AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #1 Skrevet 12. mars 2021 Inspirert av tråden "Lager jeg unødvendig krangel ifht til husarbeid med samboeren min? Det bikker snart over" - og flere andre tråder om tilsvarende problematikk. Hva er det som er årsaken til at noen menn ikke tar sin del av husarbeidet? Når begge jobber full tid, hvorfor er likevel mange menn mer enn tilfredse med å overlate mesteparten av ansvaret for Husholdningen AS til kvinnen? Setter kvinner virkelig for høy standard når de ikke vil ha bremsespor i doen, kjøkkenbenken full av skittent service og matsøl og skitne klær på gulvet ved siden av skittentøykurven? Hvorfor er ikke disse mennene villige til å rydde etter seg selv? Mener de at kvinnene skal rydde opp etter dem? Er de bortskjemte? Late? Mangler de evne, eller mangler de vilje? Anonymkode: f8589...a1f 7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #2 Skrevet 12. mars 2021 Jeg bryr meg ikke om det er rot, så hvorfor skal jeg bidra? Samboer får ta seg av det, mens jeg gamer eller ser fotballkamp med kompiser. Anonymkode: e8730...171
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #3 Skrevet 12. mars 2021 Kvinner synes det at det er mer som er nødvendig enn menn. Jeg bor alene og det er rotete som faen, men det plager ikke meg. Anonymkode: 18b8a...cdb
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #4 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg bryr meg ikke om det er rot, så hvorfor skal jeg bidra? Samboer får ta seg av det, mens jeg gamer eller ser fotballkamp med kompiser. Anonymkode: e8730...171 Jeg skjønner at det blir et rent hypotetisk spørsmål men: Hva gjør du den dagen det evt. ikke er rene klær, tallerkener, glass, bestikk, håndklær etc. igjen og søppelet hoper seg opp? Og hva all verden får samboeren din ut av forholdet? -ts Anonymkode: f8589...a1f 6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #5 Skrevet 12. mars 2021 Fordi det er kvinnens jobb. Anonymkode: 27444...c4d
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #6 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi det er kvinnens jobb. Anonymkode: 27444...c4d Hva baserer du det på? Og hva bidrar du med i forholdet? Eller er du av dem som er i et forhold for å ha gratis hushjelp? -ts Anonymkode: f8589...a1f 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #7 Skrevet 12. mars 2021 Er ikke helt sikker, men jeg tror det er fordi menn flest er idioter. Anonymkode: e3108...c78 8
Hannah80 Skrevet 12. mars 2021 #8 Skrevet 12. mars 2021 Jeg har hatt tre kvinnelige samboere i mitt liv. Tro meg. Noen kvinner gir også blaffen i husarbeid. 1
Festlig Skrevet 12. mars 2021 #9 Skrevet 12. mars 2021 Jeg har sett en del episoder av både den norske og svenske utgaven av « Sinnsnekkeren» . Det går det igjen at parene ikke greier å få løst utfordringer og fordelt oppgavene . Den kvinnelige parten forklarer klart og tydelig om en lang liste med ting som aldri blir gjort ferdig eller begynt på . Mannen har ofte ingen andre svar annet en at de orker ikke og eller har mistet motivasjon og økonomien til å få unna arbeidet . Det det ofte ender opp som løsning er at både mann og dame blir satt til å snekre og male sammen . De lærer å samarbeide og får en ny innsikt i hva det vil si å måtte sette seg inn i nye og ukjente prosjekt . Veldig sunt og lærerikt . Mannen får hjelp og motivasjon , og damen får en ny forståelse og læring av ukjente oppgaver. En får se bort ifra de damene som allerede kan dette fra før , og det finnes menn som ikke ser forskjell på flatt og stjerneskrujern . Hva med å begynne å fordele huslige sysler på nytt?? 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #10 Skrevet 12. mars 2021 Fordi "andelen" ikke er klart definert. Anonymkode: 7dd40...db3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #11 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi "andelen" ikke er klart definert. Anonymkode: 7dd40...db3 Ok, så da kan man fraskrive seg alt ansvar? Hvilken "andel" er ens egne ting og rot, mener du? -ts Anonymkode: f8589...a1f 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #12 Skrevet 12. mars 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi "andelen" ikke er klart definert. Anonymkode: 7dd40...db3 Hvordan definerer du det? Anonymkode: bc196...7b1 2
IDGAF Skrevet 12. mars 2021 #13 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kvinner synes det at det er mer som er nødvendig enn menn. Jeg bor alene og det er rotete som faen, men det plager ikke meg. Anonymkode: 18b8a...cdb Jeg (kvinne) bor sammen med en mann som har høyere standard for rydding og vasking enn meg. Jeg lar jo ikke alt falle på han for det. Det er nok småting han ser som ikke jeg ser som han oftere tar. Jeg bryr meg ikke om det er skittentøy på gulvet på soverommet, han hater det. Så han tar av og til og plukker opp klær etter meg når jeg glemmer meg, men vanligvis tar jeg jo og legger klærne i skittentøyskurven. Og denne forskjellen betyr i hvert fall ikke at jeg skal slippe unna med hele klesvasken, hvor er sammenhengen der? Bor man sammen må man jo bli enig om en ordning som begge er komfortable med, og så finne ut av en rettferdig arbeidsfordeling. Det er jo ikke slik at den som har høyest standard skal måtte gjøre hele jobben, mens den som har lavest standard slipper unna med alt. I min situasjon betyr det at jeg må rydde og vaske mer enn hva jeg synes er nødvendig, men det er jo helt greit, da det er denne mannen jeg har valgt å bo med. Mannen min må enten leve med mer rot enn han ønsker, eller ta det resterende selv. Men det resterende er selvfølgelig ikke HELE jobben, bare en liten del. 6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #14 Skrevet 12. mars 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Og hva all verden får samboeren din ut av forholdet? Hun får økonomisk trygghet (jeg tjener bedre enn samboer), godt humør (så lenge middagen står på bordet og jeg har rene klær), og god sex (jeg er himmelsk i senga). Anonymkode: e8730...171
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #15 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok, så da kan man fraskrive seg alt ansvar? Hvilken "andel" er ens egne ting og rot, mener du? -ts Anonymkode: f8589...a1f Man må bli enig om hvor stor kaka er før man kan dele den i to like store deler. Menn og kvinner har forskjellige meninger om hvor stor kaka er. Derfor tar menn tilsynelatende en mindre andel av sin jobb. Tilsynelatende. Anonymkode: 7dd40...db3 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #16 Skrevet 12. mars 2021 34 minutter siden, AnonymBruker said: Hun får økonomisk trygghet (jeg tjener bedre enn samboer), godt humør (så lenge middagen står på bordet og jeg har rene klær), og god sex (jeg er himmelsk i senga). Anonymkode: e8730...171 🙄 Anonymkode: 71ccc...ce2 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #17 Skrevet 12. mars 2021 Fordi du aksepterer det. Jeg hadde aldri akseptert. Gjør han ikke minst halvparten, er det ha det bra. Anonymkode: fd106...ea4 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #18 Skrevet 12. mars 2021 IDGAF skrev (41 minutter siden): Jeg (kvinne) bor sammen med en mann som har høyere standard for rydding og vasking enn meg. Jeg lar jo ikke alt falle på han for det. Det er nok småting han ser som ikke jeg ser som han oftere tar. Jeg bryr meg ikke om det er skittentøy på gulvet på soverommet, han hater det. Så han tar av og til og plukker opp klær etter meg når jeg glemmer meg, men vanligvis tar jeg jo og legger klærne i skittentøyskurven. Og denne forskjellen betyr i hvert fall ikke at jeg skal slippe unna med hele klesvasken, hvor er sammenhengen der? Bor man sammen må man jo bli enig om en ordning som begge er komfortable med, og så finne ut av en rettferdig arbeidsfordeling. Det er jo ikke slik at den som har høyest standard skal måtte gjøre hele jobben, mens den som har lavest standard slipper unna med alt. I min situasjon betyr det at jeg må rydde og vaske mer enn hva jeg synes er nødvendig, men det er jo helt greit, da det er denne mannen jeg har valgt å bo med. Mannen min må enten leve med mer rot enn han ønsker, eller ta det resterende selv. Men det resterende er selvfølgelig ikke HELE jobben, bare en liten del. Kan jeg få din mann?? 😅😆 Anonymkode: e9893...6b6 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #19 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Man må bli enig om hvor stor kaka er før man kan dele den i to like store deler. Menn og kvinner har forskjellige meninger om hvor stor kaka er. Derfor tar menn tilsynelatende en mindre andel av sin jobb. Tilsynelatende. Anonymkode: 7dd40...db3 Meget godt sagt. For kvinner er nok kaka et par kvadratmeter. For menn holder det lenge med et stykke eller to:-) Anonymkode: 08b1c...e3d
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #20 Skrevet 12. mars 2021 Jeg tror en del menn, har blitt skikkelig bortskjemt av moren sin. Og her må jeg selv ta på meg en del av ansvaret, for at min ex mann bidro lite. Jeg har alltid vært selvstendig, og klart meg selv, bodde for meg selv fra jeg var 16 år. Min ex mann flyttet rett fra sin mor, til meg da vi var 20 år, og vi hadde bare vært sammen i 5 måneder. Så jeg var fortsatt forelsket. Så jeg lagde favoritt maten hans, gjorde husarbeid og bakte. Han var veldig glad i sjokolade pannekaker. Så det første året, så vekket jeg han vel 3 netter i uka, fordi jeg ville ha sex med han, etterpå så var belønningen hans at jeg lagde sjokolade pannekaker til han. Så jeg fortsatte jo bare å skjemme bort han. Så en dag sitter vi der med 2 barn, og jeg er desperat etter hjelp, og han skjønner ikke noe, for jeg har jo klart 90% før. Men jeg har jo lært, så skulle jeg noensinne få meg samboer igjen, så skal vi dele likt på det fra starten. Anonymkode: 769b5...dd6 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå