sigrid106 Skrevet 12. mars 2021 #1 Skrevet 12. mars 2021 Jeg håper at det blir hytteforbud denne påsken. Folk kan holde seg hjemme, og ta det med ro. Jeg er så lei alle argument om at «at vi skal bare kjøre rett på hytta og bli det» eller « vi har vært på hytten i 40 år og så lenge vi har hatt slekt så skal det gjennomføres uansett»... og en hel del dårlige argument... Det er vel og bra, men dere skal pokker meg handle dit dere kommer, gå turer og se på solen sammen... Ja da driter vi i smitten... Til alle hyttefolk! Ta det med ro denne påsken, men neste påske gjør hva dere vil. Vi uten for byene vil ikke ha smitte... Så hold dere hjemme!!!!! 1
yamask Skrevet 12. mars 2021 #2 Skrevet 12. mars 2021 Kjedelig for oss som driver næring i fjellet og går konk da. Hos oss har vi ikke hatt noen smitte overhodet, selvom vi har flust med Oslo-folk her i helger og i ferier. De er flinkere til å bruke maske enn de «lokale», og vi er flinke til å opprettholde gode avstander, ha håndsprit over alt og i det hele tatt sørge for et trygt miljø. Fikk tommel opp fra smittevernkontroll midt i vinterferien. Vi er 100% avhengig av hyttefolket for å overleve. 46
tussi84 Skrevet 12. mars 2021 #3 Skrevet 12. mars 2021 sigrid106 skrev (1 minutt siden): Jeg håper at det blir hytteforbud denne påsken. Folk kan holde seg hjemme, og ta det med ro. Jeg er så lei alle argument om at «at vi skal bare kjøre rett på hytta og bli det» eller « vi har vært på hytten i 40 år og så lenge vi har hatt slekt så skal det gjennomføres uansett»... og en hel del dårlige argument... Det er vel og bra, men dere skal pokker meg handle dit dere kommer, gå turer og se på solen sammen... Ja da driter vi i smitten... Til alle hyttefolk! Ta det med ro denne påsken, men neste påske gjør hva dere vil. Vi uten for byene vil ikke ha smitte... Så hold dere hjemme!!!!! Vi har ikke hytte men uansett hvor man er så er det lov til å gå turer, samt se på solen. Smitten skjer ikke ved korte forbiplasseringer. Den skjer ved å oppholde seg nærmere enn 2 m fra en annen person over tid. Det er i private hjem og på skoler Smitten sprer seg mest nå. 20
bttb Skrevet 12. mars 2021 #4 Skrevet 12. mars 2021 Ja - man ser hva som skjer når bygdefolk får smitte - halve Brønnøysund er i karantene. Skulle likt å se ti prosent av Oslos innbyggere i karantene, hadde vært 70.000 i karantene det. Og enda er bygdefolk så flinke - og oslofolk fulle i smitte. 7
Wit Skrevet 12. mars 2021 #5 Skrevet 12. mars 2021 Vi har hytte et sted der det er langt mellom hyttene og vi ser nesten ingen når vi er der i f. eks. påsken. Ja vi må innom en butikk og handle litt i løpet av påsken, men da drar en person ned. Med munnbind, avstand og håndsprit så burde det gå helt fint. Vi fikk ikke dra på hytta i fjor i påsken, så denne påsken håper jeg virkelig at vi får mulighet til å dra dit. Det er ikke alle som har hytter midt i skibakken 9
Petra75 Skrevet 12. mars 2021 #6 Skrevet 12. mars 2021 Du virker hysterisk og paranoid. Fortell meg gjerne hvorfor det er et dårlig argument at man reiser til hytta og blir der? Jeg har ikke barn, jeg omgås ingen andre enn kjæresten, jeg tenker å teste meg før jeg drar. Hvor stor fare tror du at jeg er for andre enn ekornene som oppholder seg på hyttetaket? 22
Nicathv Skrevet 12. mars 2021 #7 Skrevet 12. mars 2021 (endret) Wit skrev (19 minutter siden): Vi har hytte et sted der det er langt mellom hyttene og vi ser nesten ingen når vi er der i f. eks. påsken. Ja vi må innom en butikk og handle litt i løpet av påsken, men da drar en person ned. Med munnbind, avstand og håndsprit så burde det gå helt fint. Selv med munnbind, avstand og håndsprit kan man spre smitte. Disse tiltakene begrenser smitterisikoen betraktelig, men eliminerer den ikke. La oss si at hundre tusen personer reiser på hytta, kun stopper i én butikk i løpet av ferien og oppfører seg eksemplarisk mtp. smittevern. Hvis smittereduksjonen er 99% med munnbind, avstand og håndsprit blir det allikevel 1000 tilfeller med potensiell smittespredning til én eller flere personer. Eksempelet mitt er selvsagt ekstremt optimistisk, da det vanligvis er mange flere enn hundre tusen som drar, de fleste har flere enn ett butikkbesøk, de færreste oppfører seg eksemplarisk og ganske mange elendig mtp. personlig smittevern. Heldigvis er det ikke opp til oss, men fagfolk. Så vi får håpe at de kalkulerer riktig og at regjeringa hører på dem. Endret 12. mars 2021 av Nicathv 1
Perleugla Skrevet 12. mars 2021 #8 Skrevet 12. mars 2021 Vi forholder oss til reglene. Vi var ikke på hytten da det bar forbud og vi klaget heller ikke på det. Vi har vært på hytten to ganger i vinter/høst. Vi har handlet hjemme og ikke truffet noen (som i virkelig ingen). Vi har gått på ski, men ikke stått i bakken. Det fordrer jo at folk klarer å forholde seg til smittevern. Vi vil for eksempel ikke stå i bakken der det også er mange folk fra Oslo. Er det lov å reise på hytten i påsken så gjør vi det. 4
Gjest Føsleguri Skrevet 12. mars 2021 #9 Skrevet 12. mars 2021 (endret) Det har vært mye folk på hyttene i hele perioden fordi folk ikke får reist noe annet sted. Det har ikke vært mye smitte i hyttekommunene og ikke alle de smittede i hyttekommunene er blitt smitte pga hyttefolket. Antall smittede på et år: Norefjell (Krødsherad) 32, Beitostølen (Øystre Slidre) 15, Hemsedal 20, Geilo (Hol) 73, Trysil 95 og Hafjell (Øyer) 32. Endret 12. mars 2021 av Føsleguri
Lysistrata Skrevet 12. mars 2021 #10 Skrevet 12. mars 2021 Vi har hytte et sted der man ikke engang kan SE nærmeste nabohytte, og der du er heldig hvis du ser 4-5 andre mennesker i skisporet i løpet av en to-timers skitur. Vi handler hjemme og stopper ikke for å fylle bensin på veien engang. Skal love deg at vi bidrar mer til å holde smitten nede ved å stikke på hytta i en uke, enn ved å «ta det med ro hjemme» i tettbygde strøk med ungene. Skjønn er en fin ting. 15
tom1986 Skrevet 12. mars 2021 #11 Skrevet 12. mars 2021 Niks. Jeg drar på hytta. Kos deg med bypåske. 15
Enmanelskeråhate Skrevet 12. mars 2021 #12 Skrevet 12. mars 2021 Først Spania og runder av med hjemmekontor i karantenetiden på hytta, kanskje vi sees Sigrid😀 3
Inocybe Skrevet 12. mars 2021 #13 Skrevet 12. mars 2021 fotballjenta skrev (1 time siden): Kjedelig for oss som driver næring i fjellet og går konk da. Hos oss har vi ikke hatt noen smitte overhodet, selvom vi har flust med Oslo-folk her i helger og i ferier. De er flinkere til å bruke maske enn de «lokale», og vi er flinke til å opprettholde gode avstander, ha håndsprit over alt og i det hele tatt sørge for et trygt miljø. Fikk tommel opp fra smittevernkontroll midt i vinterferien. Vi er 100% avhengig av hyttefolket for å overleve. Synes de lokale bedriftene i hytteområdet jeg frekventerer er flinke til å legge til rette for oss hyttefolk. Vi kan bestille matvarer på forhånd og plukke opp uten for butikken. Andre ting leveres på døren. Fjellstuen lager deilige take away middager. Vi gjør alt vi kan for å støtte de lokale der vi kan uten å gå på bekostning av smittevern. Det er tross alt en viktig del av det vi liker med hytteområdet "vårt" og de vil bli sårt savnet hvis de går konk. Krysser fingre for dere og alle kollegaene deres klarer dere gjennom pandemien @fotballjenta 🤞 Hvis alle følger retningslinjene og faktisk bare er samme husstand på hytta så anser jeg det som lite problematisk. 12
Iso1 Skrevet 12. mars 2021 #14 Skrevet 12. mars 2021 Ble ikke hytteforbud i påsken hørte jeg og det er jo fint for dem som har hytte. Jeg selv holder meg til dagsturer i påsken med soving hjemme.
yamask Skrevet 12. mars 2021 #15 Skrevet 12. mars 2021 Inocybe skrev (12 timer siden): Synes de lokale bedriftene i hytteområdet jeg frekventerer er flinke til å legge til rette for oss hyttefolk. Vi kan bestille matvarer på forhånd og plukke opp uten for butikken. Andre ting leveres på døren. Fjellstuen lager deilige take away middager. Vi gjør alt vi kan for å støtte de lokale der vi kan uten å gå på bekostning av smittevern. Det er tross alt en viktig del av det vi liker med hytteområdet "vårt" og de vil bli sårt savnet hvis de går konk. Krysser fingre for dere og alle kollegaene deres klarer dere gjennom pandemien @fotballjenta 🤞 Hvis alle følger retningslinjene og faktisk bare er samme husstand på hytta så anser jeg det som lite problematisk. Takk ❤️ 2
clyde Skrevet 12. mars 2021 #16 Skrevet 12. mars 2021 Hvorfor kjefter du på hyttefolk? Kjeft heller på luringene som absolutt skal reise utenlands, Erna sa nylig at det var rundt 8000 stk som nå i det siste har dratt på unødvendige reiser til utlandet. Bare sjekk reiseforumet her så vil du se det. 4
Mariss@68 Skrevet 13. mars 2021 #17 Skrevet 13. mars 2021 Enmanelskeråhate skrev (15 timer siden): Først Spania og runder av med hjemmekontor i karantenetiden på hytta, kanskje vi sees Sigrid😀 God tur på karantenehotell da.., 1
Justlooking Skrevet 13. mars 2021 #18 Skrevet 13. mars 2021 Har aldri ønsket hytte selv og har derfor ingen, men synes det er flott at de som ønsker seg på hyttetur får «lov» 😊 Skulle bare mangle så lenge de følger smittevernreglene som alle vi andre. 3
Little Diva Skrevet 13. mars 2021 #19 Skrevet 13. mars 2021 bttb skrev (På 12.3.2021 den 9.51): Ja - man ser hva som skjer når bygdefolk får smitte - halve Brønnøysund er i karantene. Skulle likt å se ti prosent av Oslos innbyggere i karantene, hadde vært 70.000 i karantene det. Og enda er bygdefolk så flinke - og oslofolk fulle i smitte. Hvordan har smitten kommet dit? Er det ikke fordi folk reiser?
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 13. mars 2021 #20 Skrevet 13. mars 2021 Hytteforbud har nok lite for seg, dessverre. Alt for mange folk tenker kun på seg og sitt. Jeg mener også at folk må holde seg hjemme.
Anbefalte innlegg