Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det er økt bekymring blandt gravide lærere. Her jeg bor er det ikke så veldig mye smitte, var 18 nye sist døgn. 

Har termin om få uker og lurer på om jeg har grunn til å bære bekymret, og om jeg kanskje skal bruke munnbind? 

Andre gravide lærere her? Hvordan gjør dere det mtp smittevern? 

Anonymkode: 2862d...b00

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en lang tråd lenger ned om det. 

Jeg får tilrettelegging på jobb, jobber redusert og får svangerskapspenger. 

Anonymkode: e6b87...e01

AnonymBruker
Skrevet

Gravid, jobber i Stovner bydel i Oslo hvor det er påvist smitte i nesten 1/100 personer de siste to ukene. 

Er ikke kjemperedd, men synes helt klart at det er litt ubehagelig når smitten er så høy. Men vi er på rødt nivå i skolene her nå, og det hjelper litt for da er jeg kunn fysisk i en klasse, resten på Teams. 

Anonymkode: 0135c...382

AnonymBruker
Skrevet

I Sverige anses gravide som en risikogruppe fra og med uke 20, da det er økt risiko for blodpropp for gravide med corona, svangerskapsforgiftning og risiko for tidlig fødsel.

Anonymkode: b33b2...565

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg er redd og er sykemeldt. Mye pga bekkensmerter, men også pga frykt og dårlig søvn som følge av at jeg bor i Oslo med mye smitte, må ta kollektiv til jobb og er på en skole hvor det er påvist mye mutert virus siste tiden.

Jeg hadde heller sagt opp enn å gå på jobb nå, tar ikke sjansen. De vet lite om det muterte viruset, kan hende det er mer skadelig for fosteret enn man aner. Hvorfor ta sjansen? Er snakk om noen få uker av livet mitt. Men ja som mange sier, man er jo ikke syk på en måte når man er redd. Jeg hadde jo tilfeldigvis bekkensmerter å skylde på, og de hindrer meg i å fungere optimalt. Jeg vet ikke, vet at mange gravide jeg kjenner har overdrevet litt på plagene sine, for å få sykemelding siste tiden. Nettopp pga denne frykten.

Det er helt forståelig tenker jeg?

Anonymkode: 0e1e1...f1b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja jeg er redd og er sykemeldt. Mye pga bekkensmerter, men også pga frykt og dårlig søvn som følge av at jeg bor i Oslo med mye smitte, må ta kollektiv til jobb og er på en skole hvor det er påvist mye mutert virus siste tiden.

Jeg hadde heller sagt opp enn å gå på jobb nå, tar ikke sjansen. De vet lite om det muterte viruset, kan hende det er mer skadelig for fosteret enn man aner. Hvorfor ta sjansen? Er snakk om noen få uker av livet mitt. Men ja som mange sier, man er jo ikke syk på en måte når man er redd. Jeg hadde jo tilfeldigvis bekkensmerter å skylde på, og de hindrer meg i å fungere optimalt. Jeg vet ikke, vet at mange gravide jeg kjenner har overdrevet litt på plagene sine, for å få sykemelding siste tiden. Nettopp pga denne frykten.

Det er helt forståelig tenker jeg?

Ja, når man ser på hvordan andre land i Europa behandler gravide, så må man ta saken i egne hender i Norge.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I Sverige anses gravide som en risikogruppe fra og med uke 20, da det er økt risiko for blodpropp for gravide med corona, svangerskapsforgiftning og risiko for tidlig fødsel.

Det er et forferdelig svik fra norske myndigheter å ikke ta dette på alvor. Men virker jo som de ikke har kontroll på noe som helst om dagen, så gravide kan vel se langt etter noe føre var tiltak.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, når man ser på hvordan andre land i Europa behandler gravide, så må man ta saken i egne hender i Norge.

Jeg synes faktisk det.

Alle har støttet meg på det. Min leder, kollegaer, familie, samboer, lege, jordmor, alle har bare vært sånn: hallo ja, man er jo dum hvis ikke man holder seg unna skolen nå.

Påvist begge varianter av mutert virus der, og det sprer seg jo spesielt i den aldersgruppen jeg jobber med, 16-19. Så hallo, ja, jeg skal ikke dit før barnet er født. Hallo liksom, håper flere våkner! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er et forferdelig svik fra norske myndigheter å ikke ta dette på alvor. Men virker jo som de ikke har kontroll på noe som helst om dagen, så gravide kan vel se langt etter noe føre var tiltak.

Hadde de ikke vært så ekstremt kritiske til Sverige kunne man ha støttet seg på hverandre for forskning og kunnskap.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde snakket med jordmor og svangerskapspenger. Du vil jo ikke være syk eller ikke kunne ha mannen der under fødsel. Tenk på deg selv!

Anonymkode: d8dbe...fae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde snakket med jordmor og svangerskapspenger. Du vil jo ikke være syk eller ikke kunne ha mannen der under fødsel. Tenk på deg selv!

Anonymkode: d8dbe...fae

Svangerskapspenger er bare tull. De bruker år og dag på å godkjenne søknaden din, i mellomtiden må du uansett være sykemeldt pga får du nei har du ugyldig fravær fra jobb.

Legen min bare gjorde kort prosess og sykemeldte meg. Hun synes det er direkte hårreisende at gravide skal gå på jobb i Oslo/ omegn nå med smittefare. 

Dere som gjør det, jeg fatter ikke at dere vil. Sykemeld dere! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Svangerskapspenger er bare tull. De bruker år og dag på å godkjenne søknaden din, i mellomtiden må du uansett være sykemeldt pga får du nei har du ugyldig fravær fra jobb.

Legen min bare gjorde kort prosess og sykemeldte meg. Hun synes det er direkte hårreisende at gravide skal gå på jobb i Oslo/ omegn nå med smittefare. 

Dere som gjør det, jeg fatter ikke at dere vil. Sykemeld dere! 

Dette stemmer ikke. Min søknad ble godkjent dagen etter at jobben sendte inn inntektsmelding. :) Og det som ble skrevet i søknaden gjaldt fra dagen vi skrev den, så jeg var ikke noe sykemeldt :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Min søknad ble godkjent dagen etter at jobben sendte inn inntektsmelding. :) Og det som ble skrevet i søknaden gjaldt fra dagen vi skrev den, så jeg var ikke noe sykemeldt :) 

Var det i Oslo? Ja nei her sto det at søknaden blir ikke vurdert før om tre uker ( fra da vi søkte) og fremdeles ikke skjedd noe nå som det er langt forbi den datoen. Kanskje jeg tar feil! Supert at det ordna seg for deg. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Var det i Oslo? Ja nei her sto det at søknaden blir ikke vurdert før om tre uker ( fra da vi søkte) og fremdeles ikke skjedd noe nå som det er langt forbi den datoen. Kanskje jeg tar feil! Supert at det ordna seg for deg. 

Lillestrøm :) Har du sjekket at jobben har sendt inn inntektsmelding da? De får ikke godkjent før de har den. Det skal stå på nav når den er sendt inn. :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lillestrøm :) Har du sjekket at jobben har sendt inn inntektsmelding da? De får ikke godkjent før de har den. Det skal stå på nav når den er sendt inn. :)

Det har ikke så mye å si for meg. Forlenget sykemelding frem til permisjon i dag ,så jeg stopper søknaden. Kan hende informasjonen er til hjelp for andre her inne da!

Bare av nysgjerrighet, oppgav dere smittefare som årsak i søknaden? 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har ikke så mye å si for meg. Forlenget sykemelding frem til permisjon i dag ,så jeg stopper søknaden. Kan hende informasjonen er til hjelp for andre her inne da!

Bare av nysgjerrighet, oppgav dere smittefare som årsak i søknaden? 

Ja, jordmor skrev noe ala "stress pga usikkerhet rundt mutert virus og smittefare, stort antall nærkontakter og lite forutsigbarhet" som årsak og listet opp mulige negative konsekvenser det kan få for fosteret . Hun sa hun hadde skrevet flere søknader nå i vinter og ikke hørt om at noen ikke var blitt godkjent. 

Det er nok absolutt ulik behandlingstid rundt omkring, det tviler jeg ikke på! :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, jordmor skrev noe ala "stress pga usikkerhet rundt mutert virus og smittefare, stort antall nærkontakter og lite forutsigbarhet" som årsak og listet opp mulige negative konsekvenser det kan få for fosteret . Hun sa hun hadde skrevet flere søknader nå i vinter og ikke hørt om at noen ikke var blitt godkjent. 

Det er nok absolutt ulik behandlingstid rundt omkring, det tviler jeg ikke på! :) 

Fint for andre å se det du skrev iallefall, at coronafare er gyldig grunn til å søke og mest sannsynlig blir innvilget. Håper flertallet gjør det og velger føre var prinsippet for babyene sine. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid lærer i område med mye smitte og mutert virus nå. Jeg er veldig bekymret, men det ble heldigvis akkurat rødt nivå, så då skal jeg bare være i egen klasse. Jeg tenker at jeg må se situasjonen an, men at jeg hvertfall kommer til å gå vanlig nå med rødt nivå fram til påske. 😊

Anonymkode: 49e0b...43e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Fint for andre å se det du skrev iallefall, at coronafare er gyldig grunn til å søke og mest sannsynlig blir innvilget. Håper flertallet gjør det og velger føre var prinsippet for babyene sine. 

Poenget er vel at dette er behov som ikke er anerkjent og formalisert av myndighetene. 

Mtp svangerskapspenger så er dette tydeligvis noe som både er vilkårlig hvor lett og raskt man får innvilget - om man i det hele tatt får det innvilget da. Man kan jo støte på en jordmor eller lege som ikke ønsker å gå god for det da «covid-19 ikke gjør gravide til risikogruppe i Norge». I tillegg er det en del gravide som ikke vet om denne muligheten.

Helt hårreisende - men tråden her viser jo bare svært ulik praksis der ts ikke går med munnbind en gang, til de som får full tilrettelegging og svangerskapspenger. Poenget er at dette skulle vært likt for alle!! 

Mtp mutante virus så holder det jo ikke å kun holde avstand heller. Er det blitt noen oppdaterte råd og retningslinjer som ivaretar arbeidstaker generelt og spesielt gravid arbeidstaker her?

Anonymkode: 24907...9ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er gravid lærer i område med mye smitte og mutert virus nå. Jeg er veldig bekymret, men det ble heldigvis akkurat rødt nivå, så då skal jeg bare være i egen klasse. Jeg tenker at jeg må se situasjonen an, men at jeg hvertfall kommer til å gå vanlig nå med rødt nivå fram til påske. 😊

Anonymkode: 49e0b...43e

Det er økt risiko for for tidlig fødsel og blodpropp hos gravide. Husk dette. Gravide i Sverige med covid-19 blir satt på blodfortynnende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...