Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar gjerne i mot alle erfaringer altså, trenger ikke være bare de positive. 

Jeg jobber på føde/barsel, og elsker jobben min. Syns i det store og hele at det virker som de fleste pasientene våre er fornøyde med oppholdet. (Nå kan jeg bare snakke for min arbeidsplass) Men når jeg leser både her inne og andre steder så virker det som mange har hatt dårlige barselopphold med lite hjelp og/eller sure /grinete pleiere. Jeg syns jo det er veldig synd at man reiser hjem og føler at barseloppholdet har vært et helvete. 
Er det noen som har lyst til å dele noen positive barselhistorier?

Eller dere som ikke er fornøyd, hva skulle dere ønske var annerledes? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Heartbeats said:

Jeg jobber på føde/barsel, og elsker jobben min. Syns i det store og hele at det virker som de fleste pasientene våre er fornøyde med oppholdet. (Nå kan jeg bare snakke for min arbeidsplass) Men når jeg leser både her inne og andre steder så virker det som mange har hatt dårlige barselopphold med lite hjelp og/eller sure /grinete pleiere. Jeg syns jo det er veldig synd at man reiser hjem og føler at barseloppholdet har vært et helvete. 

Jeg har vært på barselhotellet på Ullevål, og har ikke noe å utsette på de som jobbet der. De hadde stålkontroll, kom og hjalp med amming døgnet rundt og var lette og hyggelige å snakke med, samtidig som at de var veldig effektive og løsningsorienterte. 

Men jeg syntes synd på alle som jobbet der, for alt rundt var kaos. Det var helt klart underbemannet, vi skjønte veldig fort at ingen egentlig hadde tid til oss og bare strakk seg så langt de kunne. Leger var alltid forsinket, seng og telefon var ødelagt, vi fikk aldri nye håndklær eller sengetøy selv om alt var fullt av blod og svette, vi måtte stadig ut og handle ting da vi som førstegangsfødene ikke hatt fått beskjed om at vi måtte ha alt av klær, gulpeskluter, ammeutstyr og rompekluter selv. Vi fikk ikke noen klare beskjeder om noenting og alle dagene besto bare av venting. Det var utrolig kaldt på rommet vårt og jeg frøs masse. 

Jeg var ihvertfall superimponert over at de som jobbet der, tross alt. Og veldig takknemlig for all hjelp! 

Anonymkode: 80269...dd1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barselopphold på SUS. (Stavanger) 

Jeg følte jeg ble prioritert når jeg spurte om ting. Følte de hadde tid til meg. Dette var 2019. Men jeg fikk også til amming veldig greit og er en person som alltid har klart meg selv. 

Har hørt om venninner som slet med ammingen og de synes det var utrolig tøft da de følte de ble kjeftet på av de ansatte for de ikke fikk det til. Kanskje de ansatte hadde dårligere tid enn jeg følte da jeg ikke trengte noe hjelp. Det å sette seg ned og faktisk snakke om amming, bygge opp moren og gi ros for det hun klarer er viktig. Men for å gjøre det kreves det en del tid, og det skjønner jeg kan være veldig vanskelig. 

Ellers fikk vi nye håndklær hver dag, godt at det lå bleier der, både til mor og barn, det var godt det var engangskluter der til baby og jeg kunne spør om paracet ved behov (som de skrev opp på en liste og hadde kontroll på hvor mange jeg hadde tatt). 

Det var også bekkenbunnstrening-kurs der. Som førstegangsfødende var det veldig tøft være med på da far og baby var igjen på hotellrommet. Men samtidig var det så utrolig viktig!! Så det anbefales å prioritere for førstegangs.

Anonymkode: c10bb...0a5

AnonymBruker
Skrevet

Mitt første barselopphold på kk, Haukeland, var så jævlig at både psykologen på helsestasjonen og psykologen på dps jeg fikk gå til begge mente det var den utløsende faktoren for fødselsdepresjonen jeg slet med i etterkant. Helsesøsteren på helsestasjonen, og jordmoren på kk jeg gikk til for fødselsforberedende samtale før neste fødsel, var også sjokkerte, og mente brystvegring og store ammeproblemer kom derfra. 

Jeg ble møtt av stressede, irriterte, sure, frekke ansatte. Null hjelp, men plenty av sure og drømmende kommentarer. Hjalp heller ikke at jeg havnet på tremannsrom, med masse bråk og styr hele døgnet, og jeg var der i den døgn.  Null hvile og søvn. 

Med andremann var jeg på en annen avdeling, og hadde en heit annen opplevelse. Bare hyggelige ansatte, fikk ingen sure eller dømmende kommentarer. Melken kom fort, ammingen gikk heit strålende, og fikk reise hjem dagen etter fødsel. Fikk også mye mer fred of hvile, med tomannsrom som jeg fikk for meg selv halve oppholdet.

Anonymkode: aaea1...384

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig opplevelse dessverre. Jeg taklet ikke at det var ny info ved hvert vaktbytte, og så fikk vi skjenn fordi vi hadde gjort det som de på det forrige skiftet sa. Slitsomt at de kom inn og vekket når baby endelig sov. Og jeg fikk kjeft for å la baby sove utover 3 timer, ennå jeg var utslitt (fødsel tok 5 døgn). Fikk også fødselsdepresjon. 

Anonymkode: aa9b2...196

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var på barsel på Kalnes og er stort sett veldig fornøyd. Opplevde at de hadde tid til meg og mine spørsmål og jeg fikk god informasjon underveis.

Jeg skulle ønske de var litt mer veiledende i ammingen og lot meg prøve selv. Jeg ba om hjelp, men da besto hjelpen i at de koblet ham på. Det hjalp meg lite da jeg kom hjem. 

Anonymkode: 27bcb...602

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte på Skien sykehus, og aller fleste barnepleierne var hyggelig. 

Med unntak av to stykker, som viste null forståelse for at jeg ikke klarte å prøve å amme mer og bare la baby til mens jeg gråt. 

Jeg klarte og ville ikke amme mer fordi knoppene mine hadde blitt to åpne blødende sår. 

Barnepleieren jeg hadde siste dagen der var fantastisk. Hun satte seg ned med meg, snakket med meg og hørte virkelig på meg, hun så meg. 

Så jeg vil bare si  at så lenge du ser pasitnene dine, så er du fantastisk! 

Anonymkode: a677c...f51

AnonymBruker
Skrevet

Har født begge mine i Skien, har vel utelukkende gode opplevelser derfra egentlig, men jeg er en veldig dårlig pasient. Jeg har ingen problem med nerver osv sånn egentlig, men som pasient klarer jeg ikke finne roen. Derfor vil jeg som regel fortest mulig ut derfra. 

Eneste jeg kunne ønske var hjelp med å skifte på senga, skjønner at det ikke er vanlig når man kun er der i 3 dager men kan blør jo fort igjennom og svetter noe enormt. Og sist var jeg ikke i stand til å gå alene på toalettet engang, så da ville jeg satt pris på hjelp til akkurat det. Sånn utover det så føler jeg at jeg fikk akkurat det jeg hadde behov for, ingen som kom inn i tide og utide hele tiden, men var raske til å svare på klokker om man hadde behov for hjelp. I tillegg fikk jeg lov til å ha min mann der hele oppholdet da jeg var ganske dårlig til bens, og at jeg har en historie med fødselsdepresjon bak meg. 

Det som er viktig for meg som pasient er nettopp det at ting er tilgjengelig, slikt som bleier, bind, klær til baby, toalettpapir, håndkleer osv slik at jeg slipper å mase om sånne ting. Og at jeg ikke blir forstyrret hele tiden, at jeg blir tatt på seriøst og behandlet med respekt. Og får forståelse. Jeg forstår at de må undersøke at livmoren har trukket seg sammen etter fødsel, men jeg syntes det er forferdelig vondt og da er det enda verre når en står å tydelig syntes jeg er en pyse. 

Anonymkode: ed3b0...441

• Liker 2
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Det at du trives i jobben din er jo et veldig bra utgangspunkt :)

Jeg har mye godt å si om fødeavdelingen og tilbudet ellers på Ullevål.

Men barsel, og barselhotell ble triggende for fødselsdepresjon for meg.

Jeg var der i underkant av en uke, og de som var hyggelige og profesjonelle hadde veldig dårlig tid- aldri tid til veiledning. De kom nesten aldri inn, og måtte løpe ut igjen etter bokstavelig talt sekunder. 

De få andre som var «igjen» var regelrett slemme, nedlatende og virket å oppriktig mislike foreldre. Vi var flere nybakte foreldre som opplevde det samme under oppholdet og har fått mange liknende historier.

Men jeg tror det positive må bli om man blir møtt med respekt, forståelse, at man veileder nøytralt fremfor å gi kritikk/kjeft/utskjelling. 

På føden var det normal respekt og faglige vurderinger, og der var jeg som sagt strålende fornøyd selv om selve fødselen ikke var plankekjøring. 

AnonymBruker
Skrevet

Fødte og hadde et langt opphold på barsel på Ahus og veldig lite negativt å si om de som jobber der. Følte meg veldig godt ivaretatt. 

Opplevde ved et par ganger at noen av gynekologene som jobbet der var litt korte og vel raske med å gi info til meg som pasient (innlagt med flere komplikasjoner og i dårlig form til å ta til meg alt av info), men etter å ha vært innom både poliklinikk, føde-obs, fødeavd. og barsel skjønte jeg ganske fort at legene der jobber under stort press og at en lege har ansvaret for utrolig mange pasienter over flere avdelinger på en gang, så det er på en måte ikke legenes feil, selv om jeg skulle ønske at den biten var annerledes. 

Men jeg har hørt om de som har hatt dårlige opplevelser på barsel også. Tror det veldig fort kan skje fordi man som fødekvinne er utrolig sårbar. Jeg er normalt sett en person som ikke er redd for å si meningene mine, eller si ifra når noe føles feil for meg, men på slutten av graviditeten og gjennom de første barselsdagene så hadde jeg ikke dette i meg. Var på en måte både tom for krefter og full av følelser på en gang.

Så hvis noen hadde vært litt skarpe i tonen eller «presset» meg ørlite så hadde jeg nok ikke klart å si ifra eller forholde meg til det på en god måte. 

Sier ikke at fødende bare er følsomme, og at de ikke har rett i å klage over noe i ettertid altså, men at det er ekstra lett å føle seg overkjørt i akkurat den situasjonen. Selv opplevde jeg det litt sånn på helsestasjonen etter fødsel. 

Anonymkode: b79b2...f3b

• Liker 2
Skrevet

Kjempefornøyd på Voss sjukehus! Det var riktignok rolig der, så de hadde god tid. Men de brydde seg virkelig, og ene jordmoren satt med oss i timesvis dag etter dag mens vi prøvde få til ammingen 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et spørsmål til deg.

Da jeg fikk mitt andre barn var jeg alene med barnet på barsel (hotell). Etterriene var ganske heftige og jeg var trøtt. Da barnet bæsjet midt på natta ringte jeg etter sykepleier og sa hva som hadde skjedd og spurte om hun kunne skifte på barnet. Dama var grei nok, jeg så at hun stusset litt men gjorde som jeg bad om.

Var dette for drøyt? Kunne jeg ha risikert at en litt mer vrang person hadde nektet?

Grunnen til at jeg spør er at både første gangen og ellers den andre gangen virket det som om det var lagt opp til at den hjelpen man fikk var veiledning. Vi skulle gjøre jobben selv.

Anonymkode: e4a46...9fd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på Kalnes i fem dager, etter fødsel endte i keisersnitt. Veldig hyggelige og trygge ansatte som gjorde sitt ytterste for å hjelpe med amming og andre ting vi lurte på. Hadde tilgang til bind, bleier, kluter og alt vi måtte trenge. Jeg fikk også hjelp til å bearbeide en tøff fødsel, etter tips om å avtale samtale med jordmor som var der under fødselen.

Eneste som var litt håpløst, var at alle hadde hver sin måte de mente jeg skulle få til ammingen på, og det ble litt kaos😅 Men sånn er det jo, vi er alle forskjellige.

Har ingenting negativt å melde om oppholdet.

Anonymkode: e6d3f...49d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har et spørsmål til deg.

Da jeg fikk mitt andre barn var jeg alene med barnet på barsel (hotell). Etterriene var ganske heftige og jeg var trøtt. Da barnet bæsjet midt på natta ringte jeg etter sykepleier og sa hva som hadde skjedd og spurte om hun kunne skifte på barnet. Dama var grei nok, jeg så at hun stusset litt men gjorde som jeg bad om.

Var dette for drøyt? Kunne jeg ha risikert at en litt mer vrang person hadde nektet?

Grunnen til at jeg spør er at både første gangen og ellers den andre gangen virket det som om det var lagt opp til at den hjelpen man fikk var veiledning. Vi skulle gjøre jobben selv.

Syns det høres litt mye forlangt ut når du hører de andre her som ikke får oppfølging på det faglige en gang.

Anonymkode: 49461...7a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Syns det høres litt mye forlangt ut når du hører de andre her som ikke får oppfølging på det faglige en gang.

Jeg spurte TS.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min opplevelse var at jeg fikk veldig forskjellige råd, avhengig av hvem som kom når jeg ringte på. Alle hadde ulike meninger om hva som var best. Det var forvirrende og frustrerende for en fersk mamma med masse hormoner herjende rundt i kroppen.

Jeg fødte lett prematurt, og barnet fikk gulsott, var sugesvak, og ble koppmatet. Ammingen gikk bare ikke den tiden jeg var på sykehuset. Jeg pumpet og plasserte den lille melken som kom i kjøleskapet, merket med navn. Barnet lå i lyskasse et par netter, og en kveld gjorde jeg avtale med en av de som jobbet der at den natten skulle barnet ikke inn til meg, men skulle bli koppmatet av jordmor/pleier. Allikevel ble jeg vekket fordi ny jordmor på vakt mente at jeg skulle amme. Da ble jeg skikkelig lei meg, for jeg fikk jo ikke til ammingen, og lå der alene med et barn som ikke spiste.

Hjemme fortsatte jeg å pumpe og ga mat på flaske. Så rundt termin greide vi å komme igang med ammingen, og jeg var i stand til å fullamme. Så det gikk jo bra uansett. Og jeg er uansett veldig glad og takknemlig for at vi bor i et land hvor vi har så godt helsetilbud!

Anonymkode: a8119...baf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Heartbeats skrev (8 timer siden):

Jeg var kjempefornøyd med oppholdet. Eneste negative er at jeg ikke ble trodd når fødselen var i gang (ungen var ute 20 minutter etterpå). En av de eldre pleierne var virket litt sur, men jeg hadde heldigvis bare henne den ene vakten.

Anonymkode: 69499...2e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Merkelig resonnement. Skal vi måle standarden etter det dårligste tilbudet noen har fått? I såfall, gjelder det alle områder eller bare på barsel?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Merkelig resonnement. Skal vi måle standarden etter det dårligste tilbudet noen har fått? I såfall, gjelder det alle områder eller bare på barsel?

Ikke meg du svarer, dette var på barselhotellet og på hotellet er det utgangspunktet slik at man skal gjøre jobben selv, de som jobber der er der bare som veiledere. Det var ingen utenom meg og mannen som håndterte baby eller tilbød noe praktisk hjelp de 4 dagene vi var på barselhotellet, utover å så vidt ta på babyen for å vise meg ammestillinger og å gjøre de nødvendige legeundersøkelser osv. Å be en barnepleier/jordmor om å bytte bleie hadde føltes veldig unaturlig. Jeg hadde jo heldigvis mannen min der, men svigerinnen min som fødte nå i korona var der alene og fikk heller ikke noe tilbud om praktisk hjelp. 

Jeg husker at mamma forklarte at da hun lå på barsel med meg ble barna trillet bort slik at mor kunne sove og de som jobbet der skiftet og badet babyene. Sånn er det vel ikke lenger på vanlig barselavdeling heller. 

Anonymkode: 80269...dd1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig ulike meninger og "faglige" råd blant de ansatte. Virket ofte som de hadde heeeeeelt ulike utdanninger. Et par råd var utdatert for 10-15 år siden også. Var godt å komme hjem og slippe å få motstridende beskjeder fra fagfolk dagen lang. 

Anonymkode: b497f...957

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...