AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #1 Skrevet 12. mars 2021 Noen som har noen gode idéer til middager som passer både til vegetarianere og de som vil ha kjøtt? Vi er en venninnegjeng hvor to spiser vegetarisk og fire spiser kjøtt, men det er ikke alltid de fire andre kun vil ha vegetarmat når vi lager mat sammen. Til nå har vi laget taco (lett å ha både bønner og kjøttdeig) og pizza, men står litt tom for idéer ellers. Anonymkode: 297a8...e07
Kenelz Skrevet 12. mars 2021 #2 Skrevet 12. mars 2021 Har hørt vegetarkjøtt som man får kjøpt på butikken smaker helt likt som ekte kjøtt! 😊 Eks. burger vegetarkjøtt! 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #3 Skrevet 12. mars 2021 Spaghetti bolognese, lag med grønnsakskraft og del sausen over i to kjeler etterhvert hvor du tilsetter kjøttdeig i den ene First Price og Rema sine hvitløksbaguetter er veganske, og en salat ved siden av. Et glass med fetaost på bordet for de som vil ha det på salaten. Evt lag hele sausen vegetarisk, og stek kjøttboller og veggisboller seperat ved siden av for en variasjon. Jeg er ikke enig i at kjøtterstatninger smaker akkurat som kjøtt, men det som er farse er helt fint å bruke istedet for kjøttdeig i lasagne, mousakka og lignende. Legg gjerne til litt soyasaus og sopp for den umami-smaken som kjøtteterne er vant til. Hamburgere er fint, kjøtteterne kan velge vegetar eller kjøtt. Jeg synes Hälsans Kök burgerne er gode (jeg er ikke veggis, men har mange venner som er veganere og vegetarianere). Om de spiser ost, er halloumi også en sykt god burgererstatning som de fleste finner veldig tilfredstillende. Det er en fast ost, litt som feta, som du kan steke. Også veldig kult å lage i strimler til pita/tortilla istedet for strimlet kylling f.eks. Anonymkode: 87e13...a26 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #4 Skrevet 12. mars 2021 -Pastasalat. Enten del pastasalaten i to og ta oppi ønsket kjøtt eller ha kjøttet oppi en liten skål for seg selv også kan dem som vil ta -Vietnamesisk nuddelsalat med vårruller. Vegetarvårruller for vegetarianerne og ikke-vegetar vårruller for dem som vil ha kjøtt -Enchiladas i to former. En stor ikke-vegetar og en mindre vegetar. Er ikke noe mer arbeid enn taco -Pita med falafel og tilbehør. Dere kan også f.eks. ha en skål med kylling som folk kan ta av om de ønsker -Stekte fylte paprika, fyll med hva man vil -Tapas -Grillmat, kjøp inn eller be vegetarianerne om å ha med ønsket protein, eller lag halloumigrillspyd som alle kan forsyne seg av Ellers har man jo retter hvor det er litt unaturlig å tilsette kjøtt, som f.eks. risotto. Bare lag del med grønnsaksbuljong istedenfor kyllingsbuljong. Anonymkode: c8460...103 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #5 Skrevet 12. mars 2021 Lasagne med kjøttdeig/mince fra Naturli'. La tomat/kjøttsausen putre lenge med deilige krydder og en god klunk rødvin. Det skal godt gjøres å kjenne forskjell. Er det ikke hyggeligere å spise det samme? Syns alltid det er så sært når folk må spise kjøtt når man har felles middag med vegetarianere/veganere. Det vitner om dårlig kreativitet tenker jeg. Og nei, er ikke veggis selv. Anonymkode: 11dfe...efe 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #6 Skrevet 12. mars 2021 tomatsuppe og pannekaker🤩 Anonymkode: bf169...6ff
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #7 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 12.3.2021 den 20.34): Lasagne med kjøttdeig/mince fra Naturli'. La tomat/kjøttsausen putre lenge med deilige krydder og en god klunk rødvin. Det skal godt gjøres å kjenne forskjell. Er det ikke hyggeligere å spise det samme? Syns alltid det er så sært når folk må spise kjøtt når man har felles middag med vegetarianere/veganere. Det vitner om dårlig kreativitet tenker jeg. Og nei, er ikke veggis selv. Anonymkode: 11dfe...efe -Kresenhet -Allergier (mye kjøtterstatninger har gluten) -Matangst -Matplan man skal forholde seg til -Synes ikke veggisalternativet er like godt Mange forskjellige grunner til at folk foretrekker kjøttversjonen, og det er helt legitimt. Selv har jeg en nær venninne som har cøliaki, og jeg har to typer brød/pasta når hun spiser her. Fordi jeg vil helst ha fullkorn, og det er vanskelig å finne i glutenfri variant. Så da har vi begge deler, så vi begge kan få det måltidet vi ønsker Anonymkode: 87e13...a26 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #9 Skrevet 14. mars 2021 On 3/12/2021 at 2:16 PM, Kenelz said: Har hørt vegetarkjøtt som man får kjøpt på butikken smaker helt likt som ekte kjøtt! 😊 Eks. burger vegetarkjøtt! Man skal høre mye rart før øra faller av ja 😄 Hva med en flott og stor kyllingsalat, men ha kjøttet på egen skål så kan de som ikke vil ha kjøtt bare ta salaten? Med god dressing og baguetter ved siden av. Anonymkode: e2e39...61c 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #10 Skrevet 14. mars 2021 Kenelz skrev (På 12.3.2021 den 14.16): Har hørt vegetarkjøtt som man får kjøpt på butikken smaker helt likt som ekte kjøtt! 😊 Eks. burger vegetarkjøtt! Og jeg har hørt at jorda er flat. Hadde laget biff/kjøtterstatning til vegeterianerene. Salat Lasagne. Lag i to små former, en med kjøtt og en med grønnsaker. Samme tomatsaus. Spagetti med kjøttboller. Del sausen før kjøttbollene tilsettes. Burger Anonymkode: 819ed...6c8 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #11 Skrevet 14. mars 2021 Biff med tilbehør. Fake kjøtt til vegetarianerne. Anonymkode: 4c514...08e 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #12 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Man skal høre mye rart før øra faller av ja 😄 Hva med en flott og stor kyllingsalat, men ha kjøttet på egen skål så kan de som ikke vil ha kjøtt bare ta salaten? Med god dressing og baguetter ved siden av. Anonymkode: e2e39...61c Men da blir det lite proteiner i vegetarsalaten... Anonymkode: 619d2...5af
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #14 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 12.3.2021 den 14.24): Spaghetti bolognese, lag med grønnsakskraft og del sausen over i to kjeler etterhvert hvor du tilsetter kjøttdeig i den ene First Price og Rema sine hvitløksbaguetter er veganske, og en salat ved siden av. Et glass med fetaost på bordet for de som vil ha det på salaten. Evt lag hele sausen vegetarisk, og stek kjøttboller og veggisboller seperat ved siden av for en variasjon. Jeg er ikke enig i at kjøtterstatninger smaker akkurat som kjøtt, men det som er farse er helt fint å bruke istedet for kjøttdeig i lasagne, mousakka og lignende. Legg gjerne til litt soyasaus og sopp for den umami-smaken som kjøtteterne er vant til. Hamburgere er fint, kjøtteterne kan velge vegetar eller kjøtt. Jeg synes Hälsans Kök burgerne er gode (jeg er ikke veggis, men har mange venner som er veganere og vegetarianere). Om de spiser ost, er halloumi også en sykt god burgererstatning som de fleste finner veldig tilfredstillende. Det er en fast ost, litt som feta, som du kan steke. Også veldig kult å lage i strimler til pita/tortilla istedet for strimlet kylling f.eks. Anonymkode: 87e13...a26 Det står på begge at de inneholder smør, så hvordan får du disse til å bli veganske? Anonymkode: 2a587...eae 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #15 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det står på begge at de inneholder smør, så hvordan får du disse til å bli veganske? Anonymkode: 2a587...eae Vedkommende du siterer har blandet med en type fra hatting og Coop xtra sine for de er veganske. Anonymkode: e36af...af5
Tvist Skrevet 14. mars 2021 #16 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men da blir det lite proteiner i vegetarsalaten... Anonymkode: 619d2...5af Man kan vel ha bønner eller kikerter i? 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #17 Skrevet 14. mars 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Men da blir det lite proteiner i vegetarsalaten... Anonymkode: 619d2...5af Det spørs vel på hva som er i salaten... Anonymkode: e2e39...61c 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #18 Skrevet 14. mars 2021 Vegetarianere vil ikke spise kjøtt, men de som vil ha kjøtt klager sikkert ikke over at en salat har bønner og lignende i seg. Da kan man lage en del som har kjøtt ved siden av/tilsettes av den som vil ha det. Anonymkode: e2e39...61c
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #19 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det står på begge at de inneholder smør, så hvordan får du disse til å bli veganske? Anonymkode: 2a587...eae AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vedkommende du siterer har blandet med en type fra hatting og Coop xtra sine for de er veganske. Anonymkode: e36af...af5 Ja det er helt riktig, beklager så mye for det! Anonymkode: 87e13...a26
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #20 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vegetarianere vil ikke spise kjøtt, men de som vil ha kjøtt klager sikkert ikke over at en salat har bønner og lignende i seg. Da kan man lage en del som har kjøtt ved siden av/tilsettes av den som vil ha det. Anonymkode: e2e39...61c Si nå ikke det... Bønner og linser er døden for fordøyelsen for mange. Man antar at så mange som 25% av Norges befolkning kan ha IBS og sliter med å fordøye enkelte karbohydrater. Bønner og linser lager ofte trøbbel for mennesker med fordøyelsesproblemer. Dessuten smaker det høgg. Anonymkode: 4c514...08e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå