Spell Skrevet 18. mars 2021 #21 Del Skrevet 18. mars 2021 Det høres litt trist ut at du må leve så nøkternt for ikke å gå opp så mye TS. Litt kake i helgene burde ikke være noe problem i et vanlig kosthold, i alle fall om du ikke spiser og drikker andre godsaker. Man får dessverre en lavere forbrenning som eldre, og man kan ikke spise like mye som før. Individuelt hvor tidlig dette starter, men tror de fleste merker dette allerede i 30-årene. Hodet klarer heller ikke å henge helt med på dette, fordi mat er jo ikke bare vomfyll, men også noe man skal ha glede av, og man er jo vant med å spise så og så mye. Det at kroppen vil tilbake til en høyere vekt tror jeg også har noe å si, men jeg har ikke tro på at dette gjelder resten av livet, men at det sikkert tar noen år før kroppen ikke lengter tilbake til denne vekta. Og så innhenter jo denne aldersrelaterte lavere forbrenningen deg samtidig. Det virker også som du lever veldig "tradisjonelt" på brødmat. Kan det være aktuelt for deg å bytte ut brødet med noe annet enn knekkebrød? Grøt, kjøleskapsgrøt, smoothie mm er veldig fine frokost- og lunsjalternativer. Jeg tror du kan ha godt av å prøve noe nytt som du tenker kan være mer varig, da dette "vanlige" kostholdet for deg ikke fungerer så bra. Lavkarbo er for ekstremt (mener jeg i alle fall). Det å øke aktivitetsnivået gjør at man kan spise litt mer, men det fører ofte til at man også blir mer sulten. Så i første omgang bør du finne et kosthold som du tror du trives med, og så starte lett med trening. Det å starte med å gå 1.5 time HVER dag blir alt for tøft. Prøv heller å legge lista (veldig) lavt, 30 min annenhver dag er mer enn bra nok. 2 korte styrkeøkter i uka osv. Så bygger du på og går lengre/jogger, og tar lengre/hardere styrkeøkter. For å vedlikeholde så trenger man som regel ikke trene mer enn 3-4 dager i uka, men dersom man bare er inaktiv hele dagen, så burde man nok ha som mål å bevege seg minst 30-60 min hver dag. Du må i alle fall finne noe som du trives med, og ikke slutter med det med en gang du når oppnådd vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå