AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #21 Skrevet 14. mars 2021 En ting som gjentar seg i motehistorien er at man alltid tror at ens egen samtid er veldig mangfoldig, det er fordi man står midt oppi det og ikke klarer å se de store trekkene på samme måte som når man får det litt på avstand. Husker jeg leste om motehistorie allerede som tenåring på 90-tallet, og da sto det flere steder at i vår tid er alt lov, nå er individet viktigere enn moten. Mens når vi ser tilbake på det nå ser vi de store trekkene i 90-tallsmoten og ser at vi ikke var så unike og originale som vi likte å tro. Det samme trodde de sikkert på 1950-tallet, eller 1920-tallet, for eksempel. Når vi får 2020-tallet på avstand kommer vi til å se at det var enkelte trekk som dominerte moten også i det tiåret. De som tror de siste tiårene har vært så frie kunne fått prøve å kjøpe en annen type jeans enn skinny for fem år siden. Eller de kunne fått prøve å kjøpe pumps uten platå den gang pumps med platå var det som gjaldt (rundt 2010, mener jeg det var). Subkulturer som punk og goth har vi hatt lenge. Brukte klær har vært kult i alle fall siden 90-tallet. De har sikret et visst mangfold også tidligere enn 2000. Anonymkode: 937ac...371 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #22 Skrevet 14. mars 2021 Har for øvrig i forbindelse med et prosjekt jeg deltar i bladd igjennom antagelig tusener av aviser fra 90-tallet de siste månedene, og ser man en skoleklasse avbildet eller ungdom så er det soleklart mest Adidas og Umbro, delvis Russel Athletics, Diesel, Kappa og noe Diadora som gjelder av merker. Noe Champion. Og dette er jo min aldersgruppe. Og selvsagt ullgensere. Gjerne grovt garn og mønster med tykk hals. Det var en greie. Under disse collegegenserne er det overtrekksjakker, høyhalsede gensere og hettegensere. Jeans som er ganske lårtrange, med tydelig rumpe på jentene, joggebukser og kneppebukser og her leder Adidas med god margin. Sokker fra Adidas, Nike og Champion av det man ser, og selvfølgelig USA sokker. Sko er alt mulig, og færre Buffalo, Nike basketsko og Dr. Martins enn jeg husker men det kan være lokale forskjeller. Sommerstid er det store t-skjorter og gjerne treningsjakke over. Eller genser knyttet rundt livet. Shortsene var korte først, så stadig lengre. Sokkene var dratt høyere opp først, og ettersom shortsene ble lengre utover 90-tallet bel sokkene dyttet lengre og lengre ned. Sokkene var ganske lange så de bulket seg. Sikkert derfor noen til slutt fant opp ankelsokkene. De fleste på min skole brukte også to par sokker for de skulle være posete. To par tubesokker eller USA sokker når du er 14 blir skikkelig posete. Ser en del av dette, men den moten var ikke alle steder. Mange brukte tennissokker, det gjorde vi også, men på 80-tallet. Det som overrasker meg er hvor mange over tredve som også går i Adidas og Umbro. På kontoret. Kan ikke huske at noen forelder hos oss gjorde det på min skole. Anonymkode: 49be3...2a9 2
Gjest Blondie65 Skrevet 14. mars 2021 #23 Skrevet 14. mars 2021 Det som er lett å glemme er at det er den yngre garde som tror at bare det motebildet sier er lov å gå med er lov å gå med. Etter hvert som man blir voksen blir de fleste mer personlige i sin smak og kler seg ut fra det. Jeg var ungdom på 80-tallet da håret skulle ha permanent og være kort ved ørene og langt i en spiss bak. Og høyt. Europe hadde ingenting de kunne stille opp med mot min hårsveis. Og så hadde vi skulderputer - og lange trange skjørt med splitt herfra til månen. Lange dressjakker ... Jeg har aldri vært opptatt av merker, ikke da jeg var ung heller. Jeg husker også veldig at når noe nytt kom som jeg ikke likte så proklamerte jeg høyt og tydelig at det der skulle jeg aldri gå med (stilletthæler f.eks. som plutselig ble inn igjen på begynnelsen av 80-tallet - hadde vært "ute" siden 60-tallet).
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #24 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tore Strømøy klippet nakken først på 2000-tallet. Hockey var ikke trendy på 90-tallet men folk på bygda hang nok litt etter Anonymkode: a478a...569 Jeg tror hockeysveis var enda mye mer forbudt på 90 tallet enn det er nå. Den har jo kommet litt tilbake i noen tilfeller, men på 90 taller var det veldig strenge regler på visse ting. Rød og rosa sammen, hockey sveis, høyvannsbukser, GÆSSING- altså å dra buksene lagt over navlen. Det var skikkelig sosialt selvmord. Anonymkode: 9fa69...cf3 2
Zienna Skrevet 14. mars 2021 #25 Skrevet 14. mars 2021 Jeg var ung på 70-tallet. Med unntak av Levis, var ingen opptatt av merker. Husker jeg brukte jeans i Levis 501 og 507. Tror Levis også hadde disse i smalstripet cordfløyel, som jeg hadde i brunt, flaskegrønt og burgunder. Brukte korte jeansjakker, som de unge bruker enda. Noen av mine var i smal cord. Mine skinnjakker i brunt og sort har barnebarnet for lengst lagt beslag på. Jeg har også tatt vare på mine Sanche boots fordi jeg tror dette er sånt som kommer på mote igjen. Tldlig på 70-tallet pyntet vi oss til ute helg. Da var det hotpants, hvite høye støvletter som gjalt. Husker jeg hadde ett antrekk i turkis kjøpt på Hennes i Stavanger. Det fineste jeg hadde var skreddersydd og i burgunder farge. Hadde lang maxikåpe i samme farge med hette som hørte til. Ingen andre hadde samme, for jeg hadde tegnet antrekket selv. Senere på 70-tallet ble moten mindre pyntet, også på fest. Da var det gjerne jeans og dressjakke/blaser. Men jeg brukte også mye maxikjoler, og kjøpte min første bikerjakke da. Jeg vokste opp i storby, men det var ikke sånn at alle var like motebevisste. Noen brydde seg ikke, og det var helt ok. Da jeg begynte å studere kom der studenter fra mange småsteder i landet. Man kunne virkelig ikke peke ut hvem som kom fra hvor! Tror de som liker mote alltid vet hva som er not or hot. Selv det å ikke følger regler, er jo hot! Sånn har det alltid vært. 2
Gjest AlmaSofie Skrevet 15. mars 2021 #26 Skrevet 15. mars 2021 Jeg var ung på 70-tallet og husker at enten var man soss eller freak. Sossene hadde de rette moteklærne - mens freakerne var de originale, som gikk kledd som de ville (egentlig var det regler for det og, alle hadde som regel Palestina-skjerf, naturfargede lærvesker eller gamle postvesker med påskrift og peacetegn, islendere, osv) Håret skulle være langt - kjempelangt, buksene ha størst mulig sleng mens de var så stramme oppe at vi måtte ligge på ryggen i prøverommet mens venninnene hjalp med å få igjen gylfen. En periode var det in med litt korte topper som viste litt av magen kan jeg huske. Husker også at vi brukte dongeribukser av merker som Levis, Lee og Wrangler. Platåsko var in. Tresko var in, husker godt mine svarte platåtresko. Maksikjoler var in og flagrende bluser av indisk bomull. Som nå var vi opptatt av å være tynne - det var mye slanking kan jeg huske.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #27 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): ja, jeg husker det var litt vågalt med pumps til jeans tidlig på 80-tallet. Men i 1985 brukte vi pumps til joggedress, så det endret seg fort. Tviler på at det er "lov" idag. Anonymkode: 00115...b75 Husker moren min hadde litt smale jeans, tennissokker og pumps med rund tå samt en brun, lang dressjakke med hvite striper. Gikk sånn kledd på slutten av 80 tallet når hun skulle ut. Nyskilt. Herregud Anonymkode: e12db...8d2 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #28 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Husker moren min hadde litt smale jeans, tennissokker og pumps med rund tå samt en brun, lang dressjakke med hvite striper. Gikk sånn kledd på slutten av 80 tallet når hun skulle ut. Nyskilt. Herregud Anonymkode: e12db...8d2 haha, ja tennissokker med pumps, det hadde jeg glemt!!! 🤣 Til de som tror at det er i dag "alt er lov". Sorry! Det var i 1985 alt var lov! Anonymkode: 00115...b75 6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #29 Skrevet 15. mars 2021 14 hours ago, Zienna said: Jeg var ung på 70-tallet. Med unntak av Levis, var ingen opptatt av merker. Husker jeg brukte jeans i Levis 501 og 507. Tror Levis også hadde disse i smalstripet cordfløyel, som jeg hadde i brunt, flaskegrønt og burgunder. Brukte korte jeansjakker, som de unge bruker enda. Noen av mine var i smal cord. Mine skinnjakker i brunt og sort har barnebarnet for lengst lagt beslag på. Jeg har også tatt vare på mine Sanche boots fordi jeg tror dette er sånt som kommer på mote igjen. Tldlig på 70-tallet pyntet vi oss til ute helg. Da var det hotpants, hvite høye støvletter som gjalt. Husker jeg hadde ett antrekk i turkis kjøpt på Hennes i Stavanger. Det fineste jeg hadde var skreddersydd og i burgunder farge. Hadde lang maxikåpe i samme farge med hette som hørte til. Ingen andre hadde samme, for jeg hadde tegnet antrekket selv. Senere på 70-tallet ble moten mindre pyntet, også på fest. Da var det gjerne jeans og dressjakke/blaser. Men jeg brukte også mye maxikjoler, og kjøpte min første bikerjakke da. Jeg vokste opp i storby, men det var ikke sånn at alle var like motebevisste. Noen brydde seg ikke, og det var helt ok. Da jeg begynte å studere kom der studenter fra mange småsteder i landet. Man kunne virkelig ikke peke ut hvem som kom fra hvor! Tror de som liker mote alltid vet hva som er not or hot. Selv det å ikke følger regler, er jo hot! Sånn har det alltid vært. Min mormor var også ung på 70-tallet. Hun snakker om lee-bukser. Mens svigermor som også var ung på samme tid aldri har rørt en jeans 😅 Anonymkode: b1d59...835
Zienna Skrevet 15. mars 2021 #30 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min mormor var også ung på 70-tallet. Hun snakker om lee-bukser. Mens svigermor som også var ung på samme tid aldri har rørt en jeans 😅 Anonymkode: b1d59...835 Da som nå var det forskjeller i klesstil etter hvilket miljø man tilhørte. Graden av interesse for klær og mote, hadde også noe å si. Og selvfølgelig smak. Synes valgmulighetene var mange på 70-tallet. Det ble "strengere" på 80-tallet. Da kom merkenavn på absolutt alt, og de skulle vises. På skjorter, vesker osv. Plutselig ble det viktig å ikke ha Cubus-barn (i enkelte miljøer og byer). 1
Zienna Skrevet 15. mars 2021 #31 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Husker moren min hadde litt smale jeans, tennissokker og pumps med rund tå samt en brun, lang dressjakke med hvite striper. Gikk sånn kledd på slutten av 80 tallet når hun skulle ut. Nyskilt. Herregud Anonymkode: e12db...8d2 Jeg kan garantere deg at om få år kommer du til å gremmes over at du gikk rundt i trange jeans på 2000-tallet 3
Gjest stilts Skrevet 16. mars 2021 #32 Skrevet 16. mars 2021 On 3/15/2021 at 1:28 AM, AlmaSofie said: Jeg var ung på 70-tallet og husker at enten var man soss eller freak. Sossene hadde de rette moteklærne - mens freakerne var de originale, som gikk kledd som de ville (egentlig var det regler for det og, alle hadde som regel Palestina-skjerf, naturfargede lærvesker eller gamle postvesker med påskrift og peacetegn, islendere, osv) Håret skulle være langt - kjempelangt, buksene ha størst mulig sleng mens de var så stramme oppe at vi måtte ligge på ryggen i prøverommet mens venninnene hjalp med å få igjen gylfen. En periode var det in med litt korte topper som viste litt av magen kan jeg huske. Husker også at vi brukte dongeribukser av merker som Levis, Lee og Wrangler. Platåsko var in. Tresko var in, husker godt mine svarte platåtresko. Maksikjoler var in og flagrende bluser av indisk bomull. Som nå var vi opptatt av å være tynne - det var mye slanking kan jeg huske. Var ikke bare på 70-tallet man må ligge for å få igjen buksene, det skjer i 2021 også😄
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #33 Skrevet 13. april 2021 On 3/16/2021 at 10:33 PM, stilts said: Var ikke bare på 70-tallet man må ligge for å få igjen buksene, det skjer i 2021 også😄 Høres veldig ukomfortabelt ut Anonymkode: b4d40...ac1
Gjest 123 eller noe Skrevet 13. april 2021 #34 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (På 15.3.2021 den 9.34): haha, ja tennissokker med pumps, det hadde jeg glemt!!! 🤣 Til de som tror at det er i dag "alt er lov". Sorry! Det var i 1985 alt var lov! Anonymkode: 00115...b75 Pøh, jeg har bestilt meg både neonfargede tennissokker, og grilldress bukser. Er selv fra 1985, så jeg har lov. Retro er sexy som bare faen hvis man kombinerer de rette tingene! 🥰
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #35 Skrevet 13. april 2021 skruttveig skrev (58 minutter siden): Pøh, jeg har bestilt meg både neonfargede tennissokker, og grilldress bukser. Er selv fra 1985, så jeg har lov. Retro er sexy som bare faen hvis man kombinerer de rette tingene! 🥰 Jeg elsker 80- og 90-talls retroklærne nå, fra sokker til t-skjorter til joggesko. Anonymkode: 49be3...2a9 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #36 Skrevet 13. april 2021 Hører rykter om at areobic/ USA sokker er på vei tilbake, men det har jeg ikke sett snurten av. Anonymkode: 49be3...2a9
Gjest 123 eller noe Skrevet 14. april 2021 #37 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg elsker 80- og 90-talls retroklærne nå, fra sokker til t-skjorter til joggesko. Anonymkode: 49be3...2a9 Helt enig med deg, endelig går moten min vei, har holdt meg unna butikker og gått i svarte tights og lange svarte topper i årevis... Nå er det nok, jeg reiser tilbake til 80tallet, men styrer unna øyenbrynene, skulderputer og de formløse høye buksene😅
Gjest 123 eller noe Skrevet 14. april 2021 #38 Skrevet 14. april 2021 Den kulegrill dressen på Sparkjøp er forresten dritsexy, brukt hver for seg til andre klær.. men alle millenials har kjøpt dem utsolgt så de ikke er å få tak i mer ☹️ har bare buksa. Og det er ingen som bruker de til dagligdags engang, de skal ha de til bad taste fester... Si fra hvis noen vet om noen butikker med glorete flerfarget windbreakers!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå