Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har spørsmål ang noen venninner..

Har merket etter en stund at jeg er den som har måttet "betale" regningen for vennskapet, etter som jeg har vært litt zombie mode på hvordan vennskapet vårt fungerer.

Det betyr at jeg har vært opptatt av skole og pensum, så da har jeg aldri tenkt over at jeg aldri er blitt spurt om å finne på noe ect. Har alltid måttet ta initsiativ. Har "våknet opp" mer i det siste, og synes hun nå er blitt veldig vag på hva hun egetnlig gjør. Når hun meldes f eks en snap, bruker hun en måned(!) på å åpne den. Hun kan dra på kino, være på spillkveld og ha taco kvelder. Vet ikke med hvem, ettersom jeg bare hører at hun har det, ikke med hvem. Hun er ellers ikke typen til å invitere til sin egen stue,spørre om å dra på stranda,grille ect. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal sipå hvordanå ta dette opp? 

Vi har ingen hverdagssnakk i mellomtiden, og jeg har gjennomgått tunge tider nå i det siste, hvor hun ikke engang spør eller melder. Kan være at dette ikke er hennes stil. fordi vi aldri har hatt det hverdagssnakket gjennom snap, scoren hennees er lav(at hun bare er så tankeløs,at hun ikke melder med andre heller,mulig kun via messenger) men likevel. når en slik hendelse treffer, selv da, tar hun ikke noe grep.

Hun kan også si ting som gjør at hun driter seg ut, uten at hun skjønner det selv.

Hun kan si at hun ikke vil finne på noe, eller at det koster penger,derfor går det ikke. Dette kan hun si til meg, om andre,derfor har jeg tanker om at hun egentlig er veldig usosial,og veldig tankeløs og lite reflektert. Uansett,så har vi  ihvertfall ulike behov og sånnsett ulike verdier for et vennskap. 

Har prøvd å ta dette opp med henne, men hun sier bare at "ja,dette er jo min feil" som å si dette med et skuldertrekk,uten å virkelig lytte til hva jeg mener,altså å ta det til seg. Hun går på universitetet,og skylder på at hun har mye fysikk og skole for tiden.Synes denne er dårlig, ettersom hun går 1 året, skal hun ha det sånni  3 år da liksom?!? Også skal jeg være en venninne hun setter i skapet og trekker frem, når hun har behov for det?

Andre og tredje venninne er venninner jeg har hverdagssnakk med. Vi snakker gjennom hverdagen om små og store ting. Har det sosmsagt tøft nå, og har meldt om å få ringe dem. De åpner snap,men svarer ikke?

Vet ikke om jeg burde reagere på denne? Vet at de begge har det vanskelig. På hver vår måte.De har familie de snakker med, og mulig andre venninner. Det har ikke jeg, så hadde håpet på at de ville stille opp. Begynner å synes det er ydmykende å skulle mase om å ringes, og skjønner jo tegninga. Vet at de har det tøft selv, men synes at det er vodnt at jeg føler på om de ikke stiller opp? >Vet at siden jeg ikke snakker med andre, så kan det være at jeg kvrever litt mye,men likevel, det å bli helt stille?

Ellers er de to overnevnte de jentene som virkelig stilte opp for meg tidligere, skjønner at de ikke kan kaste alt de har i hendene. Men begynner å gjøre vondt at vi f eks kun meldes over mobil, og aldri møtes, som utsettes. De stiller begge opp,men samtidig så ser jeg at hun ene, proiriterer jo å gjøre ting,så jeg føler meg rett og slett nedprioritert. 

Ønsker å ta opp dette ,men samtidig ikke lage drama over ingenting. Noen som har noen tips og råd?

Anonymkode: b5b69...b18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hei!

Har spørsmål ang noen venninner..

Har merket etter en stund at jeg er den som har måttet "betale" regningen for vennskapet, etter som jeg har vært litt zombie mode på hvordan vennskapet vårt fungerer.

Det betyr at jeg har vært opptatt av skole og pensum, så da har jeg aldri tenkt over at jeg aldri er blitt spurt om å finne på noe ect. Har alltid måttet ta initsiativ. Har "våknet opp" mer i det siste, og synes hun nå er blitt veldig vag på hva hun egetnlig gjør. Når hun meldes f eks en snap, bruker hun en måned(!) på å åpne den. Hun kan dra på kino, være på spillkveld og ha taco kvelder. Vet ikke med hvem, ettersom jeg bare hører at hun har det, ikke med hvem. Hun er ellers ikke typen til å invitere til sin egen stue,spørre om å dra på stranda,grille ect. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal sipå hvordanå ta dette opp? 

Vi har ingen hverdagssnakk i mellomtiden, og jeg har gjennomgått tunge tider nå i det siste, hvor hun ikke engang spør eller melder. Kan være at dette ikke er hennes stil. fordi vi aldri har hatt det hverdagssnakket gjennom snap, scoren hennees er lav(at hun bare er så tankeløs,at hun ikke melder med andre heller,mulig kun via messenger) men likevel. når en slik hendelse treffer, selv da, tar hun ikke noe grep.

Hun kan også si ting som gjør at hun driter seg ut, uten at hun skjønner det selv.

Hun kan si at hun ikke vil finne på noe, eller at det koster penger,derfor går det ikke. Dette kan hun si til meg, om andre,derfor har jeg tanker om at hun egentlig er veldig usosial,og veldig tankeløs og lite reflektert. Uansett,så har vi  ihvertfall ulike behov og sånnsett ulike verdier for et vennskap. 

Har prøvd å ta dette opp med henne, men hun sier bare at "ja,dette er jo min feil" som å si dette med et skuldertrekk,uten å virkelig lytte til hva jeg mener,altså å ta det til seg. Hun går på universitetet,og skylder på at hun har mye fysikk og skole for tiden.Synes denne er dårlig, ettersom hun går 1 året, skal hun ha det sånni  3 år da liksom?!? Også skal jeg være en venninne hun setter i skapet og trekker frem, når hun har behov for det?

Andre og tredje venninne er venninner jeg har hverdagssnakk med. Vi snakker gjennom hverdagen om små og store ting. Har det sosmsagt tøft nå, og har meldt om å få ringe dem. De åpner snap,men svarer ikke?

Vet ikke om jeg burde reagere på denne? Vet at de begge har det vanskelig. På hver vår måte.De har familie de snakker med, og mulig andre venninner. Det har ikke jeg, så hadde håpet på at de ville stille opp. Begynner å synes det er ydmykende å skulle mase om å ringes, og skjønner jo tegninga. Vet at de har det tøft selv, men synes at det er vodnt at jeg føler på om de ikke stiller opp? >Vet at siden jeg ikke snakker med andre, så kan det være at jeg kvrever litt mye,men likevel, det å bli helt stille?

Ellers er de to overnevnte de jentene som virkelig stilte opp for meg tidligere, skjønner at de ikke kan kaste alt de har i hendene. Men begynner å gjøre vondt at vi f eks kun meldes over mobil, og aldri møtes, som utsettes. De stiller begge opp,men samtidig så ser jeg at hun ene, proiriterer jo å gjøre ting,så jeg føler meg rett og slett nedprioritert. 

Ønsker å ta opp dette ,men samtidig ikke lage drama over ingenting. Noen som har noen tips og råd?

Dette her var så rotete å lite ryddig at jeg vet ikke hvor hen problemet ligger i spørsmålet ditt. Måten du formulere deg på er tankeløs og lite reflektert på hvordan denne venninnen din har det. Du sier at dere ikke snakker sammen osv. Men du har tydeligvis oversikt på at hun gjør å snakker med andre på messenger via hva du hører. Kan heller ikke se at du har "betalt regningen" for dette vennskapet som du påstår. Hun har vel funnet seg nye venner som faktisk ser henne og vil ha kontakt med henne, imotsetting til deg. 

Anonymkode: 407a4...e77

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette her var så rotete å lite ryddig at jeg vet ikke hvor hen problemet ligger i spørsmålet ditt. Måten du formulere deg på er tankeløs og lite reflektert på hvordan denne venninnen din har det. Du sier at dere ikke snakker sammen osv. Men du har tydeligvis oversikt på at hun gjør å snakker med andre på messenger via hva du hører. Kan heller ikke se at du har "betalt regningen" for dette vennskapet som du påstår. Hun har vel funnet seg nye venner som faktisk ser henne og vil ha kontakt med henne, imotsetting til deg. 

Problemet er at jeg føler at venninnen min nedprioriterer meg. Tydelig at hun gjør ting, og at hun har et liv, og det at hun ikke ringer eller melder,når hun har tapte anrop, synes jeg er dårlig stil og lurer på hvordan jeg skal ta opp på en god måte.

Kan konfrontere henne med det, en da er erfaringen at hun sier at det ikke er noe.

Har ikke oversikt over hva hun gjør, er en antakelse. Vet ikke mye om hva som skjer hos henne, og mulig hun ikke vil ha hverdagsssnakk, men da blir det litt lite naturlig å snakke om ting også?

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Problemet er at jeg føler at venninnen min nedprioriterer meg. Tydelig at hun gjør ting, og at hun har et liv, og det at hun ikke ringer eller melder,når hun har tapte anrop, synes jeg er dårlig stil og lurer på hvordan jeg skal ta opp på en god måte.

Kan konfrontere henne med det, en da er erfaringen at hun sier at det ikke er noe.

Har ikke oversikt over hva hun gjør, er en antakelse. Vet ikke mye om hva som skjer hos henne, og mulig hun ikke vil ha hverdagsssnakk, men da blir det litt lite naturlig å snakke om ting også?

TS

Hva med å la henne få leve sitt liv og så lever du ditt liv? Hun har tatt sine valg å det får du bare godta. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg har en veninne uten nettverk, som er en belastning fordi hun ønsker tett kontakt/omsorg/oppfølging/psykolog i meg som venn. om vi så har pratet 3 t i tlf er det aldri nok. jeg har fått nok, er syk selv og har ikke kapasitet til å fylle alle desse rollene. det er ikke mitt ansvar at veninner har det bra. når det er sagt så har jeg andre veninner der vi har en mye bedre balanse, og vi trives sammen.

men denne ene sliter meg så totalt ut. både væremåte, krav, konstant grining mm. og mas-stort sett daglig🥲

Anonymkode: ce74f...fc5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok du bør reflektere litt over hvem du er, og hvordan du oppfører deg. Det er nok noe som gjør at venninen din holder på å fader deg ut eller som tar ifra energien hennes.

En tommelfinger regel er å ikke bruke venner som psykolog. Ikke gå til venner, hvis du har det tungt - men bruke andre ressurser.

Anonymkode: 7802b...64e

• Liker 6
Skrevet

På innlegget ditt her virker du veldig selvsentrert. Du sier selv du har vært opptatt av studier, men samtidig at du ikke har forståelse for at hun også kan ha det. I tillegg virker det som at hun ikke skal få konsentrere seg om skole, fordi 3 år blir lenge for deg? 
Du viser ikke evne til å sette deg inn i andres situasjon. 

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS

Jeg har lært at jeg må ta mer intiativ selv. Hvis jeg inviterer andre, så inviterer de meg også. Det skal gå begge veier. Et vennskap skal ikke bare fungere en vei, men begge veier. Derfor må man ta masse initiativ selv. Nå er jeg der at hvis jeg hører ei venninne skal ha jentekveld med "vår" gjeng, så kan jeg finne på at jeg invitere meg selv. De tror også at jeg ikke kan fordi jeg fokuserer så mye på skole, men det er jo ikke dermed sagt jeg ikke kan. Og de mener det ikke vondt, men jeg avviste mye før uten å tenke så mye over det. Så de sluttet å invitere meg. Da jeg tenkte mye på dette så fant jeg ut at det er jeg som må ta initiativ. Det skal gå begge veier. Tar du mye initiativ, så inviterer de deg etterhvert. For da skjønner de at du er interessert. 

AnonymBruker
Skrevet

Ser at jeg kan ha formulert meg dårlig og selvsentrert. 

Ble sånn laga tidsmessig lite tid til å uttrykke meg annerledes enn hva jeg kunne der og da. 

Takk for alle tips og råd, og ser det kan være noe i tankegangen. 

Skal se nærmere på dette, og ta det opp med henne, da jeg er egentlig en direkte person,ville ha innspill i saken bare

TS

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ser at jeg kan ha formulert meg dårlig og selvsentrert. 

Ble sånn laga tidsmessig lite tid til å uttrykke meg annerledes enn hva jeg kunne der og da. 

Takk for alle tips og råd, og ser det kan være noe i tankegangen. 

Skal se nærmere på dette, og ta det opp med henne, da jeg er egentlig en direkte person,ville ha innspill i saken bare

TS

De ser bare på deg som "bekjente", og ikke som "venninner", virker det som, dessverre.

Jeg er også en ganske direkte person av natur, noe det virker som om at mange ikke liker. 

Har du søsken, eller foreldre som du kan prate med?

Anonymkode: 94e97...fe9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2021 den 15.51):

De ser bare på deg som "bekjente", og ikke som "venninner", virker det som, dessverre.

Jeg er også en ganske direkte person av natur, noe det virker som om at mange ikke liker. 

Har du søsken, eller foreldre som du kan prate med?

Anonymkode: 94e97...fe9

Opplever at det blir vanskelig å ta dette opp med henne. hr sendt henne en melding om at hun kan ringe når hun har tid. Hun skrev i meldingen at hun var på kino, og hun har enda ikke sett meldingen etter ca en uke.

Har latt henne at jeg sliter i det ssite, og hun vet hvor tøt det har vært for meg med avslag, og tenkte at det var greit å snakke om sånne opplevelser, Både fordi det var den slags type vennskap vi har gitt uttrykk for hverandre at vi har. Har tidligere sagt at jeg kunsakker med henne og dettte, og hun har sagt ting til me hun tidligere har sagt at hun ikke har sagt tiladnre.

Helt greit og en ærlig sak om dette har endret seg med tiden, men synes det er rart å oppleve np at hu nikke gir uttrykk for dette. Dette har endret sog for meg også, spessielt nå, ettersom ejg føler vi har sklidd fra hverandre.

Jeg opplever jeg har fått andre venninner som faktisk vil melde om hverdagslige ting, spør om hvordan det går og har hverdagssnakk med, noe som ejg savner og har savnet. Tenker vi har hatt ulike behov for dette, og har alltid både følt og ment at vi har vært for forksjellige her. Alltid jeg som hat spurt ringt og meldt. Paga at jeg stopper opp nå, og finner andre, ser at dette stemmer. 

Hun har lav snap score ,så hun melder ikke mye inne på snap,det forstår jeg,men aner jo ikke hvordan det er medmessenger, Tydlig at hun ikke enen lytter godt nok, får fått nok og at hun ikke står for det. Til tross for at hun selv sier at det bare er å ringe. er jo ikke vits i å ringe om du møter på mobilsvarer og at hun ikke sjekker opp meldinger. Faller liksom på sin egen urimelighet av hva hun sier og hva hun faktisk gjør.

Er også derfor, fordi dette er sykt irriterende, sårende og litt barnslig og feigt,sånn ejg ser det

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2021 den 8.05):

Hva med å la henne få leve sitt liv og så lever du ditt liv? Hun har tatt sine valg å det får du bare godta. 

ER jo ikke det å godta eller ikke som er poenget.

Det er hva hun ikke står for gjennom hva hun sier er greit,for å så handle annerledes.

Hun har sagt at det bare er å ringe. Ingen vits i å melde en som aldri tar mobilen, som ikke åpner snap på en måned og som ikke ringer opp?

Hvordan synes du hun oppfører seg da? Er vel ikke mer riktig hva hun gjør? Hvordan kan jeg være egositisk ? På hvilken måte? TS

AnonymBruker
Skrevet
Nonym skrev (På 12.3.2021 den 9.29):

På innlegget ditt her virker du veldig selvsentrert. Du sier selv du har vært opptatt av studier, men samtidig at du ikke har forståelse for at hun også kan ha det. I tillegg virker det som at hun ikke skal få konsentrere seg om skole, fordi 3 år blir lenge for deg? 
Du viser ikke evne til å sette deg inn i andres situasjon. 

Livet går opp og ned i perioder. DU trenger kansje mer i andre faser i livet enkelte ganger. 

Er i en vanskelig fase nå, og trodde vi kunne snakke med hverandre om hva vi gjennomgår, noe hun har gitt utrykk for, dette stemte visst ikke. Så synes jeg må reagere for å vise hva jeg tolerer og godtar, hvis ikke kan hun bare gjøre som hun vil da, og jeg må bare godta. BLir jo ikke riktig det heller? TS

AnonymBruker
Skrevet
Traktorlesba96 skrev (På 12.3.2021 den 10.24):

Jeg har lært at jeg må ta mer intiativ selv. Hvis jeg inviterer andre, så inviterer de meg også. Det skal gå begge veier. Et vennskap skal ikke bare fungere en vei, men begge veier. Derfor må man ta masse initiativ selv. Nå er jeg der at hvis jeg hører ei venninne skal ha jentekveld med "vår" gjeng, så kan jeg finne på at jeg invitere meg selv. De tror også at jeg ikke kan fordi jeg fokuserer så mye på skole, men det er jo ikke dermed sagt jeg ikke kan. Og de mener det ikke vondt, men jeg avviste mye før uten å tenke så mye over det. Så de sluttet å invitere meg. Da jeg tenkte mye på dette så fant jeg ut at det er jeg som må ta initiativ. Det skal gå begge veier. Tar du mye initiativ, så inviterer de deg etterhvert. For da skjønner de at du er interessert. 

Tar masse initsiativ og har alltid vært den som spør invitere og sjekker opp. Derfor jeg reagere nå, fordi hun virker til å rygge, uten å stå for det. Og også at hun ser at det bare er å ringe- At hun da ikke har selvinnsikt nok til å forstå at hun må følge opp hva hun ser, med åfortelle at hun kasnje ikke kan være så tilgejgelig, men at hun kan meldes senere eller evt hva som er årsaken.

For meg virker det som at hun ikke tør å si hva hun mener. Derfor at vi nok er blitt for forskjellige med behov for hva det vil si å være venner. Synes ikke en venninne kan si at det bare er å melde, ikek svare på en måned over snap ikke ta mpbilen når du ringer og også å prestere å si at du er på kino,har tacokveld, spillkveld og at du skal levere inn en oppgave ect. 

Selvfølgelig greit at du har ting i livet du skal gjøre, men da må du sørge for å følge opp i ettertid, noe hun overhodet ikke gjør. TS

Skrevet

Du skriver ikke spesielt hyggelige ting om venninne nummer 1. Kanskje har hun merket at du ikke tenker så godt om henne. Da skjønner jeg at hun ikke er spesielt interessert i å stille opp fordi du trenger det.

Hvis du synes vennskapet er verdt å redde tror jeg du kommer deg mye lenger med å være hyggelig og interessere deg for henne enn å komme med klager nok en gang.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk vokser fra hverandre. Livet forandrer seg. Ting skjer. Aksepter at sånn er det nå og lev videre. Skjønner egentlig ikke problemstillinga di ts. 

Anonymkode: e6360...2fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tar masse initsiativ og har alltid vært den som spør invitere og sjekker opp. Derfor jeg reagere nå, fordi hun virker til å rygge, uten å stå for det. Og også at hun ser at det bare er å ringe- At hun da ikke har selvinnsikt nok til å forstå at hun må følge opp hva hun ser, med åfortelle at hun kasnje ikke kan være så tilgejgelig, men at hun kan meldes senere eller evt hva som er årsaken.

For meg virker det som at hun ikke tør å si hva hun mener. Derfor at vi nok er blitt for forskjellige med behov for hva det vil si å være venner. Synes ikke en venninne kan si at det bare er å melde, ikek svare på en måned over snap ikke ta mpbilen når du ringer og også å prestere å si at du er på kino,har tacokveld, spillkveld og at du skal levere inn en oppgave ect. 

Selvfølgelig greit at du har ting i livet du skal gjøre, men da må du sørge for å følge opp i ettertid, noe hun overhodet ikke gjør. TS

Det er jo du som ikke tar hintet her ts... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Frøyamor skrev (19 minutter siden):

Det er jo du som ikke tar hintet her ts... 

Mulig det, og derfor jeg har spurt henne!

Hun sier jo at det ikke er noe

Klart det er!

Derfor jeg skriver inn her for tips og råd, og blir bare mer og mer sikker.

Skal vi ha noe kontakt,må det nå være hun som tar initsiativ

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Klart det er!

TS

Der sa du det selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Klart det er!

TS

Tror jeg også har blitt fadet ut av ei venninne.. jeg har ikke merket det før siste halvåret.. tar mindre kontakt, og alltid jeg som tar kontakt først. 
spurte henne for et par mnd siden om hun ville bli med på fjelltur en dag, svarte at det kan vi sikkert få til, men nå prioriterer jeg barna en del. Ellers ser jeg henne legge ut snapper der hun er på fjelltur med andre. 
aner ikke hvorfor hun evt fader meg ut, eller om hun faktisk gjør det. 
men har sluttet å ta kontakt, og ballen ligger hos henne. Bruker tiden min på andre venner, familie, jobb osv. 

Anonymkode: 0fd61...123

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...