Gå til innhold

Fruktbarhetstallet i Norge er nå 1.48

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Boligpriser og tidsklemma.

Anonymkode: 48e04...cab

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke slik i nesten alle Europeiske land ?

Anonymkode: 139d0...59e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er vel en naturlig del av utviklingen i i-landene. 

Anonymkode: f1ddc...82c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er vel færre folk som ønsker barn i det hele tatt.

Anonymkode: 3c2d9...8a7

• Liker 17
Skrevet

Det skjer også i fattige land , at barnefødsler går ned ( ikke så mye som Europa) men befolkningsveksten vil flate ut.

Det kommer av tross for dystopiske bilder media maler,  så er folk på hele jordkloden i ferd med å bli mer opplyst ( bærekraftig utvikling)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det skyldes hovedsakelig innvandring og boligpriser (som i stor grad er relatert til hverandre). Norge kommer ikke til å være en velferdsstat om noen tiår, det vil være altfor få som bidrar med penger i kassa og altfor få til å ta seg av bl.a. eldre. Politikere tenker kortsiktig, vi kunne garantert hatt et fruktbarhetstall på drøyt to om politikken la opp til det. Politikere ber folk om å få flere barn, men fører en faktisk politikk som ber dem om å sterilisere seg.

Anonymkode: 707d3...f94

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skyldes hovedsakelig innvandring og boligpriser (som i stor grad er relatert til hverandre). Norge kommer ikke til å være en velferdsstat om noen tiår, det vil være altfor få som bidrar med penger i kassa og altfor få til å ta seg av bl.a. eldre. Politikere tenker kortsiktig, vi kunne garantert hatt et fruktbarhetstall på drøyt to om politikken la opp til det. Politikere ber folk om å få flere barn, men fører en faktisk politikk som ber dem om å sterilisere seg.

Hvordan kan det være innvandreres  skyld at kvinner ikke gidder få mer enn 2 barn ?🤷‍♀️

Anonymkode: dc9ba...2e0

• Liker 11
Skrevet

Null hjelp ved fødselsskader og komplikasjoner. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvordan kan det være innvandreres  skyld at kvinner ikke gidder få mer enn 2 barn ?🤷‍♀️

Anonymkode: dc9ba...2e0

Innvandring som fenomen og politisk sak, ikke hver enkelt innvandrers skyld isolert sett. Fordi boligprisene stiger 2-3-4+ ganger lønnsøkninga hvert eneste år og har gjort det i ekstremt lang tid. Man må gjerne studere lenger enn tidligere, og enten man gjør det eller ikke tar det lengre tid enn før å komme seg inn på boligmarkedet. Å få råd til noe barnevennlig tar enda mer tid. Skal man ha flere enn to barn er det få bopeler i Oslo-området som ikke er svært dyre. Skal man ha råd krever det gjerne en jobb som ikke lett lar seg kombinere med et familieliv, og har man vanlige jobber har man kanskje bare råd til to barn. Det skal i dag mye til å veie opp for alle som velger å ikke få barn, selv om frivillig barnløshet i seg selv ikke er et problem.

Så har man noe helt annet, det at 25% av menn ikke får barn. Det betyr at de resterende må få 2,8 i snitt for å opprettholde folketallet. Det er i overkant optimistisk uavhengig av både boligpriser og innvandring. Jeg har selv bare ett barn, så selv om jeg tilhører de 75% bidrar jeg "negativt". Jeg kan tenke meg 1-2 barn til, men det er ikke så lett å finne noen når man er singel.

• Liker 10
Skrevet

Jeg har ikke råd til større bolig og har dermed ikke penger til et ekstra soverom. Jeg har rett og slett ikke råd til å få barn 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
altflyter skrev (13 minutter siden):

Jeg har ikke råd til større bolig og har dermed ikke penger til et ekstra soverom. Jeg har rett og slett ikke råd til å få barn 

Ditto. Har ca 250 000 kr i året uten mulighet til å kunne tjene mer så da utgår barn. 

Anonymkode: e88fa...023

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/7KRvj4/ssb-spaar-boligprisvekst-paa-ni-prosent-i-aar

På toppen av at folk ikke har hatt gode muligheter til å møtes på et år grunnet korona forventes det altså fortsatt prevansjon i form av galopperende boligprisøkning. Det er faktisk ikke usannsynlig at fruktbarheten kan nærme seg 1 på sikt med mindre politikere og andre våkner opp. Middelaldrende og eldre uten gjeld sitter godt i det, mens terskelen for å kjøpe bolig for de fruktbare blir høyere og høyere. Vi trenger at mange utdanner seg innen omsorgsyrker, men de vil ikke få råd til mange barn selv. Det kan bli en ond spiral som blir vanskelig å snu etter oljealderen, når man må klare seg på egne bein i større grad.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mange kvinner jeg kjenner ville gjerne hatt flere barn enn to. Grunnene til at de ikke gjorde det? Begynte for sent, det er så store økonomiske insentiver for å vente til du har rett på foreldrepenger, og generelle forventninger til å vente til ting er på stell med jobb og bolig. Har ikke råd til større leilighet/hus/bil (det meste, inkludert boligpolitikk, virker å være dimensjonert for to voksne og to barn). Og ikke minst, mannen er bremsen, som ikke ville begynne å prøve tidligere, og som ikke vil ha flere enn to selv om hun ønsker enn tredje. 

Det siste året går jeg ut fra at mange, meg selv inkludert, ikke har lyst til å gå gravid og føde midt i en pandemi... (og om man gjør det likevel, og våger å klage over tilstandene, kommer kg og gnåler om "hva forventet du som valgte å bli gravid i en pandemi".)

Anonymkode: b9d92...a8e

• Liker 16
Skrevet

Kvinnehelse nedprioriteres, tidsklemma, og de skyhøye og økende kravene til å være en god nok forelder.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Kan bare spekulere, men:

1) På tross av fulltidsjobb, så forventes det at kvinner vasker, rydder og organiserer hjemmet. Kvinner som passer på at barna går i bursdager, møter på aktiviteter og får leksene gjort. 

2) Forventingene til at alle barn skal ha eget og stort soverom (ergo mange kvier seg for at barna skal dele rom og det stopper kanskje opp på et barn på grunn av plassen). Boligprisene har gjort et hopp de siste årene og bare i Oslo så koster det veldig mye for en 2-roms. Har man ikke råd til å komme inn på boligmarkedet, så kan det hende man kvier seg enda mer fordi at man har ikke det økonomiske tryggheten og kan ende opp med å måtte flytte mye. 

3) Organiserte aktiviteter som er dyre og man nærmest blir uglesett om man ikke har tid til en dugnad. 

4) Merkepress på klær og forventninger til dyre telefoner, dyre datamaskiner osv. I tillegg forventningene til fine ferier (i samråd med gooood plass der man bor)

5) Forventningene til å følge opp på skolen, møte på alle foreldremøter, stille opp på alle dugnader som dukker opp og engasjere seg frivillig i både FAU, på fotball osv.

Anonymkode: 6b92b...6d8

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/7KRvj4/ssb-spaar-boligprisvekst-paa-ni-prosent-i-aar

På toppen av at folk ikke har hatt gode muligheter til å møtes på et år grunnet korona forventes det altså fortsatt prevansjon i form av galopperende boligprisøkning. Det er faktisk ikke usannsynlig at fruktbarheten kan nærme seg 1 på sikt med mindre politikere og andre våkner opp. Middelaldrende og eldre uten gjeld sitter godt i det, mens terskelen for å kjøpe bolig for de fruktbare blir høyere og høyere. Vi trenger at mange utdanner seg innen omsorgsyrker, men de vil ikke få råd til mange barn selv. Det kan bli en ond spiral som blir vanskelig å snu etter oljealderen, når man må klare seg på egne bein i større grad.

Tiltakene rammer de som nå skal etablere seg så ja, jeg tror du har et poeng. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tredeling av foreldrepermisjon kan være en av mange grunner. Flere og flere kvinner ser seg nødt til å ta ut ulønna perm. 

Anonymkode: f7618...3e6

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er mye sutring blant unge i dag altså. 

Boligpriser årsak til at folk får færre barn?? Nordmenn generelt er så rike at det tyter penger ut av oss, vi bor i store (!), romslige boliger, og forventer å kunne kjøpe egen bolig så snart vi står der med vitnemålet i hånda. 

Leiemarked? Nei fysj, det er ikke for voksne mennesker. 

Bo i liten bolig der barna deler rom? Nei fysj, det er ikke noe for nordmenn, det er sånt besteforeldregenerasjonen vår drev på med, ikke oss moderne mennesker? 

Få barn under utdanning? Nei fysj, skal reise og leve livet. 

Få barn som nyutdannet? Nei fysj, må bygge karriere først. 

Ikke skyld på staten! Dette er holdninger VI NORDMENN har, der vi forventer en helt ekstrem høy grad av økonomisk sikkerhet og ikke minst økonomisk og fysisk boltreplass å livet. Vi ønsker og liker å ha det romslig, vi ønsker å realisere oss selv, vi elsker frihet, vi elsker status. 

Vi HAR RÅD til flere barn. Det har vi. Noen unntak selvfølgelig, men nordmenn er ikke fattigere de siste 10 årene. Det handler om livsstilen vår, og den kan ikke staten bestemme. Vi har ALLE et ansvar her, eller så må vi akseptere at vi ikke får særlig med barn. Men da får vi også holde kjeft når vi ikke får hjelp som gamle, og barna våre betaler skyhøye skatter og nesten ikke mottar pensjon, for da er ikke ressursene der. Men vi kan hvertfall trøste oss med at barna våre hadde eget rom i oppveksten, og at vi dro til Gran Canaria eller Dyreparken hver sommer. 🙄

Anonymkode: 64788...058

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan bare spekulere, men:

1) På tross av fulltidsjobb, så forventes det at kvinner vasker, rydder og organiserer hjemmet. Kvinner som passer på at barna går i bursdager, møter på aktiviteter og får leksene gjort. 

MENN JOBBER MEST, når vi legger sammen yrkesarbeid og husholdningsarbeid. Menn (16-79 år) har 19 minutter lengre arbeidsdag enn kvinner. I den mest intensive livsfasen, 25-44 år, jobber menn 24 minutter lenger. Har paret barn under 7 år, jobber far 9 minutter lenger.

Anonymkode: 01bcf...9ef

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...