Gå til innhold

Bruk av PFC, noen som vet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Valget er tatt, og jeg er sluttet på ppillen :hoppe: Endelig får min kjære oppleve meg uten ordet "monster" skrevet i pannen. Sittet og lest om PFC som prevensjon, men skulle gjerne ha hørt andres opplevelser angående det. Hvilken burde jeg velge eventuelt? Stod også noe om oppgradering av PFC, hva gjelder det? Håper noen tar seg tid til å svare :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nettopp sluttet på pillen jeg også, og lurer på det samme!!!!!

Skrevet

Så morsomt :-D Håper vi får noen svar på spørsmålene våre her da :klem:

Skrevet

Jeg trodde det var populært som prevensjonsmiddel jeg? :roll:

Skrevet

Jeg bruker LAdyComp som prevensjon, og kan gi dee mine erfaringer.

Så langt kan vi godt si at jeg egentlig har brukt kondom som prevensjon, rett og slett. Men det er ikke Lc sin feil.

Da jeg sluttet med p-piller begynte jeg å ta tempen hver morgen, og det er lett, enkelt og brukervennlig, synes i alle fall jeg. Funker utmerket.

Min første syklus etter p-pilleslutt fikk jeg først grønt lys i ca en uke, så begynte den med røde i påvente av EL, det var jeg helt klar over, og de første månedene får man ganske lang rød periode fordi den enda ikke kjenner din syklus. Vel, jeg venta og venta, og den gikk etterhvert over til gule lys, den "visste ikke helt". Dette fordi min første syklus etter p-pilleslutt var uten eggløsning, derfor fikk den ikke dette temperaturskiftet som den skal forholde seg til. Syklusen varte i 33 dager, og jeg begynte på nytt. Dette var jeg jo forberedt på.

Den andre syklusen var også uten eggløsning, denne varte i 32 dager, først en ukes tid med grønn, så en rød periode før den ble gul frem til mens, igjen. Forsatt, dette var jeg jo forberedt på.

Den tredje syklusen min ble 78 dager lang og uten eggløsning, ikke så veeeeldig rart at den ble full av gule dager, kan dere tenke dere...

Min fjerde syklus sier LC at jeg hadde eggløsning. Dagen før jeg fikk mensen igjen... Denne syklusen varte bare 20 dager, og jeg tror selv at dersom jeg hadde EL så car det dag 10 eller 11. Disse dagene fikk jeg ikke tatt tempen skikkelig pga rotete søvn og eleldig temping, så det er kanskje ikke så rart at LC ikke oppdaget det, men jeg synes den da burde funnet EL på dag 13 eller noe sånn, så akkurat den er jeg litt skuffa over da.

Jeg fører i tillegg inn temperaturene mine på fertilityfriend.com for å få se en graf, det er lett å forholde seg til og litt gøy (kan selvsagt gjøre det samme i et regneark for den del)

Jeg er nå igang med min 5. pillefrie syklus, og er kommet til dag 7. Jeg er litt spent på om LC finner EL denne måneden. (eller, om jeg får EL i det hele tatt da...)

Konklusjon: I utgangspunktet liker jeg min PFC godt, og den er enkel å bruke, men siden jeg ikke har hatt helt "ordinære sykluser" etter p-pilleslutt har den enn så lenge stort sett gitt meg orange eller røde dager bortsett fra en uke fra mensen startet, og såpass har jeg mer eller mindre kunnet regne meg frem til helt selv, det er har derfor blitt mye kondom. Men, jeg håper at det blir bedre dersom jeg nå kommer igang med regelmessige sykluser og EL

Skrevet

Takk for langt og godt svar :-D Føler du at når syklusen din kommer "i lage", at du kan stole på den som prevensjon helt og holdent?

Skrevet

Dersom det hadde vært krise for meg å bli gravid, så bville jeg aldri benyttet den. Men vi er enige om at "skjer det så skjer det" og vi ønsker oss barn uansett, bare ikke helt enda.

Jeg håper at jeg kan stole på den når syklusen kommer i orden, men aldri 100% Jeg stolte ikek 100% på p-pillene heller, fordi jeg visste at p-pilelr ikke ER 100% sikkert, selv ved korrekt bruk.

Men, kombinert med at jeg følger med på egen syklus (livmortapp og sekret, i tillegg til temp) så tror jeg nok at jeg skal stole på den ja.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Persona kan kanskje være et alternativ til LadyComp? Den registrerer hormonsvingningene dine gjennom måling med urinstix, og får slik kjennskap til din månedlige syklus. Dine personlige syklusdata lagres i PERSONA, og du får skreddersydde anbefalinger med hensyn til prevensjon, dvs rødt lys de fruktbare dagene rundt eggløsning og grønt lys de andre dagene.

Jeg har vært godt fornøyd med den og synes egentlig ikke at det er noe styr med urinstixene, slik jeg fryktet i forkant. Du tester med 8 urinstix i løpet av en syklus, dag 6 og så sju dager fra dag 8 eller 9, alltid med morgenurin. Syklusen min er på 28 dager, og vanligvis har jeg røde dager dag 6-15. I denne perioden bruker vi kondom.

Sikkerheten ved bruk av Persona er 94%, altså litt lavere enn LC, så den anbefales ikke hvis det er total krise om en blir gravid. Den er vesentlig billigere enn LC, Pearly etc (koster ca 1300 ved kjøp her i Norge), men i tillegg må du ha stix som koster ca 180 kr/mnd. Det er imidlertid ganske mye å spare på å kjøpe både monitor og stix i utlandet.

Skrevet

Persona er mer usikker enn Ladycom/babycomp/pearly ja, og når du må ha sånne pinner hver måned i de neste 20-30 årene (for jeg har i alle fall ALDRI tenkt å begynne på p-piller mer, jeg skal ha min LC for resten av mitt fruktbare liv, etter planen) så tror jeg nok fort kostnaden fort blir et uaktuelt argument...

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Ser absolutt poenget i at Persona i løpet av 20-30 år koster en del i bruk, men før jeg prøvde var det vanskelig å vite om den ble noen suksess, og da var det like greit å gå for den billigste monitoren. Stix kjøper jeg i England (mye billigere enn her hjemme), og en utgift på drøyt hundre kr/mnd merkes ikke like godt som flere tusen i en smell.

Og den noe lavere sikkerheten tør vi leve med :)

Skrevet (endret)

Du kan dle opp betalingen av LC også, om ønskelig.

Men, til syvende og sist handler det vel om hva man selv foretrekker.

Jeg ville ha dn økte sikkerheten, være ferdig med utgiftene en gang for alle, og dessuten vite om jge kunne kose fritt eller ei allerede før jeg sto opp (fordi mye av vår "sengekos" finner sted nettopp på morgenen før vi står opp i helger og sånn) og da syntes jeg LC var fint for meg.

Men, så lenge jeg ikke har fått igang min syklus, så hadde jeg kanskje hatt løike god nytte av en persona sålangt i alle fall

Men, det kommer vel til syvende og sist ned til egen preferanse, sånnsett.

for en som vil "stole 100% på den" så er en PFC md 99% sikkerhet bedre enn en persona med 94% antar jeg...

Endret av Malama
Skrevet

Kan man ha Ladycomp på avbetaling? :roll:

Skrevet

De oppgir på sine hjemmesider at du kan få den i "ratebetaling" (altså avbetaling) om du tar telefonisk kontakt, så jeg skulle tro det ja.

Skrevet

Takk for svar:)

Skrevet
Stod også noe om oppgradering av PFC, hva gjelder det? Håper noen tar seg tid til å svare  :-D

Det med oppgradering mener jeg å huske betyr at man kan sende inn sin LadyComp og få den oppgradert til BabyComp, som er et mer omfattende hjelpemiddel når man prøver å bli gravid.

Skrevet

Okei, skjønner :tommelsmil: Takk for svar

Gjest besøkende
Skrevet

jeg kan anbefale Lady-/babycomp. jeg sluttet på p-pillene i mai og har brukt LC siden. jeg har vært veldig heldig og har hatt eggløsning fra første syklus. dette betyr at jeg har hatt en del grønne dager både i starten og slutten av syklusen. syklussene har blitt litt kortere etterhvert (33, 32 og 30 dager) noe LCen tar henysn til. likevel har jeg fått noen ekstra dager med grønt lys for hver syklus. Jeg har forresten BC siden vi har lyst til å prøve å få barn om et år eller to. BCen har litt flere funksjoner for å planlegge å bli gravid og mer avansert syklusstatistikk, noe jeg var interessert i. jeg stoler på BC og kan virkelig anbefale den som prevensjon!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvor mye koster en slik maskin da? (baby/lady/perarly)

tenkte å kanskje begynne med baby når vi planlegger barn..

trur ikke jeg vil gjorde det enda.. (kondommer er ikke noe for oss)

Skrevet

Jeg tror faktisk min LC kostet 4.500,- for fire år siden. En stiv pris, men vi betalte en tusenlapp først, så 500,- eller så i måneden til den var nedbetalt. Nå tipper jeg at jeg har spart inn beløpet, ettersom jeg ikke har kjøpt annen prevensjon (bortsett fra en og annen kondom) de siste årene :)

Skrevet

jeg fant en link til en side med disse apperatenne.

billig var det ikke..

6500 kr for babycompen..

men så klart er jo en engangsinvisetering..

..får se hva som skjer den dagen vi bestemmer oss for å kutte pilla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...