AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #1 Skrevet 11. mars 2021 Jeg er 170 høy og 60 kg. Trivselsvekten min ligger på rundt 55 kg. Jeg veide det i alle år frem til jeg fikk barn for 3 år siden. Har aldri prøvd å slanke meg før så er usikker på hvordan jeg skal gå frem. Har veldig lite tid og overskudd i hverdagen etter at jeg fikk barn. Har stillesittende kontorjobb, og føler de 5 ekstra kiloene sitter som klistret selv om jeg har forsøkt å spise mindre og har kuttet ut godis og usunn mat/drikke. Har trent lett kondisjon og styrke hjemme 2-3 ganger pr uke men ingenting skjer...Noen som har tips for hvordan jeg kan klare å gå ned 5 kg, og hvor lang tid vil det realistisk ta? Skal gifte meg til sommeren så vil ta meg godt ut da. Anonymkode: 93db0...2ab
Frøyamor Skrevet 11. mars 2021 #2 Skrevet 11. mars 2021 (endret) 5kg kan du lett ordne med kosthold. Du må gå i kaloriunderskudd. Kan være lurt å sjekke kalori innhold i maten din, mye har mye mer kalorier enn du tror. Pasta feks, brød, tortilla lefser osv. Endret 11. mars 2021 av Frøyamor 5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #3 Skrevet 11. mars 2021 Du er allerede veldig slank. Ikke styr med å gå ned i vekt, heller begynn å definer 60 kg som trivselsvekten din. Det er annerledes når vi blir eldre, ikke sikkert at 55 kg er så kledelig på deg lenger. Anonymkode: 7936c...e24 14
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #4 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du er allerede veldig slank. Ikke styr med å gå ned i vekt, heller begynn å definer 60 kg som trivselsvekten din. Det er annerledes når vi blir eldre, ikke sikkert at 55 kg er så kledelig på deg lenger. Anonymkode: 7936c...e24 Det har du nok mye rett i. Men jeg vil definere meg som tynnfeit. Kan se både mage- og ryggflesk bule ut på side av bh og underdeler. Derfor føler jeg at jeg er på feil vei om du skjønner. Tenker jeg må ta grep nå, før det blir verre. ts Anonymkode: 93db0...2ab
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #5 Skrevet 11. mars 2021 Du må lære deg å leve med å være sulten. Anonymkode: f3294...6d2 6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #6 Skrevet 11. mars 2021 Frøyamor skrev (10 minutter siden): 5kg kan du lett ordne med kosthold. Du må gå i kaloriunderskudd. Kan være lurt å sjekke kalori innhold i maten din, mye har mye mer kalorier enn du tror. Pasta feks, brød, tortilla lefser osv. Takk for tips! Veldig glad i både brød,pasta og lefser så det skal jeg være obs på Bytter ut brødskiver med havregryn og skummetmelk til frokost i noen uker, men merket ikke noe særlig på vekten. Kanskje jeg ga opp for fort. ts Anonymkode: 93db0...2ab
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #7 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for tips! Veldig glad i både brød,pasta og lefser så det skal jeg være obs på Bytter ut brødskiver med havregryn og skummetmelk til frokost i noen uker, men merket ikke noe særlig på vekten. Kanskje jeg ga opp for fort. ts Anonymkode: 93db0...2ab Havregryn er bedre dersom du spiser riktig mengde.. Men vanlig grovbrød (70% og oppover) er ikke så ille til frokost. Jeg går på grovkarbo, det handler om langsomme karbohydrater og å unngå metter fett. Rødt kjøtt nå og da, så ikke fanatisk. Det funker for meg fordi det er tilnærmet min vanlige livsstil uansett uten å være diett😊 Anonymkode: a58ab...a32 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #8 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det har du nok mye rett i. Men jeg vil definere meg som tynnfeit. Kan se både mage- og ryggflesk bule ut på side av bh og underdeler. Derfor føler jeg at jeg er på feil vei om du skjønner. Tenker jeg må ta grep nå, før det blir verre. ts Anonymkode: 93db0...2ab Trening! Da strammer du opp og slipper å tenke på slanking. Anonymkode: 7936c...e24 6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #9 Skrevet 11. mars 2021 Jeg veide selv 62 kilo etter litt for mye mat i noen måneder frem til jul. Har nå brukt 2,5 måneder på å gå ned 2 kilo. Har to kilo til før jeg når min trivselsvekt på 58 kilo. Det er krevende å gå ned når man i utgangspunktet veier relativt lite. Jeg teller kalorier, men skeier ut litt for ofte. Trener hver dag, men det har jeg gjort i årevis og påvirker derfor ikke vekten min i særlig grad verken opp eller ned. Anonymkode: 92d40...ac5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #10 Skrevet 11. mars 2021 Er i samme situasjon. Er 173cm og 61kg, vil ned til 56kg. Men føler jeg må vær utrolig streng for å holde den vekten.. Var oppe i 66kg så har gått ned 5 ved hjelp av å kutte sukker og telle kalorier. Men de siste kiloene er utrolig trege! Anonymkode: df24e...d84 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #11 Skrevet 12. mars 2021 Jeg klarte å kvitte meg med de berømte siste fem kiloene ved å telle kalorier. Jeg regnet ut kaloribehovet mitt her: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/, satte meg en kalorigrense per dag, og begynte å telle. Det var veldig lærerikt å se akkurat hvor jeg tilførte unødige kalorier, og også hvor mye "skade" småspising på sunne ting (frukt f.eks.) kan gjøre. For noen er kaloritelling et kjedelig og midlertidig onde i en overgangsperiode, men for meg har det blitt en fast rutine. Jeg vet av erfaring at jeg sklir ut om jeg ikke teller. Ellers er det viktig å finne mat som metter godt. Grønnsaker har mye volum og få kalorier, og jeg fyller virkelig opp med det. Drikk litt vann før måltider. Spis paprika, agurk, tomater, gulrøtter etc. ved siden av brødmat/knekkebrød. Det både fyller opp og stiller det mentale spisebehovet. Og hvis du i tillegg til å fikse kostholdet, som tross alt er det aller viktigste, går deg en times tur noen ganger i uka, forsvinner de siste kiloene du gremmes over. Anonymkode: 64eb5...e38 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #12 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er i samme situasjon. Er 173cm og 61kg, vil ned til 56kg. Men føler jeg må vær utrolig streng for å holde den vekten.. Var oppe i 66kg så har gått ned 5 ved hjelp av å kutte sukker og telle kalorier. Men de siste kiloene er utrolig trege! Anonymkode: df24e...d84 Samme her😆 172 cm og 60 kg. Gikk ned til 57 kg i november, ville gå ned enda et par kg, men i stedet gikk jeg opp til 60 igjen i februar. På 60 kg kan jeg spise ganske så mye uten å gå opp et gram, mens jeg på 57 kg må leve svært forsiktig. For noen år siden lå jeg mellom 52 og 55 kg, men hatet at jeg ikke kunne kose meg uten å gå opp i vekt. Er VELDIG glad i sjokolade😆 Jeg vet det går an å telle kalorier og gå ned i vekt, for jeg har jo gjort det før. Men man må ha viljestyrken til det. Er der jeg feiler gang på gang. Før koronaen kunne jeg i hvertfall ha et mål om å skli inn i en kjole før dåp/konfirmasjon/bryllup, men jeg har ingen slike mål nå... Anonymkode: 550d0...e7e
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #13 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Samme her😆 172 cm og 60 kg. Gikk ned til 57 kg i november, ville gå ned enda et par kg, men i stedet gikk jeg opp til 60 igjen i februar. På 60 kg kan jeg spise ganske så mye uten å gå opp et gram, mens jeg på 57 kg må leve svært forsiktig. For noen år siden lå jeg mellom 52 og 55 kg, men hatet at jeg ikke kunne kose meg uten å gå opp i vekt. Er VELDIG glad i sjokolade😆 Anonymkode: 550d0...e7e 172 cm og 52 kilo er sykelig undervekt. 57 kilo er nær grenseland til sykelig undervekt, 19,2 BMI, så det er ikke rart at du må "leve svært forsiktig" for å opprettholde nær sykelig vekt.. TS kan fint være 60-64 kilo og fremdeles være slank. 55 kilo er 18,6 BMI, altså så nær sykelig undervekt det går an å være uten å tippe under "grensa". AnonymBruker skrev (20 timer siden): Kan se både mage- og ryggflesk bule ut på side av bh og underdeler. ts Anonymkode: 93db0...2ab Det er helt normalt, og er et sunnhetstegn. Mennesker skal ha litt fett på kroppen. Jeg tror dere begge har et ganske forvridd syn på hvordan en sunn kvinnekropp skal se ut. Anonymkode: c5fa3...ba6 11
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #14 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det har du nok mye rett i. Men jeg vil definere meg som tynnfeit. Kan se både mage- og ryggflesk bule ut på side av bh og underdeler. Derfor føler jeg at jeg er på feil vei om du skjønner. Tenker jeg må ta grep nå, før det blir verre. ts Anonymkode: 93db0...2ab Trening. Få opp pulsen, gjerne motbakkeintervaller, i kombinasjon med styrkeøvelser for større muskelgrupper. Se bort fra vekten, stram opp, og bygg litt muskler. 5kg ned, når du er trebarnsmor, og 60 kg på 170.... du vil bare se sliten og dratt ut, og magen vil fortsatt være der. Anonymkode: d3bc7...bb6 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #15 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Er i samme situasjon. Er 173cm og 61kg, vil ned til 56kg. Men føler jeg må vær utrolig streng for å holde den vekten.. Var oppe i 66kg så har gått ned 5 ved hjelp av å kutte sukker og telle kalorier. Men de siste kiloene er utrolig trege! Anonymkode: df24e...d84 Samme med deg, 173 cm og 56 kg er 18,7 BMI, helt på grensen til sykelig undervekt. Du er i dag slank. Da du var 66 kg var du såvidt over midtpunktet mellom sykelig undervekt og sykelig overvekt. Det er skummelt å se at dere piner dere slik for å få en mindre pen og mindre sunn kropp. Anonymkode: c5fa3...ba6 6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #16 Skrevet 12. mars 2021 Fatter ikke at dere begynner å slanke dere når dere har en så greit vekt i forhold til høyde. Og i tillegg har funnet balansen og kan "spise hva dere vil" uten å gå opp i vekt! Spis gjerne sunnere og renere mat og hold dere i aktivitet, men hadde ikke gått aktivt inn for slanking med den vekta TS og noen andre i tråden har. Anonymkode: bd58a...df0 6
stan Skrevet 12. mars 2021 #17 Skrevet 12. mars 2021 Det gjelder å få bukt med søtsuget. Spis skikkelige måltid, rike på proteiner. Unngå å ha søtsaker og snacks tilgjengelig. Vær utholdende, for meg tok det drøyt to uker før jeg var over kneika. Tillater meg søtsaker og snacks to kvelder i uken. Men passer på mengden. Nå er søtsuget over, ikke er jeg sulten heller. Vekta går sakte nedover, jeg har det ikke travelt. Jeg brukte år på å nå maksvekta. Rimelig at det tar tid å gå ned og. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #18 Skrevet 12. mars 2021 Jeg spiser endel solsikkefrø og mandler/nøtter. Eple i små skiver, mandariner og granateple er også noe å spise istedet for godteri. Yoghurt med banan, eple og havregryn. Anonymkode: 4543d...a6f
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #19 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 12.3.2021 den 17.05): Samme med deg, 173 cm og 56 kg er 18,7 BMI, helt på grensen til sykelig undervekt. Du er i dag slank. Da du var 66 kg var du såvidt over midtpunktet mellom sykelig undervekt og sykelig overvekt. Det er skummelt å se at dere piner dere slik for å få en mindre pen og mindre sunn kropp. Anonymkode: c5fa3...ba6 Hei! Jeg må bare få sagt at jeg vet at vekten min er helt normal i forhold til min høyde Men, jeg har naturlig brede hoftebein og skuldre, som gjør at jeg kan se noe større ut med mer fett på kroppen. Jeg er ikke petite i kroppsbyggningen, og tilpasser vekten etter det En dame med samme vekt og høyde som meg, men med annen kroppsbyggning kan se både sykelig undervektig ut eller helt normal. Jeg synes selv jeg ser helt normal ut nå, men jeg vil gjerne se slank ut Anonymkode: df24e...d84 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #20 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 12.3.2021 den 16.59): 172 cm og 52 kilo er sykelig undervekt. 57 kilo er nær grenseland til sykelig undervekt, 19,2 BMI, så det er ikke rart at du må "leve svært forsiktig" for å opprettholde nær sykelig vekt.. TS kan fint være 60-64 kilo og fremdeles være slank. 55 kilo er 18,6 BMI, altså så nær sykelig undervekt det går an å være uten å tippe under "grensa". Det er helt normalt, og er et sunnhetstegn. Mennesker skal ha litt fett på kroppen. Jeg tror dere begge har et ganske forvridd syn på hvordan en sunn kvinnekropp skal se ut. Anonymkode: c5fa3...ba6 Litt fett må man ha ja. Men jeg vet jeg er tynnfeit. Bukser passer ikke like godt lengre fordi flesk tyter ut. Det tenker jeg ikke på som et sunnhetstegn. Men nå er jeg blitt gravid og vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å ikke ese ut. Noen tips? Anonymkode: 93db0...2ab 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå