AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #1 Skrevet 12. mars 2021 Det virker som det er lov til flere ting nå. Anonymkode: bd6fa...671 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #2 Skrevet 12. mars 2021 Hvilket århundre er det du snakker om ? Anonymkode: 8803b...508 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #3 Skrevet 12. mars 2021 Det var mye dårligere utvalg. Det fantes ikke 20+ klesbutikker på hvert tettsted, og netthandel eksisterte ikke. Så alle gikk mye mer likt kledd. De unge handlet i den butikken, 30-50 i den butikken, 60+ på den butikken. Og da hadde du godt utvalg. Anonymkode: 5f569...844 14
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #4 Skrevet 12. mars 2021 Ja jeg syns det! Før var man nerd pga klesvalget. Nå kan man kle seg i sin stil å det er er bra😀😀😀 Anonymkode: afde3...7a6 6
Gjest Paramount Skrevet 12. mars 2021 #5 Skrevet 12. mars 2021 Det fine med den tiden var at det var lettere å gi en geografisk bestemmelse ut fra klær. Det var spesielt enkelt å se hvem som ikke bodde i byen. Internett har langt på vei reddet landsbygda fra den skjebnen. I dag er i tillegg empati og toleranse høystatus, så du kan nok velge friere, og det er bra. Selv om det ikke alltid gir like positive utslag 😄
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #6 Skrevet 12. mars 2021 Paramount skrev (Akkurat nå): Det fine med den tiden var at det var lettere å gi en geografisk bestemmelse ut fra klær. Det var spesielt enkelt å se hvem som ikke bodde i byen. Internett har langt på vei reddet landsbygda fra den skjebnen. I dag er i tillegg empati og toleranse høystatus, så du kan nok velge friere, og det er bra. Selv om det ikke alltid gir like positive utslag 😄 🤣 Anonymkode: bd6fa...671 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #7 Skrevet 12. mars 2021 På 80 tallet var det enten soss eller mer rockete som gjaldt. Begge deler var innafor og noen blandet begge stiler. Jeg ble nok sett på som sossejente. Anonymkode: 6221d...b83 1
Callisto83 Skrevet 12. mars 2021 #8 Skrevet 12. mars 2021 Jeg vil si ja, det var strengere før. Det var også et mer begrenset utvalg av mote. Internett har forandret mye på dette. 1
Era Vulgaris Skrevet 12. mars 2021 #9 Skrevet 12. mars 2021 Vet ikke helt hva du mener med regler? Jeg er oppvokst på 70 og 80-tallet, og det som skiller den perioden fra nåtiden, er at vi nok var veldig preget av motebildet i utlandet. Det hang nok sammen med at vi for første gang fikk se tv-programmer fra utlandet og det kom blader med amerikanske og engelske kjendiser. Den første motehypen jeg husker, var når slengbuksene kom på midten/slutten av 70-tallet. Da skulle alle ha det. Og plattformsko. Farger var også veldig periodepreget. 70-tallet var preget av hippie-tiden med jordfarger, som orange, brun, grønn, gul. Batikk og litt flagrende gevanter. Mye var innafor. 80-tallet gikk helt motsatt vei med pastellfarger og veldig stort fokus på merkeklær. Tror 80-tallet må ha vært perioden hvor merker var viktigere enn både farger, snitt og passform Det var veldig viktig å ha Levi`s-bukser, Ball eller Poco Loco-gensere. Busnell, Monclear og Monet var også store merker. Det var nok mye mer press på å passe inn i motebildet da, enn det er nå. Nå er alt lov, men mange er opptatt av en stil. Samtidig er det stort handlingsrom innenfor hver stil. 7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #10 Skrevet 12. mars 2021 Man må nok lengre tilbake i tid for å finne "strenge regler" for klær og hår. Feks hvor mange cm skjørtet måtte være og det å sove med hårruller for å få den riktige schwungen. Fra 1970-tallet så slappet folk mer av, og langt hår på menn og kort hår på damer var "lov". Men det er gjerne mer innafor å ha en individuell stil som ikke følger noen mote nå. Anonymkode: a52bb...636 2
jordbær86 Skrevet 12. mars 2021 #11 Skrevet 12. mars 2021 Det var nok ikke så vanlig å bruke jeans når man skulle pynte seg foreksempel. Leste et leserinnlegg i et blad fra 70 tallet at en dame var oppgitt over de unge som brukte Dongeribukser til alt 😄 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #12 Skrevet 12. mars 2021 Paramount skrev (7 timer siden): Det fine med den tiden var at det var lettere å gi en geografisk bestemmelse ut fra klær. Det var spesielt enkelt å se hvem som ikke bodde i byen. Internett har langt på vei reddet landsbygda fra den skjebnen. I dag er i tillegg empati og toleranse høystatus, så du kan nok velge friere, og det er bra. Selv om det ikke alltid gir like positive utslag 😄 På slutten 90-tallet var det stor forskjell på Oslo og bygda( f eks Ski) flere menn med hockeysveis der som var skikkelig ut i Oslo. Anonymkode: bd6fa...671 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #13 Skrevet 12. mars 2021 Husker en periode sent på 90 tallet tror jeg hvor butikkene bare solgte svarte, grå og hvite klær. Det var mye mer sånn før, nå er den og den fargen inn, og andre farger er ut, og alle må gå i DE buksene, og så skal alle ha pannelugg. Jeg var ikke på alle disse motene, men noen av dem. Anonymkode: 9fa69...cf3 3
Gjest TheCatLady Skrevet 13. mars 2021 #14 Skrevet 13. mars 2021 Ja, sikkert fordi, som noen andre nevnte, vi handlet mye i de samme butikkene. Litt kjipt å komme på fest og så hadde flere andre jenter helt identiske antrekk fra samme butikk Opplever vel at det er litt mer mangfold nå selv om det sikkert fortsatt er sånn at det og det merket er godkjent osv. Jeg passet ikke i alle klærne siden jeg var så høy og husker at jeg var misunnelig på venninner som hadde for eksempel miss sixty bukse og så ville jeg ha sånn bukse med skjørt utenpå
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #15 Skrevet 14. mars 2021 Utvalget var mindre, trendene varte lengre, man hadde færre klær, så din stil ble tydeligere, for du ble sett i den genseren eller den buksa hundre ganger, kanskje mer. Jeg er 90-talls barn. Du måtte ha Umbrogenser, kanskje du hadde to. Adidas var enda viktigere, du hadde to, kanskje tre. Så hadde man kanskje to hettegensere, og en Russel Athletics eller Champion eller Diesel eller Marwingenser. Hettegenserne var Fruit of the Loom, Champion, Russel Athletics eller Adidas. Man hadde mellom 5 og 10 gensere, og de brukte man i alle fall i tre år. Jeg hadde én bluse til bursdag og julaften. Hettegenserne brukte vi nesten alltid under en genser, så bare der forsvant 25% av garderoben og ble «usynlig». Moten varte i tre år med minimale endringer, og den endret seg bare litt etter litt. Så Adidasgenseren om den ikke var blitt utvasket var like aktuell i 1994 som i 1998 om man ikke vokste ut av den, men da var det lillesøsteren min som overtok, og hun fortsatte å bruke den utenpå de samme hettegenserne ett eller to år til. Vi hadde våre moteting, men det var mindre oppdatert og varte lengre og dermed ble de nok mye tydeligere. Og hver skole eller bydel hadde ting som ikke andre hadde. Uten Instagram måtte du finne på moten selv ut i fra fredagsfilmen på TV fra USA. Var ikke fullt så enkelt, men er noe i det. Anonymkode: 49be3...2a9 3
Promethea Skrevet 14. mars 2021 #16 Skrevet 14. mars 2021 På 80-tallet var jeg tenåring, og gikk i akkurat det jeg hadde lyst til. En dag var det full Madonna antrekk med blondepulsvarmere, kort skjørt, tupert hår og masse sminke. Andre dager årelange jeans med høyhalset genser og skinnjakke. Eller ferskenfarget oversized dress. Alltid med fargerik øyenskygge, blå, grønn, rosa og gul, helst samtidig. Orange eller blå maskara. Brukte mye tid på planlegging av antrekk sminke og hår. Og det meste ble kjøpt i London. Alt var stort sett innafor der jeg kom fra. Ingen ble mobba for klærne sine. Jeg vokste opp i Groruddalen 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #17 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 12.3.2021 den 22.42): På slutten 90-tallet var det stor forskjell på Oslo og bygda( f eks Ski) flere menn med hockeysveis der som var skikkelig ut i Oslo. Anonymkode: bd6fa...671 Tore Strømøy klippet nakken først på 2000-tallet. Hockey var ikke trendy på 90-tallet men folk på bygda hang nok litt etter Anonymkode: a478a...569 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #18 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 12.3.2021 den 14.24): Det virker som det er lov til flere ting nå. Anonymkode: bd6fa...671 jeg er over 50 og har lest tusenvis av motereportasjer, og kan ikke huske en eneste som ikke inneholdt klisjeen "i vår/i høst er alt lov", enten det var 1985 eller 2020. Men når det er sagt - på 80-tallet hadde vi en nokså bestemt oppfatning om at sko, veske og belte måtte matche. Jeg oppfatter at denne regelen ikke forsvant før "Sex and the city" lanserte den nye regelen om at sko, veske og belte absolutt ikke må matche. Det er jo og en stilregel, så det er ikke mer som er lov nå, det er bare andre ting. Anonymkode: 00115...b75 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #19 Skrevet 14. mars 2021 jordbær86 skrev (På 12.3.2021 den 21.33): Det var nok ikke så vanlig å bruke jeans når man skulle pynte seg foreksempel. Leste et leserinnlegg i et blad fra 70 tallet at en dame var oppgitt over de unge som brukte Dongeribukser til alt 😄 ja, jeg husker det var litt vågalt med pumps til jeans tidlig på 80-tallet. Men i 1985 brukte vi pumps til joggedress, så det endret seg fort. Tviler på at det er "lov" idag. Anonymkode: 00115...b75 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #20 Skrevet 14. mars 2021 Jeg har inntrykk av at flere ting er MULIG i dag siden det er større utvalg (flere butikker og netthandel) og mange folk har bedre råd. Dessverre virker det ofte som om folk ikke benytter denne muligheten. Synes de fleste er veldig likt kledd, likt går, likt sminket. Særlig øyenbryn som har blitt sminket med samme mal. Anonymkode: 49e89...37e 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå