AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #1 Skrevet 11. mars 2021 Jeg har en økonomi som jeg ikke klarer lenger. Nå får jeg lønn i morgen, og lønnen strekker ikke til alle regningene mine. Jeg har gamle forbrukslån som jeg ikke klarer å håndtere lenger grunnet nedgang i lønn. Jeg har fått utsatt den største fakturaen (5000,-) på det største lånet til i morgen, men jeg ser at det ikke går pga. alle andre regninger. Jeg har tenkt sende inn et forslag til kreditorene som jeg har lest om her inne. Tror dere kreditoren kan "fryse" lånet til jeg har sendt forslaget mitt til hva jeg kan klare å betale? Er det dumt å sende et slikt spørsmål om det i forkant? Aner ikke hva jeg skal gjøre... Anonymkode: 0cfab...e37
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #2 Skrevet 11. mars 2021 Ta kontakt med nav og få gjeldsrådgivning med en gang mest sannsynlig vil det jo dessverre balle på seg dersom du fortsatt har dårlige lønn Anonymkode: 1174f...ceb 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #3 Skrevet 11. mars 2021 Jeg ville gjort som mange andre, fått en ordning der man slipper å betale mer enn man klarer så "vipps" etter 5 år så er man gjeldsfri. Man har mer penger å rutte med enn det jeg har med slik ordning. Så du kan leve ganske bra! Tror det er snakk om nesten 9000kr å leve på utenom faste utgifter. Anonymkode: 87c11...601
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #4 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ta kontakt med nav og få gjeldsrådgivning med en gang mest sannsynlig vil det jo dessverre balle på seg dersom du fortsatt har dårlige lønn Anonymkode: 1174f...ceb Hva går det egentlig ut på da? jeg er så redd for å ta kontakt. Tenk hvis de som sitter der kjenner meg liksom.. 😕 Anonymkode: 0cfab...e37
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #5 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville gjort som mange andre, fått en ordning der man slipper å betale mer enn man klarer så "vipps" etter 5 år så er man gjeldsfri. Man har mer penger å rutte med enn det jeg har med slik ordning. Så du kan leve ganske bra! Tror det er snakk om nesten 9000kr å leve på utenom faste utgifter. Anonymkode: 87c11...601 Da spørs det hva du tenker på med faste utgifter. Etter husleie og strøm, sitter man igjen med 7-8500 kr som skal dekke forsikringer, mat, reiseutgifter, helse, klær, mobil, nett etc etc. Her går det såvidt. Men det går i alle fall Anonymkode: 0c4d6...b66
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #6 Skrevet 11. mars 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Da spørs det hva du tenker på med faste utgifter. Etter husleie og strøm, sitter man igjen med 7-8500 kr som skal dekke forsikringer, mat, reiseutgifter, helse, klær, mobil, nett etc etc. Her går det såvidt. Men det går i alle fall Anonymkode: 0c4d6...b66 Ja det går, man lever litt sparsommelig. Er man alene så er det mye enklere. Ingen krise å være gjeldsslave opp til ørene i Norge. Her får man hjelp til å kvitte seg med den temmelig raskt. Anonymkode: 87c11...601 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #7 Skrevet 11. mars 2021 Jeg tenker at etter den søte kløe kommer den sure svie. Du har selv satt deg i denne situasjonen, så uansett hvor flaut det er å ringe så må du gjøre det. Blir det lite å leve av fremover så får du bare stå i det også. Forhåpentligvis har du lært og aldri ta opp forbrukslån igjen. Anonymkode: 1118d...82f 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #8 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tenker at etter den søte kløe kommer den sure svie. Du har selv satt deg i denne situasjonen, så uansett hvor flaut det er å ringe så må du gjøre det. Blir det lite å leve av fremover så får du bare stå i det også. Forhåpentligvis har du lært og aldri ta opp forbrukslån igjen. Anonymkode: 1118d...82f Ja, det skal jeg love deg at jeg har lært. Jeg kan ringe. Men det hjelper jo ikke alle fakturaene som skal ut i morgen og som jeg ikke har nok til. Anonymkode: 0cfab...e37
Jytte Skrevet 11. mars 2021 #9 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja det går, man lever litt sparsommelig. Er man alene så er det mye enklere. Ingen krise å være gjeldsslave opp til ørene i Norge. Her får man hjelp til å kvitte seg med den temmelig raskt. Anonymkode: 87c11...601 Det er ikke riktig så enkelt. Gjelden må ikke være av nyere dato, og den må være stor nok til at ts ikke kan betjene den ved hjelp av en nedbetalingsordning som hun må prøve å få til sammen med kreditorene sine. Ingen gjeldsordning før ts har forsøkt å få til en avtale. Hvor stor er gjelda ts? Og inntekten?
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #10 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ja, det skal jeg love deg at jeg har lært. Jeg kan ringe. Men det hjelper jo ikke alle fakturaene som skal ut i morgen og som jeg ikke har nok til. Anonymkode: 0cfab...e37 Det hjelper i hvert fall ikke å la være å ringe. Hvis du ringer straks i morgen tidlig kan det kanskje la seg gjøre å utsette og/eller dele opp noen av regningene. Anonymkode: cac3d...935 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #11 Skrevet 11. mars 2021 Jytte skrev (7 minutter siden): Det er ikke riktig så enkelt. Gjelden må ikke være av nyere dato, og den må være stor nok til at ts ikke kan betjene den ved hjelp av en nedbetalingsordning som hun må prøve å få til sammen med kreditorene sine. Ingen gjeldsordning før ts har forsøkt å få til en avtale. Hvor stor er gjelda ts? Og inntekten? Inntekten er på nesten 600 000, lånet ca. 700 000. Helt grusomt. Anonymkode: 0cfab...e37
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #12 Skrevet 11. mars 2021 Se luksusfellen, der kvitter de seg med millionlån over 5 år og de lever godt imens. I Norge kan du leve bra selv med million i forbruksgjeld, den blir slettet om noen år. Anonymkode: 87c11...601
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #13 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, det skal jeg love deg at jeg har lært. Jeg kan ringe. Men det hjelper jo ikke alle fakturaene som skal ut i morgen og som jeg ikke har nok til. Anonymkode: 0cfab...e37 Er problemet ditt langvarig eller midlertidig ,typ inntil 3mnd? Er du enslig uten barn så sett av til husleie, evt. avdragsfritt boliglån + 8989kr som skal gå til mat, strøm, daglige utgiftene, forsikring, og det du skal ha fremover. Det du har til overs skal du bruke til gjeld, Du må fordele likt prosentvis av overskuddet ditt mot kreditorens prosent av din totale gjeld, hvis ikke du gjør det har kreditorene grunnlag for å ta lønnstrekk via namsmann hvis det går for langt. Det unngår du hvis du fordeler alt overskudd likt etter evne. Husk å før regnskap. Skattegjeld og bidragsgjeld har høyere prioritet og skal dekkes i sin helhet først. Du kan også ringe 800 gjeld som er NAV sin gjeldstelefon og få råd der, de er veldig greie og ingenting å skamme seg over. Mange som har problemer nå, Anonymkode: 81083...791 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #14 Skrevet 11. mars 2021 Hørte om en som hadde tatt opp nesten 2 millioner i forbrukslån. Han tok ut pengene gradvis i kontanter, og gjemte de vekk. Noen år senere da han var i gjeldskrise så søkte han visst å få slettet lånet på 5 år. Han fikk det innvilget og kunne leve godt selv disse årene og i fremtiden med de pengene han hadde tatt ut. Dette er sikkert mange som har gjort. Anonymkode: 87c11...601
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #15 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hva går det egentlig ut på da? jeg er så redd for å ta kontakt. Tenk hvis de som sitter der kjenner meg liksom.. 😕 Anonymkode: 0cfab...e37 Du har vel egentlig ikke råd til å tenke sånn... Anonymkode: 44c78...a33 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #16 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er problemet ditt langvarig eller midlertidig ,typ inntil 3mnd? Er du enslig uten barn så sett av til husleie, evt. avdragsfritt boliglån + 8989kr som skal gå til mat, strøm, daglige utgiftene, forsikring, og det du skal ha fremover. Det du har til overs skal du bruke til gjeld, Du må fordele likt prosentvis av overskuddet ditt mot kreditorens prosent av din totale gjeld, hvis ikke du gjør det har kreditorene grunnlag for å ta lønnstrekk via namsmann hvis det går for langt. Det unngår du hvis du fordeler alt overskudd likt etter evne. Husk å før regnskap. Skattegjeld og bidragsgjeld har høyere prioritet og skal dekkes i sin helhet først. Du kan også ringe 800 gjeld som er NAV sin gjeldstelefon og få råd der, de er veldig greie og ingenting å skamme seg over. Mange som har problemer nå, Anonymkode: 81083...791 Jeg kan klare å betale det meste av lånene selv om det er vanskelig. Problemet nå er at det har hopet seg veldig opp med regninger også siden jeg har hatt lavere inntekt (inntekten er på plass igjen nå). Takk for svar! Anonymkode: 0cfab...e37
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #17 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg kan klare å betale det meste av lånene selv om det er vanskelig. Problemet nå er at det har hopet seg veldig opp med regninger også siden jeg har hatt lavere inntekt (inntekten er på plass igjen nå). Takk for svar! Anonymkode: 0cfab...e37 De du skylder penger er mye enklere å ha med å gjøre før forfall, da kan de på førstelinje innvilge betalingsutsettelser, oppdeling av faktura osv. Endel har som policy og ikke lette på betalingsbetingelser etter forfall. Ikke farlig å ringe de du skylder penger, mange har også nett løsninger, sitter folk der som får slike telefoner hver dag. Når det gjelder forbrukslån og kredittkort så er det så og si umulig å forhandle ned renter hos de rene forbrukslånbankene kontra din egen personlige bank eller en av de andre seriøse bankene , bare så du er forberedt på det, Det kan dog hende du får tilbud om forlenget nedbetalingstid. Bare husk at det er viktig å nå stoppe i tide og ikke låne mer penger for å betale gjeld,regninger og forbruk. Har du ikke råd så har du ikke råd, Kan du ikke betale alle du skylder penger er du "konk", og har da kun 8989kr etter at husleie er betalt, å rutte med til nødvendige daglige utgifter som mat,strøm,forsikring,telefon,fritid,klær osv. Anonymkode: 81083...791 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #18 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 11.3.2021 den 19.55): Hørte om en som hadde tatt opp nesten 2 millioner i forbrukslån. Han tok ut pengene gradvis i kontanter, og gjemte de vekk. Noen år senere da han var i gjeldskrise så søkte han visst å få slettet lånet på 5 år. Han fikk det innvilget og kunne leve godt selv disse årene og i fremtiden med de pengene han hadde tatt ut. Dette er sikkert mange som har gjort. Anonymkode: 87c11...601 Sånn rent bortifra at dette er kriminelt kan det hende at dette er det dummeste jeg har hørt. Om så dette hadde gått hadde du en eller annen dag garantert fått skatteetaten på døra når det etter hvert har rent inn to millioner på konto som du ikke har tjent på jobb eller noe annet, og om du søker om gjeldsordning og ikke kan redegjøre for hvor over 2 millioner har forsvunnet på 5 år er det jo klart de aner ugler i mosen, nekter deg gjeldsordning og begynner å se nøyere på dette. Anbefaler alle som leser dette og begynte å planlegge gjemmesteder til seddelbagene sine å holde seg langt unna forbrukslån. Anonymkode: 4c9f1...a01
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #19 Skrevet 16. mars 2021 noen har sett seg blind på adam i exit; han gjemte mengder med cash i båten sin😅 Anonymkode: e0948...7e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå