Gå til innhold

Lurt/dumt å kjøpe hus på 209kvm når man har 2 barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vi er godt gift på over 12 år. Har to barn på 6 og 11 år.  Nå bor vi en treroms og føler vi er oppå hverandre. Samtidig ønsker jeg stort og romslig hus der barna har sitt eget rom og bad. Men da tenker jeg er det noe vits å kjøpe hus hvis barna skal flytte om noen 10 år?

eller skal vi bare bli der vi er nå dersom at barna skal uansett flytte og vi har nok plass?

Anonymkode: 7b918...644

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om dere har råd til det hvorfor ikke? Selv er det kun jeg og min samboer som bor her i et treetasjes rekkehus på 180 kvm ... 

Anonymkode: da911...f8a

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det blir kjempefint når barna blir tenåringer og har med mange venner hjem. Senere når de blir eldre og flytter hjemmefra, er det alltid fint å ha plass til dem når de kommer på besøk både med og uten kjærester. Etter vert kanskje barnebarn også. Så nei det er ikke dumt. 209 kvm er helt ok plass både nå og i fremtiden. 

Anonymkode: b33aa...9d5

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Bare jeg nevner det til familie og venner om at vi ønsker å flytte til enebolig så sier de fleste « åh hvorfor skal dere flytte når dere bare har to barn?(vi skal heller ikke få flere barn) De blir snart 18 år og kommer til å flytte og dere kommer til å sitte helt alene i et tomt stort hus» 

på den ene siden tenker jeg er det noe vits å gi 10-12 mill for enebolig for å så sitte alene, men jeg vil nyte hage og plass mens barna er fortsatt unge.

noen som har erfaring eller råd?

mvh TS

Skrevet

Kjenner flere med 1 barn som bor i stor enebolig. Null problem. Man har mye plass til hobbyrom, gjesterom, hjemmekino, 2 stk hjemmekontor, oppbevaringsplass inne, osv. 

Det viktigste er hvordan du trives. Jeg stortrives i enebolig, dog vi er 5 stk, men selv om vi var bare 4, ville jeg absolutt valgt enebolig foran rekkehus eller tomannsbolig. Utrolig deilig å slippe nabokrangel om det ene og det andre. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Finnes jo en mellomting mellom treroms og 209 kvm. Fint å ha plass til barn, svigerbarn og barnebarn, selv om de ikke er der hele tiden. 

Anonymkode: 569b0...b1e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts her. Bare jeg nevner det til familie og venner om at vi ønsker å flytte til enebolig så sier de fleste « åh hvorfor skal dere flytte når dere bare har to barn?(vi skal heller ikke få flere barn) De blir snart 18 år og kommer til å flytte og dere kommer til å sitte helt alene i et tomt stort hus» 

på den ene siden tenker jeg er det noe vits å gi 10-12 mill for enebolig for å så sitte alene, men jeg vil nyte hage og plass mens barna er fortsatt unge.

noen som har erfaring eller råd?

mvh TS

Vi har enebolig (300 kvm +) og stor hage. Har bare et barn, og skal ikke ha flere. Jeg liker plass:) ikke hør på de rundt dere, gjør det du og mannen har lyst til!

Anonymkode: c5541...dd6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du finner et hus med en beliggenhet du liker, og du ikke hater hagearbeid er det bare å gjøre det! Herlig med mye plass og mulighet til å være ute i egen hage. Når barna flytter ut kan soverommene bli gjesterom kombinert med hjemmekontor eller hobbyrom.

Anonymkode: 4f821...7b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om dere har treroms nå må dere tenke nøye gjennom om arbeidet med enebolig innendørs og utendørs er noe dere ønsker prioritere tid og (en god porsjon) penger på.

Jeg personlig har landet på at jeg ikke ønsker enebolig.

Jeg liker rett og slett ikke å bruke tid på alt som følger med, både mtp husarbeid og vedlikehold/oppussing. 

Enebolig = gjøre ALT selv, og mer plass å rote på. 

Jeg liker tanken på grei plass til oppbevaring, litt privatliv samt et uteområde som er hyggelig (feks plass til et lite drivhus). 

Men jeg liker ikke eneansvar for å plutselig bytte tak/drenere/male garasjen/male huset/ha arbeidet med stor hage. Jeg liker heller ikke å vaske 300 kvadrat. 

Hadde jeg kunne kjøpt endel tjenester uten å måtte forsake mye annet hadde jeg nok vært mer positivt innstilt. 

Ulempe med leilighet/rekkehus/tomannsbolig er jo at du hører naboen innvendig. (Vi bor i nybygg og hører dog ingen). 

Ulempen med typisk eneboligområder, særskilt om det er generasjonsskifte - er mye støy fra gressklipperen/snekring og endel som har hobbyen sin ute i hagen. 

Anonymkode: 3dca9...785

• Liker 2
Skrevet

Barna har flyttet ut og madammen og jeg bor på 260 kvm. Veldig deilig nå under korona, men vel så viktig har det vært for barna å ha god plass. Vi kjenner stort sett de fleste vennene til ungene og har hatt mange på besøk. 

AnonymBruker
Skrevet

Mannen og meg bodde i en tomannsbolig på 150 kvadratmeter i mange år alene før vi fikk barn, da lurte vi lenge på å flytte, for hvordan skulle vi få plass til barnet? 

Nå er jo 209 kvadratmeter en del større, men jeg tror ikke vi hadde hatt problemer med å bo alene der heller. På 150 kvadratmeter hadde vi hvert vårt hobbyrom, på 209 hadde vi gjerne hatt et gjesterom utenom. 

Anonymkode: 1358b...c12

AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig bare ett rett svar her: Ikke bry dere om hva andre måtte mene om deres livssituasjon og behov. Om dere har behov for mer plass og dere har råd til å bytte bolig; gjør det. Du har ett liv og om slekta synes det ene og andre om alt du gjør kan du bare pent dr*** i. 1800-tallet er long gone. :)

Anonymkode: 15d2d...2b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Både ja og nei.

Spørsmålet er: Er du glad i å støvsuge/vaske? For det er UTROLIG hvor støvette det blir i ett stort hus

Anonymkode: cc95e...bca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har bodd i blokk, rekkehus og enebolig. Enebolig er klart mest bråkete (alle naboene har gressklippere, høytrykksspyler, sager, driller, osv osv som går hver dag hele året. Spesielt sommeren er en pine. I tillegg nabo med hobby å sage ned trær og en annen som tar med stereoanlegg på verandaen når sola skinner. ) 

Naboene er kranglete og jævlige, hilser ikke, opptatt av at alt skal se perfekt ut. 

Aldri bodd noe sted med mer bråk eller mindre hyggelige folk. 

Altså: ikke flytt ut i fra disse kriteriene, men trenger du mer plass, så er det bare å gjøre det uten å tenke på hva andre mener. 

Anonymkode: 2d139...3b6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har bodd i blokk, rekkehus og enebolig. Enebolig er klart mest bråkete (alle naboene har gressklippere, høytrykksspyler, sager, driller, osv osv som går hver dag hele året. Spesielt sommeren er en pine. I tillegg nabo med hobby å sage ned trær og en annen som tar med stereoanlegg på verandaen når sola skinner. ) 

Naboene er kranglete og jævlige, hilser ikke, opptatt av at alt skal se perfekt ut. 

Aldri bodd noe sted med mer bråk eller mindre hyggelige folk. 

Altså: ikke flytt ut i fra disse kriteriene, men trenger du mer plass, så er det bare å gjøre det uten å tenke på hva andre mener. 

Anonymkode: 2d139...3b6

dette er jo seriøst bare vrøvl.

Anonymkode: 7de72...658

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Altså familie og venner har ingenting de skulle ha sagt men man blir påvirket av det de sier på en måte. Vi sparer til enebolig og har «planer»om å flytte til noe større. 
når det kommer til å vaske og rydde så gjør jeg det søren meg hver eneste dag. Det er så støvete her i blokka at selv om jeg vasket gulv og tørket støv så er det samme dritten igjen. Skal jeg bo i enebolig så skal jeg også ha råd til vaskedame og hjelp til noen som tar hage og diverse. Jeg har bodd i hus før da jeg bodde med foreldrene mine og ja det er mye jobb men så koselig med hage og stor plass å boltre seg på. På en annen side så tror jeg ikke barna mine som blir snart store vil ha samme gleden av et hus som de ville nå av det nå.

Jeg vet at mange selger husene sine til slutt etter 20 år fordi de mestrer ikke all den jobben det følger med i en enebolig pga man blir eldre. Jeg vil ikke flytte på meg igjen dersom vi flyttet av leiligheten vår, så derfor må jeg være sikker på hva jeg vil. Mannen vil flytte ut til hus uansett hva men jeg derimot er 50% for og 50% ikke for..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her. Altså familie og venner har ingenting de skulle ha sagt men man blir påvirket av det de sier på en måte. Vi sparer til enebolig og har «planer»om å flytte til noe større. 
når det kommer til å vaske og rydde så gjør jeg det søren meg hver eneste dag. Det er så støvete her i blokka at selv om jeg vasket gulv og tørket støv så er det samme dritten igjen. Skal jeg bo i enebolig så skal jeg også ha råd til vaskedame og hjelp til noen som tar hage og diverse. Jeg har bodd i hus før da jeg bodde med foreldrene mine og ja det er mye jobb men så koselig med hage og stor plass å boltre seg på. På en annen side så tror jeg ikke barna mine som blir snart store vil ha samme gleden av et hus som de ville nå av det nå.

Jeg vet at mange selger husene sine til slutt etter 20 år fordi de mestrer ikke all den jobben det følger med i en enebolig pga man blir eldre. Jeg vil ikke flytte på meg igjen dersom vi flyttet av leiligheten vår, så derfor må jeg være sikker på hva jeg vil. Mannen vil flytte ut til hus uansett hva men jeg derimot er 50% for og 50% ikke for..

kan dere ikke flytte til et lite hus med en bitteliten hageflekk da? Det finnes jo en mellomting mellom treroms og patrisiervilla.

Anonymkode: 7de72...658

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel uendelig lenge til 6 åringen din blir 18 å flytter ut? Det er jo såpass lenge til at når den tid kommer kan dere jo bare selge et evt hus å kjøpe noe mindre igjen. Hadde heller tenkt på hva som er praktisk fra nå og årene fremover. Ikke på hva som er greiest løsning om 12 år..

Anonymkode: 9447f...2b1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gjrot det ja.

Vi flyttet akkurat til rett over 200 kvm bruksareal (250 totalt) bare to voksne, og vi elsker plassen. Godt å kunne bre seg og ha egne rom til kontor og hobby f.eks, og en egen loftsstue i huset for når en har besøk og den andre ikke vil være sosial :)

Det er jo mer plass for barna å leke på også. Så jeg skjønner ikke at det er noe å tenke på.

Vi flyttet fra 80 kvm til dette, og opplever ikke at det er så mye mer å vaske. Gulvene har vi en gang i kvartalet (sikkert oftere med barn den skjønner jeg), men vi vasker jo ikke rommene som er sjeldent i bruk så ofte. Det blir til at vi tar kjøkken, bad og fellesarealer oftest, og resten tas ved behov. Den største forskjellen er at kjøkkenet er litt større og at vi har to bad som brukes, så det tar kanskje 15 min mer å vaske når vi tar det viktigste.

Anonymkode: 1b608...207

• Liker 1
Gjest Kvinne487
Skrevet

De er jo små enda! Mange år igjen med bedre plass!

Jeg kjøpte hus i høst til meg og 4 åringen. Vi flyttet fr 69 kvm til 110 (potensielt 150 kvm når kjelleren stilles ferdig) når jeg ble enke. Beste valget jeg har gjort. Barnet mitt har Støre rom og mye plass å boltre seg på. Dukkehus og stor hage.  Helt topp for oss to ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...