AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #1 Skrevet 12. mars 2021 Et spørsmål til alle dere som er kjent med bibelstedene: hvor står det noe om dette temaet? Mener å huske at man ikke skulle stille seg til doms over sin neste, for det skulle gjøres av rett instans på den siste dag. Så hvorfor gjør så mange kristne nettopp dette? Skal ikke lengre enn til naboforhold her hvor jeg bor. De samles i damegjeng og skuler en opp og ned med kritiske grimaser, for en holder visst ikke mål etter deres standard, helt uten å ha gjort noe som er galt. Baksnakking er ikke ok uansett hvem den kommer fra, men jeg trodde at kristne mennesker liksom hadde en ledetråd som viste dem rett og galt på slike ting. Noen som har tanker om dette? Anonymkode: 02cf8...0dc
Gjest Lawyam Skrevet 12. mars 2021 #2 Skrevet 12. mars 2021 Interessant.... Når du nevner standard og dømming... Du dømmer dem og kristne og ber om vår dom over dem og kristne. Du vet antall pekefingre som peker tilbake på den som peker?
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #3 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Et spørsmål til alle dere som er kjent med bibelstedene: hvor står det noe om dette temaet? Mener å huske at man ikke skulle stille seg til doms over sin neste, for det skulle gjøres av rett instans på den siste dag. Så hvorfor gjør så mange kristne nettopp dette? Skal ikke lengre enn til naboforhold her hvor jeg bor. De samles i damegjeng og skuler en opp og ned med kritiske grimaser, for en holder visst ikke mål etter deres standard, helt uten å ha gjort noe som er galt. Baksnakking er ikke ok uansett hvem den kommer fra, men jeg trodde at kristne mennesker liksom hadde en ledetråd som viste dem rett og galt på slike ting. Noen som har tanker om dette? Anonymkode: 02cf8...0dc Min erfaring som kristen er motsatt, at JEG møter masse fordommer. Er ikke med i noen kristen damegjeng da. Anonymkode: 4a0a5...8f4 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #4 Skrevet 12. mars 2021 Det finnes all slags kristne. Jeg opplevde ei på studiet som opprettet en egen bønnegruppe i menigheten sin som ba om at jeg enten måtte gifte meg eller at det ble slutt, da jeg flyttet inn hos samboeren min. En predikant la en gang en bibel på hodet mitt og at den skulle ta fyr. Hvis ikke jeg var jeg vantro. Selvsagt tok ikke bibelen fyr, så da tok han tak i hodet mitt og ristet helt til brillene mine knakk. Jeg har vært borti mange crazy kristne, men: En av mine beste venniner er prest og er helt åpen om at hun har samboer og går på p pille, hun er for fullstendig likestilling av kvinner og menn og homofile. Hun respektere transfolk fullt ut. Hun har syriske flyttinger i menigheten som hun serverer suppe og vil lære mer om deres kultur og samfunn. Altså er ikke alle kristne sprø fanatikere Hvis kirken ikke skal dø ut, må vi få flere prester som vennina mi. Hvis ikke har ikke kirken sjanse mot den sekulære verden og tidsånden Anonymkode: 41266...d1f 1
Gjest Shawtyella Skrevet 12. mars 2021 #5 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Et spørsmål til alle dere som er kjent med bibelstedene: hvor står det noe om dette temaet? Mener å huske at man ikke skulle stille seg til doms over sin neste, for det skulle gjøres av rett instans på den siste dag. Så hvorfor gjør så mange kristne nettopp dette? Skal ikke lengre enn til naboforhold her hvor jeg bor. De samles i damegjeng og skuler en opp og ned med kritiske grimaser, for en holder visst ikke mål etter deres standard, helt uten å ha gjort noe som er galt. Baksnakking er ikke ok uansett hvem den kommer fra, men jeg trodde at kristne mennesker liksom hadde en ledetråd som viste dem rett og galt på slike ting. Noen som har tanker om dette? Anonymkode: 02cf8...0dc Når faren min er i fellesskap hvor de begynner å snakke bak ryggen på noen andre, så sier han alltid «Det her vil ikke jeg høre på, så da går jeg min vei eller så slutter dere». Ikke alle kristne er slik du beskriver i HI, heldigvis! Man kommer alltid over kristne som skal baksnakke eller snakke om andre, dømme osv.. disse menneskene har ikke et nært forhold til Gud, annet enn gjennom normer og regler. De litt eldre/godt voksne kristne er nok ikke like vandt med hvor samfunnet har tatt turen, som det den yngre generasjon er, noe som nok fører til mer fordømmelse av spesielt unge mennesker. Jeg husker ikke nøyaktig bibelvers, men det står i romerne at du skal holde fred med din neste så langt det gjør seg mulig. Skal se om jeg finner det verset, for det var veldig fint.
Gjest Shawtyella Skrevet 12. mars 2021 #6 Skrevet 12. mars 2021 Lawyam skrev (42 minutter siden): Interessant.... Når du nevner standard og dømming... Du dømmer dem og kristne og ber om vår dom over dem og kristne. Du vet antall pekefingre som peker tilbake på den som peker? Hun dømmer da ingen, ved å stille et spm om bibelvers rundt dette? Gud bryr seg om vår lære, han ønsker at vi skal oppsøke bibelen. Gi deg nå, noen skal alltid peke fingeren på noe. Da kan jeg like godt si at du dømmer du også, du dømmer henne for å legge ut et innlegg hvor hun ber om bibelvers.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #7 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Baksnakking er ikke ok uansett hvem den kommer fra, men jeg trodde at kristne mennesker liksom hadde en ledetråd som viste dem rett og galt på slike ting. Anonymkode: 02cf8...0dc Alle kristne er forskjellige. Det finnes heldigvis så godt som ingen kristne som følger moralen som blir foreskrevet av Bibelen. De aller, aller fleste bare velger ut de bitene som passer med det de selv mener er rett, og ignorerer store deler eller mesteparten av det som står der. Stort sett følger de normene til storsamfunnet. Det er litt rart med tanke på at det de tror at boka er guddommelig inspirert, men man kan jo ikke være religiøs uten en god dose kognitiv bias. Det jeg prøver å si er at du ikke må putte alle kristne i én bås. Anonymkode: 27e55...4c2 1
Gjest Shawtyella Skrevet 12. mars 2021 #8 Skrevet 12. mars 2021 Romerne 12: 9-21, spesielt da vers 18-19, handler litt om dette. Veldig fint skriftsted. Mange har misforstått dømming, og tror de skal dømme andre, nei du skal kun dømme deg selv og dine egne handlinger. Romerne 12: 18Om det er mulig, da hold fred med alle mennesker, så langt det står til dere! 19Hevn dere ikke selv, mine kjære, men gi rom for vreden*. For det står skrevet: Hevnen hører meg til, jeg vil gjengjelde, sier Herren.
Gjest Lawyam Skrevet 12. mars 2021 #9 Skrevet 12. mars 2021 (endret) Shawtyella skrev (1 time siden): Hun dømmer da ingen, ved å stille et spm om bibelvers rundt dette? Gud bryr seg om vår lære, han ønsker at vi skal oppsøke bibelen. Gi deg nå, noen skal alltid peke fingeren på noe. Da kan jeg like godt si at du dømmer du også, du dømmer henne for å legge ut et innlegg hvor hun ber om bibelvers. Jo, og du har rett i at også jeg. Hun dømmer de som 'tenkte og målte og så ned på henne' og dømmer andres standard. Forskjellen på meg og henne er at jeg leste hva hun skrev og hun bedømte damene og kristnes standard. Med eller uten bibelordet blir det lett etter et bibelord de/vi kan bedømmes etter. Når det tales om visse standarder det skal måles opp etter dømmes det. Alle dømmer og forhåndsdømmer. Det er en kunst å la være å sette pekefingren, men den peker alltid tilbake. Det står i Bibelen Matt.7:1 Døm ikke, forat I ikke skal dømmes! for med den samme dom som I dømmer med, skal I dømmes, Bibelen taler ikke bare til at kristne ikke skal dømme. De som talte talte til alle rundt dem. Det gjelder oss alle. Endret 12. mars 2021 av Lawyam
LuxLucet Skrevet 13. mars 2021 #10 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 12.3.2021 den 11.48): Et spørsmål til alle dere som er kjent med bibelstedene: hvor står det noe om dette temaet? Mener å huske at man ikke skulle stille seg til doms over sin neste, for det skulle gjøres av rett instans på den siste dag. Så hvorfor gjør så mange kristne nettopp dette? Skal ikke lengre enn til naboforhold her hvor jeg bor. De samles i damegjeng og skuler en opp og ned med kritiske grimaser, for en holder visst ikke mål etter deres standard, helt uten å ha gjort noe som er galt. Baksnakking er ikke ok uansett hvem den kommer fra, men jeg trodde at kristne mennesker liksom hadde en ledetråd som viste dem rett og galt på slike ting. Noen som har tanker om dette? Anonymkode: 02cf8...0dc Du tenker nok på Matteus 7:1 som sier "Døm ikke, for at dere ikke skal bli dømt", og det er viktig å se på hele konteksten; ikke tro at du er bedre enn andre og sett deg opp som deres dommer, siden du ikke kjenner til motivene de har. Det finnes nok helt klart dømmende "kristne", og det er riktig at Bibelen er veilederen for en kristens liv - som bl.a. sier at man ikke skal dømme andre. Samtidig skal det sies at etter min erfaring finnes det ikke-troende som er enda mer dømmende, som viser null respekt for den kristne tro, og som til og med tror de kan dømme Gud Selv. Har jeg møtt dømmende personer på begge sider? Ja. Og de som har hatt den mest dømmende holdningen, kommer fra den ikke-troende siden, basert på min erfaring. Tilbake til spørsmålet ditt; det står i NT, og nei, man skal ikke dømme andre. 1
Gjest Nattugle87 Skrevet 15. mars 2021 #11 Skrevet 15. mars 2021 Det står jo i bibelen at de kristne skal forfølges, jeg flagger ikke selv at jeg er kristen,pga nettopp dette. Kristne gjør feil,som alle andre. Det handler om hvordan kristent miljø man er sammen med. Jeg føler derimot at jeg blir en dårligere kristen og kommer langt bort fra mine kristne verdier ved å være med visse mennesker som ikke er kristne. Jeg har f eks ikke lyst å være syndig i form av å diskutere og få andre til å føle seg dårlig,men noen mennesker får frem sånne sider i hverandre. Blir som at man ikke bør gå i et horehus om man tenker å ikke ha sex 😂
Helgeline Skrevet 15. mars 2021 #12 Skrevet 15. mars 2021 Jesus sa jo til de som ville steine hun som hadde vært utro: »La den som er uten skyld kaste den første steinen» Hun ble ikke steina. 1
Gjest Nattugle87 Skrevet 15. mars 2021 #13 Skrevet 15. mars 2021 Helgeline skrev (8 minutter siden): Jesus sa jo til de som ville steine hun som hadde vært utro: »La den som er uten skyld kaste den første steinen» Hun ble ikke steina. Jesus er nådig 🙏 Og bare det at jomfru Maria er en vanlig kvinne, tyder jo på at han velger oss vanlige mennesker og ikke de som er prektige. F eks de skriftlærde.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #14 Skrevet 15. mars 2021 Lawyam skrev (På 12.3.2021 den 13.14): Interessant.... Når du nevner standard og dømming... Du dømmer dem og kristne og ber om vår dom over dem og kristne. Du vet antall pekefingre som peker tilbake på den som peker? Ts her. Tror du misforsto meg. Jeg bryr meg i utgangspunktet ikke om disse damene i det hele tatt, men når det over mange år bli skuling og baksnakking fra deres side og målet er meg, da blir jeg dessverre opptatt av dem. Skulle gjerne vært uten deres triste fordømmende aktiviteter, men jeg kan ikke styre deres handlinger. Bare lurte på hvor i bibelen jeg kunne finne noe som omhandlet at man ikke skulle baksnakke og oppføre seg slik som de gjør. De trakaserer meg med blikk og grimaser og jeg kjenner det plagsomt. Ingen fordømmelse fra min side. Takk til dere andre. Jeg leser det dere skrev og forsøker å forstå. Anonymkode: 02cf8...0dc
Gjest Lawyam Skrevet 15. mars 2021 #15 Skrevet 15. mars 2021 Jeg forstår deg, jeg. Du behøver ikke forsvare deg, men vi/du dømmer jo når vi/du bedømmer andres oppførsel ville jeg bare ha sagt. Jeg mente ikke å angripe, selv om det virker sikkert sånn. Vet du at de baksnakker deg? Eller tror du det? Tror du ikke de merker din innstilling til dem også? Ingen skal gjøre slikt, men alle gjør det jo på et visst nivå. Dømmer og baksnakker. Ikke alltid i vond mening, men kanskje for Kunsten er å ikke gjøre det selv og å prøve å ikke opptre slik at ingen finner noen grunn til det, som om det er mulig. Bibelen taler ikke til bare de kristne. Den taler til de som hørte på og hører på. Det hjelpet ikke hverken de eller deg om du evt slenger et bibelvers i hodet på dem, noe jeg ikke tror du ville heller. Hvis de ee kristne og også om ikke kristne så vet vi jo at dette er noe vi ikke skal gjøre, men så sier jo Bibelen at ALLE bryter budene uansett, så om feks du er kjempedyktig ikke å baksnakke eller sende stygge blikk er jeg skråsikker på at du feiler et sted du også og Bibelen sier også at 'den som ikke har gjort noe galt kan kaste den første steinen'. Dermed må vel essensen være at hverken du eller de eller vi kan dømme dem og skal ikke. Det er opp til Gud og han dømmer ingen. Følgene av synd er noe annet, det er ikke lurt å baksnakke eller lignende da det vil slå tilbake på oss før eller siden uansett, feks ved at to eller flere begynner å bråke og kakke hverandre i huet og såre noen i forsvar, men da er det vi som dømmer igjen og straffer, ikke Gud. Det er ille nok. Han tigir Han, fordi Jesus tok det på seg, så sant de tror det og selvsagt ikke hvis de spekulerer i det og gir blaffen fordi de mener de kan gjøre hva de vil fordi Jesus betalte. De driter sikkert ikke i det, men de er mennesker og mennesker er svake. Ta heller en runde utenom dem og ikke engasjer deg. Du og hver av oss har nok mer enn nok med å styre vår egen tunge. Inkluderer meg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå