutten av 20-årene, og ønsker å få de barna vi ønsker før vi bikker så mye mer enn 30. I og med at jobbutsiktene for tiden virker vanskelig (hard konkurranse på grunn av corona) er jeg redd at det vil gå mange år etter endt studier før jeg får meg jobb (i hvertfall fast). 

Synes dere at livssituasjonen vår er stabil og sikker nok til at vi kan kjøre på og bli gravide nå/ eventuelt rett etter utdanningen min? 

Anonymkode: 43693...58d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får barn innen 7 mnd etter du har fullført masteren, så får du foreldrestipend av Lånekassen. Det er ikke store greiene, 10.000 kr måneden i ett år, men du trenger ikke betale noe av det. 

Vi var i litt samme situasjon. I slutten av tyveårene. Han i jobb og jeg student, bolig med tre soverom og bil.

Vi valgte å få barn det semesteret jeg skrev master, og jeg skulle i jobb da barnet var 8 mnd. Det var i januar 2020, så arbeidsmarkedet var ganske labert, kan du si. Fikk jobb etter 11 måneder. 

For vår del ble det riktig valg, fordi vi kunne leve på bare hans inntekt, om enn noe sparsommelig. Når jeg har vært i jobb i litt over et halvt år skal jeg i permisjon med neste. Hehe. Men da har jeg til gjengjeld blitt ferdig med opplæring og skal ikke ha flere barn. 

Jeg ville gått for barn, for jeg vet at det kan gå helt fint.  

Anonymkode: c8d67...584

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde prøvd på det, ja.

Om du får foreldrestipend altså. 

Anonymkode: 8506f...a05

• Liker 1
Skrevet

Kanskje vente så du blir vaksinert først. 

Skrevet

Det passer aldri uansett. Sett i gang. Du vet ikke om du får det til engang, det kan ta år. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kort om vår livssituasjon: 

Han i fast og sikker jobb med relativt god inntekt, jeg blir nyutdannet til sommeren. Vi eier leilighet med tre rom, har en bil og to hunder. Forholdet er stabilt og trygt.

Vi er begge i slutten av 20-årene, og ønsker å få de barna vi ønsker før vi bikker så mye mer enn 30. I og med at jobbutsiktene for tiden virker vanskelig (hard konkurranse på grunn av corona) er jeg redd at det vil gå mange år etter endt studier før jeg får meg jobb (i hvertfall fast). 

Synes dere at livssituasjonen vår er stabil og sikker nok til at vi kan kjøre på og bli gravide nå/ eventuelt rett etter utdanningen min? 

Jeg var under læretid, mens samboer hadde en stabil jobb han ikke trivdes i. Han har heller ikke gjort ferdig sin utdannelse, men gjør opp for det med erfaringene han har. 

Vi leide bolig på et sted vi ikke trivdes og huseier var ikke flink til å holde den standen som skulle være. Vi fikk valgte likevel å få et barn inn i dette, selv med min lave lønn. 

Innen barnet var 1 år så eide vi stor bolig og han hadde funnet seg en jobb han trivdes i. 

Så med våre utsikter fra starten av og det har gått bra, så ser Jeg ikke hvorfor dere ikke skulle få det til. 

Anonymkode: d4758...fc3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et år igjen på masteren og skal føde i sommer. For oss fungerer det godt, slik at jeg kan skrive masteren hjemme og få siste semester med avlastning mens mannen har foreldrepermisjon fra sin faste jobb. Da kan jeg starte i jobb samtidig som barnet begynner i barnehage i august året etter. Hvis det hadde vært meg ville jeg gått for den løsningen vi valgte eller ventet til jeg hadde fast jobb pga inntektssikring. Skal sies at en årsak til at vi også valgte dette var at jeg ønsket tilleggslånet for studenter med barn det siste året på studiet, barnestipendet og foreldrestipendet, der sistnevnte er mulig å fremdeles få hvis mannen tar gradert foreldrepenger. Vi regnet på at vi økonomisk ville tjene på å få barn nå fremfor om 2-3 år.

Hvis du likevel føler at tiden virkelig er inne nå, så ville jeg iallfall laget en plan for inntektssikringen. Hvis mannen din har fast jobb så hjelper det jo mye på. Du kan jo eventuelt forsøke å regne ut hva du vil ha i måneden med støtte fra lånekassen, engangsstønaden og barnetrygd. Eventuelt kan du jo vurdere å melde deg opp til noen fag til for å få studielån og stipend lengre. Kanskje du føler det går 😊

Anonymkode: d0384...a18

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ventet til jeg hadde jobb. Og da også vært sikker på at svangerskap ikke roter til innspurten på utdanningen.

Anonymkode: c400f...fe0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville ventet til jeg hadde jobb. Og da også vært sikker på at svangerskap ikke roter til innspurten på utdanningen.

Anonymkode: c400f...fe0

Dette er et så godt poeng! Jeg sliter selv med hypermesis. Takk gud for hjemmeundervisning som ikke er obligatorisk eller tidsbestemt og digital eksamen. Heldigvis har det gått fint for meg. Men man vet virkelig aldri hvordan man kommer til å reagere på en fødsel. Ei heller hvordan ting kommer til å bli med den nyfødte. Håper vi klarer å komme oss gjennom og da kan vi jo være glad for det. Men det er tøft, det er det. Skal sies at universitetet har vært fantastiske ved å tilby hviletid under eksamen som gravid i år og forlenget masterinnlevering til senere ut mot sommeren neste år. Hvis du skulle sett for deg å ta noen flere fag etc. for å få til en inntektssikring så kan det jo være fint å ta en tlf til en rådgiver på fakultet å høre om slike tilretteleggingsmuligheter. Det kan jo påvirke valget ditt slik det gjorde for meg :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er et så godt poeng! Jeg sliter selv med hypermesis. Takk gud for hjemmeundervisning som ikke er obligatorisk eller tidsbestemt og digital eksamen. Heldigvis har det gått fint for meg. Men man vet virkelig aldri hvordan man kommer til å reagere på en fødsel. Ei heller hvordan ting kommer til å bli med den nyfødte. Håper vi klarer å komme oss gjennom og da kan vi jo være glad for det. Men det er tøft, det er det. Skal sies at universitetet har vært fantastiske ved å tilby hviletid under eksamen som gravid i år og forlenget masterinnlevering til senere ut mot sommeren neste år. Hvis du skulle sett for deg å ta noen flere fag etc. for å få til en inntektssikring så kan det jo være fint å ta en tlf til en rådgiver på fakultet å høre om slike tilretteleggingsmuligheter. Det kan jo påvirke valget ditt slik det gjorde for meg :) 

Ops, mente å si reagere på en graviditet eller fødsel*

AnonymBruker
Skrevet

Nei ville blitt ferdig med utdannelsen og fått fast og sikker jobb jeg trives i  før barna kommer!

Anonymkode: 4ad6f...785

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som vi må veie mellom at jeg også får meg fast jobb, men da vil vi være tidligst være i 30-årene når vi får barna våres

Eller

Få barna nå slik at vi rekker å få dem innen vi er 30. Kjenner nemlig at kroppen ikke blir noe yngre med årene. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er høygravid nå. Ville ventet til den koronaen roer seg. Det er stress med alle nedstengingene og bekymringene. Vent til vaksinen og ting er roligere. 

Anonymkode: 0a42d...cd4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du får barn innen 7 mnd etter du har fullført masteren, så får du foreldrestipend av Lånekassen. Det er ikke store greiene, 10.000 kr måneden i ett år, men du trenger ikke betale noe av det. 

Vi var i litt samme situasjon. I slutten av tyveårene. Han i jobb og jeg student, bolig med tre soverom og bil.

Vi valgte å få barn det semesteret jeg skrev master, og jeg skulle i jobb da barnet var 8 mnd. Det var i januar 2020, så arbeidsmarkedet var ganske labert, kan du si. Fikk jobb etter 11 måneder. 

For vår del ble det riktig valg, fordi vi kunne leve på bare hans inntekt, om enn noe sparsommelig. Når jeg har vært i jobb i litt over et halvt år skal jeg i permisjon med neste. Hehe. Men da har jeg til gjengjeld blitt ferdig med opplæring og skal ikke ha flere barn. 

Jeg ville gått for barn, for jeg vet at det kan gå helt fint.  

10.000, ikke store greiene (?!?). Det er ca det dobbelte av det jeg fikk;) 

Til TS, det passer aldri. Har dere råd og lyst (som det høres ut som dere har), ville jeg forsøkt:)

Anonymkode: 6364c...e52

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

10.000, ikke store greiene (?!?). Det er ca det dobbelte av det jeg fikk;) 

Til TS, det passer aldri. Har dere råd og lyst (som det høres ut som dere har), ville jeg forsøkt:)

Anonymkode: 6364c...e52

Sammenlignet med en lønning, altså. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det virker som vi må veie mellom at jeg også får meg fast jobb, men da vil vi være tidligst være i 30-årene når vi får barna våres

Eller

Få barna nå slik at vi rekker å få dem innen vi er 30. Kjenner nemlig at kroppen ikke blir noe yngre med årene. 

TS

Hvorfor er det så krise at dere er i 30-årene når dere får barn? Det er normalen omtrent overalt i Norge.

Anonymkode: db2ad...31d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor er det så krise at dere er i 30-årene når dere får barn? Det er normalen omtrent overalt i Norge.

Anonymkode: db2ad...31d

Fordi jeg kjenner at kroppen min blir mer og mer sliten med årene.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...