Gå til innhold

Hjelp en nybegynner med å lage den perfekte salaten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte jeg skulle prøve meg på salat. Er sånn halvveis glad i ruccola og spinat, men liker det ikke om det blir for mye smak. Hvilke salatblad og slikt bruker dere til salater? Hvilke grønnsaker føler dere er et must i salat? Hvilken fettkilde bruker dere? 

Dressinger og sånt har jeg dreisen på så jeg vet hva jeg skal bruke der. 

Anonymkode: a9464...fa3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nå for tiden bruker jeg hjertesalat og ruccula, så har jeg tomat, paprika, sukkererter, agurk, rødløk og mango eller fersken. Har ingen fettkilde, men hvis du mente proteinkilde så bruker jeg gjerne kylling til denne. Kun balsamico som dressing. 

Endret av Brunhilde
Skrevet

Jeg pleier å lage en basic salat og putte litt ekstra digg i! Pleier å kutte opp et salathode, ruccola, tomater, hvitløk (pappa er veldig glad i det, så blir gjerne 2-3 fedd). Jeg elsker mais (virkelig elsker det, kan gjerne spise en boks med mais som snacks) så det må i, og selvfølgelig apetinaost! Tilsetter kylling eller bogskinke (igjen elsker bogskinke) hvis jeg lager den som hovedrett) Også må jeg ha rømmedressing ☺️ Hvis jeg lager salat kun til meg, så er det gjerne veldig enkelt og med hvertfall 2 bokser mais og mye rømmedressing!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker faktisk isbergsalat best! Den er så sprø og knasende. Jeg har nesten alltid fetaost og/eller avokado i salatene mine, blander det sammen godt så fettet legger seg rundt de andre ingrediensene 😋 Ellers har jeg ofte kikerter i, og sukkererter gir en god kjønsj

Anonymkode: ba0ac...10d

Skrevet

Pose med baby leafes

Mais

Purre

1 eple 

Pastaskruer

Feta chili (liten boks) Jeg heller av oljen

Agurk, tomat, paprika, stangselleri

Salatkylling

Har noen ganger i røde bønner også

Er så sær på dressing så bruker balsamico eller Idun hamburgerdressing til

AnonymBruker
Skrevet

Typisk kg å komme med oppskrifter i stedet for å definere hvordan en god salat lages. 

En god salat skal ha ulike komponenter i seg for at den kan bli god. 

Nå husker jeg ikke alle utenat, og fang ikke tilbake til det ved første Google-søk, men man må ha med

* noe sprøtt (som knaser litt)

* gjerne ulike farger

* mulig det var noe med ulike smaker også

men prøv å Google det! Det handler om å få en viss substans i det hele. Om man foretrekker tomater eller egg er ikke så viktig.

Anonymkode: 29e9b...f44

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bruker alltid kinakål. Synes ikke annen salat smaker særlig godt. Mest beskt og jordsmak, i tillegg til ekkel konsistens.

Anonymkode: 107cb...3bb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker salatene mine ganske enkle, men har alltid ruccola, tomat og vårløk eller finhakket rødløk for smak. Proteinkilde er som oftest ost. Oljebasert dressing. Ellers enig med f44! 

Anonymkode: 64e06...b6e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2021 den 14.30):

Tenkte jeg skulle prøve meg på salat. Er sånn halvveis glad i ruccola og spinat, men liker det ikke om det blir for mye smak. Hvilke salatblad og slikt bruker dere til salater? Hvilke grønnsaker føler dere er et must i salat? Hvilken fettkilde bruker dere? 

Dressinger og sånt har jeg dreisen på så jeg vet hva jeg skal bruke der. 

Anonymkode: a9464...fa3

Bruker babyleaf som base. Deretter bygger jeg opp med agurk,paprika,cherrytomater,rødløk,rå brokkoli(er et must og gir også litt tyggemotstand),mango (for litt sødme)belgfrukter(kikerter/bønner/linser) som fettkilde bruker jeg oliven og avocado da jeg ikke spiser animalske produkter og for litt krønsj topper jeg med frø/kjerner/nøtter

Anonymkode: 7de58...d0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad i salater som bruker nicoise salat som inspirasjon. En eller annen type salatblad, tomater, oliven, bønner (gjerne aspargesbønner), oliven, reddik, potet (andre karbohydratkilder er også godt), urter, kokt egg, og en vinaigrette :) 

Anonymkode: ac4dc...b8d

AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig at det er noe sprøtt. Bruk sprø salat, skyll den i kaldt vann og la den renne av seg. Riv salatblader i stedet for å bruke kniv, da holder den seg bedre.

Forskjellige smaker, farger og konsistenser er viktig. Bruk gjerne frukt for å få noe søtt.

Myke ingredienser, som tomat og oliven kan gjerne få trekke med dressingen en stund. Sprø ingredienser, som salt og agurk skal derimot ikke blandes med dressingen før servering. Legg gjerne de sprø ingrediensene på toppen, og toss salaten ved bordet.

Innholdet i salaten avhenger av hvilken rolle salaten skal spille. En pastasalat som hovedrett tåler sterke smaker, som tung dressing, soltørket tomat, oliven, squash etc. Om salaten bare er tilbehør må den være lettere, kanskje bare salat, agurk og tomat med vinaigrette.

Anonymkode: 81268...9e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2021 den 16.28):

Typisk kg å komme med oppskrifter i stedet for å definere hvordan en god salat lages. 

En god salat skal ha ulike komponenter i seg for at den kan bli god. 

Nå husker jeg ikke alle utenat, og fang ikke tilbake til det ved første Google-søk, men man må ha med

* noe sprøtt (som knaser litt)

* gjerne ulike farger

* mulig det var noe med ulike smaker også

men prøv å Google det! Det handler om å få en viss substans i det hele. Om man foretrekker tomater eller egg er ikke så viktig.

Anonymkode: 29e9b...f44

Ts spør helt konkret om hvilke grønnsaker man bruker, og hvilke salatblader, og hvilken fettkilde, så her er det vel heller du som ikke svarer på det TS spør om...

TS:
Jeg bruker isbergsalat og hjertesalat som base.
Bruker litt ruccola for ekstra smak, og spinat om jeg finner noe som ser fint ut på butikken.
Jeg synes også det er godt med raspet gulrot når man får de saftige gulrøttene i bunt!
Så kommer det an på humør og anledning hva jeg bruker mer.

til rømmebasert dressing:
Bruker ofte finhakket rødløk, mais, cherrytomater, agurk, fetaost og spekeskinke.

til pesto eller balsamicodressing bruker jeg kylling eller skinke, og dropper agurk.

Anonymkode: eeb32...c8b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ha i ting du liker, det viktigste er at du liker den! Jeg liker å bruke ulike salatmikser, babyspinat, ruccola osv., men avhenger av hva jeg lager. Det går ofte i hjertesalat, mango, rødløk jeg sylter med lime og litt limejuice over det hele eller ruccola, fetaost, oliven, rødløk og litt olivenolje over det hele. Du kan også lage f.eks tabbouleh. Mye av jobben gjøres med gode ingredienser og en sylskarp kniv, hakk de ulike ingrediensene i ulike former. Vær ikke redd for å bruke ting som eple, reddik og ananas også :)

Anonymkode: 37f24...ca2

Skrevet

vil anbefale deg å ringe en veganer de har peiling på salat

Skrevet

Fettkilde: avokado, nøtter, oliven/olivenolje og kokt egg

Jeg syns ruccola, sammen med annen salat er kjempegodt. Kan gjerne kjøpe en ferdig oppkuttet miks av ulike salater i grønnsaksavdelingen. Ellers er jeg veldig glad i crispisalat. Liker også spinatblader. 

Sjeldent det er noen grønnsaker/matvarer som er en must for meg. Kommer helt an på dagsform, årstid, sesong, hva som passer sammen osv. Men ramser opp matvarer jeg liker i salat: 

- Bønner, kylling og/eller bacon

- Pasta eller perlespelt

- Fersk mozzarella eller fetaost

- Rødløk, vårløk og/eller salatløk (gjerne syltet rødløk)

- Gode tomater

- Agurk

- Bær (jordbær og bringebær er nydelig i mange salater)

- Frukt som feks. granateple, vannmelon, eplebiter, druer og fersken

- Sukkererter

- Brokkoli (jeg bruker å koke brokkolibuketter noen minutter i lettsalatet vann, men du kan også spise det rått)

- Friske urter som basilikum og timian

- spirer

- reddiker

- ristede pinjekjerner

- grønnkål

- rødkål

- fennikel 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rapidsalat, ruccola, avocado, agurk, paprika, rødløk, tørr-ristede pinjekjerner, mye fetaost, og MASSE stekt kylling.

Som dressing bruker jeg en god pesto som jeg tynner ut med litt avocadoolje så den ikke blir så tykk. Dessuten smaker den for mye hvis man bruker ren pesto.

Anonymkode: a3529...252

Skrevet

Salatblader (jeg liker hjertesalat) + dressing av olivenolje, sitronsaft, salt og pepper 👌🏼

AnonymBruker
Skrevet

Feldsalat er min absolutte favorittsalat. Blander gjerne med ekblad, romano, ulike spirer avhengig av hva som er tilgjengelig der og da. Serveres med vinaigrette, og kanskje noen ristede frø eller nøtter, og gjerne pyntet med honningtomater.

Ødelegger ikke maten med klineri som rømmedressing (hva i alle dager har det i en salat å gjøre?!), mais og alt det andre merkelige dere har i salatbollen.

Anonymkode: 0bd3a...2ee

Skrevet

Det finnes mange "salatguider", f.eks. på Pinterest, der du kan se de ulike komponentene til en god salat. F.eks. denne: https://www.pinterest.co.uk/pin/748512400541420716/

Jeg har også kjøpt salater hos LETT Oslo en del ganger, og gjenskapet dem hos meg selv. De er utrolig gode.

Som et mettende måltid har jeg laget denne et par ganger, og den er kjempegod: https://sallysbakingaddiction.com/citrus-chicken-quinoa-salad/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...