Gå til innhold

Stiklinger som ikke vokser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sådde frø i januar, de spirte, og alt vel. (noen av stiklingene ble riktignok litt lange og strantete, men ikke verre enn at det går greit....) Men de siste ukene har det ikke skjedd NOE med stiklingene mine. De er akkurat like små, vokser ikke, blir ikke kraftigere eller viser tegn til utvikling. Hva gjør jeg galt, er det noen som er gode på dette? Kan det være for varmt, for kaldt, for lite lys? De står i en vinduskarm med en pære med ekstrabelysning (plantelys) på soverom med ca 18-22 grader. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakker du om frøsåing nå eller om stiklingsformering? Stiklinger vokser etter hvert og i sitt eget tempo, røttene kommer først. Frøsådde planter vokser litt i rykk og napp. Små pauser er helt vanlige. 

Anonymkode: 094d3...552

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Nokia said:

Jeg sådde frø i januar, de spirte, og alt vel. (noen av stiklingene ble riktignok litt lange og strantete, men ikke verre enn at det går greit....) Men de siste ukene har det ikke skjedd NOE med stiklingene mine. De er akkurat like små, vokser ikke, blir ikke kraftigere eller viser tegn til utvikling. Hva gjør jeg galt, er det noen som er gode på dette? Kan det være for varmt, for kaldt, for lite lys? De står i en vinduskarm med en pære med ekstrabelysning (plantelys) på soverom med ca 18-22 grader. 

Har du på ekstralyset hele natten? I så fall kan det være at stiklingene reagerer negativt på manglende døgnrytme. Alle organismer som er tilpasset en døgnrytme med lys og mørke reagerer med stress dersom «natten» kanselleres. 

Anonymkode: 2dde8...604

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du på ekstralyset hele natten? I så fall kan det være at stiklingene reagerer negativt på manglende døgnrytme. Alle organismer som er tilpasset en døgnrytme med lys og mørke reagerer med stress dersom «natten» kanselleres. 

Anonymkode: 2dde8...604

Takk for tips! Jeg slår av lyset om natten, ja... 

AnonymBruker
Skrevet
Nokia skrev (9 timer siden):

At spirene ble lange og strantete er et klart tegn på at det var for lite lys. Lys hemmer strekningsveksten - husk det. Sånn sett kan det være et godt tegn at de nå har tatt en tilsynelatende kunstpause; kanskje driver de og jobber frem røtter. Kanskje ikke. Jeg synes januar var for tidlig å starte. Nå i mars er passende; nå varer dagslyset lenger og lenger. Det er ikke nødvendigvis mengden lys som er viktig, men riktig daglengde, altså antall timer lys kontra antall timer mørke. De sydlandske plantene er vandt til litt lange gode soldager, men ikke så lange som i en norsk sommer heller..

Anonymkode: 1b96a...9bf

AnonymBruker
Skrevet

Her er det ganske vesentlig å vite hva slags planter det er snakk om. 
Noen typer som sås i januar og februar som feks Solhatt, Petunia eller Blodbeger vokser ekstremt sakte i starten. Hvis de er skrante og hengslete har de fått for lite mat

Anonymkode: 1b3ea...67a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...