AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #1 Skrevet 12. mars 2021 Babyen vår er 6,5 måneder og jeg ønsker å avvenne nattamming. Grunnen er at jeg har ekstrem søvnmangel. Hun sovner for kvelden rundt kl 06.30, men våkner kl 05 hver dag (eller før). I løpet av natta våkner hun 4-6 ganger hvor jeg må amme henne i søvn. Uvisst hvor mye matinntak hun har behov for i løpet av natta. Jeg blir helt ødelagt av å ikke sove mer enn 1,5 time sammenhengende om natta og i tillegg må stå opp grytidlig. Forrige uke var det en natt hvor hun kun våknet to ganger og hvor hun i tillegg sov til kl 06.15, og da følte jeg meg sååå uthvilt. Tenker at sistnevnte er litt mer normalt og noe jeg fint kunne levd med. Jeg får ikke til å sove på dagtid. Problemet nå er vel at hun bruker amming som søvnassosiasjon på natten. Smokken er ikke bra nok. På dagtid finner hun søvnen selv hvis jeg rugger på henne i vogn, og jeg ammer henne ikke i søvn for kvelden. Da hun var 3-4 måneder spiste hun kun 1-2 ganger på natta, men så begynte hun å sove dårligere fra 4 måneder og har krevd pupp siden. Føler det er slemt å avvenne når hun er så liten. Noen tanker eller råd? Anonymkode: 41efa...a17 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #2 Skrevet 12. mars 2021 *mente selvfølgelig At hun sovner rundt kl 18.30 og ikke 06.30. I dag startet dagen kl 04.30 og det blir man litt koko av... Anonymkode: 41efa...a17
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #3 Skrevet 12. mars 2021 Min våknet også 6-10 ganger om natten 4-6 mnd alder, men jeg ammet ikke hver gang hun våknet. Tenkte at hun ikke var sulten hvis det var under 4 timer siden jeg ammet sist men våknet av andre grunner. Du kan jo evt begynne med å se på noen intervaller hvor du ikke ammer og se om det hjelper, men her våknet hun altså uansett. For oss hjalp det veldig at hun ble større 🙈 og å flytte på eget rom, da kutta hun en amming umiddelbart så vi forstyrret henne nok en del. Men jeg føler med det, den ekstreme søvnmangelen fulgte med oss hele det første halve året. Anonymkode: 7ced8...64b 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #4 Skrevet 12. mars 2021 Hva skjer om pappaen/partner står opp med baby? Tar baby flaske eller spiser godt med mat utenom melk? Jeg begynte å jobbe ved 7 mnd så fra rundt 6-7 mnd sluttet jeg amme om natta så jeg fikk nok søvn. Det var egentlig ikke noe problem. Det var da pappaen som sto opp om natta og gikk ikke mange dagene før hun skjønte at det ikke var pupp å få. Anonymkode: e93ed...0bc 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #5 Skrevet 12. mars 2021 Har hørt flere som har god erfaring med eget rom. Så du kan jo prøve det eventuelt. Jeg har en jente på samme alder, og hun har akkurat begynt å sove på eget rom. Hun våkner dessverre like mye, men føler vi begge sover bedre allikevel. Men ingen strekk mer enn 1,5 time her heller. Så det er litt hardt;) (jeg er tilbake på jobb). Jeg prøver å si til meg selv at det er en fase, det hjelper litt. Anonymkode: 40fc9...c49 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #6 Skrevet 12. mars 2021 Takk for svar. Kanskje eget rom er tingen. Nå ligger hun i sprinkelseng ved siden av meg. Hun sover veldig lett og det skal ofte ikke mye lyd til før hun våkner. Hun spiser veldig dårlig med fast føde. Hun gaper ikke, så jeg bruker som regel en halvtime på å få i henne tre teskjeer med fast føde. Samboer har prøvd å ta henne om kvelden, men da blir hun sint og kan gråte lenge. Anonymkode: 41efa...a17
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #7 Skrevet 12. mars 2021 Legger hun greit på seg og spiser nok i løpet av dagen burde det være mulig å redusere nattammingen. Tar hun flaske så kan far ta henne en natt innimellom så du får sove. I det minste stå opp med henne kl 5 etter at du har ammet slik at du kan få et par timer søvn da. Har en på 8 måneder som knapt nok spiser fast føde og ammes stort sett 4 ganger pr. natt så her må vi bare fortsette med nattammingen til det løsner med fast føde på dagtid selv om det fører til at jeg går rundt som en zombie. Vår tar heller ikke flaske så ikke mulig med avlastning fra far på natt. Anonymkode: 375c7...c9e
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #8 Skrevet 12. mars 2021 29 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar. Kanskje eget rom er tingen. Nå ligger hun i sprinkelseng ved siden av meg. Hun sover veldig lett og det skal ofte ikke mye lyd til før hun våkner. Hun spiser veldig dårlig med fast føde. Hun gaper ikke, så jeg bruker som regel en halvtime på å få i henne tre teskjeer med fast føde. Samboer har prøvd å ta henne om kvelden, men da blir hun sint og kan gråte lenge. Anonymkode: 41efa...a17 Jeg ville brukt mer tid på at samboer fikk et godt forhold til baby. Jeg regner da med at det er pappaen og det er så utrolig viktig at de har god kontakt. Gå mer ut på dagtid og la de ble kjent, bytt side å ligge på i senga sånn at pappaen er nærmest. Pappa må vugge og bysse og kose og stå opp om morgenen med baby og gjøre hyggelige ting sammen. De må bonde og han må lære seg å stå i det og roe ned sitt eget barn. Man skal være to foreldre! Anonymkode: e93ed...0bc 6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #9 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Kanskje eget rom er tingen. Nå ligger hun i sprinkelseng ved siden av meg. Hun sover veldig lett og det skal ofte ikke mye lyd til før hun våkner. Hun spiser veldig dårlig med fast føde. Hun gaper ikke, så jeg bruker som regel en halvtime på å få i henne tre teskjeer med fast føde. Samboer har prøvd å ta henne om kvelden, men da blir hun sint og kan gråte lenge. Anonymkode: 41efa...a17 Ei jeg kjenner har suksess med BLW til sin jente som ikke vil mates med skje. Bare et tips:) har ikke prøvd det selv. Anonymkode: 40fc9...c49 1
lolcatz Skrevet 12. mars 2021 #10 Skrevet 12. mars 2021 Vi tok nattavvenning når baby var 6 mnd. Hun ammet hele natta, og ville ikke ha fast føde før langt på dag fordi hun var så mett. Jeg holdt på å bli sprø av søvnmangel!! Hadde dårlig samvittighet, men helsespl støttet meg i det. Det er seriøst det beste jeg har gjort! Tok 2-3 netter, som pappa tok i en ferie. Første natta ble hun illsint og det var mye baluba. Pappa gav trøst, kos og vann. Andre natta våknet hun ofte og da holdt det med smokk. Tredje natta våknet hun 2 ganger og sovnet videre av seg selv. Det gjorde også at hun spiste mye bedre på dagtid med fast føde. Men de sier vel at ungen sal ha 2 måltider etablert før man kan kutte nattmaten. Nå er hun 17 mnd og sover hele natten, så jeg føler det var en vanvittig god investering. Hun har hatt perioder med mye våking ved tannfrembrudd og sykdom, og da har vi noen ganger måttet ta kampen med nattavvenning igjen, men da har det holdt med 1 natt. Kan anbefale dere det, bare vær konsekvente og ikke vingle frem og tilbake så lærer barnet så fort å sove hele natten. Masse lykke til! 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #11 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville brukt mer tid på at samboer fikk et godt forhold til baby. Jeg regner da med at det er pappaen og det er så utrolig viktig at de har god kontakt. Gå mer ut på dagtid og la de ble kjent, bytt side å ligge på i senga sånn at pappaen er nærmest. Pappa må vugge og bysse og kose og stå opp om morgenen med baby og gjøre hyggelige ting sammen. De må bonde og han må lære seg å stå i det og roe ned sitt eget barn. Man skal være to foreldre! Anonymkode: e93ed...0bc Samboeren min er mye sammen med babyen. Det er han som steller med henne når han kommer hjem fra jobb, bader henne og legger henne for kvelden. Men han står også tidlig opp (ca kl 04.30) for å ta et tidlig tog til Oslo pga korona. Han har ikke mulighet til å jobbe på hjemmekontor i sin jobb. I tillegg har vi en toåring som også våkner på natta innimellom og da er det alltid han som står opp. Så vi har mangel på søvn begge to. Anonymkode: 41efa...a17
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #12 Skrevet 12. mars 2021 Sovner baby fort igjen etter dere står opp tidlig? Babyen her våknet også mellom 05-06 (første oppvåkning da, så skal ikke sammenligne). Jeg stod da opp og ammet i stua. Som regel sovnet hun igjen under amming. Prøvde å drøye tiden om morgenen før vi tok henne opp om morgenen, og en dag sovnet hun igjen helt til 7! Nå våkner hun som regel hver natt/morgen kl 05, men setter på white noise og ignorerer henne (hun gråter ikke, ligger bare våken/babler). Så sovner hun igjen iløpet av 15 min som regel og sover tll 07/07:30😁 verdt å prøve å ikke stå opp med en gang baby våkner? Men så ser jeg hun legger seg 1-1,5 time før mi også da😁 kanskje prøve å legge en time senere? Kanskje hun sover en time lenger på morgenen da🤗 Anonymkode: a498e...db0
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #13 Skrevet 12. mars 2021 Har du prøvd å legge senere, hvis du syntes hun våkner for tidlig? Og gi et siste måltid pupp når du legger deg, såkalt dream feed. Da får jeg en del flere timer enn om jeg ikke gjør det. Funker her. 6 mnd er tidlig å avvenne natt. De trenger ofte mat gjennom hele døgnet på den tiden, fordi de ikke spiser store nok måltider (fordi de er små..). Anonymkode: bb4d5...db9 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #14 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Sovner baby fort igjen etter dere står opp tidlig? Babyen her våknet også mellom 05-06 (første oppvåkning da, så skal ikke sammenligne). Jeg stod da opp og ammet i stua. Som regel sovnet hun igjen under amming. Prøvde å drøye tiden om morgenen før vi tok henne opp om morgenen, og en dag sovnet hun igjen helt til 7! Nå våkner hun som regel hver natt/morgen kl 05, men setter på white noise og ignorerer henne (hun gråter ikke, ligger bare våken/babler). Så sovner hun igjen iløpet av 15 min som regel og sover tll 07/07:30😁 verdt å prøve å ikke stå opp med en gang baby våkner? Men så ser jeg hun legger seg 1-1,5 time før mi også da😁 kanskje prøve å legge en time senere? Kanskje hun sover en time lenger på morgenen da🤗 Anonymkode: a498e...db0 Nei, klokka 5 vil hun opp, dessverre. Typisk at hun våkner kl 04.45, og da prøver jeg alltid å gi henne mat og håper på at hun sovner igjen. Men det gjør hun aldri. Hun ligger typisk og babler et kvarters tid før hun begynner å klage og gråte, og når hun begynner å hylskrike så tar jeg henne opp. Da blir hun superblid og klar for å starte dagen... Ingenting hjelper - hverken amming, smokk eller å bli bysset på. Hun har som regel første lur ca kl 07.15. Ja, mulig hun må legge seg senere. Anonymkode: 41efa...a17
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #15 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har du prøvd å legge senere, hvis du syntes hun våkner for tidlig? Og gi et siste måltid pupp når du legger deg, såkalt dream feed. Da får jeg en del flere timer enn om jeg ikke gjør det. Funker her. 6 mnd er tidlig å avvenne natt. De trenger ofte mat gjennom hele døgnet på den tiden, fordi de ikke spiser store nok måltider (fordi de er små..). Anonymkode: bb4d5...db9 Åja, så du tar opp sovende baby når du legger deg, og gir mat? I så fall skal jeg absolutt prøve det! Ja, jeg og tenker at hun er så liten. I tillegg spiser hun så lite fast føde. Anonymkode: 41efa...a17
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #16 Skrevet 12. mars 2021 54 minutter siden, AnonymBruker said: Samboeren min er mye sammen med babyen. Det er han som steller med henne når han kommer hjem fra jobb, bader henne og legger henne for kvelden. Men han står også tidlig opp (ca kl 04.30) for å ta et tidlig tog til Oslo pga korona. Han har ikke mulighet til å jobbe på hjemmekontor i sin jobb. I tillegg har vi en toåring som også våkner på natta innimellom og da er det alltid han som står opp. Så vi har mangel på søvn begge to. Anonymkode: 41efa...a17 Men om baby er 6,5 mind skal han vel snart ut i pappapermisjon? Jeg synes du heller kan ta mer om natta med 2åringen og så kan han ta baby. Akkurat jobbsituasjon får du vel ikke gjort så mye med, men bruk helger og ferier ihvertfall. Anonymkode: e93ed...0bc
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #17 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): *mente selvfølgelig At hun sovner rundt kl 18.30 og ikke 06.30. I dag startet dagen kl 04.30 og det blir man litt koko av... Anonymkode: 41efa...a17 Hvis hun sovner kl 18.30, er det da slett ikke rart hun våkner 04.30 og er sulten. Anonymkode: 3f9c9...d7f 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #18 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, klokka 5 vil hun opp, dessverre. Typisk at hun våkner kl 04.45, og da prøver jeg alltid å gi henne mat og håper på at hun sovner igjen. Men det gjør hun aldri. Hun ligger typisk og babler et kvarters tid før hun begynner å klage og gråte, og når hun begynner å hylskrike så tar jeg henne opp. Da blir hun superblid og klar for å starte dagen... Ingenting hjelper - hverken amming, smokk eller å bli bysset på. Hun har som regel første lur ca kl 07.15. Ja, mulig hun må legge seg senere. Anonymkode: 41efa...a17 Vil bare si at jeg har også en morgenfugl (samme alder som din), jeg har vitterlig prøvd alt (også legge senere - null effekt). Hun er bare klar for dagen omkring klokken 5. Det har hun ihvertfall ikke arvet fra meg eller faren! Prøver å se det positive i det at vi får god tid før vi skal avgårde i barnehagen. Men i helgene er det ihvertfall hardt. Så skjønner deg:) Anonymkode: 40fc9...c49
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #19 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men om baby er 6,5 mind skal han vel snart ut i pappapermisjon? Jeg synes du heller kan ta mer om natta med 2åringen og så kan han ta baby. Akkurat jobbsituasjon får du vel ikke gjort så mye med, men bruk helger og ferier ihvertfall. Anonymkode: e93ed...0bc Jeg planlegger å ta 4 måneder ulønnet permisjon, så det er fortsatt en stund til det er hans tur. Samboer står opp med babyen i helger, men det som gjør meg trøtt er avbrudd i søvn på natta. Anonymkode: 41efa...a17
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #20 Skrevet 13. mars 2021 Ts her, oppdatering fra i natt. Vi la henne i går kl 19.00 og jeg gjorde en såkalt «dream feed» da jeg la meg. Hun våknet og ville opp kl 04.45, men hun våknet kun EN gang i natt for mat. Helt utrolig! Dette er flere måneder siden hun sov så godt. Mulig det er tilfeldig, men jeg er optimist! Anonymkode: 41efa...a17 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå