AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #1 Skrevet 12. mars 2021 Jeg er en jente i 20 årene. For 1,5 år siden møtte jeg typen. Vi studerer på samme sted, og det er i utlandet. Da studiet begynte opp igjen på høsten dro vi tilbake til studielandet, og 2 uker senere ble alt av skole online. Jeg bor alene, og i løpet av høsten flyttet jeg nesten inn hos han, det vil si at jeg var der store deler av uka, og var bare hjemme i min leilighet 1-2 dager. Det var mye fordi jeg syntes det var tungt å sitte alene i min leilighet når det kun var online skole og veldig strenge restriksjoner. Kjæresten har en romkamerat, som han har kjent to måneder mer enn meg. De har et veldig tett samboerskap, og andre rundt har reagert på at det til tider virker som de er sydd sammen (les: de MÅ trene sammen, de MÅ dra på butikken med hverandre etc). I høst gikk dette greit, fordi jeg fikk være med dem på det aller meste, og da de ville game sammen så fant jeg på andre ting. En viktig opplysning i denne saken er at jeg har kjent romkameraten lengst, fordi vi to studerer i samme klasse (typen går samme studie, men går ikke i samme år). Jeg så på romkameraten som en venn. Vi fikk heldigvis dratt hjem til jul, men etter at vi kom tilbake til studiestedet etter jul fikk jeg plutselig beskjed av typen om at jeg ikke kunne være der så mye fremover, fordi romkameraten ikke likte det så mye. Fikk også vite at dette hadde romkameraten egentlig sagt på høsten, og først nå sa typen det til meg fordi det hadde "rent over". Ble ganske lei meg, og dro selvfølgelig hjem til min leilighet. Nå sitter jeg igjen med en skikkelig vond følelse. Syntes det var skikkelig ekkelt å få vite det på den måten, at romkameraten (som jeg trodde var min venn) ikke kunne fortalt dette til meg på en ordentlig måte. I hele perioden jeg bodde der ga han aldri utrykk for at han ikke ville ha meg der, og jeg følte vi hadde en god relasjon. Jeg tok mye ansvar på å rydde/vaske, lagde ofte middag til oss 3. Romkameraten mener nå i ettertid at han ikke har gjort noe galt, men jeg føler at jeg hadde fortjent å få høre det direkte fra han. I følge typen så hadde det ingenting med meg å gjøre, men at romkameraten syntes det ble for mye med 3 stykk i leiligheten). Men føler jo at jeg må ha gjort noe galt mot han siden han ikke klarer å ta en ordentlig samtale med meg om dette. Så jeg lurer på, er det jeg som er over reagerer? Eller burde man kunne forvente av en voksen mann at han klarer å ta den samtalen? Anonymkode: 58812...b36
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #2 Skrevet 12. mars 2021 Ja, du overreagerer. Du fikk beskjed, nå må du forholde deg til det. Hva man burde kunne forvente osv er ikke relevant. Man burde sikkert forventet at du skjønte av deg selv når du ble litt mye, også, men det gjorde du altså ikke. Anonymkode: 7b1d8...12b 34
bomal Skrevet 12. mars 2021 #3 Skrevet 12. mars 2021 Er litt usikker på om det egentlig hadde vært så naturlig for romkameraten å ta praten med deg direkte. Du kan jo se for deg hvordan det ville opplevdes for kjæresten din - tror jeg ville følt meg litt forbigått om bestevennen min hadde snakket direkte med kjæresten min og bedt henne om å være hos oss mindre. Om kjæresten din sier at det handler mer om at det er stress å være 3 stk i samme leilighet så ofte ville jeg bare forholdt meg til det, og heller prøvd å invitere kjæresten din til deg oftere enn du besøker ham - tror ikke det er noe god ide å prøve å lete etter hva man kan tenkes å ha sagt som ble galt når alt du har hørt er at det ikke er noe. 12
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #4 Skrevet 12. mars 2021 Du overreagerer. Kjæresten din var den som lot deg være mye i deres leilighet. Romkameraten gjorde helt rett i å ta det opp med kjæresten din. Det hadde vært merkelig om romkameraten skulle pratet direkte til deg om noe som var mellom ham og kjæresten din. De bor sammen, og da er det helt naturlig at ting som har med leiligheten DERES å gjøre, blir tatt opp mellom de to. Det er helt innafor å ikke vil ha besøk hele tiden. Det betyr ikke at romkameraten til kjæresten ikke liker deg. Det betyr kun at han ikke ønsker andre folk i leiligheten hele tiden. Anonymkode: cef35...ca3 29
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #5 Skrevet 12. mars 2021 Du snakker om å være voksen. En del av det å være voksen er jo å forstå at selv om andre er høflige, betyr det ikke at man bare kan peise på. Anonymkode: 3029d...28d 11
Gjest ti10 Skrevet 12. mars 2021 #6 Skrevet 12. mars 2021 Ja, du overreagerer, men gjort er gjort osv. Når det er sagt, hvorfor kan dere ikke dele litt på hvor dere oppholder dere? Litt hos deg og litt hos ham? Og hvorfor i all verden foreslo ikke kjæresten at dere kunne være mer hos deg da romkameraten ga uttrykk for at du var for mye i deres leilighet?
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #7 Skrevet 12. mars 2021 Jepp, du overreagerer. Jeg har venner jeg liker kjempegodt, men ville blitt rimelig lei om de skulle henge rundt i leiligheten min mange dager i uka. Det samme gjelder min samboers venner. Anonymkode: 8319b...981 5
Narad Skrevet 12. mars 2021 #8 Skrevet 12. mars 2021 Romkameraten har jo valgt å leie en leilighet med en annen person, ikke 2. Han forventer å skulle ta hensyn til en annen person, ikke to. Han forventer at skulle dele bad og badtider med en ekstra person, ikke to. Her burde du og kjæresten heller brukt mer tid i din leilighet sammen, slik at dere hele tiden ikke gikk oppå romkameraten. Du kan jo tenke deg hvordan han har følt det som tredjehjul på vognen med dere to sammen hele tiden. Det har ikke noe med om han liker deg eller ikke, men han har ikke avtalt å bo med 2 personer, kun 1. Det er helt normalt at han tar dette opp med sin romkamerat, og ikke deg. Det er din kjæreste som ikke har tatt dette videre med deg allerede i høst, når romkameraten ga beskjed om dette. 16
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #9 Skrevet 12. mars 2021 Han gjorde det rette. Han kunne jo valgt å være fullstendig rasshøl mot deg mens du var på besøk der? I stedet var han voksen. "Kompis, nå har jeg vært høflig og grei mot dama di hver gang hun har vært her, men nå MÅ du få sagt fra til henne at det blir litt mye å henne her så ofte, jeg blir sliten av det++" Jeg forstår ikke hva du sutrer for. Alle kan ikke like alle, og det er ikke noe galt i det. Finn deg et eget krypinn hvor du og typen kan bo sammen. Anonymkode: aca16...748 3
Gjest padawan Skrevet 12. mars 2021 #10 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): at jeg ikke kunne være der så mye fremover, fordi romkameraten ikke likte det så mye. Fikk også vite at dette hadde romkameraten egentlig sagt på høsten, og først nå sa typen det til meg fordi det hadde "rent over". jeg kan langt på vei skjønne romkameraten men skjønner klart du også reagerer. Hva med å være mer hos deg sammen fremover?
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #11 Skrevet 12. mars 2021 Hvorfor tilbringer dere ikke bare tiden sammen i din leilighet. Klart kjæresten din er buttbuddy med kameraten, men nå må han velge. Heterofili eller homoseksualitet. Anonymkode: cc306...d0f 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #12 Skrevet 12. mars 2021 Her ville jeg faktisk kontaktet kompisen og bedt om unnskyldning. Så ville jeg bedt kjæresten hjem til meg ofte, så kompisen får litt fred. Jeg ville også bedt kompisen med på ting, så han kunne føle på valget og kjenne at han fortsatt er velkommen sammen med dere. Anonymkode: 61888...db7 9
Apis Skrevet 12. mars 2021 #13 Skrevet 12. mars 2021 Umiddelbart skjønner jeg romkameraten til kjæresten din, og tenker at det er kanskje du og kjæresten som har opptrådd mindre følsomt. Romkameraten har tydeligvis allerede gitt beskjed i høst uten å bli hørt, 6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #14 Skrevet 12. mars 2021 Det er helt naturlig at romkameraten tok dette opp med kjæresten din. Det hadde vært ekstremt uhøflig om han skulle tatt det direkte til deg. Bor man sammen med noen andre, så sier man ikke til vennene av romkameraten at "nå må dere slutte å komme hit hele tiden!". Man sier til romkameraten ar "Du, jeg liker vennene dine, men jeg føler vi må ha noen grenser for hvor ofte vi har besøk i leiligheten". Romkameraten har alt på sitt rene. Kjæresten din, derimot, er en idiot. Han burde ha fortalt deg i høst at dere kanskje burde bruke mer tid i din leilighet. Istedenfor har han latt deg være hos dem hele tiden selv om han visste at romkameraten din syntes det ble for mye. Kjæresten din er grunnen til at du føler deg kjip nå. Anonymkode: cef35...ca3 13
Apis Skrevet 12. mars 2021 #15 Skrevet 12. mars 2021 Så tenker jeg at det kanskje er et økonomisk aspekt her også, at romkameraten til kjæresten faktisk er med å sponser husvære til TS 6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #16 Skrevet 12. mars 2021 Hvorfor kan dere ikke være hos deg? Anonymkode: 275c9...38a 6
Gjest Føsleguri Skrevet 12. mars 2021 #17 Skrevet 12. mars 2021 Hvis jeg hadde delt leilighet med ei venninne som hadde typen på besøk helt tiden hadde jeg selvsagt tatt det opp med henne, ikke typen. Du overreagerer.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #18 Skrevet 12. mars 2021 Jeg tenker at du nok burde ha forstått at man ikke bare flytter inn fordi man er kjærester med noen og "ikke liker å være alene". Liker man ikke å være alene så jobber man med å like det, man flytter ikke inn til kjentfolk. Du sier at du forventet at din venn snakket med deg om at du var for mye hjemme hos din venn. Men snakket du, ts, med din venn om hvor mye du hadde tenkt å være der? Satte du deg ned med typen og romkamerat og spurte om det var ålreit før du flyttet inn? Hvorfor er det deres ansvar å si fra, men ikke ditt ansvar å spørre om lov? Ja, ideelt sett skal våre venner si fra til oss om at "nå er du slitsom og må dempe deg". Men ideelt sett skal vi jo dempe oss før de må si fra. Og sist: hvorfor kan ikke typen din være 50% av tida hos deg? Så får romkameraten luksusen av å være alene. Anonymkode: cdd14...ddb 5
MollyJones Skrevet 12. mars 2021 #19 Skrevet 12. mars 2021 Her må jeg si at jeg synes kjæresten din har vært både en dårlig kjæreste og en dårlig venn. Om han fikk beskjed alt i høst om at den han deler leilighet med synes det ble for mye, burde han ha sørget for at dere var mer hos deg - slik at problemet ble mindre. Isteden har han latt det skure og gå - fordi det nok var mest behagelig, for at det nå blir du som må ta støyten ved å holde deg unna. Om dette er din venn fra før: Snakk med vedkommende: "Hei, hører du synes jeg har vært her for mye - synd du ikke har gitt meg beskjed tidligere så hadde vi kunnet løst det på annen måte. Hva tenker du fremover - hvor mye er greit?" Ta ansvar for situasjonen - det vil føles mye bedre enn å bare bli skjøvet ut. 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #20 Skrevet 12. mars 2021 Jeg er enig med de som ville tatt det opp med romkameraten, og ikke gjesten. Selv om dere er venner. Hvordan er det med betaling? Fordeling av husleie? Mat? Andre fellesutgifter? Hvordan benytter du deg av fellesarealer? To menn bruker vel ikke så lang tid på badet i forhold til en kvinne. Passer du på utkikk å ikke okkupere badet når romkameraten skal på skole etc om morgenen? Hva med stue og tv? Er det krangling om fjernkontrollen? Blir gamingkveldene byttet ut med romantiske filmer? Anonymkode: 542fa...ce6 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå