AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #1 Skrevet 12. mars 2021 (endret) Jeg kunne trengt litt hjelp til å bli en bedre venn. Jeg har få venner. De jeg har gjør jeg alt for. Men jeg er den vennen de ringer kun når de behøver noe. Og da går jeg "all in" hvis noen skjønner? Langt innlegg følger. (Vi er begge passer 40 år) Situasjonen var slik: Jeg blir oppringt av ei venninne som ønsker å ta livet sitt. Samboeren hennes nekter å kjøre henne til legevakten. Så jeg henter henne, kjører henne dit og sitter inne med henne hos legen. Der får jeg høre om hennes tidligere selvmordsforsøk. Jeg lover legen å ta vare på henne etter besøket. Så min venninne ble med meg. Hennes samboer er voldelig så jeg tilbød meg at hun kunne bo hos meg. Det hele endte selvfølgelig med at hun ville tilbake til sin samboer. Da vi kom dit, oppførte han seg som en dritt. Så jeg mistet besinnelsen og skjelte han ut. Det endte med at min venninne stakk av og gjemte seg. Jeg forsøkte å ringe og sende henne mld. Uten svar. Etterhvert ringte hun meg tilbake. Da sa hun at hun bare ville dø. Det endte med at jeg ringte politiet og sa jeg var bekymret for henne, samt at jeg var bekymret for hva samboeren hennes ville finne på. De ringte henne. Rett etterpå fikk jeg en tlf fra min venninne om at alt var fint og at hun hadde ordnet opp med samboer. Men så hører jeg aldri noe mer. Legger ved skjermdump av hva jeg skrev til henne. Fikk tilbake at hun var lei seg for at jeg følte det sånn. Deretter ble jeg slettet som følger på Instagram og sluttet å følge meg (jeg er ikke på fb) Kan noen lære meg hvordan jeg skulle håndtert dette? Jeg ønsker å bli en bedre venn. Har ADHD og leser ikke alltid andre folk. Og jeg tar ikke hint. Jeg har aldri klart å forstå "jente-kodene" om det gir mening. På forhånd takk for svar. Anonymkode: abc72...395 Delryddet for bilde med identifisering. _popcorn_, mod Endret 20. mars 2021 av _popcorn_
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #2 Skrevet 12. mars 2021 Det er ikke deg det er noe galt med, og du har strekt deg lenger enn langt nok. Du er en god nok venn! Jeg tror nok du må lære deg å sette grenser for denne venninen, når du ser hvordan du blir behandlet. Du tar vare på henne, men takken er å fjerne deg på sosiale medier? Jeg var en person som gjorde alt for venner før, men så følte jeg at jeg ikke fikk det samme tilbake. Med tid begynte jeg og gi litt mer faen, og var ikke alltid tilgjengelig når de "trengte" meg. Jeg var bare god nok når de trengte noen å være med eller snakke med. Anonymkode: 6b23a...937 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #3 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke deg det er noe galt med, og du har strekt deg lenger enn langt nok. Du er en god nok venn! Jeg tror nok du må lære deg å sette grenser for denne venninen, når du ser hvordan du blir behandlet. Du tar vare på henne, men takken er å fjerne deg på sosiale medier? Jeg var en person som gjorde alt for venner før, men så følte jeg at jeg ikke fikk det samme tilbake. Med tid begynte jeg og gi litt mer faen, og var ikke alltid tilgjengelig når de "trengte" meg. Jeg var bare god nok når de trengte noen å være med eller snakke med. Anonymkode: 6b23a...937 Jo, sjansen er dessverre stor for at det er ts som er problemet. Vi hører bare den ene siden av saken og jeg er overbevist om at den andre siden høres veldig annerledes ut. Anonymkode: ed27a...eb1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #4 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jo, sjansen er dessverre stor for at det er ts som er problemet. Vi hører bare den ene siden av saken og jeg er overbevist om at den andre siden høres veldig annerledes ut. Anonymkode: ed27a...eb1 Men hva kan jeg gjøre for å bli en bedre venn da? Jeg sitter og gråter nå. Anonymkode: abc72...395 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #5 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hva kan jeg gjøre for å bli en bedre venn da? Jeg sitter og gråter nå. Anonymkode: abc72...395 Hvorfor sitter du og gråter nå, for noe som skjedde i juni i fjor? Anonymkode: ed27a...eb1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #6 Skrevet 12. mars 2021 Dårlig sladd på navnet der, ser hva det står Anonymkode: 7424e...04f 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #7 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvorfor sitter du og gråter nå, for noe som skjedde i juni i fjor? Anonymkode: ed27a...eb1 Hva med å komme med konstruktive innspill? Du kan vel tenke over hva det gjør med et menneske å gå rundt å tenke på dette... Anonymkode: abc72...395 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #8 Skrevet 12. mars 2021 Jeg forstår at du gjerne ønsker og prøver å være en god venn. Men vet ikke hvor glad jeg hadde vært for dette vennskapet her hvis jeg fant denne tråden her. Siden du beskriver livssituasjon ganske grundig og også har slurvet med sladdingen. Ser jo både navn på kjæledyr og navn på typen. Sikkert ikke noe ålreit for den det gjelder, og hvertfall ikke hvis noen de kjenner.. venner/familie..leser dette og blir bekymret for de. Jeg hadde følt meg en smule utlevert tror jeg. Anonymkode: b9278...a31 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #9 Skrevet 12. mars 2021 Du har vært mer enn en god nok venn for henne. Hun sitter fanget i et forhold med vold og inntil hun selv får nok og forlater han er det dessverre ingenting du kan gjøre. Tipper det var han som tvang henne til å blokkere og slette deg også. Forhåpentligvis vil hun komme tilbake når det skjer, så sant dere har et vennskap der dere har god tone og ler sammen eller finner på andre ting. Her skal du ikke gå og gruble mer på om du kunne gjort noe mer eller noe annerledes. Jeg ville gjort akkurat det samme, tipsa politiet og varsla om selvmordstanker og hvem som trigger det. I dette tilfellet er det typen hennes. Beklageligvis. Og er det narkotika i bildet er det enda mer problematisk. Du har helt rett i at vennskap hvor noen kun kommer til deg for å få ting eller for at du skal gjøre noe for dem er ubalanserte vennskap. Jeg har flere slike rundt meg som kun kommer når matskapet er tomt, når de trenger hjelp til noe som er skada, eller ber om andre tjenester. Når jeg trenger hjelp på noe vis, så er de aldri tilgjengelige og svarer ikke enda de selv har sagt ja når jeg spurte om hjelp. Da har det vært snakk om hjelp som kun ville tatt noen få minutter. Nå har jeg valgt å si nei til slike og heller hjelpe noen upåfordret når det plutselig skjer noe. Forsøk å heller fokusere på vennskap der dere har felles glede av å tilbringe tid sammen og hvor det ikke oppstår slike situasjoner. Sunne og gode relasjoner er bedre enn relasjoner med vold og rus i bildet. Anonymkode: c39ac...2fb
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #10 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men hva kan jeg gjøre for å bli en bedre venn da? Jeg sitter og gråter nå. Anonymkode: abc72...395 Du har gjort alt du kunne. Prøv å ikke ta dette personlig. Du kan ikke redde henne, hun må redde seg selv, og du må sette grenser for hvor involvert du heretter vil være i lignende situasjoner. Klem til deg. Anonymkode: c39ac...2fb
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #11 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg forstår at du gjerne ønsker og prøver å være en god venn. Men vet ikke hvor glad jeg hadde vært for dette vennskapet her hvis jeg fant denne tråden her. Siden du beskriver livssituasjon ganske grundig og også har slurvet med sladdingen. Ser jo både navn på kjæledyr og navn på typen. Sikkert ikke noe ålreit for den det gjelder, og hvertfall ikke hvis noen de kjenner.. venner/familie..leser dette og blir bekymret for de. Jeg hadde følt meg en smule utlevert tror jeg. Anonymkode: b9278...a31 Jeg har bedt moderatorer slette det innlegget to ganger nå. Det ser anderledes ut på mobil vs pc hos meg. Anonymkode: abc72...395
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #12 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke deg det er noe galt med, og du har strekt deg lenger enn langt nok. Du er en god nok venn! Jeg tror nok du må lære deg å sette grenser for denne venninen, når du ser hvordan du blir behandlet. Du tar vare på henne, men takken er å fjerne deg på sosiale medier? Jeg var en person som gjorde alt for venner før, men så følte jeg at jeg ikke fikk det samme tilbake. Med tid begynte jeg og gi litt mer faen, og var ikke alltid tilgjengelig når de "trengte" meg. Jeg var bare god nok når de trengte noen å være med eller snakke med. Anonymkode: 6b23a...937 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du har vært mer enn en god nok venn for henne. Hun sitter fanget i et forhold med vold og inntil hun selv får nok og forlater han er det dessverre ingenting du kan gjøre. Tipper det var han som tvang henne til å blokkere og slette deg også. Forhåpentligvis vil hun komme tilbake når det skjer, så sant dere har et vennskap der dere har god tone og ler sammen eller finner på andre ting. Her skal du ikke gå og gruble mer på om du kunne gjort noe mer eller noe annerledes. Jeg ville gjort akkurat det samme, tipsa politiet og varsla om selvmordstanker og hvem som trigger det. I dette tilfellet er det typen hennes. Beklageligvis. Og er det narkotika i bildet er det enda mer problematisk. Du har helt rett i at vennskap hvor noen kun kommer til deg for å få ting eller for at du skal gjøre noe for dem er ubalanserte vennskap. Jeg har flere slike rundt meg som kun kommer når matskapet er tomt, når de trenger hjelp til noe som er skada, eller ber om andre tjenester. Når jeg trenger hjelp på noe vis, så er de aldri tilgjengelige og svarer ikke enda de selv har sagt ja når jeg spurte om hjelp. Da har det vært snakk om hjelp som kun ville tatt noen få minutter. Nå har jeg valgt å si nei til slike og heller hjelpe noen upåfordret når det plutselig skjer noe. Forsøk å heller fokusere på vennskap der dere har felles glede av å tilbringe tid sammen og hvor det ikke oppstår slike situasjoner. Sunne og gode relasjoner er bedre enn relasjoner med vold og rus i bildet. Anonymkode: c39ac...2fb AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du har gjort alt du kunne. Prøv å ikke ta dette personlig. Du kan ikke redde henne, hun må redde seg selv, og du må sette grenser for hvor involvert du heretter vil være i lignende situasjoner. Klem til deg. Anonymkode: c39ac...2fb Takk for gode råd. Jeg tar dette til meg. ❤ Anonymkode: abc72...395
_popcorn_ Skrevet 20. mars 2021 #13 Skrevet 20. mars 2021 Ryddet for bilder med identifisering. _popcorn_, mod
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #14 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 12.3.2021 den 8.41): Jeg kunne trengt litt hjelp til å bli en bedre venn. Jeg har få venner. De jeg har gjør jeg alt for. Men jeg er den vennen de ringer kun når de behøver noe. Og da går jeg "all in" hvis noen skjønner? Langt innlegg følger. (Vi er begge passer 40 år) Situasjonen var slik: Jeg blir oppringt av ei venninne som ønsker å ta livet sitt. Samboeren hennes nekter å kjøre henne til legevakten. Så jeg henter henne, kjører henne dit og sitter inne med henne hos legen. Der får jeg høre om hennes tidligere selvmordsforsøk. Jeg lover legen å ta vare på henne etter besøket. Så min venninne ble med meg. Hennes samboer er voldelig så jeg tilbød meg at hun kunne bo hos meg. Det hele endte selvfølgelig med at hun ville tilbake til sin samboer. Da vi kom dit, oppførte han seg som en dritt. Så jeg mistet besinnelsen og skjelte han ut. Det endte med at min venninne stakk av og gjemte seg. Jeg forsøkte å ringe og sende henne mld. Uten svar. Etterhvert ringte hun meg tilbake. Da sa hun at hun bare ville dø. Det endte med at jeg ringte politiet og sa jeg var bekymret for henne, samt at jeg var bekymret for hva samboeren hennes ville finne på. De ringte henne. Rett etterpå fikk jeg en tlf fra min venninne om at alt var fint og at hun hadde ordnet opp med samboer. Men så hører jeg aldri noe mer. Legger ved skjermdump av hva jeg skrev til henne. Fikk tilbake at hun var lei seg for at jeg følte det sånn. Deretter ble jeg slettet som følger på Instagram og sluttet å følge meg (jeg er ikke på fb) Kan noen lære meg hvordan jeg skulle håndtert dette? Jeg ønsker å bli en bedre venn. Har ADHD og leser ikke alltid andre folk. Og jeg tar ikke hint. Jeg har aldri klart å forstå "jente-kodene" om det gir mening. På forhånd takk for svar. Anonymkode: abc72...395 Delryddet for bilde med identifisering. _popcorn_, mod Kan kjenne meg igjen i dette TS. Har vært borti noe lignende. Vedkomne tar kun kontakt når det er fest og når hun trenger gratis overnatting. Vedkomne besøker ikke oss for å vær i sammen med oss. Vedkomne gir beskjed til andre, men hun tåler ikke beskjeder selv og tar å skjelle andre ut. Vedkomne snakker nedverdig om andre og respekterer ikke andre. Da jeg sleit og hadde det tøft så hørte hu ikke etter og sa bare «tja,mjha». Virka som om vedkomne ikke tok meg på alvor. Nå har begynt å gitt litt f... og tenker at det er ikke noe galt med meg, men det er noe galt med det andre vedkomne. Så min anbefaling er å gi litt f... og ikke ta kontakt osv. Du får det mye bedre med deg selv 😊☺️ Anonymkode: 7c3c6...ea6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #15 Skrevet 20. mars 2021 Syns du har vært en god venn. Dynamikken i enkelte voldelige forhold er dessverre at offeret trekkes tilbake til voldsmannen. Jeg tipper at din venninne ikke hadde så mye valg - det var vel deg eller kjæresten. Tenker han trakk i trådene der. Håper du får deg noen venner som vet å sette pris på omsorgen din. Anonymkode: e3c10...0f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå