Gå til innhold

Min tante tar penger fra min bestemor.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun deler ut arv og bruker pengene til min bestemor uten hennes samtykke. Min bestemor er dement. 

Har sendt inn en bekymringsmelding til statsforvalteren. Hvor lang er behandlingstiden på sånne saker?
Har lest opptil 5 mnd, men er ikke det lenge? Redd hun bruker opp pengene hennes innen det.

Anonymkode: 9bc5e...28c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Be om en økonomisk verge som ikke er i familien. Evt at man kan skal se kontoutskrifter for hver måned.

Anonymkode: 2639c...848

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Be om en økonomisk verge som ikke er i familien. Evt at man kan skal se kontoutskrifter for hver måned.

Anonymkode: 2639c...848

Vi i familien har ikke tilgang til å sjekke kontoen hennes, da det er min tante som står som verge.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi i familien har ikke tilgang til å sjekke kontoen hennes, da det er min tante som står som verge.

Begynner navnet på I?

Anonymkode: 454f8...644

AnonymBruker
Skrevet

Huff, opplevd tilsvarende i egen slekt. Der endte i en tragedie uten sidestykke da min mormor døde. Ærlig var hele det opplegget og tingene som skjedde rundt der så sykt at jeg tror ingen ville forstått det.

Anonymkode: ae35d...d26

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hun deler ut arv og bruker pengene til min bestemor uten hennes samtykke. Min bestemor er dement. 

Har sendt inn en bekymringsmelding til statsforvalteren. Hvor lang er behandlingstiden på sånne saker?
Har lest opptil 5 mnd, men er ikke det lenge? Redd hun bruker opp pengene hennes innen det.

Dette høres ikke greit ut.  Men, jeg lurer på om du vet dette med sikkerhet eller om du bare tror det.  Uansett så er det bestemors barn som er arvinger og som bør ta tak i dette. Om dere får en verge via statsforvalteren så vil hen sannsynligvis ta over økonomien slik den er i dag, og ikke drive detektivarbeid tilbake i tid for å se hva som er skjedd tidligere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden hun deler ut arv, er du sikker på at bestemor ikke har skrevet fremtidsfullmakt der bestemor har bestemt at arven skal fordeles når hun ikke lenger kan bo hjemme? Hvis så er så bør uansett flere av søskena være involvert i det sånn at alle kan se at midlene blir fordelt riktig og etter bestemors ønske. 

Anonymkode: 120a7...a55

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Begynner navnet på I?

Anonymkode: 454f8...644

Nei, begynner ikke på i.. 

Anonymkode: 821ff...6d5

AnonymBruker
Skrevet
Pillarguri skrev (12 timer siden):

Dette høres ikke greit ut.  Men, jeg lurer på om du vet dette med sikkerhet eller om du bare tror det.  Uansett så er det bestemors barn som er arvinger og som bør ta tak i dette. Om dere får en verge via statsforvalteren så vil hen sannsynligvis ta over økonomien slik den er i dag, og ikke drive detektivarbeid tilbake i tid for å se hva som er skjedd tidligere.

Siden hun deler ut arv, er du sikker på at bestemor ikke har skrevet fremtidsfullmakt der bestemor har bestemt at arven skal fordeles når hun ikke lenger kan bo hjemme? Hvis så er så bør uansett flere av søskena være involvert i det sånn at alle kan se at midlene blir fordelt riktig og etter bestemors ønske. 

Jeg vet ikke med sikkerhet, men tanta mi ble veldig sint da jeg ringte henne, så det tyder på at det er noe ugler i mosen.. 

Greit nok om hun har skrevet fullmakt, men uansett så er det ikke riktig at mine tanter og onkler har fått arv, men ikke min far som selv har verge. Tanta mi kjøper ting til min far og sier "etter at det er kjøpt så har din far så og så mye igjen fra arven".. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begynner navnet på T ?

Anonymkode: 4543a...685

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette synes jeg er merkelig.

Jeg er selv økonomisk verge gjennom fremtidsfullmakt (det står i fremtidsfullmakten at fullmaktsgiver ønsket meg som økonomisk verge, noe jeg ble), og jeg har bokføringsplikt og informasjonsplikt til statsforvalteren og familie.

Hver en krone, ned til minste øre, som går ut fra kontoen til fullmaktsgiver må dokumenteres fra min side.

Jeg kan ikke bruke fullmaktgivers blank-id, men må bruke min egen for å få tilgang til fullmaktsgivers kontoer, og alle transaksjoner jeg gjør blir loggført i nettbanken.
Det samme gjelder når jeg logger meg inn på altinn, eller helsenorge - alle besøk jeg gjør på fullmaktsgivers profil blir loggført.

Hvordan din tante kan skalte og valte med din bestemors kontoer på en slik måte er helt ubegripelig for meg.

Når det gjelder spørsmålet ditt.  Hos statsforvalteren kan saksbehandlingen gå raskt, eller det kan ta veldig lang tid, men du burde ha fått informasjon om saksgang innen 2-4 uker.
Du kan også snakke med advokat om det er grunnlag for en midlertidig forføyning (der din tante midlertidig mister tilgang til kontoene i påvente av at saken blir avgjort hos statsforvalteren).

Anonymkode: 15c72...b23

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kan ikke bruke fullmaktgivers blank-id,

Det skal så klart stå bank-id.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange tråder skal du lage om dette?

Anonymkode: bbf2a...706

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg vet ikke med sikkerhet, men tanta mi ble veldig sint da jeg ringte henne, så det tyder på at det er noe ugler i mosen.. 

Greit nok om hun har skrevet fullmakt, men uansett så er det ikke riktig at mine tanter og onkler har fått arv, men ikke min far som selv har verge. Tanta mi kjøper ting til min far og sier "etter at det er kjøpt så har din far så og så mye igjen fra arven".. 

Hun har innsatt seg selv som "økonomisk verge" til din far?

Veldig spesielt!

Her ville jeg krevd innsyn i bokføring/regnskap.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hun har innsatt seg selv som "økonomisk verge" til din far?

Veldig spesielt!

Her ville jeg krevd innsyn i bokføring/regnskap.

Ja, det er liksom hun som styrer og kjøper det pappa trenger... Selv om han har en egen verge som skal ta seg av dette. Vergen til min far visste ikke om disse pengene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor mange tråder skal du lage om dette?

Anonymkode: bbf2a...706

Det er vel flere som opplever dette da. Er jo mange andre like spørsmål som går igjen her på forumet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Nå har jeg snakker med min onkel som sier at etter at min bestemor sitt hus ble solgt, så fikk alle søskene hver sin del(utenom min mor). Min onkel skrev at det ble bestemt og skrevet hva min mors pengedel skulle gå til. 

Jeg spør hvem som har bestemt dette, og da skriver han at det er skrevet av min bestemor og advokat. Min mors verge vet ikke om noe penger sier han, og har ikke visst noe om dette.

Har meldt det inn til fylkesmannen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.3.2021 den 20.32):

Ts her

Nå har jeg snakker med min onkel som sier at etter at min bestemor sitt hus ble solgt, så fikk alle søskene hver sin del(utenom min mor). Min onkel skrev at det ble bestemt og skrevet hva min mors pengedel skulle gå til. 

Jeg spør hvem som har bestemt dette, og da skriver han at det er skrevet av min bestemor og advokat. Min mors verge vet ikke om noe penger sier han, og har ikke visst noe om dette.

Var det ikke din far som hadde verge? :ninja:

Anonymkode: 7ab48...a97

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Var det ikke din far som hadde verge? :ninja:

Anonymkode: 7ab48...a97

Les overskriften og hovedinnlegget en gang til! 

AnonymBruker
Skrevet
On 3/16/2021 at 8:32 PM, AnonymBruker said:

Ts her

Hvorfor har du en annen ABkode plutselig? Og hvorfor har din far blitt til din mor?

Anonymkode: 4fac0...b30

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...