Gå til innhold

Jeg er en jojo-slanker, opp og ned 20 kg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå er jeg så innmari tjukk igjen. Veier over 80 kg nå, og det gir meg en BMI på over 30... Sørgelige saker. For to år siden var jeg på samme sted, eller da veide jeg faktisk 88 kg. Startet på lavkarbo og gikk ned til 67 på det minste. Altså 21 kg ned. Så la jeg om til vanlig kosthold igjen, og har jevnt og trutt gått oppover igjen. Og nå lagt på meg nesten alt samme igjen.

Gjorde det samme for ca 5 år siden også. Da veide jeg over 90 kg, og gikk på knekkebrødkur til jeg hadde gått ned til 70 kg. Så begynte jeg å spise normalt igjen, og plutselig hadde jeg da gått opp igjen. 

Sånn har det vært ca annenhvert, tredjehvert år de siste ti, femten årene. Jeg blir tjukk, tar grep, går ned, går opp igjen. Alle mine slankekurer har vært gjort over lang tid da. Jeg har brukt ca et år på å gå ned 20 kg, går mye ned i starten og så går det saktere etterhvert. Har alltid tenkt at jeg skal gå sakte ned, ikke mer enn en halvkilo i uka, bruke tiden. Har spist 4 måltider om dagen, kun målt kalorier og valgt knekkebrød istede for brød, litt mindre middagsporsjoner etc. Godteri spiser jeg ikke, drikker ikke brus eller saft, kun vann og drikker aldri alkohol. Tror jeg har en kropp som har helt ekstremt lett for å legge på seg. Men jeg går ned da, når jeg passer på kaloriinntaket. Og gikk ned på lavkarbo og. 

Hver gang jeg starter på en slankekur, så setter jeg også igang med fysisk aktivitet. En time om morgenen, en halvtime om kvelden. Hver dag, uansett vær. Og etter endt kur så blir det tilnærmet ingen fysisk aktivitet. Det må være det som er problemet? Men det er så forferdelig vanskelig å holde det igang over tid, altså over flere år. Det går som regel et års tid, og så har det vel egentlig skjedd ting som har gjort meg deprimert, som har gjort til at jeg blir passiv og inaktiv. Har ikke spist så veldig mye mer, men det kan være ekstremt lite aktivitet i perioder. 

Nå skal jeg altså igang igjen. Hvordan skal jeg homde vekta nede denne gangen? Har planer om å bruke hele dette året på å gå ned 20 kg. Men ettersom jeg alltid går opp igjen 20 kg det påfølgende året, hvordan i alle dager skal jeg klare det denne gangen? Noen som har noen jojo-slanker-tips til å homde meg der, år etter år? Alle tips og råd mottas med stor takk.

Anonymkode: 5d950...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva med å slutte å tenke slankekur, men å innføre gode rutiner du skal leve resten av livet med? Ikke tenk at sunne vaner skal være midlertidige til du har nådd målet, og trening bare er et middel for å nå et vektmål. 

Det høres ut som om du har en enten-eller mentalitet, og det du må finne er en balanse du kan opprettholde i lengden. I stedet for 1,5 times trening til dagen kontra ingenting - hva med en time annenhver dag feks?

Anonymkode: 174e6...18d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva med å slutte å tenke slankekur, men å innføre gode rutiner du skal leve resten av livet med? Ikke tenk at sunne vaner skal være midlertidige til du har nådd målet, og trening bare er et middel for å nå et vektmål. 

Det høres ut som om du har en enten-eller mentalitet, og det du må finne er en balanse du kan opprettholde i lengden. I stedet for 1,5 times trening til dagen kontra ingenting - hva med en time annenhver dag feks?

Takk for svar. Jeg tenker at det skal være en livsstil hver eneste gang. Jeg tenker at nå skal jeg forandre livet mitt helt, nå skal jeg aldri tilbake til depresjon og stillesitting, nå skal det være en permanent endring. Likevel har jeg gått tilbake til inaktivitet gang på gang. Men jeg skjønner absolutt hva du mener, og at kanskje problemet kan ligge i at jeg går for hardt ut hver gang jeg setter igang, for så å gå på en slags smell etter et års tid. Det kan være noe i det. Det er bare det at jeg tenker at jeg må jo kunne bevege meg en times tid hver dag, det er liksom et minimum føler jeg. Jeg burde egentlig innføre enda mer trening etterhvert, egentlig burde jeg trene styrke i tillegg 2 dager i uka, og noe med mer kondistrening og. At det jeg gjør nå egentlig bare skal være en start på det nye aktive livet mitt, og så skal jeg trappe opp og ikke ned etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sier at når du går tilbake til "normalt" eller "vanlig" kosthold , så går du opp og blir overvektig igjen.

Det det sier, er at det kostholdet slett ikke er verken normalt eller vanlig. For et normalt eller vanlig kosthold er noe man holder seg slank på.

Så du får begynne der, tenker jeg.

Og lykke til! :) Heier på deg :)

Anonymkode: d7090...297

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du sier at når du går tilbake til "normalt" eller "vanlig" kosthold , så går du opp og blir overvektig igjen.

Det det sier, er at det kostholdet slett ikke er verken normalt eller vanlig. For et normalt eller vanlig kosthold er noe man holder seg slank på.

Så du får begynne der, tenker jeg.

Og lykke til! :) Heier på deg :)

Anonymkode: d7090...297

Takk for det 😊 Da kan jeg fortelle hva jeg typisk spiser når jeg ikke slanker meg, kan jo hende at det er jeg som har et merkelig syn på "normalt kosthold" ja. Som sagt så spiser jeg ikke godteri, liker det ikke, og drikker kun vann. Liker ikke melk, saft, brus etc. Og drikker ikke alkohol. Jeg spiser alltid frokost når jeg står opp, det er 2 brødskiver, vanlig kneip kjøpebrød. Bruker normal mengde smør, bruker som regel brelett. Og pålegg kan være alt fra ost, skinke etc til brunost, kaviar, makrell. Så spiser jeg 2 brødskiver til lunsj, omtrent samme som frokost. Dette spiser jeg også til kveldsmat, som regel i 8-9 tiden på kvelden. 

Middager når jeg ikke slanker meg er alt fra lasagne til kjøttkaker og poteter. Spiser som regel et par poteter, saus, en kotelett eller en kyllingfilet eller et fiskestykke. Grønnsaker til alle middager. Er ikke nøye med mengde stekeolje, stekesmør etc når jeg ikke slanker meg. Spiser aldri ferdigmat uansett, kjøper aldri mat ute, og lager alle middager fra "bunnen" men bruker posesauser og pose-gryteretter som jeg tilsetter ekstra grønnsaker.

Forskjellen nå når jeg slanker meg er at jeg bytter ut brød med knekkebrød, ellers samme måltider og 2 knekkebrød til hvert måltid. Samme type pålegg. Forskjellen på middagene er at jeg spiser f eks 1 potet istedenfor 2, eller en og en halv skål med lapskaus istedenfor to. Altså littegranne mindre mengde, men ikke så mye mindre heller. Passer på mengden stekesmør når jeg slanker meg. 

Så spiser jeg kaker når jeg ikke slanker meg. Kanskje gjennomsnittlig et kakestykke i uka. Tenker jo at det ikke burde gjøre noe når jeg ikke spiser noe annet godteri, men jeg vet ikke. Kanskje det er for mye. 

Kalorimessig ligger jeg på ca 1500 kalorier daglig nå når jeg slanker meg. Kan være ned i 1300 et par dager i uka. Ligger på ca 1800 kalorier daglig når jeg ikke slanker meg, kan være opp i 2000 et par dager i uka. Det er vel for mye hvis jeg ikke beveger meg. Jeg vet ikke, hva tenker du om dette kostholdet? For mye mat til vanlig? Har sikkert veldig lav forbrenning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Mine tanker:

- Behold kostholdet du har når du slanker deg. Ikke gå tilbake til brød og 2 poteter. Juster forsiktig opp hvis du ser at vektnedgangen fortsetter og du må stoppe, men IKKE gå tilbake til kostholdet du har i dag. Kostholdet du har i dag hører til en person med BMI på 30, lik det eller ei. 

- Kanskje sette deg et mer realistisk mål - 10 kg ned, ikke 20? 10 kg ned er mer enn 10% vektnedgang og har en god helseeffekt. Syns egentlig du bør legge bort hele fokuset på vekt, og heller jobbe med å finne en balanse i kostholdet som du kan leve med livet ut og som gir lavere vekt enn i dag. 

- Ikke begynn å trene denne gangen, ikke ennå. Fokuser på å finne balansen i kostholdet som gir vektnedgang. Du kan eventuelt begynne med rolig aktivitet etterhvert, men tenk at det er aktivitet du skal greie å holde på når du er deprimert også. Gå turer? Etterhvert kan du trene hvis du ønsker det, men da bør treningen være uavhengig av slanking. Og slutter du å trene i perioder må du akseptere at vekta går opp, eller du må spise enda mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fnuggolina

Åpenbart innspill, men:

Hva med å slutte med dietter og for mye trening?

Prøv vanlig kosthold, og trening 3 dager i uka+ hverdagsaktivitet.

Så blir vekta det den blir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for det 😊 Da kan jeg fortelle hva jeg typisk spiser når jeg ikke slanker meg, kan jo hende at det er jeg som har et merkelig syn på "normalt kosthold" ja. Som sagt så spiser jeg ikke godteri, liker det ikke, og drikker kun vann. Liker ikke melk, saft, brus etc. Og drikker ikke alkohol. Jeg spiser alltid frokost når jeg står opp, det er 2 brødskiver, vanlig kneip kjøpebrød. Bruker normal mengde smør, bruker som regel brelett. Og pålegg kan være alt fra ost, skinke etc til brunost, kaviar, makrell. Så spiser jeg 2 brødskiver til lunsj, omtrent samme som frokost. Dette spiser jeg også til kveldsmat, som regel i 8-9 tiden på kvelden. 

Middager når jeg ikke slanker meg er alt fra lasagne til kjøttkaker og poteter. Spiser som regel et par poteter, saus, en kotelett eller en kyllingfilet eller et fiskestykke. Grønnsaker til alle middager. Er ikke nøye med mengde stekeolje, stekesmør etc når jeg ikke slanker meg. Spiser aldri ferdigmat uansett, kjøper aldri mat ute, og lager alle middager fra "bunnen" men bruker posesauser og pose-gryteretter som jeg tilsetter ekstra grønnsaker.

Forskjellen nå når jeg slanker meg er at jeg bytter ut brød med knekkebrød, ellers samme måltider og 2 knekkebrød til hvert måltid. Samme type pålegg. Forskjellen på middagene er at jeg spiser f eks 1 potet istedenfor 2, eller en og en halv skål med lapskaus istedenfor to. Altså littegranne mindre mengde, men ikke så mye mindre heller. Passer på mengden stekesmør når jeg slanker meg. 

Så spiser jeg kaker når jeg ikke slanker meg. Kanskje gjennomsnittlig et kakestykke i uka. Tenker jo at det ikke burde gjøre noe når jeg ikke spiser noe annet godteri, men jeg vet ikke. Kanskje det er for mye. 

Kalorimessig ligger jeg på ca 1500 kalorier daglig nå når jeg slanker meg. Kan være ned i 1300 et par dager i uka. Ligger på ca 1800 kalorier daglig når jeg ikke slanker meg, kan være opp i 2000 et par dager i uka. Det er vel for mye hvis jeg ikke beveger meg. Jeg vet ikke, hva tenker du om dette kostholdet? For mye mat til vanlig? Har sikkert veldig lav forbrenning. 

Dette er normalt kosthold.

Men, de fleste spiser mer enn de antar - noe som vil komme frem om du loggfører ærlig.

Om du faktisk holder deg på dette så er jo det greit, men jeg ville tatt en tur til legen om du får BMI på 30(? Eller hva du nevnte) med kaloriinntak på 1800-2000 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike «slankekurer» fungerer aldri i lengden😊 For etter endt kur går man alltid opp igjen til gamle vaner (og gammel vekt). Du må finne en livsstil og et kosthold du kan leve med, det er det som er løsningen. Og når det kommer til trening burde du finne noe du trives med. Da blir det mye enklere å holde seg i aktivitet 2-3 ganger i uken. Det er overkommelig for folk flest.

Jeg gikk selv ned 28kg for snart ti år siden. Vekten har ikke kommet tilbake igjen fordi jeg har omfavnet mitt nye liv. Send meg en pm dersom du ønsker forslag til kosthold. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å finne motiverende trening du liker? Vanskelig akkurat nå, men... Dansekurs, låne en hund å gå tur med? Mange starter i voksen alder med kampsport. Hva med padlekurs til sommeren? Eller dykkerkurs? 

Jeg trener fordi jeg liker det/ vil bli bedre på noe. Hadde ikke orket å trene bare for vekten din del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for mange gode råd, dere. Tar til meg alt sammen. Da jeg var yngre hadde jeg hest og trente aktivt i mange, mange år. Kom meg dermed ut flere timer hver eneste dag og syntes ikke treningen var "trening" siden det var en hobby jeg likte godt. Så problemet ligger nok litt her også ja, som noen påpeker. Det hadde vært mye enklere hvis jeg hadde hatt en hobby som også var trening, helt enig i det. Men jeg har ikke lykkes med å finne noe annet som jeg trives med, og hest kan jeg desverre ikke drive med lenger på grunn av hyperallergi i familien. Har vurdert allergivennlig hund, og trene aktivt f eks agility eller lignende, tror kanskje noe sånt kunne passe.

Har vært hos legen og sjekket stoffskiftet blant annet, også tatt røntgen av skjoldbruskkjertelen og en rekke andre prøver uten at legen finner noen åpenbar grunn til vektøkningen. Jeg tror det er så enkelt som at jeg er ekstremt inaktiv i perioder. Og at jeg i de samme periodene spiser en del kaker, et par kakestykker kan nok fort bli for mye når jeg ikke beveger meg.

Takk for alle gode rådene. Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har slitt med vekten selv, men har gått ned 12 kg nå og jobber med å vedlikeholde. Noe av cluet her er en holdningsendring ift hva som er "normalt" kosthold og "normale mengder mat". Dersom du erkjenner, som andre nevner, at din normal er å spise for mye, det er det som har gjort deg overvektig, så kommer du langt.

Har fått noen aha-opplevelser på veien. Feks - jeg lager mat fra bunnen av, og tidligere har jeg porsjonert på øyemål. Ergo store porsjoner. Men når jeg ser meg om i ferskvaredisken i butikken på hva som selges som måltider for en porsjon, feks Coop har noen asiatiske retter på i underkant av 300 gram, så hadde jeg tidligere tenkt at det var latterlig lite mat for én person. Blir jo ikke mett på så lite.  Jeg har heller tenkt tidligere at en takeaway asiatisk er en vanlig porsjon, men det bør egentlig holde til to personer eller to middager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du er som meg. Jeg har også vært en jojo slanker 20 + -  så mange ganger. Helt til jeg fant ut at kroppen min helst trives med lavkarbo. Så nå spiser jeg fast lavkarbo alle hverdagene og koser meg med det jeg vil i helgen (lørdag). Tror nok det er mange slanke som lever slikt. Sunn i hverdagen og kos i helgen. 

Anonymkode: 8cc70...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.3.2021 den 0.00):

Sånn som du spiser når du slanker deg er omtrent slik jeg må spise til enhver tid for å holde vekten. Jeg har rom for en ekstra banan. Jeg veier 60 kilo og forbrenner ca. 1650 kalorier i døgnet de dagene jeg ikke aktivt trener/går tur. Er alltid nøye med stekefett. 

For å vedlikeholde en lavere vekt kan du ikke gå rett tilbake til det samme kostholdet som gjorde at du la på deg i utgangspunktet. 

Anonymkode: 3bc2b...a38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg skjønner vel egentlig det, min "normal" som jeg går tilbake til er jo for mye mat. Det er vel overspising antagelig. Tipper forbrenningen min har gått gradvis ned både med alderen og etter ex antall slankekurer opp igjennom. Sånn at jeg må ligge på omtrent det jeg spiser når jeg slanker meg, kanskje øke med et par hundre kalorier hvis jeg fortsetter å gå ned etter å ha nådd målet.

Jeg raser ned nå da, på det kostholdet her. Har snart gått ned 10 kg igjen. Tror jeg skal fortsette å loggføre alt jeg spiser i lang tid etter at jeg har nådd målet, kanskje i et år etter at jeg har nådd matchvekt. Bare sånn at jeg får innarbeidet skikkelig gode rutiner. Og at jeg ikke "lurer meg selv" med hva jeg putter i meg, fort gjort å spise større middagsporsjoner eller spise kake flere dager i uka. Og så skal jeg fortsette å veie meg en gang i uka etter at jeg har nådd målet. Jeg slutter som regel å veie meg når jeg slutter å slanke meg, denne gangen hadde jeg ikke veid meg på over et år da jeg startet igjen. Tror jeg må veie meg jevnlig for å holde kontrollen og passe på at det ikke sklir ut igjen. Har bare vært så redd for å bli opphengt i den vekta, og når det har gått for lang tid så har jeg vært redd for å få sjokk også så da har jeg bare utsatt å veie meg. Men det er jo ikke så lurt, for det sklir jo helt ut. Lettere å ta tak hvis man legger på seg 5 kg, enn å vente til det har blitt 20 kg liksom.

Takk for alle gode råd dere. Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er litt som deg... har vært litt jojo hele voksenlivet mitt. Begynte som ungdom med å være skikkelig undervektig. Spisevanene mine endret seg, og jeg la sakte men sikkert på meg. Spiste ekstremt mye, var en skikkelig emosjonell overspiser, noe jeg tror at jeg til en viss grad fortsatt er. Bruker mye tid på å kjøpe inn usunn mat, spise den, føle meg ille. Er ganske aktiv da, så er liksom ikke smellfeit, men nok til at jeg er overvektig og misfornøyd.

I perioder har jeg klart å slanke meg, bli skikkelig tynn. Det har vært i "sørgeperioder" der jeg har trent for mye og ikke hatt matlyst pga. emosjonelle ting. Den spisingen kan jo gå begge veier - enten er det overspising eller så er det underspising. Vanlig norsk kosthold har jeg alltid syns har vært vanskelig å få til. Det er for mye brødskiver, for lite spennende smaker, ender ofte opp med å droppe noen måltider innimellom for så å overspise usunne ting når kvelden kommer...

Jeg har vel innsett at dette er "den jeg er", og eneste måten å endre på er ved å endre hele synet mitt på hva jeg gjør med meg selv. Hvem jeg vil være. Hvilken person jeg kunne vært om jeg fikk litt kontroll på den emosjonelle spisingen min. Jeg ønsker ikke å være dette mennesket når jeg får barn. Jeg ønsker å være en sprek og motivert mamma med sunne matvaner som mine barn kan se opp til! Jeg ønsker ikke at de skal arve mitt behov for søtsaker og sukkerfri brus.

Så jeg tenker at jeg skal ta tak! Ikke i morgen. Ikke neste uke, men i dag... Jeg skyver ingenting fremover lenger, bare tar det som det er. Påska skal ikke være smågodte-priskrig-påske hos meg, men bevisste-valg-påske med litt godis, bittelitt brus, men mest aktivitet og frisk næringsrik mat. 

Anonymkode: 73a78...24b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du må skynde deg sakte. Det er også slik at det enkle er ofte det beste. Det er også viktig at du har fokus på dedikasjon, det vil si at du ikke gir opp selv om du har lyst. Vi alle mister motivasjonen til alt her i livet fra tid til annen, men det er dedikasjon som holder oss gående likevel. Mennesker som trener hardt og lever et "superliv" er ikke motiverte hele tiden, men lever litt på gleden livsstilen deres gir dem, i tillegg til dedikasjon for å opprettholde dette levesettet. Du har fått ganske gode svar her, men det er viktig at du tenker over dem, reflekterer og faktisk tar dem til deg. Jeg får inntrykk av at du er ganske selvdestruktiv og stikker kjepper i hjula for deg selv med vilje, og det må du slutte med. Du fortjener å leve et godt liv og være sunn og aktiv. En god livsstil er ikke perfekt hele tiden, men den er balansert. Når du går ned i vekt må du ligge i kaloriunderskudd over tid og når du har nådd din målvekt kan du fortsette å spise samme mat, bare litt mer. Ha fokus på dette kaloriunderskuddet fremfor å ha en haug med ja- og nei-matvarer. Ikke sett mål som du er dømt til å ikke nå, for så å se på deg selv som en stor feil. 

Anonymkode: d52f0...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som the story of my life. Går opp og ned i vekt. Klarer aldri holde vekta når jeg har gått ned.  Jeg er i gang igjen nå med å gå ned i vekt. Håper å få til en mer permanent livsstilsendring. Det som er utfordrende er at jeg er for komfortabel med å være overvektig.Er kjempe redd for ikke å klare det, men jeg prøver. Ligger å hører på podcasten spis deg fri. Har du hørt om den?  Håper vi begge lykkes! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mange som har det som deg, TS. Søsteren min har gjennom hele voksenlivet holdt på med enten streng diett eller spis hva hun vil, rett og slett overspising hver dag rett etter hun har nådd målet. Kjøper inn masse snop og inviterer til 3 retters på den datoen når slankeprosjektet er over.

Jeg har holdt vekten siden VGS. Jeg har veid 60 kg i 20 år (+/- et par kilo). For meg er det unaturlig å veie mer eller mindre enn trivselsvekten og jeg strammer bittelitt inn bevisst eller ubevisst dersom jeg går opp litt. Spiser det jeg vil, men dersom jeg har gått opp to kilo så vil jeg jo ikke spise alt jeg har lyst på fordi buksene strammer så da er det naturlig å kutte sjokoladen den uken.

Prøver å si det til søsteren min, "kan du ikke bare....", men det virker som at hennes rutiner har blitt like inngravert som mine rutiner. Søss er akkurat nå nesten i mål etter en veldig restriktiv diett, og det virker som om hun får et kick av hvor sterk viljestyrke hun har hatt i et halvt år og poster mye kroppsbilder på insta. Håper at vektnedgangen sitter denne gang, men som sagt så er det hennes rutine å gi slipp på alt mm etterpå.

Jeg tenker jo at det opp og ned greiene kan endres på, og det er i det stabilitetsnivået dere må legge innsatsen i. Men hva vet jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er dessverre sånn at mange (og spesielt kvinner tror jeg?) vil ha det svært vanskelig med å holde vekta nede, selv om man går ned fort eller sakte. Kroppen vil "ønske seg" tilbake til der den var. Det er klart det finnes de som holder seg der, vi kjenner nok alle noen. Men de spiser mye mer restriktivt enn de som har vært tynne hele livet. 

Det finnes også forskning på at jojo slanking i seg selv er veldig usunt, og kan linkes til helseproblemer og til og med tidlig død. Så det kan være gode grunner til å prøve å tenke mer på helse i et bredere perspektiv (som for mange også vil føre til litt vektnedgang og ihvertfall en forskjell i kroppssammensetning), istedenfor bare vektnedgang. Men det må også veies opp mot negative konsekvenser av fedme i seg selv. Men greit å huske på at det er flere indikatorer på helse enn bare kroppsstørrelse. Også at mental helse er viktig for fysisk helse! Komplekst bilde, og også for mange vanskelig all den tid kropp og kroppsbilde har så mye å si for hvordan vi har det. 

Finner ikke igjen alle disse lenkene nå, men hvis du søker litt rundt på faktisk fedmeforskning vil du finne mye forskjellig om dette. 

Anonymkode: 6eb11...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...