Dia6lo Skrevet 12. mars 2021 #1 Skrevet 12. mars 2021 Hei! En ting jeg har ofte lurt på er hvorfor Korse (ene katta mi) aldri mjauer? Og da mener jeg aldri. Hun har vært sånn siden vi fikk henne når hun var 2år (5år nå). Hun mjauer KUN når hun har løpetid og selv da er hun ikke så pratsom. Men det hender da at hun jamrer på natten i håp om at en kjekk nabokatt skal høre henne. Hun er innekatt sammen med 2 andre hunner. Hun er litt sånn med "maling" også. Hun elsker kos men jeg må ta hodet helt inntil magen hennes for å høre noe. Men en skjelden gang høres hun ut som en motor. Jeg trodde så og si alle katter mjauet til slavene sine... Noen som har peiling på hvorfor hun er sånn? Sender med et bilde av Diktatorinna sjøl 🐈🐱
Thildamor Skrevet 12. mars 2021 #2 Skrevet 12. mars 2021 Nei, alle katter mjauer ikke. Den ene min sier aldri mjau, men skravler i vei på sin egen måte. Mjau derimot har den aldri sagt, det går mer i wææææhhh...
Dia6lo Skrevet 12. mars 2021 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2021 Ja vet noen er ganske skravlesjuke. Men Korse er heller en stille tilskuer 🤣 Hun er så spesiell i alt hun foretar seg...Hun må åsså bli bært til matskåla...Litt sær den sjefen hehe... Også når hun skal leke. Leken skal helst henges forsiktig over labben hennes, så hun kan sitte å snuse på den i evigheter 🙄🤣 Hun leker ikke som normale katter (viss de finnes), men noen ganger får hunn visst dt kortslutning på toppen av ene klatrestativet og jakter sin egen hale 😁 Da er det tydelig at halen har vært umulig 😂😂😂
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #5 Skrevet 12. mars 2021 Vår jentepus mjauet "lydløst" i flere år. Det var faktisk litt søtt, hun åpnet og lukket munnen uten at det kom noen lyder. Vi kalte henne for "pusefisken" 😄 Nå er hun 6 år, og hun begynte å prate og mjaue (med lyd!) da hun var rundt 4. Anonymkode: 397d3...f6b 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #6 Skrevet 12. mars 2021 Vår går å skravler hele dagen, men det er aldri «mjau» liksom. Det er mer «eeeh» eller «aoo» avhengig av hva hun vil 😂 Anonymkode: 4cd78...8cc
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #7 Skrevet 12. mars 2021 Katter oppfører seg jo slikt naturlig. Det med mjauing og slikt er for oss mennesker. De har lært at vi er verbale dyr og prøver derfor å kommunisere via lyd med oss. Men med hverandre er det lite lyd som skjer. Løpetid, når de sloss ol. er ganger det kommer lyder naturlig. Men jeg trodde også nesten at han ene min ikke kunne mjaue, husker ikke hvor gammel han var første gang han mjauet, men rundt 1 år. Da mjauet han for broren hadde blitt tatt med ut på tur i bånd, og han var mulig lei seg eller ensom alene. Etter dette har han lært seg å mjaue mer, men er enda noe stille av seg. Han er flink på å male, noe broren mer sjelden gjør. Mens broreman er høylytt! Nesten som jeg skulle tro at han har noe siameser i seg, mye mjauing 😸 Anonymkode: d8f3b...bf3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #8 Skrevet 12. mars 2021 Katten min mjauet nesten aldri, hadde han i 11år, men han "knatret" ofte. Vet ikke et godt norsk ord for det, men "cat chirping/chattering" Som første katten her. Bare litt høyere😍 Og hørtes ut som en bilmotor når han malte. Anonymkode: 540ae...a69
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #9 Skrevet 12. mars 2021 To av hunnkattene mine har jeg «lært» å mjaue, de er begge stille med lave stemmer. Men etter jeg har begynt å be om en respons i f.eks mat situasjoner har de begynt å mjaue mer. Utover løpetid kommuniserer ikke katter med mjauing til hverandre. Anonymkode: 2c09d...ea7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #10 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): To av hunnkattene mine har jeg «lært» å mjaue, de er begge stille med lave stemmer. Men etter jeg har begynt å be om en respons i f.eks mat situasjoner har de begynt å mjaue mer. Utover løpetid kommuniserer ikke katter med mjauing til hverandre. Anonymkode: 2c09d...ea7 Katten min og nabokatten må være noen unikum de da 😂 begge kastrert, bestiser, og løper rundt ute her og skravler sammen. Begge pratsomme av natur Anonymkode: 4cd78...8cc
Tvist Skrevet 12. mars 2021 #11 Skrevet 12. mars 2021 Ikke alle katter som føler behov for å mjaue. Men vil anbefale å kastrere katten, selv om hun er innekatt. Løpetid kan være veldig slitsomt for katter.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #12 Skrevet 12. mars 2021 Tvist skrev (1 time siden): Ikke alle katter som føler behov for å mjaue. Men vil anbefale å kastrere katten, selv om hun er innekatt. Løpetid kan være veldig slitsomt for katter. I tillegg øker sjansen for at hun utvikler kreft når de ikke kastreres Anonymkode: 4cd78...8cc
CorvusCorax Skrevet 12. mars 2021 #13 Skrevet 12. mars 2021 Muligens fordi tidligere eier ikke kommuniserte med henne. Katter kommuniserer ikke seg i mellom annet enn under løpetid, så den mjauingen man hører fra katter er kattens måte å kommunisere med mennesket på. De mjauer når de er kattunger, men stopper med det etter kattunge-stadiet, om dem ikke har en eier som snakker med dem.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #14 Skrevet 12. mars 2021 CorvusCorax skrev (3 minutter siden): Muligens fordi tidligere eier ikke kommuniserte med henne. Katter kommuniserer ikke seg i mellom annet enn under løpetid, så den mjauingen man hører fra katter er kattens måte å kommunisere med mennesket på. De mjauer når de er kattunger, men stopper med det etter kattunge-stadiet, om dem ikke har en eier som snakker med dem. Stemmer ikke helt. Jeg pratet mye med vår tidligere stumme katt. Veldig mye. Og hun svarte meg med "fiskespråk" (se innlegg litt lenger fremme i tråden). Anonymkode: 397d3...f6b
CorvusCorax Skrevet 12. mars 2021 #15 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Stemmer ikke helt. Jeg pratet mye med vår tidligere stumme katt. Veldig mye. Og hun svarte meg med "fiskespråk" (se innlegg litt lenger fremme i tråden). Anonymkode: 397d3...f6b Jo det stemmer. Og du beviser det jo med at du kommuniserte mye med henne - og hun svarte med "fiskespråk". Jo eldre katten er jo mer kommuniserer den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå