AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #1 Skrevet 11. mars 2021 Jeg føler ikke jeg har så stort utbytte av svangerskapskontroller denne runden, sammenlignet med første gang. Da var kontrollene spennende og gøy, og betryggende ettersom jeg var syk når jeg ble gravid og var redd hvordan sykdommen skulle påvirke fosteret og meg underveis, og etter fødsel. Denne runden føler jeg meg trygg på meg selv og jeg vet hva jeg går til. Når vi begynte prøvingen tenkte jeg at jeg skulle ta kontrollene hos fastlege i stedet for jordmor, i allefall de fleste, siden det blir litt mer mekanisk og jeg ikke trenger mer enn det. Men nå er fastlegen i foreldrepermisjon selv og jeg har en ung vikar, så jeg føler ikke dèt blir rett heller. Men samtidig er det kanskje kjekt for vikaren å få "treningen"? 🤷🏼♀️ Hvordan gjorde du det? Du som hadde kontrollene hos jordmor, hva følte du du fikk ut av det hele? Noen som gikk til legen, og har erfaringer der å dele? Anonymkode: 0ff54...de1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #2 Skrevet 11. mars 2021 Gikk for å måle blodtrykk og sjekke urin. Tok bare noen minutter. Hadde ikke behov for nærmere oppfølging, følte jeg. Anonymkode: 0200b...5cb 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #3 Skrevet 11. mars 2021 Går hos jordmor. Jeg er 3 gangs gravid og tenkte at det skulle være klar skuring uten større bekymringer. Men nei, jeg har faktisk flere bekymringer med denne enn med forrige. Jeg har jo informasjonen jeg trenger, og vet hva jeg går til, men syntes likevel det er betryggende og koselig å dra til jordmor de gangene jeg er der. Men så har jeg en veldig hyggelig jordmor som jeg har god kjemi med. Er der ca 30 min av gangen. Anonymkode: b2a28...ee9
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #4 Skrevet 11. mars 2021 Gikk til jm, jeg fikk ingenting ut av det, det var bare rutinesjekk av barnet. Anonymkode: b04fb...faf
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #5 Skrevet 11. mars 2021 Jeg går til jordmor med andre som med første. Fornøyd med det. Verken jordmor denne eller forrige gang var spesielt dikkedakkete, bare fornuftige, effektive, grepa damer som har stålkontroll og ordner det som trengs uten noe feil og er ikke redd for å ta tak i ting som trengs. Var på et par kontroller i starten med fastlege pga behov for sykemelding og for å ta noen tester, og han surra det jo bare til, så jeg måtte frem og tilbake flere ganger og mase og styre. Med førstemann var kontrollene mest inn og ut. Nå med andre har jeg mer plager, så sånn sett har jeg mye mer behov for god oppfølging og råd fra jordmor denne gang enn forrige. Selv om forrige fødsel gikk bra og du føler deg trygg (det gjør jeg og), så kan jo ting gå galt denne gangen, og jeg føler meg ihvertfall tryggere hos jordmor enn fastlege. Anonymkode: 8d02c...793
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #6 Skrevet 11. mars 2021 Går hos jordmor. Fikk vikarlege også. Ting dukker opp og det er veldig greit å ha en litt med erfaring å spørre om. Føler meg rett og slett bedre ivaretatt. Anonymkode: 45609...24f 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #7 Skrevet 11. mars 2021 Er det ikke lurt å få sjekka urin og blodtrykk da? Er jo der du kan få indikasjon på om du er i ferd med å utvikle svangerskapsforgiftning og/eller noe annet alvorlig? Skjønner ikke at folk tør å la være, ja sjansen er liten, men hvorfor skal det ikke ramme deg, når det kan ramme hvem som helst? Synes man skylder barnet å sjekke jeg da. Anonymkode: eef0c...be4 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #8 Skrevet 11. mars 2021 Foretrakk gå til jordmor, da det alltid er kaos på legekontoret, og legen aldri klarte finne hjertelyden sist. Rævva doppler, og legene er mindre erfarne som regel. Gikk for å sjekke blodtrykk og urin, og leie og hjertelyd etter hvert. Og det gjør jordmoren like fint som legen. Hadde ikke behov for noe mer. Anonymkode: ab4d0...83f
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #9 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Er det ikke lurt å få sjekka urin og blodtrykk da? Er jo der du kan få indikasjon på om du er i ferd med å utvikle svangerskapsforgiftning og/eller noe annet alvorlig? Skjønner ikke at folk tør å la være, ja sjansen er liten, men hvorfor skal det ikke ramme deg, når det kan ramme hvem som helst? Synes man skylder barnet å sjekke jeg da. Anonymkode: eef0c...be4 Derfor jeg vurderer å ta kontrollene hos legen fremfor jordmor.... 😉 Anonymkode: 0ff54...de1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #10 Skrevet 11. mars 2021 Takk for svar, damer! Godt med litt innspill. Det er enda tidlig for meg så har ikke rukket å bli så bekymret, eller lignende. Sist hadde jeg jo også fastlegen min som jeg var trygg på og følte meg ivaretatt hos, i tillegg til jordmor, så følte meg alltid sett og hørt når ting ble tungt. Denne gangen har jeg ikke den tryggheten pga fremmed og ung lege rett ut fra legestudiene, så det er nok lurt å alliere meg med jordmor for kontroller hvis det skulle oppstå ting! Anonymkode: 0ff54...de1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #11 Skrevet 11. mars 2021 53 minutter siden, AnonymBruker said: Derfor jeg vurderer å ta kontrollene hos legen fremfor jordmor.... 😉 Anonymkode: 0ff54...de1 Hva mener du med det? Mener du fastlege er bedre? Jordmor sjekker jo disse tingene og har full kontroll og rutine på hva som er normalt/unormalt hos gravide og foster, mens en lege kanskje bare har noen få gravide innom. Jeg syntes kontroller hos jordmor er mer smooth sailing og fort gjort enn på fastlegekontoret der det er fomlende leger som bruker mest tid på å taste PC, også må man frem og tilbake på laboratoriet, men det kommer jo helt an på legekontoret. Ta det som er lettest for deg er mitt råd. For meg er helsestasjonen lettere å komme seg til, kortere ventetid, har mer kapasitet og lengre åpningstid enn legekontoret, i tillegg til at jeg ikke har spesielt tillit til fastlegen når det kommer til graviditet, så det er et enkelt spørsmål for min del. 😂 Anonymkode: 8d02c...793 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #12 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Derfor jeg vurderer å ta kontrollene hos legen fremfor jordmor.... 😉 Anonymkode: 0ff54...de1 Legen er etter min erfaring fin å ha når det gjelder ting med deg, dine plager og sykdommer, hvis du trenger sykemelding, medisiner osv i forbindelse med graviditet. For selve barnet føler jeg virkelig jordmor er best, og at de har stålkontroll på alt med barnet. Overraskende flinke! Legen min er så upersonlig når hun sjekker noe, og virker som hun ikke har helt peiling. Hun driver med så mye forskjellig tenker jeg, at hun har ingen rutiner eller god erfaring på gravide. Jordmødre driver jo ikke med annet, klart de blir eksperter! Så synes jeg de er mer menneskelige og hjertevarme. Nå er kanskje jeg ekstra heldig med min jordmor, vet ikke Anonymkode: eef0c...be4 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #13 Skrevet 12. mars 2021 Med nummer to og nå med nummer tre, så har jeg kun hatt kontroller hos fastlegen min. Han anbefalte jordmor ettersom de har bedre tid til å snakke lenger om ting man eventuelt lurte på, men som jeg sa til han og - har vært igjennom dette en gang før, så føler ikke at behovet for det er der nå. Fornøyd med oppfølgingen under svangerskapet med nummer to, og med 4 dager igjen til termindatoen kan jeg vel si meg fornøyd med oppfølgingen av tredjemannen her og. Kommer nok veldig an på hvordan fastlegen og legekontoret er. Her har i alle fall kontroller hos fastlegen vært mer enn bra nok for min del, og jeg ville ikke gjort det noe annerledes. Anonymkode: fc051...3a2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #14 Skrevet 12. mars 2021 Jeg har gått til jordmor med alle tre uten at jeg føler jeg har fått så mye mer ut av det enn den informasjonen de må gjennom og sjekk av babyen. Har aldri stilt et oppfølgingsspørsmål 😅 Du må jo bare gjøre det som kjennes rett, for meg er det litt hipp som happ hvem jeg går til (hadde tre forskjellige jordmødre med nr to så fikk ikke akkurat noe forhold til de heller). Jeg velger jordmor bare fordi det falt seg naturlig og kommunen har et veldig godt jordmortilbud. Anonymkode: 2e27a...05b 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #15 Skrevet 12. mars 2021 Jeg er i uke 32 og kun vert til lege og tenker å fortsette med det 😊 Anonymkode: 85a89...487 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #16 Skrevet 12. mars 2021 Jeg var bare hos legen på grunn av grufull jordmor. Men skulle ønske jeg var hos jordmor mtp. fødsel og forberedelse til det. Anonymkode: 26ff4...466
lolcatz Skrevet 12. mars 2021 #17 Skrevet 12. mars 2021 Jeg tenkte det samme som deg, at jeg ikke har tid til alt styret hos jordmor og timeslange samtaler denne gangen. Ha en fastlege som er veldig uerfaren, men tenkte at hun kunne få "øve seg" litt. Men nå som jeg er gravid kjenner jeg at jeg ikke er så tøff allikevel. Veldig sårbar og hormonell, med masse bekymringer som plutselig dukket opp. Så for min egen del så velger jeg begge deler, jeg vil ha best mulig oppfølging.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #18 Skrevet 12. mars 2021 Jeg er tredjerangs, og i starten så var jeg sånn «vet hva jeg går til», og gjorde det bare raskt og gæli hos legen, men siste halvdel så har det blitt hos jordmor, da der har vært godt å snakke litt også underveis Men nå er jordmor en helt fantastisk dame også og kjemien er super, så det har vært veldig hyggelig og betryggende hos henne. Bare to uker igjen av termin her, og angrer absolutt ikke på at jeg valgte jordmor siste halvdel Anonymkode: ec946...876
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #19 Skrevet 12. mars 2021 Jeg gikk annenhver kontroll til fastlege og jordmor, både i første og andre svangerskap. Synes det var fint å kunne snakke litt gjennom ting som skjedde i forrige fødsel og barseltid med jordmor, så tenkte aldri at det var unødvendig ☺️ Anonymkode: 1adc8...4b3 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #20 Skrevet 12. mars 2021 Har nettopp fått nr to og hadde som deg en lege i mammaperm og en ung og usikker vikar. Det var lite hjelp å få om jeg lurte på noe, så jeg gikk annenhver gang til jordmor og lege. Kunne lett droppet hele legen om det ikke var for sykemelding. Anonymkode: 0ba8f...539
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå