Gå til innhold

Noen med positive erfaringer med barnevernet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe med barnevernet å gjøre og er ikke bekymret fordi jeg og alle rundt meg vet jeg er en god mor. Men etter å ha lest i disse barnevernsgruppene og erfaringer folk har tar de barn "uten grunn"! Man blir nesten stresset selvom man ikke har noen grunn til det. Jeg vet jo at jeg gir masse kjærlighet, at barnet ikke mangler hverken mat eller klær og at jeg møter barnets behov. 
Har også noe familie som jobber i barnevernet som sier jeg må slutte å lese om alt det der, at det som regel ligger flere grunner bak enn de småtingene disse menneskene legger fram. Men jeg vet at det kan skje feil i bv som alle andre instanser. 

Noen som har positive erfaringer? Er så fint å høre de bra tingene også, ikke bare hva slags djevler de er som stjeler barn for ingenting. 

Anonymkode: 772d6...9dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har vel ikke direkte dårlig erfaring, men de oppleves unyttige. Vår ungdom har psykiske vansker og skolen meldte. 

Det blir litt catch 22. Hvis vi fremstår skeptiske til at de er inne er det bekymringsfult, men hvis vi spør om hjelp er det plutselig BUP som skal stå for tiltakene. 

Så vår kontakt med dem er at de innkaller til møter, hvor aldre instanser forteller om tiltak og vi om hvordan det går. Ellers vet jeg virkelig ikke hva de gjør.. 

Vi får masse hjelp fra BUP, men barnevernet er bortkastet tid. Som vi bare må holde ut.. 

Anonymkode: 63bf5...0e8

Skrevet

Positiv vet jeg ikke, men jeg kan fortelle om vårt møte med barnevernet. 
Vi ble meldt til bv av barnehagenfordi vår nylig fylte tre år gamle datter hadde sagt at pappa hadde forårsaket er blåmerke hun hadde på rumpa. (Hun hadde svart pappa på direkte spørsmål «hva har skjedd?» gjentatt det da de en stund etter leste «sinna mann» og fikk et gedigent blåmerke på skinka et par uker etter det igjen. Pappa slår ikke, men den lille kløna vår trengte briller. Det har hun fått nå, og siden har antall blåmerker på rumpa gått drastisk ned 😅

Første kontakt var egentlig politiet som ringte meg på jobb og kalte meg inn til avhør. Ble spurt mange spørsmål om min mann og familiekonstellasjon. Politiet hadde snakket med styrer i bhg også. Politidamen fortalte meg at det lå an til en henleggelse på bevisets stillingers politiets side, men at barnevernet kunne velge å gå videre med saken.

Politiet henla, og to uker etterpå ringte barnevernet og hadde telefonsamtaler med meg og min mann. (Dette var rett etter nedstengningen i mars i fjor. De hadde nok normalt kommet på hjemmebesøk.) Veldig hyggelige i telefonen, jeg oppfattet hun jeg snakket med som vennlig og på tilbudssida ift om vi trengte hjelp til å få hverdagen til å gå ihop. Vi avslo høflig, da vi klarer oss helt fint 😅 

Så etter en ukes tid etter det kom en rapport fra barnevernet der de avsluttet saken. Jeg syntes jo selvsagt hele opplegget var ubehagelig, men det var en grei prosess og jeg opplevde at vi ble møtt med respekt selv om temaet var alvorlig. 

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Slår ikke feil. Dette er vel tredje sånn type innlegg på kg ila ikke altfor lang tid, og det samme skjer hver bidige gang: Tråden blir ikke om de positive erfaringene. De som har opplevd kontakten krevende, har naturlig nok et større behov for å fortelle

Anonymkode: 8bdfb...d0a

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slår ikke feil. Dette er vel tredje sånn type innlegg på kg ila ikke altfor lang tid, og det samme skjer hver bidige gang: Tråden blir ikke om de positive erfaringene. De som har opplevd kontakten krevende, har naturlig nok et større behov for å fortelle

Og dette vet du alt om?

Anonymkode: f43d7...106

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg havnet i en ulykke.
Hadde ingen som kunne passe barnet mens jeg var på sykehuset.

Da fikk sønnen min bo i ett beredskapshjem til jeg kom ut av sykehuset og det var en STOR lettelse

Anonymkode: 6241e...ce3

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trodde det bare var tråder om erfaringer generelt, har ikke fått med meg at det er tråder om positive erfaringer. Derfor jeg nevner positive erfaringer, de negative ligger jo overalt! Er utelukkende positive jeg spør etter selvom jeg selv ikke har noe behov for å bli beroliget (enda) De mener jo at alle bør rømme landet fordi barnevernet vil ta alles barn for å tjene penger. Syns det blir så feil at bare de negative sakene kommer fram siden det ofte ikke er hold i de historiene (med noen unntak selvsagt)

Men forstår hva du mener, mulig det kommer inn kommentarer fra anti-bv. Er ikke det jeg er ute etter, men får ikke styrt det! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Trodde det bare var tråder om erfaringer generelt, har ikke fått med meg at det er tråder om positive erfaringer. Derfor jeg nevner positive erfaringer, de negative ligger jo overalt! Er utelukkende positive jeg spør etter selvom jeg selv ikke har noe behov for å bli beroliget (enda) De mener jo at alle bør rømme landet fordi barnevernet vil ta alles barn for å tjene penger. Syns det blir så feil at bare de negative sakene kommer fram siden det ofte ikke er hold i de historiene (med noen unntak selvsagt)

Men forstår hva du mener, mulig det kommer inn kommentarer fra anti-bv. Er ikke det jeg er ute etter, men får ikke styrt det! 

Var ingen kritikk til deg. Flott med en slik tråd😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Positive erfaringer. Opplever et team som tar barnets behov på alvor og er tilgjengelig når det er behov for veiledning. Saksbehandler er engasjert og prioriterer barnet. 

Jeg kjenner flere barn som er under barnevernets omsorg og jeg opplever det som at disse barna får god oppfølging. Men det finnes unntak selvsagt. Dessverre er det altfor gode grunner til at disse barna ikke kan bo i egen familie og jeg har vanskelig for å holde tårene tilbake når jeg hører historiene 😢😢😢. Det er nitrist. 

Anonymkode: 0c7f2...bba

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og dette vet du alt om?

Anonymkode: f43d7...106

Nei, ikke ALT😊. Men det er vel bare å se seg rundt både her og ellers av grupper på nettet

AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet reddet mest sannsynlig livet mitt da jeg var baby, moren min er tung rusmisbruker, men var såpass ung at det ikke var kjent for alle. Det viste seg at hun verken ga meg mat eller stell, og dro fra meg over natten blant annet.

BV tok omsorgen, og jeg ble flyttet i fosterhjem. Omsider kom jeg i fosterhjem hos biologisk familie på farsiden, hvor jeg stortrivdes.

Anonymkode: 9fa19...555

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, ikke ALT😊. Men det er vel bare å se seg rundt både her og ellers av grupper på nettet

Det er særdeles mye rart i grupper på nettet, det er jo et samlingssted for dårlige foreldre som liker å skylde på alle andre enn seg selv!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Positiv erfaring. 2 anonyme meldinger, opprettet sak, 2x hjemmebesøk og oppsummeringsmøte med henleggelse. Trivelige saksbehandlere. 

Anonymkode: 13643...0c5

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor trenger du unnskyldninger til det som er kjempedårlig å ikke funker?

Dette er rett og slett ikke konstruktivt.

Anonymkode: 0b3cc...0a4

AnonymBruker
Skrevet

*og

Anonymkode: 0b3cc...0a4

Skrevet

Jeg har hatt mye erfaring med Barnevernet i jobbsammenheng.

min far jobbet også som leder i barnevernet/bufetat i mange år. Min mor også mange år i barnevernet.

jeg har kun positive erfaringer med barnevernet, noe som gjelder de fleste. Deg er bare ikke dem du hører noe om. Husk også at saker du leser om i medier og/eller sosiale medier er uten tilsvar og saksopplysninger fra barnevernet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men det er vel bare å se seg rundt både her og ellers av grupper på nettet

For guds skyld ikke. Hva folk skriver på grupper på Facebook og lignende har null verdi.

husk at det er ensidige fremstillinger uten tilsvar og faktaopplysninger. Du får mildt sagt et skeivt bilde av den type innlegg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har. 

Har brukt BV som veileder i en vanskelig situasjon.

Kontaktet da selv.

Anonymkode: 84610...66f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har fosterbarn. Opplever at bv gjør mye for å opprettholde kontakt med mor og far, til tross for mye rus. Barna får også god oppfølging fra bv på mange områder. Barna selv er nokså store, og sier at bv har reddet livene deres.

Biologiske foreldre mener ikke det samme, da de selv ikke ser hvordan barna deres faktisk opplevde å bo i rus og vold. Deres mening om bv er mer i tråd med det du kan lese i disse gruppene.

Men husk det er mennesker som har mistet sine barn, og som ofte ikke forstår hvorfor. Min erfaring er at de ofte er oppvokst under lignende forhold selv. Det er vanskelig å ta godt vare på et barn, når du ikke har blitt ivaretatt da du selv var barn.

Anonymkode: d2ca1...926

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er særdeles mye rart i grupper på nettet, det er jo et samlingssted for dårlige foreldre som liker å skylde på alle andre enn seg selv!

Ja, det kan du si. Det er sikkert også smerteuttrykk-med eller uten innsikt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...